Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Maling: Samme farge, ulik glansgrad

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-02-24, 10:34   #1
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Maling: Samme farge, ulik glansgrad

Vi har for tiden en maler som maler hele huset vårt innvendig: Vegger, tak og enkelte vinduer, dører og karmer.

I stua har vi en dør som skal få samme farge som veggen. Maleren er enig i at det er bra. Men han påpeker at døren vil få en høyere glansgrad enn veggene, som er supermatte. Det er helt ok for meg, og det samme gjelder for sikringsskapet og «vannskapet»(?) i gangen, men der er jo overflatene laget av metall, så det er lett å forstå. Han sier at veggmalingen ikke vil henge på metallet.

Nå lever jeg godt med en litt høyere glansgrad på døra i stua, altså, men nå nettopp kom jeg til å fundere på om det er noen grunn til at dører ikke kan være helt matte? Vi malte selv mange dører helmatte for noen år siden, og det gikk helt fint og var flott sammen med veggene ved siden av.

Jeg stoler jo mer på en maler enn meg selv, men er det noen spesiell grunn til at døren ikke kan være helmatt?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-24, 10:35   #2
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Maling: Samme farge, ulik glansgrad

Vi malte for øvrig også sikringsskapet vårt matt (veggmaling) for 14 år siden, og det var helt flott til nå. (Nå er alt revet.)

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-24, 10:40   #3
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.479
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Maling: Samme farge, ulik glansgrad

Helt matt maling får lettere fingermerker etc, og er vanskeligere å vaske vekk enn halvblank maling. Skal knapt være borti før det vises.
Så jeg er enig i malerens vurdering.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-24, 11:01   #4
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Maling: Samme farge, ulik glansgrad

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Helt matt maling får lettere fingermerker etc, og er vanskeligere å vaske vekk enn halvblank maling. Skal knapt være borti før det vises.
Så jeg er enig i malerens vurdering.

Ja, kanskje, men vi hadde ikke det problemet da vi hadde matte dører.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-24, 11:58   #5
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Maling: Samme farge, ulik glansgrad

Karmer, dører og lister pleier gjerne å være halv/helblanke pga rengjøring og høyere motstand mot slitasje ja, men man KAN jo gjøre akkurat som man vil. Jeg har silkematt på vegger og kjøkkenskap. Har ikke blitt arrestert. (Ennå.)

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-24, 12:34   #6
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.445
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Maling: Samme farge, ulik glansgrad

Vi har matte vegger og glans på dører, vinduer, dørkarmer og lister. Det er i en eldre Frognerleilighet. Jeg synes det er finest, uten at jeg svarte på spørsmålet ditt. :deltar:

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-24, 13:32   #7
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Maling: Samme farge, ulik glansgrad

Opprinnelig lagt inn av liefje, her.

Vi har matte vegger og glans på dører, vinduer, dørkarmer og lister. Det er i en eldre Frognerleilighet. Jeg synes det er finest, uten at jeg svarte på spørsmålet ditt. :deltar:

Jeg er forsåvidt enig i at det er finere med høyere glans i mange tilfeller, men det er finere jo finere dører/lister man har. I vårt hus skal vi ha helt vanlige standarddører og -lister, så det er liksom ikke noe poeng i å framheve det.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-24, 13:33   #8
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Maling: Samme farge, ulik glansgrad

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Karmer, dører og lister pleier gjerne å være halv/helblanke pga rengjøring og høyere motstand mot slitasje ja, men man KAN jo gjøre akkurat som man vil. Jeg har silkematt på vegger og kjøkkenskap. Har ikke blitt arrestert. (Ennå.)

Slitasje, ja, det er kanskje også et poeng.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no