Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Klesvask (gaflet fra en annen tråd)

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-04-07, 19:08   #41
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.853
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Klesvask (gaflet fra en annen tråd)

Jeg vasker i snitt en vask pr. dag. Eller jeg burde det for ellers hoper det seg så opp at jeg blir helt kvalm. Hater å brette klær.
Mest 40 pg 60 graders vask. VAsker mye av barnas klær på 60 grader. Svært sjelden jeg bruker 95 grader. Kaster heller ekle kluter.
Jeg har arvet vaskemaskin av mamma og den har holdt i 25 år men den kastet vi i høst og kjøpte ny med større trommel. Og jammen er det forskjell på hvor godt tøyet er sentifugert, gitt.
HAr iallefall redusert tørke-tromlingen med en halv time... minst...

HAr aldri tenkt på at det blir tett i slangene...

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-07, 19:20   #42
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.095
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Klesvask (gaflet fra en annen tråd)

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Digresjon: Er kokvask egentlig nødvendig? Jeg kokvasker en gang hvert fjerde skuddår, eller noe slikt. Jeg nekter å tro at jeg er uhygienisk av den grunn.

Mange bakterier overlever på 60 grader, alt undertøy og håndklær/vaskekluter blir derfor vasket på 95 grader her hos meg.

Fant denne figuren på nettet, den er (omtrent) lik den vi hadde i microbiologiboken på sykepleien:


Vasker klær daglig, ofte 2 masiner. Mye går i tørketrommelen, noe henges ut (alt hvis fint vær) og noe henges på tørkestativ inne.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-07, 20:11   #43
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Klesvask (gaflet fra en annen tråd)

Ja, støvmidd er jo også en grunn til at det er lurt å vaske sengetøyet på minst 60 grader.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-07, 20:43   #44
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Klesvask (gaflet fra en annen tråd)

Jeg har fire skittentøyskurver,
1. fars arbeidstøy,
2. mørkt 40 grader
3. finvask
4. lyst 60/90 graders

Jeg vasker mellom 5 og 8 maskiner i uka. Det kommer litt an på fars arbeidsoppgaver og hvor mange ganger om dagen han dusjer og hvor skittent arbeid han har hatt!
Har et flott vaskerom, men bruker tørketrommel for å bli ferdig med klesvask og fordi jeg har to barn som reagerer på bjerkepollen og gress. De er begge to bedre av sine plager etter at mor sluttet å henge all vask ut fra april til oktober

Opprinnelig lagt inn av Liven, her.

Mange bakterier overlever på 60 grader, alt undertøy og håndklær/vaskekluter blir derfor vasket på 95 grader her hos meg.

........................

Flott figur, Liven. Jeg ser at jeg kan bli enda flinkere til å bruke mer enn 65 graders vask ifht bakterier.

Men LIven, har du bare truser i 100% bomull?
Lycra og annen elastikk tåler dårlig høy varme.
Truser i polyester/lycra vil bli feldig fort ødelagt.
Jeg vasker alt mitt undertøy på 60 grader - BH også - og jeg ser at det blir fort stygt.

gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-07, 20:47   #45
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.095
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Klesvask (gaflet fra en annen tråd)

Opprinnelig lagt inn av gullet, her.

Flott figur, Liven. Jeg ser at jeg kan bli enda flinkere til å bruke mer enn 65 graders vask ifht bakterier.

Men LIven, har du bare truser i 100% bomull?
Lycra og annen elastikk tåler dårlig høy varme.
Truser i polyester/lycra vil bli feldig fort ødelagt.
Jeg vasker alt mitt undertøy på 60 grader - BH også - og jeg ser at det blir fort stygt.

Nei, jeg har ikke bare truser i bomull (ikke resten av familien heller). Trusene blir fort ødelagt/slitt, og de sorte/røde mister fort fargen. Jeg kjøper derfor ofte nye truser, men gjør heller det enn å føle at undertøyet ikke er reint.
Forøvrig har jeg oppdaget at microfibertrusene fra Lindex tåler mye (dagens reklame).

Bh`er vasker jeg på 40-60 grader, eller for hånd. De blir ikke utsatt for like mye smuss og bakterier som truser og håndklær.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-07, 20:58   #46
Java
kan tilsettes alkohol
 
Java sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.044
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Klesvask (gaflet fra en annen tråd)

Jeg konstanterer at Liven og jeg vasker klær på samme måte, og har sett de samme figurene. Det er mye som overlever ved 40 og 60 grader, og en annen ting er at alt man vasker i samme vasken vil få en herlig blanding av bakterier på seg. Jeg skiller derfor undertøy fra annen vask og vasker undertøy på høy temperatur.

Jeg vasker 5-6 maskiner i uken, og alle er fulle.

__________________
Cappuccino (01), Cortado (04), Espresso (07)

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-07, 22:02   #47
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.986
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Klesvask (gaflet fra en annen tråd)

Jeg konstaterer at jeg må kokvaske oftere. Kan knapt huske sist.
Håndklær og sengetøy går på 60 grader, det meste annet på 40, og jeg vasker ca 5 fulle maskiner i uken, og vi er fem i familien.

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-07, 22:12   #48
amor
Den som gir seg...
 
amor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.710
amor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt av
Standard

Sv: Klesvask (gaflet fra en annen tråd)

Her vaskes det i snitt omlag 11 maskiner i uka. Vår maskin tar 7 kg tøy. Jeg vasker alt av truser, kluter, håndklær og sengetøy på 95 grader. Resten fordeles på lyst - 60 grader og mørkt - 40 grader.

__________________
Mamma til fem
Wish It ☆ Dream It ☆ Do It
amor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-07, 22:24   #49
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Klesvask (gaflet fra en annen tråd)

Mye nyttig lærdom her ja.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-07, 22:30   #50
livit
Duracell
 
livit sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rivieraen-Vestfold
Innlegg: 3.776
livit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Klesvask (gaflet fra en annen tråd)

Jeg vasker minst 2-3 maskiner annenhver dag.... med en som har problemer med å holde seg "tørr" så blir det slik desverre... trøsten må være at maskinene er fulle da

Merk at bakterier ikke kan formere seg over 65 grader da

Jeg vasker alt av kluter, mopper osv på 95 grader. Håndklær vaskes på 60 grader, men forsøker å kjøre de hvite på 95 en sjelden gang.

__________________
Kos fra livit med to skjønninger -
Gutt 2000
Jente 2003
livit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-07, 22:53   #51
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Klesvask (gaflet fra en annen tråd)

Finnes det dameundertøy som tåler 95 grader? Og more important: Vil man ha på seg noe slikt?

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-07, 22:59   #52
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.095
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Klesvask (gaflet fra en annen tråd)

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Finnes det dameundertøy som tåler 95 grader? Og more important: Vil man ha på seg noe slikt?

Mitt (dame)undertøy tåler 95 grader. En stund. Sikkert ikke like lenge som dersom det ble vasket på 40-60 grader, men det får så være. Jeg kjøper nytt når det er slitt.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-07, 23:01   #53
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Klesvask (gaflet fra en annen tråd)

Jeg vasker all bomull på minst 60 grader. Andre stoffer går ved lavere temperaturer.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-07, 23:23   #54
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Klesvask (gaflet fra en annen tråd)

Her vaskes det stort sett fulle maskiner og vi vasker mindre enn mange i denne tråden trass i at vi har tøybleiebarn. Det eneste vi vasker på over 60 grader er bleiene.

Tabellen til Liven sier litt om bakterier, men slik jeg har forstått det er det ikke bare temperaturen som avgjør bakteriemengden.
Prosessen, typen vask og ikke minst vaskemiddel har også en betydning. Jeg har skjønt at det skal mye til for at det skal være bakterier på plagg vasket på seksti grader. I tøybleieanbefalinger står det faktisk at det holder å vaske på seksti.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-07, 18:35   #55
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Klesvask (gaflet fra en annen tråd)

Hvor ofte vaskes dressene til barna da? Og regnklær?

Her må det vaskes litt mer enn noen ganger i året iallefall .

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-07, 18:39   #56
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv:

Jeg vasker aldri klær.
Mannen jobber på et vaskeri, så jeg sender alt skittentøyet opp med ham, og så kommer det tilbake i sekker, ferdig vasket og brettet og bare til å legge i skapet.
Frynsegoder er kjekke greier.

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09

Sist redigert av Enhjørning : 13-04-07 kl 19:00.
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-07, 18:53   #57
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv:

Opprinnelig lagt inn av Enhjørning, her.

Jeg vasker aldri klær.
Mannen jobber på et vaskeri, så jeg sender alt skittentøyet opp med ham, og så kommer det tilbake i sekker, ferdig vasket og brettet og bare til å ølegge i skapet.
Frynsegoder er kjekke greier.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-07, 18:56   #58
amor
Den som gir seg...
 
amor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.710
amor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt av
Standard

Sv:

Opprinnelig lagt inn av Enhjørning, her.

Jeg vasker aldri klær.
Mannen jobber på et vaskeri, så jeg sender alt skittentøyet opp med ham, og så kommer det tilbake i sekker, ferdig vasket og brettet og bare til å ølegge i skapet.
Frynsegoder er kjekke greier.

DET frynsegodet skulle jeg absolutt likt å hatt!

__________________
Mamma til fem
Wish It ☆ Dream It ☆ Do It
amor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-07, 18:57   #59
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv:

Opprinnelig lagt inn av amor, her.

DET frynsegodet skulle jeg absolutt likt å hatt!

De har helt sikkert hatt sex oppå en sånn svææær tørketrommel

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-07, 19:18   #60
Pastill
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: In Town!
Innlegg: 5.952
Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Klesvask (gaflet fra en annen tråd)

[ironi] Oh! Kjempegøyal tråd! :abonnerer: [/ironi]

Pastill er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no