Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Brød uten hvete og rug?

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-03-14, 12:01   #1
Nera
Pandemonium
 
Nera sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 6.997
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Brød uten hvete og rug?

Pga. langvarige, uspesifiserte mageproblemer, vil jeg forsøke å teste ut om en diett som er lav i FODMAP kan gjøre meg bedre. Mange av matvarene på lista er ting jeg vet fra før at jeg reagerer på, og nå vil jeg være litt mer systematisk. Jeg baker normalt alt brød vi spiser, men har aldri tenkt på å bake uten hvete og rug i det hele tatt.

Hvordan er det å bake uten disse kornsortene, og er det noe spesielt jeg bør ta hensyn til? Jeg kommer nok i første omgang til å forsøke å bruke spelt i størst mulig grad siden den ikke er like "ille", og selvsagt tilsette havre, men vil dette påvirke heveevnen? Jeg bruker normalt veldig lite gjær, kald deigvæske, og lang hevetid når jeg baker.

Innspill?

__________________
There's a fine line between wrong and visionary. Unfortunately, you have to be a visionary to see it.
2009 2012
Nera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-14, 12:29   #2
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.060
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Brød uten hvete og rug?

Jeg baker nesten bare med spelt, og heveevnen er ikke noe annerledes enn med hvete. Jeg bruker også lite gjær og kaldhever som regel. Jeg oppfatter spelt som likt å bake med i forhold til sånn jeg husker hvete var, med unntak av at deigene kan oppleves litt løsere.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-14, 12:45   #3
Nera
Pandemonium
 
Nera sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 6.997
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Brød uten hvete og rug?

Takk. Elter du deigen lengre enn du ville gjort ellers? Kanskje jeg får forsøke å bake en liten batch, og se hvordan det blir. Man blir bare så innarbeidet i visse rutiner at det er vanskelig å snu, og mine brød er typisk laget rundt grov og fin sammalt hvete, klemte rugflak osv.

Samtidig er jeg så lei av å ha vondt i magen og være oppblåst konstant, og selv når jeg i flere uker knapt har spist annet enn knekkebrød, som også som oftest er basert på hvete og rug, har jeg nesten like mye mageproblemer. Nå er jeg lei, så derfor må jeg forsøke å tenke nytt.

__________________
There's a fine line between wrong and visionary. Unfortunately, you have to be a visionary to see it.
2009 2012
Nera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-14, 12:55   #4
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.060
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Brød uten hvete og rug?

Nei, jeg elter vel ikke noe mer. Nå er det mange år siden jeg har bakt med hvete, men jeg tror jeg gjør det ganske likt, altså. Jeg spiser lite brød nå, men bruker uansett spelt i all bakst hjemme, mannen foretrekker det også nå. Så pizzadeig, brød, rundstykker, boller osv. hos oss er alltid laget av spelt. I brød bruker jeg grov og fin spelt, og som regel en del linfrø, solsikkefrø og noen ganger gresskarfrø. Bruker nok litt mer mel enn jeg ville gjort med hvete siden det blir litt løsere, ellers ikke noen forskjell.

Håper det hjelper på magen! Jeg ble mye bedre av å kutte hvete og rug, merker forskjell med en gang hvis jeg får i meg noe av det. Knekkebrød med mye rug var helt drepen for meg.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-14, 18:17   #5
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.938
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Brød uten hvete og rug?

Jeg har måttet gjøre som deg; kutte ut hvete og rug. Det har hjulpet betraktelig. Jeg baker nå med spelt og havremel. Jeg bruker også Fiberfin som jeg kjøper på helsekost, for å øke fiberinnholdet. Som ingling så synes jeg det er veldig greit å bake med spelt. Baker f.eks. Nennes rundstykker her inne med spelt. Pizzadeigen fikk ikke toppkarakter av min datter, og jeg må kanskje si meg litt enig, men vi fant ut at vi f.eks. ikke skal forsteke deigen. Så det blir litt prøving og feiling i starten

Jeg fant feskt speltbrød i skiver på Coop Mega som var helt ok å riste. Jeg har også funnet noen Finax glutenfrie fiberknekkebrød som jeg synes er nydelige. Havreflakes fra Axa er kjekt å ha med litt Biola eller yoghurt over.

Hjemme synes jeg det er særdeles enkelt å legge om til et kosthold uten hvete og rug, men når jeg skal ut å spise er det jo skikkelig vanskelig! Utrolig mye på menyene som utgår. Var på Friday's i går, og det var heller lite jeg kunne bestille...

Lykke til!

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-14, 20:26   #6
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.060
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Brød uten hvete og rug?

Jeg pleier å bestille type burger uten brød eller fajitas og droppe tortillaene på sånne steder, Izzi Creo. Funker bra. Akkurat på Fridays blir jeg ofte dårlig likevel da, men det er nok andre ting som spiller inn.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-14, 21:12   #7
Nera
Pandemonium
 
Nera sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 6.997
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Brød uten hvete og rug?

Jeg har spist masse knekkebrød de siste ukene i tro at det skulle bli bedre, men magen min er verre enn noensinne, så da kutter jeg det. I morgen får jeg starte dagen med havregrøt, så får jeg handle litt før jobb. Heldigvis har vi en ok Coop Xtra-butikk rett oppe i gata her. Jeg håper så å komme til bunns i dette, for det er tungt å gå rundt så konstant oppblåst, med stikkende luftsmerter allerede fra morgenen av.

__________________
There's a fine line between wrong and visionary. Unfortunately, you have to be a visionary to see it.
2009 2012
Nera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-14, 21:20   #8
Ruslebiffen
biffvase
 
Ruslebiffen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 2.837
Ruslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Brød uten hvete og rug?

Speltdeiger bør eltes mindre enn hvetebaserte deiger.

Håper du finner ut av magetrøbbelet.

__________________
2010 2012
Ruslebiffen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-14, 21:22   #9
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.060
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Brød uten hvete og rug?

Jeg hadde det sånn du beskriver, og for meg hjelper det å droppe hvete og rug, men også sukker og kunstig søtning. Lykke til!

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-14, 21:54   #10
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.938
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Brød uten hvete og rug?

Ja, enig med ingling, kunstig søtning er helt forferdelig for magen min. Og helt sikkert sukker også - har bare litt større terskel for å gi slipp på det

Ingling: ja, det er absolutt mulighet å kutte ut litt av det på menyen. Men jeg er fortsatt litt opphengt i den helheten, som jeg da ikke får. I et svakt øyeblikk så tenkte jeg "ååå, jaaa, pasta!!!" før det slo meg at jeg ikke kan spise det heller Jeg endte opp med Three for All med både fried mozzarella og Jack Daniels Sesame strips - garantert med hvete, og oppblåst ble jeg, men heldigvis ikke så smertefullt som da jeg spiste litt kake og pai forrige helg

Huff, ja, det er vondt å slite sånn, Nera, så jeg håper det vil løse seg for deg Jeg har ikke kjørt full Fodmap ennå, men kutter ut litt og litt. Brokkoli og blomkål er også ute. Så får vi se om det dukker opp mer Lykke til!

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-14, 22:07   #11
Nera
Pandemonium
 
Nera sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 6.997
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Brød uten hvete og rug?

Det falt på plass mange brikker da jeg leste lista over FODMAP-rike matvarer. Jeg reagerer på epler, eplejuice (stikkende luftsmerter), pærer får meg til å løpe på toalettet, tørket frukt går ikke særlig bra i mengder, hummus (kikerter) setter meg ute av spill i dagevis...

Jeg lager fra før all mat fra bunnen av, men må nok begynne å tenke litt nytt, og i første omgang teste om spelt forhåpentligvis hjelper. Jeg håper virkelig på det.

__________________
There's a fine line between wrong and visionary. Unfortunately, you have to be a visionary to see it.
2009 2012
Nera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-14, 19:53   #12
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Brød uten hvete og rug?

Opprinnelig lagt inn av ingling, her.

Nei, jeg elter vel ikke noe mer. Nå er det mange år siden jeg har bakt med hvete, men jeg tror jeg gjør det ganske likt, altså. Jeg spiser lite brød nå, men bruker uansett spelt i all bakst hjemme, mannen foretrekker det også nå. Så pizzadeig, brød, rundstykker, boller osv. hos oss er alltid laget av spelt. .

Bruker du bare fint siktet spelt i boller

Jeg skal unngå hvetemel så har i påsken eksprimintert med spelt mel. Laget muffins osv. Pizza har jeg ikke prøvd enda.

Kan man lage kaker med speltmel?

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-14, 20:02   #13
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.060
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Brød uten hvete og rug?

Opprinnelig lagt inn av Honda, her.

Bruker du bare fint siktet spelt i boller

Jeg skal unngå hvetemel så har i påsken eksprimintert med spelt mel. Laget muffins osv. Pizza har jeg ikke prøvd enda.

Kan man lage kaker med speltmel?

Ja, eller jeg har ofte litt grov spelt i tillegg. Kaker går helt fint, ja.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-14, 20:47   #14
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Brød uten hvete og rug?

Supert. Tusen takk Da blir det prøvekakebaking før helgen Skal feire ungene burdag da for familien så det passer jo bra å bruke de som prøvekaniner

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-14, 20:55   #15
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Brød uten hvete og rug?

Jeg har tenkt å prøve disse så snart jeg får bokhvetemelet i posten. Hun på bloggen spiser dem med pålegg, som brød.

Og så kan jeg virkelig anbefale disse chiarundstykkene, de er kjempegode! En gang jeg ikke hadde chiafrø (bestiller dem billig på iHerb) brukte jeg linfrø i stedet, det ble også bra.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.

Sist redigert av Dixie Diner : 21-04-14 kl 21:28.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-14, 21:21   #16
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Brød uten hvete og rug?

Får opp vaffler i begge linkene


Hvor får man tak i bokhvete?

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-14, 21:29   #17
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Brød uten hvete og rug?

Har endret det nå. Jeg kjøper det på iHerb, men de har det på store matvarebutikker i allergiseksjonen, pluss i helsekosten.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-14, 21:37   #18
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.938
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Brød uten hvete og rug?

Opprinnelig lagt inn av Honda, her.

Bruker du bare fint siktet spelt i boller

Jeg skal unngå hvetemel så har i påsken eksprimintert med spelt mel. Laget muffins osv. Pizza har jeg ikke prøvd enda.

Kan man lage kaker med speltmel?

Denne pizzadeigen med spelt ble helt super! Det funket nemlig ikke like bra å bruke den vanlige pizzadeigoppskriften vi vanligvis bruker. Vann- og melforholdet er noe annerledes med spelt enn vanlig hvetemel.

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-14, 16:19   #19
Cumulus
Bør lage seg en tittel selv
 
Cumulus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 3.625
Cumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Brød uten hvete og rug?

Hvis du har hveteintoleranse skal du holde deg unna spelt. Det er i samme familie som hvete, og jeg har måttet kutte begge deler pga intoleranse. Jeg ble IKKEbedre av å gå over til spelt. Sikker på at du ikke har candida?

Cumulus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-14, 17:05   #20
Nera
Pandemonium
 
Nera sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 6.997
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Brød uten hvete og rug?

Opprinnelig lagt inn av Cumulus, her.

Hvis du har hveteintoleranse skal du holde deg unna spelt. Det er i samme familie som hvete, og jeg har måttet kutte begge deler pga intoleranse. Jeg ble IKKEbedre av å gå over til spelt. Sikker på at du ikke har candida?

For min del ble jeg veldig mye bedre av å kutte hvete, rug og laktose, samt de verste frukt- og grønnsakssynderne, og dersom jeg er sløv, blir jeg også verre igjen, så da antar jeg jeg har løst litt av mysteriet for min del.

__________________
There's a fine line between wrong and visionary. Unfortunately, you have to be a visionary to see it.
2009 2012
Nera er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no