Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Hva bør vi velge?

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-01-08, 20:55   #1
Meta
Heldig
 
Meta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 777
Meta er populærMeta er populærMeta er populær
Standard

Hva bør vi velge?

Jeg prøver å være flink å kjøpe økomat, men noen ganger er jeg i tvil om det er det beste alternativet. Her om dagen fant jeg økologiske tomater, fra Spania, rett ved siden av lå det norske "vanlige" tomater. Hva tror dere er best og verst, langresit og økologisk eller ikkeøkologisk men lokalprodusert?

Samme med rettferdige varer kontra økovarer, ofte er det enten eller?

Meta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-08, 12:56   #2
Meta
Heldig
 
Meta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 777
Meta er populærMeta er populærMeta er populær
Standard

Sv: Hva bør vi velge?

Ingen meninger på området?

Meta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-08, 22:42   #3
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva bør vi velge?

Jeg er ganske forvirra jeg også.

F.eks. kom jeg hjem med både øko-bananer og øko-paprika. Begge deler var pakket separat i masse plast!! Mannen måtte kommentere det...
Og jeg har kjøpt økologisk saft, på flaske som ikke kan pantes.

Virker som at det er flere hensyn eller motiver bak "økologisk" og fair-trade. Man kan f.eks. godt legge vekt på økologisk fordi man mener det er best for egen helse, uten å tenke på miljøet (og vice versa), og man kan legge mest vekt på de økonomiske og sosiale forholdene for arbeiderne uten å tenke på verken egen helse eller miljøet. Hadde vært fint med et "kinderegg" med alle tre hensynene!

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-08, 22:45   #4
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva bør vi velge?

Jeg velger kortreist mat framfor økologisk, jeg mener miljøregnestykket blir bedre av det. Det beste er selvfølgelig kortreist og økologisk.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-08, 00:09   #5
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva bør vi velge?

Akkurat når det gjelder tomater er det faktisk enda mer innviklet: Å dyrke tomater er ekstremt energikrevende, og så lenge tomatene fraktes på båt (og det gjør de vel, stort sett?), så koster det mindre energi å produsere dem et annet sted på kloden og frakte dem hit, enn å produsere dem lokalt. Så da kommer øko utenlandske best ut, nesten uansett hvordan man ser på det. (Bortsett fra om de er produsert i et land som virkelig ikke har mer landbruksareal enn de trenger til å produsere mat til seg selv, og dermed bør produsere mest mulig arealeffektiv mat til eget bruk, helle enn å eksportere luksusvalg til bortskjemte nordmenn. )

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-08, 00:10   #6
Donald
Superduperaktiv
 
Donald sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 751
Donald er litt kulDonald er litt kul
Standard

Sv: Hva bør vi velge?

Det ene hensynet slår ihjel det andre. Er det rart man blir forvirret?

Donald er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-08, 09:23   #7
Fruktflua
Sperret
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Innlegg: 6.377
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva bør vi velge?

Jeg tenker på min families helse når jeg konsekvent velger økologisk.
Tenker selvsagt miljø også, men helsen kommer faktisk først.

Økologisk mat (skal i hvertfall- hvem vet egentlig?) inneholder mindre giftstoffer og mer næringsstoffer enn ikke økologisk mat. I tillegg smaker all økologisk mat så MYE bedre enn ikke økologisk.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-08, 09:47   #8
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva bør vi velge?

Jeg får mine økogrønnsaker fra kolonihagen og coop, og der er det i hovedsak norske produsenter. Også av tomater, det meste av året. Jeg synes også at dette regnestykket kan være vanskelig, men sånn som appelsiner og bananer må jo reise uansett, så da kjøper jeg øko. Mye "norsk" er ompakket, kjøtt feks. Og norsk fisk har jo vært halve jorda rundt før den kommer til butikken.

Jeg synes dette reiser flere problemstillinger. For det første synes jeg forbrukere burde aksepetere at årstidene kommer tilbake, altså, at man ikke får tak i jordbær utenom jordbærsesongen, asparges utenom aspargessesongen, osv. Dette vil begrense noen av transportutslippene.

For det andre må man som forbruker være skikkelig nøye med å lese på pakkene og unngå langreist når man kan velge og mase, klage og sende mail. Man må være klar over at dersom man ønsker kortreist og nærprodusert øker prisen og den må man i så fall signalisere at man er villig til å betale. Tomater fra Kina og pærer fra Australia, tenk at det lønner seg, enda man skal dyrke dem, hermetisere dem, laste dem og frakte dem, og allikevel kan de koste en femmer boksen. Hva blir arbeiderne betalt? Er det HMS på de bedriftene? Jeg mener forbrukere i Norge bruker lite penger på mat i snitt og er ensidig opptatt av pris fremfor kvalitet. Som gruppe.

For det tredje: det er viktig solidaritet i å kjøpe økomat fra utviklingsland, for det vil stimulere til økt økoproduksjon der, noe som er bra for miljøet og arbeiderne. Og smaken er vanvittig mye bedre.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-08, 10:05   #9
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva bør vi velge?

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

For det tredje: det er viktig solidaritet i å kjøpe økomat fra utviklingsland, for det vil stimulere til økt økoproduksjon der, noe som er bra for miljøet og arbeiderne. Og smaken er vanvittig mye bedre.

Akkurat dette punktet veier tungt for meg.

Og når vi først er inne på det (selv om det ikke er mat), man bør virkelig velge økobomull. Hele 25% av alt miljøskadelig ugressmiddel som blir brukt i verden går til bomullsproduksjon. Tenk hvor mye det ville hatt å si hvis "alle" valgte økologisk på det punktet!

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-08, 10:08   #10
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva bør vi velge?

Jeg sitter og koser meg i min nye øko-bomullsjoggebukse nå.

Vi skal bare handle økobomull fremover, så sant det lar seg gjøre.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-08, 10:23   #11
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva bør vi velge?

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Vi skal bare handle økobomull fremover, så sant det lar seg gjøre.

Masse fine tips til produsenter, leverandører og butikker i denne tråden!

Jeg skal også bli mye flinkere til å kjøpe brukt eller redesign.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-08, 18:36   #12
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.462
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva bør vi velge?

Det fins ingen enkel tommelfingerregel for etisk, sunn, kortreist, økologisk, fairtrade handel. Man må sette på hodet og tenke hver gang, tror jeg. For de fleste produktkategorier vil en eller flere av de ulike dimensjonene være motsetninger.

Det betyr jo ikke at det ikke nytter. Jo mer bevisst forbrukere på de "gode" dimensjonene ved et produkt, jo større sjanse er det for at produsentene baker inn et eller flere av disse i sine varer og tjenester.

Selv om nettoeffekt på kloden og familiens helse ikke endres nevneverdig om man velger norske eller økologiske fairtradetomater, vil det faktum at vi bruker tid og krefter på å tenke over disse dimensjonene, gjøre en forskjell. Trenden og kjøpsmønsteret er viktigere enn hvert enkelt produktvalg.


Sist redigert av daffy : 27-01-08 kl 19:04.
daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-08, 18:46   #13
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva bør vi velge?

Veldig sant, Daffy. det er som Divine har i signaturen, vi må ikke la det beste bli det godes fiende, at vi i frykt for å ikke gjøre det ultimate ikke gjør noe som helst. Vi beveger oss langs gode akser, enten vi velger det ene eller det andre, og det faktum at vi tenker på disse tingene fremfor pris alene har mye å si.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-08, 18:51   #14
Canisa
Viser tenner
 
Canisa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tromsø
Innlegg: 8.794
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva bør vi velge?

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Veldig sant, Daffy. det er som Divine har i signaturen, vi må ikke la det beste bli det godes fiende, at vi i frykt for å ikke gjøre det ultimate ikke gjør noe som helst. Vi beveger oss langs gode akser, enten vi velger det ene eller det andre, og det faktum at vi tenker på disse tingene fremfor pris alene har mye å si.

Her tror jeg Mim peker på noe viktig!
Viktigheten av å være en "våken", ansvarsbevisst og etisk forbruker er voksende, og heldigvis ser det ut som om stadig flere forbrukere stiller spørsmål ved både produksjonen, frakten, prisen og også arbeidernes løns- og arbeidforhold.

Canisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-08, 20:03   #15
Meta
Heldig
 
Meta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 777
Meta er populærMeta er populærMeta er populær
Standard

Sv: Hva bør vi velge?

Jeg tror ikke bare viktigheten av å være en våken og ansvarsbevisst forbruker øker, jeg tror også antallet forbrukere som er sitt ansvar bevisst øker, arrester meg om jeg tar feil.

Det er viktige poeng dere kommer med, at vi ikke må slutte å gjøre gode valg om vi ikke får til det ultimate. Det blir som å ikke sortere søppel for det belaster miljøet uansett. Vi får bare fortsette å gjøre det vi mener er mest riktig, og om vi i fremtiden får muligheten til en slags kinderegghandel, så får vi gå over på det da.

Det er i alle fall spennende å være bevisst forbruker. Jeg har nettopp begynt. Kan vel ikke ha dårlig samvittighet for det heller, bare være glad for at jeg faktisk har begynt

__________________
Meta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-08, 17:47   #16
Arja
Nybegynner
 
Arja sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 8
Arja har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hva bør vi velge?

Jeg bare lurer jeg, når plommene, etter å ha ligget i snart to mnd på fruktfatet, er nesten like fine...?? Hva i all verden er de tilsatt?? Når jeg plukker plommer fra treet vårt går det ikke mer en et par dager så begynner de å mugne...

Arja er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-08, 07:53   #17
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva bør vi velge?

Opprinnelig lagt inn av Arja, her.

Jeg bare lurer jeg, når plommene, etter å ha ligget i snart to mnd på fruktfatet, er nesten like fine...?? Hva i all verden er de tilsatt?? Når jeg plukker plommer fra treet vårt går det ikke mer en et par dager så begynner de å mugne...

Samme tenkte jeg da jeg fant ikke-øko paprika glemt på hytta i julen like fin til påske.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-08, 08:07   #18
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.089
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva bør vi velge?

I kjemiklassen til en venninne av meg, gjorde de et eksperiment med et grønt eple. Ved skolestart i august, satt læreren eplet på toppen av skapet. Der sto det like fint når elevene skulle ha sommerferie i juni.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-08, 10:56   #19
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva bør vi velge?

Opprinnelig lagt inn av Benzo, her.

I kjemiklassen til en venninne av meg, gjorde de et eksperiment med et grønt eple. Ved skolestart i august, satt læreren eplet på toppen av skapet. Der sto det like fint når elevene skulle ha sommerferie i juni.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-08, 11:32   #20
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva bør vi velge?

Her er et eksperiment de gjorde med pommes frites og burgere i filmen Supersize me:


(Kilde: youtube.com)


Fy fader så ekkelt. McDonalds sin pommes frites er LIKE FIN etter 10 uker i krukken, ser ut som om den kan spises fremdeles. Det verste er jo at de ikke visste hvor lenge den kom til å være slik, for en fyr ble så kvalm av lukten etter 10 uker at han kastet alt sammen. Heldigvis spiser jeg sånt en gang i skuddåret, og da sjelden pommes fritesen. Fysj.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no