Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Idrettsutøver som sjakkspiller?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-12-12, 17:02   #21
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.483
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Idrettsutøver som sjakkspiller?

Dette er jo bare en definisjonssak, så lenge sjakkforbundet ikke er med i idrettsforbundet så er det ikke en idrett.

Mannen er uansett fantastisk.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-12, 17:14   #22
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.864
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Idrettsutøver som sjakkspiller?

Klart det er et definisjonsspørsmål, og sjakken er jo naturligvis i grenseland. Det ligner f.eks. også på innsatsen og prestasjonene til elitemusikere, som ingen ønsker å definere som idrettsutøvere, selv om de presterer fysisk og øver (trener) på måter som er høyst sammenlignbare med toppidrettsutøveres praksis. Men i sjakk konkurrerer man på måter som ligner idrettskonkurranser, det gjør at det ikke virker urimelig å ha det med under, tja, idrettsbyråkratiet.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-12, 19:15   #23
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Idrettsutøver som sjakkspiller?

Om sjakk er idrett eller ikke har jeg få meninger om, men jeg reagerer på måten idrettspresidenten uttaler seg på, som om idrett er noe høyverdig og sjakk bare er et spill, nærmest som lotto eller tipping.

Det er ikke så enkelt dette, for det er jo flere andre idretter som bærer preg av å være like mye spill som noe annet. Curling for eksempel. Og hva med bob og aking - idrett eller lek? Skyting? Ulike idretter har ulike former for prestasjon/krav til fysikk, så det er ikke åpenbart for meg at sjakk ikke skal være en idrett. Men at det ville medføre noen oppgradering av sjakk som disiplin hvis det ble regnet som en idrett er jeg i hvertfall ikke enig i.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-12, 20:28   #24
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.483
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Idrettsutøver som sjakkspiller?

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Klart det er et definisjonsspørsmål, og sjakken er jo naturligvis i grenseland.

Ja, det er her jeg er uenig. Hvis det er definert som ikke-idrett, så er det ikke idrett.

Opprinnelig lagt inn av Toffskij

Det ligner f.eks. også på innsatsen og prestasjonene til elitemusikere, som ingen ønsker å definere som idrettsutøvere, selv om de presterer fysisk og øver (trener) på måter som er høyst sammenlignbare med toppidrettsutøveres praksis. Men i sjakk konkurrerer man på måter som ligner idrettskonkurranser, det gjør at det ikke virker urimelig å ha det med under, tja, idrettsbyråkratiet.

Det hadde vært helt greit for meg om sjakk var en del under idrettsbyrokratiet (er litt usikker på hvorfor det ville vært en bra ide for sjakken sin del? Men det er mulig det er støttordninger som hadde vært greit at sjakken ble en del av? Eller at det hadde vært greiere å arrangere mesterskap under OL, VM paraplyene? ) Men for min del så ser jeg ikke poenget (men jeg er åpen for at det uvitenhet hos meg som gjør at jeg ikke skjønner dette)

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-12, 21:29   #25
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.864
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Idrettsutøver som sjakkspiller?

Spørsmålet er vel hvem som skal ha definisjonsmakten – men så vidt jeg kan se, ønsker heller ikke Sjakkforbundet å bli medlem av Idrettsforbundet, så dette ser jo langt på vei ut til å være en ren skinndiskusjon. I oppslaget virker det nærmest som om idrettspresidenten furter over at Carlsen tar oppmerksomhet fra Ekte Idrettsfolk™, og det oppfatter jeg som både barnslig og teit. (Meget mulig at det var journalisten som var barnslig og teit, så klart.)

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-12, 21:31   #26
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Idrettsutøver som sjakkspiller?

Sentralt spørsmål: Er alle andre idretter medlem av Norges idrettsforbund? Er det medlemsskap der som definerer noe som en idrett, evt at det er så lukrativt å være medlem der at det er utenkelig å ikke være medlem om man kan?

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-12, 00:02   #27
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Idrettsutøver som sjakkspiller?

Jeg tør våge påstanden at Magnus Carlsen ikke hadde vært den beste spilleren i verden i dag om de hadde vært medlem av idrettsforbundet. Da ville han ikke fått konkurrert mot de beste fra han var en neve stor, men måtte ha holdt seg til aldrsbestemte klasser/juniorsjakk eller noe sånt.

Men jeg synes jo allikevel at det han har utført er en gedigen idrettsprestasjon. Å definere det etter om man er medlem i idrettsforbundet eller ikke blir omtrent som å si at man ikke kan være en arbeider uten å være medlem i Arbeiderpartiet.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-12, 00:11   #28
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.864
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Idrettsutøver som sjakkspiller?

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Jeg tør våge påstanden at Magnus Carlsen ikke hadde vært den beste spilleren i verden i dag om de hadde vært medlem av idrettsforbundet. Da ville han ikke fått konkurrert mot de beste fra han var en neve stor, men måtte ha holdt seg til aldrsbestemte klasser/juniorsjakk eller noe sånt.

Ja, og det er vel dette som har gjort at Sjakkforbundet har vært skeptiske til å bli med i Idrettsforbundet. (Men nå så det visst ut til at de ville likevel.)

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
idrett, magnus carlsen, sjakk, spill


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:02.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no