Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

All inclusive - ja eller nei?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-06-13, 21:40   #41
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 26.992
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: All inclusive - ja eller nei?

Vi trives godt på resortferie med små barn innimellom, har stort sett ikke hatt mat inkludert, men da endt med å spise noe frokost og de fleste middagene på anlegget uansett (men da ofte ikke på buffeten). Å dra små barn rundt for å finne et hyggelig spisested relativt sent om kvelden, fremstår for meg som noe av det mindre trivelige jeg kan tenke meg av en ferie. Synes også det er deilig at det er lite logistikk på slike steder siden jeg i grunnen pakker nok sekker, matpakker og ekstraklær hjemme.

AI synes jeg er uaktuelt fordi det blir for mye mat, fordi man blir lei buffet og fordi det uansett ikke er frislipp av is og brus hos oss (dessuten synes jeg AI-isen er skikkelig kjip og foretrekker å velge meg 1 god is daglig enn å spise 5 dårlige kuleis i pappkjeks). Vi har imidlertid gått for en halvpensjon en gang, og går neste gang for en annen variant av redusert løsning, hvor man velger en del selv, men har noe inkludert.

Stedene vi har vært har stort sett ligget slik til at å komme seg til et sted med mange spisesteder om kvelden har vært uaktuelt med så små barn som vi har hatt. Ift lokalsamfunnet vil jeg anta et slike anlegg også gir mange arbeidsplasser, og jeg er ikke brennsikker på at jeg nødvendigvis støtter lokalsamfunnet noe bedre ved å bli kunde hos noen av de utrolig turistifiserte kafeene i nærområdet. Når det er sagt, er jeg også der Katta er. Vi er ikke på slik ferie hvert år, jeg er bevisst på noen områder og ikke bevisst på andre, hvis jeg mener en slik ferie er det vi som familie trenger akkurat da, er det et område jeg akkurat da tenker at får bli som det blir.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-13, 21:44   #42
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: All inclusive - ja eller nei?

Men altså, å velge fly fremfor båt/tog skjønner jeg jo. Det ville jo tatt en evighet å komme til USA eller Thailand f.eks. Bare Spania eller Hellas vil jo spise temmelig mye av ferien. Men jeg virkelig skjønner ikke at alternativet til AI skal være å bli hjemme? Jeg kjenner meg ikke igjen i bildet med å måtte dra unger hit og dit for å finne ok spisesteder, og syns som regel leiligheter er det beste feriealternativet. Full frihet.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-13, 21:50   #43
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 26.992
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: All inclusive - ja eller nei?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Men altså, å velge fly fremfor båt/tog skjønner jeg jo. Det ville jo tatt en evighet å komme til USA eller Thailand f.eks. Bare Spania eller Hellas vil jo spise temmelig mye av ferien. Men jeg virkelig skjønner ikke at alternativet til AI skal være å bli hjemme? Jeg kjenner meg ikke igjen i bildet med å måtte dra unger hit og dit for å finne ok spisesteder, og syns som regel leiligheter er det beste feriealternativet. Full frihet.

Vi har også leid leilighet, dvs vi har leid hus med andre, gjør det for andre gang på rad i år nå. Kjempehyggelig, særlig det sosiale aspektet. I fjor ordnet vi oss mest i huset, og det ender det nok med i år også. Å dra 7 barn under 10 år ut for å spise der yngstemann er 2, er ikke noe man gjør til alle måltider, særlig ikke om huset ligger et stykke fra et sentrum. Dessuten er matlaging med to venninner mens vi drikker vin og mennene passer barna (evt omvendt) noe mer feriepreget enn vanlig matlaging hjemme .

Jeg synes imidlertid det er mange typer ferie som er behagelig, og når vi ellers har hytteferie bare oss fire et par uker hver sommer, synes jeg at en uke bare oss innimellom hvor det ikke er noe logistikk rundt hverken aktiviteter, bagasje eller mat er veldig deilig; og det er deilig å slippe å handle noe særlig og å spise mange måltider ute. Å spise flesteparten av måltidene ute med mindre man er på en type resort, har til nå fremstått urealistisk for oss ift alderen på barna (og også ulike behov hos dem).

Den dagen man kan spise like mye ute like avslappende uten å bo på en resort, går vi over til et annet konsept, for selvsagt synes også jeg det er koseligere å slentre gatelangs og velge ulike steder. Hadde vi bare hatt storebror, hadde vi vært der nå, men nå har vi jo også lillesøster, så det får drøye noen år til.

Jeg synes ikke alternative til AI er å bli hjemme, og som nevnt over er ikke full AI aktuelt for oss heller. Jeg synes heller ikke at alternativet til resortferie er å bli hjemme, men når vi opplever at en slik ferie innimellom er veldig avslappende og hyggelig, velger vi å fortsette å gjøre det av og til mens barna er små, rett og slett fordi alle liker det. Det er jo ikke sånn at vi ikke gjør noe annet av den grunn.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)

Sist redigert av apan : 02-06-13 kl 21:57.
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-13, 21:54   #44
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: All inclusive - ja eller nei?

Men disse resortene, er ikke de også med å sikre turismen til stedet og å ansette folk som bor lokalt? Hva er best tro

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-13, 21:58   #45
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: All inclusive - ja eller nei?

Leilighet er perfekt for oss, jeg liker ikke hoteller så godt. Jeg vil ha matlagingsmuligheter og kunne gå på vanlige, lokale matbutikker og handle og lage mat hjemme. Sitte og spise frokost på terrassen i stedet for i en svær buffet-matsal med 150 folk uten køkultur.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-13, 22:00   #46
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.187
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: All inclusive - ja eller nei?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Men jeg virkelig skjønner ikke at alternativet til AI skal være å bli hjemme?

Njaaaa. Hvis det eneste som er ledig når man bestiller reise (seint ute som vanlig, ja ) er AI-hotell, så har man ofte ikke så mye valg.

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-13, 22:01   #47
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 26.992
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: All inclusive - ja eller nei?

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Leilighet er perfekt for oss, jeg liker ikke hoteller så godt. Jeg vil ha matlagingsmuligheter og kunne gå på vanlige, lokale matbutikker og handle og lage mat hjemme. Sitte og spise frokost på terrassen i stedet for i en svær buffet-matsal med 150 folk uten køkultur.

Jeg synes også disse buffetmatsalene er usjarmerende, men her er det faktisk en viss forskjell på ulike steder og reiseselskap. Noen er verre enn andre. Vi har likt godt det mer frie mattilbudet på resortene der man bestiller a la carte, men siden vi også har erfart at vi liker frokostbuffeten så godt at vi havner der svært mange dager, ender vi nå med en mer halvpakke der vi får litt annen buffet også. Greit nok. Det blir en for og mot greie av et totalkonsept.

Det som overrasker meg litt, er nok at såpass mange av dem som liker seg på resort velger fullstendig AI, men jeg ser jo at tilleggskostnaden ikke er så enorm, særlig ikke med eldre barn der det går en del mat. Men man MÅ altså ikke velge det.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-13, 22:02   #48
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.201
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: All inclusive - ja eller nei?

Når vi er mange på tur blir det for dyrt å spise alle måltider ute, så da er det greit å leie hus, og tidvis gøy og hyggelig å lage mat der. Men jeg må innrømme at den ultimate ferie for meg er å ikke ha noe som helst handle-, lage mat- og ryddelogistikk. Frokost på hotellet, eller evt på kafé rett ved, og måltidene ellers på restauranter og kafeer. Sånn har vi det når vi bare reiser med ett barn.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-13, 22:03   #49
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: All inclusive - ja eller nei?

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Men disse resortene, er ikke de også med å sikre turismen til stedet og å ansette folk som bor lokalt? Hva er best tro

Hva som er best av digre multinasjonale selskaper som riktignok ansetter noen, men sørger for at lokale cafeer, hotell og butikker går dukken eller at de familieeide butikkene, cafeene og hotellene overlever, mener du?

Altså, jeg skjønner at man ikke greier å være miljøvennlig (i ordets bredeste forstand) på alt, og reise for å oppleve lokale miljøer er et av mine hjertebarn, så takk til både Apan og Katta som har forsøkt å forklare. Jeg greier nok ikke ha det bredeste og mest forståelsesfulle perspektivet på akkurat dette. Jeg skal ikke påstå at jeg skjønner noe mer heller, men jeg spør ikke for å være frekk altså. Jeg syns bare det er så skrekkelig trist at man ikke bryr seg mer om verden rundt seg, og å bli kjent med andre kultururer, mennesker og miljøer.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-13, 22:13   #50
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.239
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: All inclusive - ja eller nei?

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jeg synes også disse buffetmatsalene er usjarmerende, men her er det faktisk en viss forskjell på ulike steder og reiseselskap. Noen er verre enn andre. Vi har likt godt det mer frie mattilbudet på resortene der man bestiller a la carte, men siden vi også har erfart at vi liker frokostbuffeten så godt at vi havner der svært mange dager, ender vi nå med en mer halvpakke der vi får litt annen buffet også. Greit nok. Det blir en for og mot greie av et totalkonsept.

Det som overrasker meg litt, er nok at såpass mange av dem som liker seg på resort velger fullstendig AI, men jeg ser jo at tilleggskostnaden ikke er så enorm, særlig ikke med eldre barn der det går en del mat. Men man MÅ altså ikke velge det.

Jeg har fire barn hvorav to er ganske store. Sist jeg var på resort var de 8 og 10 år, det var bare meg og dem. Jeg betalte da for AI til meg og de to gikk gratis. Det var ikke dyrt for å si det sånn.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-13, 22:13   #51
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 26.992
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: All inclusive - ja eller nei?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

HvaJeg skal ikke påstå at jeg skjønner noe mer, men jeg spør ikke for å være frekk altså. Jeg syns bare det er så skrekkelig trist at man ikke bryr seg mer om verden rundt seg, og å bli kjent med andre kultururer, mennesker og miljøer.

Jeg tror du bare må akseptere at folk har ulike motiver for en ferie, og jeg tror du tenker litt for enkelt når du mener at det at man velger en annen ferieform enn deg gjør at man ikke bryr seg om verden rundt seg. Akkurat den konklusjonen krever vel en litt mer helhetlig vurdering av tankesett og prioriteringer.

Jeg synes ikke det er trist selv at vår hovedprioritering for en ferie er å kose oss sammen som familie, og at 1 av flere mulige rammer for å få en avslappende ferie for oss er en type resort (slik som vår situasjon er nå).

Jeg synes det er helt ok å mene at man ikke kunne tenkt seg en slik ferieform selv, men jeg synes egentlig din holdning her blir veldig ovenfra og ned. Det er mange type ferier jeg virkelig ikke kunne tenke meg selv, men jeg går ikke rundt og synes det er trist at folk velger dem likevel og ikke Tenker jeg Mitt om dem som velger det heller. Du vet da ingenting om vår interesse for å bli kjent med andre kulturer og mennesker generelt? Og ikke er det sånn at man i alle faser av livet MÅ ha lyst til å bli kjent med mest og flest mulig for å ha et fullverdig liv heller.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-13, 22:15   #52
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: All inclusive - ja eller nei?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Hva som er best av digre multinasjonale selskaper som riktignok ansetter noen, men sørger for at lokale cafeer, hotell og butikker går dukken eller at de familieeide butikkene, cafeene og hotellene overlever, mener du?

Altså, jeg skjønner at man ikke greier å være miljøvennlig (i ordets bredeste forstand) på alt, og reise for å oppleve lokale miljøer er et av mine hjertebarn, så takk til både Apan og Katta som har forsøkt å forklare. Jeg greier nok ikke ha det bredeste og mest forståelsesfulle perspektivet på akkurat dette. Jeg skal ikke påstå at jeg skjønner noe mer heller, men jeg spør ikke for å være frekk altså. Jeg syns bare det er så skrekkelig trist at man ikke bryr seg mer om verden rundt seg, og å bli kjent med andre kultururer, mennesker og miljøer.

Tja, jeg tror jo kanskje at mange f.eks grekere akkurat nå er glade for å ha sikre jobber i større selskaper med utenlandske eiere. Og ganske ofte så ligger slike desperat en del utenfor allfarvei, og fanger vel av den grunn, kanskje, gjestet som i utgangspunktet ikke hadde lagt igjen pengene på små, lokale restauranter og barer?

Jeg synes engasjementet ditt er utelukkende positivt, og jeg ser selvsagt poenget ditt. Jeg tror utgangspunktet for reisen er avgjørende for hva folk velger å bruke pengene på. Kvaliteten på AI vet jeg ingenting om, jeg har aldri selv prøvd, og det eneste stedet jeg har sett hvordan det fungerer "live" var et hotell vi besøkte for å spise i hotellets ala carte-restaurant. Det fristet ikke, med milevise køer for både drikke og mat.

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-13, 22:21   #53
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.239
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: All inclusive - ja eller nei?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Hva som er best av digre multinasjonale selskaper som riktignok ansetter noen, men sørger for at lokale cafeer, hotell og butikker går dukken eller at de familieeide butikkene, cafeene og hotellene overlever, mener du?

Altså, jeg skjønner at man ikke greier å være miljøvennlig (i ordets bredeste forstand) på alt, og reise for å oppleve lokale miljøer er et av mine hjertebarn, så takk til både Apan og Katta som har forsøkt å forklare. Jeg greier nok ikke ha det bredeste og mest forståelsesfulle perspektivet på akkurat dette. Jeg skal ikke påstå at jeg skjønner noe mer heller, men jeg spør ikke for å være frekk altså. Jeg syns bare det er så skrekkelig trist at man ikke bryr seg mer om verden rundt seg, og å bli kjent med andre kultururer, mennesker og miljøer.

Jeg tror du må ha tro på at folk ikke er så endimensjonale. Jeg ønsker også å besøke ulike kulturer og lokalsamfunn. Men jeg er i en fase av livet nå hvor det blir lite opplevelse og mye slit med den type ferie som jeg egentlig liker. Når avslapning og sol er hovedformålet med ferien kan det gjerne være så enkelt som mulig. Det betyr ikke at jeg alltid vil velge sånn. Jeg sliter litt med å se at det er bare negativt for lokalsamfunnet også, for slike store anlegg ligger ofte såpass i ingenmannsland at det strengt tatt ikke er noe særlig til lokalmiljø å utkonkurrere.

Det er jo de som ikke for sitt bare liv kan se at man kan forsvare å fly til fjernere strøk bare for å oppleve noe heller. Når man ikke skal noe nyttig der er det jo strengt tatt ren egoisme som gjør at man bidrar til økt luftfart og større utslipp. I globalt perspektiv er ikke det noe heldig valg heller. For meg blir det noe av samme typen argumentasjon. Man har et ønske om en bestemt type opplevelse, man ser at valget man gjør ikke er ideelt i global sammenheng, men man vurderer sitt eget behov dithen at det ikke er noe alternativ å velge annerledes. Backpakckerturisme er også noe som strengt tatt ikke legger igjen stort til lokalbefolkningen selv om det i hvertfall før ble regnet som bedre enn annen turisme av mange.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-13, 22:21   #54
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.245
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: All inclusive - ja eller nei?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Hva som er best av digre multinasjonale selskaper som riktignok ansetter noen, men sørger for at lokale cafeer, hotell og butikker går dukken eller at de familieeide butikkene, cafeene og hotellene overlever, mener du?

Altså, jeg skjønner at man ikke greier å være miljøvennlig (i ordets bredeste forstand) på alt, og reise for å oppleve lokale miljøer er et av mine hjertebarn, så takk til både Apan og Katta som har forsøkt å forklare. Jeg greier nok ikke ha det bredeste og mest forståelsesfulle perspektivet på akkurat dette. Jeg skal ikke påstå at jeg skjønner noe mer heller, men jeg spør ikke for å være frekk altså. Jeg syns bare det er så skrekkelig trist at man ikke bryr seg mer om verden rundt seg, og å bli kjent med andre kultururer, mennesker og miljøer.

Jeg tror jeg skjønner hva du forsøker å si, Tallulah. Jeg og en eks kjæreste var på cruise i karibien da jeg bodde i USA. De fleste av måltidene ble da spist om bord på cruiseskipet, mens et par ble spist på stranden (i regi av cruiseselskapet, jadda). På St.Thomas spiste vi lunsj på en bitteliten restaurant (kan knapt kalles det) hvor kun de lokale gikk. Det var utrolig hyggelig! Toalettet var i bakgården husker jeg. Vi var og innom en baker som laget brød i sånn stor gammeldags ovn til lokalbefolkningen. Det var på St.Lucia. Kanskje går det en med en miks når man er på ferie?

Mine to barn har ikke vært i Syden og kommer neppe dit med det første heller, men hadde vi reist kan jeg se for meg at det hadde blitt noe AI pga. at det er lettvint. Det er ikke noe jeg foretrekker, langt fra. Jeg hadde akkurat med meg 8-åringen til London, kun vi to, i 5 dager, mens besteforeldre passet yngste. Vi to spiste selvsagt alle måltider ute, på lokale restauranter, ingen kjeder, og storkoste oss. Hun fikk velge hva hun ville spise, fikk bestille på engelsk og syntes det var stas. Hun synes mat er godt, og da kan man gjøre slik. Det hadde aldri gått om yngste var med.......

De siste to somrene har vi vært i Danmark på ferie, eks har også vært med. Vi skal til Danmark i år og, med eks. Vi har spist de fleste måltider i leilighet pga. kresen yngstemann og en eks med litt spesiell diett. Greit, ikke det jeg ville foretrekke, jeg synes det er fint å gå på restaurant, velge ut fra en spennende meny og få lekker mat, men med en kresen, urolig 3-4 åring er det lite gøy. Det er en tid for alt tenker jeg.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-13, 22:26   #55
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.403
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: All inclusive - ja eller nei?

Våre vet ikke at sydenferier eksisterer engang, men det demrer for meg at Knerten i år kommer til å finne ut at noen av vennene i bhg har vært på en meget annerledes ferie enn den vi har planlagt for vår familie (besøke svigermor, en dag i hunderfossen, leke med svigerfars to yngste (som er på alder med våre, og vi ser dem jo bare noen få ganger i året)

Neste år håper jeg å dra dem med på ferie, og jeg tror ikke "finne en ny kafe hver dag til lunsj, og et nytt sted til middag hver kveld" er i nærheten av hva som kan oppleves som ferie med den alderen på de ungene vi skal ha med oss da.

Reelt sett funket ikke det så godt når vi var på bryllupsreise heller, vi endte med frokost/lunsj samme sted hver "morgen" og middag forskjellige steder etter å ha vandret fra sted til sted for å finne noe som virket interessant/hadde noe vi/jeg hadde lyst på etc. Jeg ser absolutt for meg at buffet kan være mer avslappende for oss en periode...

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-13, 22:29   #56
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 26.992
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: All inclusive - ja eller nei?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg tror du må ha tro på at folk ikke er så endimensjonale.

Her oppsummerte vel Katta med færre ord enn meg hva jeg tenkte på.

Hvis man først skal trekke inn alle ulike vurderinger, blir det veldig komplekst, og mange aktuelle ferier forsvinner. Ift eksempelvis å dra til USA, ser jeg for meg opp til flere argumenter dersom man først skal se det i et bredere perspektiv. USA har jo blant annet valgt å stå utenfor Kyotoavtalen, noe som er rimelig omdiskutert. Hvis man først skal se det hele i et bærekraftig perspektiv, virker det ikke spesielt gunstig å støtte transportindustrien i og til et land som ikke ser seg i stand til å forplikte seg til å redusere egne utslipp av drivhusgasser i en avtale i regi av noe såpass anerkjent som FN. For eksempel.

Nå mener ikke jeg dette selv - at man eksempelvis bør unngå USA. Men i forhold til å bidra til en god utvikling lokalt og globalt, er det veldig mange ulike interessekonflikter og mulige perspektiv som dukker opp.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-13, 22:34   #57
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.801
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: All inclusive - ja eller nei?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg syns bare det er så skrekkelig trist at man ikke bryr seg mer om verden rundt seg, og å bli kjent med andre kultururer, mennesker og miljøer.

Jeg forstår hva du mener, Tallulah, jeg syns likevel dette var et lite gjennomtenkt utsagn, på grensa til det arrogante.

At du og andre er på et sted i livet hvor eventyrlige ferier i små lokalsamfunn rundt i verden, er en mulighet, er ikke mindre enn en liten velsignelse, for deg og dine likesinnede.

Noen av oss er på et litt annet sted i livet, og jeg skal love deg - for meg, min mann og vår sønn, (eldstemann), var det en velsignelse å ha to uker på et godt hotellresort med all inclusive. Det er mange årsaker til at vi valgte dette, det er mange årsaker til at, dersom muligheten i framtiden skulle by seg, vil vi antakelig velge det igjen. Årsaker som, der vi er i livet, teller mer enn det å oppleve verden på eventyr akkurat nå.

At du, ut fra det faktum at noen velger en strømlinjeforma ferie en periode av livet, trekker den konklusjon at vi med dette ikke bryr oss om miljø, kultur og verden rundt oss, det faller på sin egen urimelighet. Du veit ikke en dritt om hvilke typer ferier jeg egentlig hadde reist på, hadde det vært overkommelig i forhold til hvilke hensyn jeg har å ta overfor mitt barn, som faktisk og har krav på å føle seg lykkelig på ferie.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-13, 22:54   #58
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.403
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: All inclusive - ja eller nei?

Lokalmiljøet utforsket vi forøvrig hver eneste dag på våre 14 dagers eneste "sydenferie" så langt (bryllupsreisen altså) og vi så og opplevde og fikk med oss mye spennende, kulturelt, lokalt og lærerikt, berikende og en fantastisk opplevelse. Dog er det å gå på jakt etter middag greit å rusle avsted når det er oss to, det er bare såååå ikke aktuelt de nærmeste årene...

Hvordan vi drømmer om en ferie akkurat nå, og hva vi bryr og ikke bryr oss om i verden, er ikke egentlig nødvedigvis det samme nei.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-13, 23:15   #59
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.754
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: All inclusive - ja eller nei?

AI er sikkert grei ferie- på- boks. Ikke noe førstevalg for meg, fordi jeg syns buffet er kjedelig - generelt. Er også litt skeptisk til mathygiene av og til, ikke alltid pga. restauranten men fordi maten står lenge framme, og alle folka som går forbi (og noen resorter hvor man hører om fugler innendørs osv., men det blir jo litt spesielt). Er også veldig lite happy for alkoholbruk rundt mine unger, og er skeptisk til å være et sted hvor skandinaver har "fri bar" med armbåndet sitt (jadda lokal øl/ vin, men enkelte går langt for å "maxe fortjenesten..." )

Lokalt næringsliv - absolutt. Bra tilleggspoeng. Men skal man tenke veldig bærekraft burde vi jo alle bli hjemme.

Syns det mest lettvinte ved å reise på ferie med unger er eget kjøkken.

Så kan det gjerne være skikkelig lettvint, hvor man (også) kan ta take-away fra senterets restaurant og/ eller hotell med roomservice.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-13, 23:16   #60
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: All inclusive - ja eller nei?

Jeg beklager at jeg utrykte meg såpass kort at dere oppfattet meg som arrogant og at jeg mente dere var endimensjonale uten omtanke for miljøet i det hel tatt.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no