Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Sportshjørnet

Tursekk i konfirmasjonsgave

Sportshjørnet Alt som har med sport å gjøre passer inn her.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-03-18, 21:43   #1
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Tursekk i konfirmasjonsgave

Datteren skal konfirmeres, hun får bunad av oss, men vil ha en gave fra broren hennes. Tenker at en tursekk er bra å ha. Bør være grei kvalitet, men ikke de aller dyreste. 1500-2000 er innafor sånn omtrent.

Hun skal vel fortsatt utvikle seg, så om det er så mye vits inn prøve er jeg usikker på. Tipper hun runder 170 cm og blir ca str 38 når hun er ferdigvokst. Hverken veldig stor eller veldig liten med andre ord.

Hvor stor sekk bør vi kjøpe? Har tanker om +/- 60 liter. Å begynne friluftslivet nedblending større sekk enn det er jeg redd bare ødelegger turgleden. Men tar gjerne i mot andre innspill.

Noen som har noen tips til hva jeg bør se etter?

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-18, 23:41   #2
Gerbera
Bør lage seg en tittel selv
 
Gerbera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Viken
Innlegg: 4.466
Gerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Tursekk i konfirmasjonsgave

Jeg kjøpte meg akkurat en Gregory Octal 55, pga ekstremt lav vekt. Den var god å bære, passe med lommer, men jeg hadde nok ikke kunnet pakket den noe tyngre enn det jeg gjorde, det blir litt dårlig bærekomfort når den blir så lett. Hadde ca. 15 kg vekt på ryggen inkl. sekken og det var akkurat. Nå sliter jeg med en vond skulder, derfor var sekkens egenvekt viktig for meg ved dette kjøpet, mer enn maks pakkvekt. Jeg hadde med meg alt jeg trengte for en tur i fjellet, og litt til.

Ellers tittet jeg på Bergans Helium 55, og Bergans Helium Pro 55, gode sekker det også, selv om utgaven som ikke heter Pro, var ganske "ribbet" Lav vekt på begge to.

Jeg har i tillegg to mindre sekker fra Osprey, og hadde jeg hatt lettere tilgang til en fysisk butikk med Osprey før den siste turen min nå, hadde det nok blitt en variant av den, de er praktiske og gode.

__________________
To søte germini 05~07
Gerbera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-18, 23:58   #3
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tursekk i konfirmasjonsgave

Jeg er 1,64 og måtte lete en stund før jeg fant en sekk som satt godt på ryggen min Alt er jo laget for høyere folk.

Jeg endte opp med en Hagløfs sekk som attpåtil har åpning langs hele fronten. Akkurat det liker jeg, for den kan dermed pakkes som en bag i stedet for å måtte stappe alt fra toppen og ned. Og ikke minst enkelt å få ut det som ligger i bunn. Mye enklere å få pakket riktig. Klarer ikke finne min på nettet, men jeg har hatt den i mange år så de har nok byttet sortiment mange ganger siden.
Men sjekk bæresystemet er mitt beste tips, at det ikke er laget for folk på 1,80.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-18, 08:16   #4
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.062
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tursekk i konfirmasjonsgave

Jeg syns allikevel det er viktig å prøve først. Har man ekstra lang overkropp for eksempel er det ikke alt som passer like godt.
Jeg har Gregory Deva 70 og er veldig fornøyd. Hadde en sekk på 50 l før, men da sleit jeg med å få plass til alt jeg trenger. Men man må jo ha med seg mer ting på telttur enn hvis man bare drar på hyttetur.
I tenårene hadde jeg forøvrig en sekk på 65 l, og det var passelig da.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-18, 10:42   #5
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tursekk i konfirmasjonsgave

Opprinnelig lagt inn av Ru, her.

Jeg er 1,64 og måtte lete en stund før jeg fant en sekk som satt godt på ryggen min Alt er jo laget for høyere folk.

Ja, ikke sant? :med-pygmé:

Opprinnelig lagt inn av frukt, her.

Jeg syns allikevel det er viktig å prøve først.

Ja, jeg er enig. 60 liter kan jo potensielt pakkes temmelig tungt, så det er viktig at den sitter godt. Så jeg ville i allefall kjøpt den fra et sted med godt utvalg, slik at hun kan bytte den om den viser seg å ha feil passform. Bare skulderstroppene og deres plassering og form kan ha mye å si.

Jeg fikk en osprey-sekk (mye mindre, bare til vannflaske og matpakke) til 40-årsdagen min, og jeg brukte virkelig lang tid på å prøve meg fram til at det var akkurat den som passet best.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-18, 14:20   #6
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.245
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tursekk i konfirmasjonsgave

Jeg har speider, jente på 13 som er lang, 170. Hun har en fra Bergans, men usikker på om det er 60 liter, tror den er mindre.

Uansett, på speidermøte forleden fikk vi anbefalt en sekk fra speidersport, mye sekk for pengene sa de. https://www.speidersport.no/produkt/...r-speidersekk/

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no