Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Vaske gardiner med maljer

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-01-15, 21:31   #1
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 8.309
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Vaske gardiner med maljer

Jeg har skiftet gardiner som har hengt oppe noen år (3 ).
De har maljer, og da lurer jeg på om de kan puttes rett i maskinen?
Kan vaskemaskinen bli ødelagt av alle maljene som slår rundt?

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-15, 21:48   #2
Plingo
Erfaren
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 915
Plingo er populærPlingo er populærPlingo er populærPlingo er populær
Standard

Sv: vaske gardiner med maljer

Jeg har vasket mine flere ganger på laveste sentrifugehastighet. Det kan bli små bulker på både maljene og trommelen, men tror det har gått bra her. Orket ikke skylle opp 6 lengde for hånd.

Plingo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-15, 22:16   #3
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 8.309
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Sv: Vaske gardiner med maljer

Fader, skylle opp ja! DET hadde ikke jeg tenkt på.
Dette er to lengder, så da tror jeg at jeg skyller de opp.
Hvordan skylder jeg opp?

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-15, 02:36   #4
Odelia
Bør lage seg en tittel selv
 
Odelia sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 4.824
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Vaske gardiner med maljer

Eneste ulempen er dersom det er vliselin i løpegangen hvor maljene sitter, da kan den bli løst opp av vannet og endre fasong.

For å skylle dem opp kan du jo henge dem over dusjdøra og spyle dem om de ikke trenger såpevask, evt fylle i badekaret/en større balje og legge dem oppi mens du rører dem litt rundt (minus løpegangen om du tror det er vliselin der) og så spyler av dem etterpå.

Jeg hadde nettopp kun én lengde (+ et par penduker for å fylle maskinen litt) i maskin, og det gikk bra. Ikke lurt å ha for mye da de kan bli skrukkete, men det gikk nå bra med både maljene og maskinen (tok et lettvaskprogram for å skåne begge deler).

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-15, 09:23   #5
M&M
Superduper
 
M&M sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 1.241
M&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Vaske gardiner med maljer

Jeg tørker gardiner hengende på gardinstanga, evt. med håndkle under. -Slipper å stryke de til og med da.

__________________
M(-04)&M(-07)
M&M er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-15, 11:56   #6
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vaske gardiner med maljer

Om gardinene har hengt oppe i tre år, er det greit å vaske de i maskinen. 40 grader finvask.

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-15, 18:30   #7
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 8.309
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Sv: Vaske gardiner med maljer

Opprinnelig lagt inn av gullet, her.

Om gardinene har hengt oppe i tre år, er det greit å vaske de i maskinen. 40 grader finvask.

De ser faktisk ikke skitne ut, i det hele tatt.
Tenkte enten å skylle de opp, eller vaske ett og ett fag inni et dynetrekk.
Er det lurt, tro?

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-15, 21:20   #8
Engasjert
Stressa før
 
Engasjert sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.368
Engasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populær
Standard

Sv: Vaske gardiner med maljer

Jeg prøvde å levere mine gardiner med maljer på renseriet, og fikk beskjed om at de ikke ville vaske dem, fordi maljene ble ødelagt og fordi det kunne skade maskinen deres.

Så når jeg tar dem ned, rister jeg dem godt ute. Vasket blir de ikke. De er sydd på mål, er lange og forede og jeg ser det som et helt lite mareritt å skulle skylle dem opp. Men de hverken lukter eller kjennes skitne.

*sjuske*

__________________
Mamma til fire unge voksne på 19-26 år
Engasjert er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-15, 21:27   #9
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 8.309
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Sv: Vaske gardiner med maljer

Godt å høre fra andre sjusker.

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-15, 23:25   #10
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vaske gardiner med maljer

Har du et dynetrekk med glidelås?
Putt gardinen inni der og vask.

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-15, 00:08   #11
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 8.309
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Sv: Vaske gardiner med maljer

Opprinnelig lagt inn av gullet, her.

Har du et dynetrekk med glidelås?
Putt gardinen inni der og vask.

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-15, 09:07   #12
Pegasus
Bør lage seg en tittel selv
 
Pegasus sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 3.442
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Vaske gardiner med maljer

Har vasket gardinene våre flere ganger i maskin, og henger dem også til tørk på gardinstanga. Funker fint. Maljene har ikke blitt bulkete, ikke trommelen heller så vidt jeg har sett.

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-18, 11:25   #13
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 8.309
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Sv: Vaske gardiner med maljer

... og tre år senere lurer jeg på det samme! Ikke samme gardinene, og mange fler.

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-18, 12:08   #14
Kula
Trallallaa
 
Kula sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
Innlegg: 3.263
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Vaske gardiner med maljer

Vasker gardiner med maljer på finvask i maskin. Ingen bulker på maljene, gardinene er like fin, men inne i tromlen har jeg ikke tenkt på å sjekke en gang. Om det blir litt bulker der så, ja vel

__________________
Storebror -93 og Jonas -02
Kula er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no