Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Fortell meg om varmepumper

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-07-18, 08:29   #1
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.910
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Fortell meg om varmepumper

Vi har kjøpt hytte som skal bygges og overtas neste år Vi kan velge om vi vil ha installert peis eller om vi skal fyre elektrisk. Vi velger nok det siste, og da tenker vi på å installere varmepumpe. Mye også fordi det kan brukes som AC på sommeren. Vi har ingen erfaring med varmepumpe, så trenger å bli opplyst. Er det supert til hyttebruk? Har dere det sammen med varmestyringssystem? Vi kommer til å bruke hytta mye, men selv ved ukentlig bruk, så er det absolutt viktig miljømessig å kunne styre fyring konkret til når den brukes. Hva bør vi ha? Merker? Typer? Noe vi bør styre unna? Er det schvære ting som skal monteres opp både ute og inne? Finnes det noen som er penere enn andre

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-18, 09:15   #2
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.848
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fortell meg om varmepumper

Gratulerer med ny hytte.

Det viktigste å være klar over i forhold til varmepumpe, er at den bare virker godt i store, åpne rom, der det er god luftgjennomstrømming. Hvis du har en tradisjonell hytte med en lang gang og mange små soverom, blir det lite luftgjennomstrømming, og det blir kaldt på soverommene. (Det kan selvsagt kompenseres for med panelovner da.)

Nå er det ti år siden jeg installerte varmepumpe sist, men den gang fantes det ikke noe på markedet som ikke var stygt. Det skal bli spennende å høre om noen har klart å lage noe fint i det siste.

Menneh: hytte uten peis? Skal du virkelig ha det?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-18, 09:21   #3
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.848
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fortell meg om varmepumper

Jeg ble forøvrig aldri glad i varmepumpen vår og er glad for å ha flyttet fra den. Jeg syns den laget tørt og ganske ukomfortabelt innemiljø, og den laget bråk.

Nå bor jeg i gammelt hus, med vedfyring som hovedvarme og panelovn som sekundærvarme, og jeg syns det er mye mer komfortabelt. Jeg ser jo at mange har varmepumpe og ser ut til å trives med det, så det er sikkert bare jeg som er sær, men jeg ville altså ikke valgt det på nytt.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-18, 09:47   #4
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.253
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Fortell meg om varmepumper

Jeg hadde valgt peis på hytte. God varme og sjarm.

Har varmepumpe hjemme, Toshiba. Har en nabo som selger. Grei varme.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-18, 09:51   #5
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fortell meg om varmepumper

Vi har en varmepumpe vi er glade i, selv om den kanskje ikke er en fryd for øyet. Da vi kjøpte huset var det nærmest uten isolasjon, hadde gamle vinduer og iskalde gulv. Vi plasserte varmepumpen under spisestuevinduet, så varmen gikk langs gulvet under bordet og videre ut i rommet. Etter oppussing fikk vi varmekabler og varmefolie i alle gulv i første etasje, samt veggene er blitt etterisolert og vinduene skiftet. I tillegg fikk vi oss en klebersteinsovn. Vi har ikke lenger behov for varmepumpe i første etasje, siden gulvene varmer opp etasjen og på kalde dager holder det å fyre en gang.

Vi har nå plassert varmepumpen trappeoppgangen, slik at den blåser delvis ned i entreen og varmen går opp. Det fungerer bra. Vi har i tillegg en panelovn i TV-stuen oppe, men ellers trengs ingen ytterligere oppvarming i andre etasje.

På Vestlandet gir ikke varmepumpe ubehagelig tørr luft, den tørker derimot opp ubehagelig rå luft. Hytter kan jo ofte bli litt klamme, så det kan være godt å få tørket opp luften litt.

Vi flyttet

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-18, 10:02   #6
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.590
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fortell meg om varmepumper

Det styggeste med varmepumpe er egentlig delen som er ute. Vi to varmepumper faktisk og den nede så er boksen ved inngangen til huset. Ikke pent, men praktisk. Men jeg ville hatt vedovn på hytta i tillegg. Vi har peisovn med langt rør som varmer godt og det gir en behagelig varme og er veldig hyggelig synes jeg. Får ikke samme gode varmen med varmepumpa.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-18, 10:04   #7
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fortell meg om varmepumper

Opprinnelig lagt inn av vixen, her.

Det styggeste med varmepumpe er egentlig delen som er ute.

Enig! Og det finnes ingen fornuftige steder å gjemme den heller.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-18, 10:31   #8
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.823
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fortell meg om varmepumper

Jeg elsker både varmepumpa og peisen vår. Ville ikke vært foruten noen av de. På en hytte hadde peis i alle fall vært et must.

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 12-07-18, 16:10   #9
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.910
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fortell meg om varmepumper

Å, så flott med masse erfaringer!

Peis. Joda, det er veldig koselig, men her er mine innvendinger. Det er vanskelig å kontrollere temperaturen ordentlig godt med peis. I tillegg har vi hems. Fyring i peis som varmekilde gjør hemsen altfor varm er vår erfaring. Hemsen på hytta på fjellet blir nesten ulevelig når vi fyrer. Der må vi liksom få ut råheten i hytta også. Vår nye hytte ligger på Østlandet ved innsjø. Så spørsmålet er om vi skal bruke nesten kr 100.000,- på å legge inn en peis som vi kun skal bruke til kos en gang i blant og ikke som hovedvarmekilde?
Hytta har fire soverom, samt bad (med varmekabler). Soverommene i huset vårt er alltid kalde, da vi trives best i å sove kaldt. Men de vil nok også brukes som oppholdsrom av tenåringene så varme må vi kunne få de. Stuen og kjøkkenet er i ett, og har full takhøyde (40-45m2) pluss gang. Jeg ser heller ikke helt for meg hvor vi skal ha en varmepumpe uten at den skjemmer. Det er store vindusflater i hele stuen. Langs gulvet/nede er et godt tips, men usikker på om det vil se ok ut...

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-18, 16:13   #10
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fortell meg om varmepumper

Jeg elsker vår varmepumpe. Jeg ville hatt på hytte også, om vi hadde hytte. Peis er fint og koselig, men det gir alt for intens varme og vond luft. Jeg ville nok likevel hatt en alternativ varmekilde i tillegg til varmepumpe, for det vil ta tid å varme opp en hytte med den.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-18, 16:32   #11
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.910
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fortell meg om varmepumper

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg elsker vår varmepumpe. Jeg ville hatt på hytte også, om vi hadde hytte. Peis er fint og koselig, men det gir alt for intens varme og vond luft. Jeg ville nok likevel hatt en alternativ varmekilde i tillegg til varmepumpe, for det vil ta tid å varme opp en hytte med den.

Vi tenker å undersøke diverse elektroniske løsninger som gjør det enkelt for oss å sette på oppvarming før vi kommer via app. Aner ikke hva som finnes der ute, men noe smart må det vel være?

Ja, det skal lite til før fyringsvarmen gjør at jeg får hodepine. Luften blir fort tung og tett.

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-18, 17:28   #12
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.253
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Fortell meg om varmepumper

Min far kunne ringe hytten varm, dvs det ble gjort via mobil. De hadde da panelovner i tillegg til peis.

__________________
05 og 08

Sist redigert av millact : 12-07-18 kl 18:09.
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-18, 17:47   #13
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.848
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fortell meg om varmepumper

Det finnes veldig mye bra på varmestyringsfronten nå til dags, men jeg er usikker på hvor bra det som leveres til varmepumpe er. Jeg ville hatt det som et av de viktigste kriteriene hvis valget står mellom panelovn og varmepumpe.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no