Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

[lavkarbo] Helsemessige virkninger (ikke slanking)

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-10-11, 11:35   #21
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.817
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [lavkarbo] Helsemessige virkninger (ikke slanking)

Jeg mister lysten på søtt, og er jevnt mett. Mentalt er det også bra for min del.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-11, 11:36   #22
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: [lavkarbo] Helsemessige virkninger (ikke slanking)

Hvis man har en eller annen betennelse så kan det hende den gir seg etter en stund på lavkarbomat. Det er noe med at insulin opprettholder betennelsesilstander.

  Svar med sitat
Gammel 03-10-11, 11:37   #23
Olive Oyl
Sperret
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 697
Blogginnlegg: 1
Olive Oyl er populærOlive Oyl er populærOlive Oyl er populær
Standard

Sv: [lavkarbo] Helsemessige virkninger (ikke slanking)

Takk for linker om trening, M&M!

Olive Oyl er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-11, 11:38   #24
Olive Oyl
Sperret
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 697
Blogginnlegg: 1
Olive Oyl er populærOlive Oyl er populærOlive Oyl er populær
Standard

Sv: [lavkarbo] Helsemessige virkninger (ikke slanking)

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Mentalt er det også bra for min del.

Hvordan da?

Olive Oyl er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-11, 11:39   #25
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [lavkarbo] Helsemessige virkninger (ikke slanking)

Jeg merket ikke noen helsemessig effekt av å gå på lavkarbo, annet enn at min borderline insulinresistens forsvant da jeg gikk ned noen kilo. Men så hadde jeg heller ingen plager på forhånd, så da er det jo begrenset hvor mye forbedring man KAN føle. Men jeg taklet ikke lavkarbo før trening. Jeg fattet ikke hvorfor trening gjorde meg så kvalm og utkjørt, helt til jeg sluttet på lavkarbo. Så jeg MÅ ha karber før trening, men dette er helt sikkert individuelt.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 03-10-11, 11:44   #26
Olive Oyl
Sperret
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 697
Blogginnlegg: 1
Olive Oyl er populærOlive Oyl er populærOlive Oyl er populær
Standard

Sv: [lavkarbo] Helsemessige virkninger (ikke slanking)

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Jeg merket ikke noen helsemessig effekt av å gå på lavkarbo, annet enn at min borderline insulinresistens forsvant da jeg gikk ned noen kilo. Men så hadde jeg heller ingen plager på forhånd, så da er det jo begrenset hvor mye forbedring man KAN føle. Men jeg taklet ikke lavkarbo før trening. Jeg fattet ikke hvorfor trening gjorde meg så kvalm og utkjørt, helt til jeg sluttet på lavkarbo. Så jeg MÅ ha karber før trening, men dette er helt sikkert individuelt.

Bare for nysgjerrighetens skyld; hvordan spiste du, spesielt før trening, da det ikke fungerte? Det er jo sikkert lett å spise for lite totalt, og få i seg for få kalorier i et måltid? Uten at jeg vet om det var slik for din del, men det er noe jeg har tenkt på som en mulig grunn for noen. Da går man jo rundt sulten, og da funker jo ingenting.

Olive Oyl er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-11, 11:49   #27
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [lavkarbo] Helsemessige virkninger (ikke slanking)

Jeg var IKKE sulten, langt i fra. Spesielt ille var det om jeg spiste proteinbar før trening. Da ble jeg kvalm og kaldsvettet.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 03-10-11, 11:52   #28
Olive Oyl
Sperret
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 697
Blogginnlegg: 1
Olive Oyl er populærOlive Oyl er populærOlive Oyl er populær
Standard

Sv: [lavkarbo] Helsemessige virkninger (ikke slanking)

Ok. Jeg er litt spent på hvordan det kommer til å gå, spesielt med løpingen. Har prøvd det en periode før, for mange år siden, men da trente jeg bare styrke. Det gikk veldig greit, såvidt jeg kan huske. Vi får se.

Olive Oyl er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-11, 12:23   #29
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: [lavkarbo] Helsemessige virkninger (ikke slanking)

Jeg er ikke på lavkarbo men på lav Gi, har lest i hele sommer for å prøve å finne noe som passet meg.Har prøvd lavkarbo før og gått opp i vekt osv. Så viste at det ikke var noe for meg egentlig.Ikke noe jeg kunne levepå for bestandig.
Ville både ned i vekt og få bedre ledd(har en hel del revmatiske plager(og en god del kg for mye men at de detter av er bare bonus,for er ikke fo de jeg prøver dtete er for livskvalitet og at kroppen skal funke) ,legen på sykehuset anbefalte noe lavkarboish kost.
Lånte frisk med lavkarbo og så kom jeg over en del bøker bland annet "
GI-oppskrifter for hele familien : godt og sunt for små og store
av Davidsson, Ulrika" og GI-null! av Skaldeman, Sten Sture

Og Null Gi passer meg bedre en lavkarbo. Jeg er ikke noe glad i egg,egg ,egg,bacon,snør,fett osv

Kuttet ut hvetemel,spiser brød av spelt som jeg lager. De andre spiser hjemmebakt grovbrød.
Har kuttet ut meste av sukker og frukt,noe vi gjore for 3 år side pga at turbo ikke tåler nesten ikke noe sukker og frukt og jeg tåler bare litt)
Vi spiser ikke potet, kanskje potetmos 2 ganger i mnd for at turbo maser,men han bør bare spise nypotet,så vi eller de andre i familien har spist litt potet nå i høst med at det er helt ny potet som er i butikkene,men utover vinteren så går vi nok over til svensk potetmos når turbo får lyst på det. Jeg spiser heller mere grønnsaker en potet
Pasta har vi skjeldent har vi det er det fullkorn.

Lasagne har vi ikke spist på lenge for finner ikke noen måter å lage den på uten tomat.
Har vi ris så spiser de andre fullkorns ris og jeg mere grønnsaker eller av og til byggris. Men som oftest blir det grønnsaker.

Det vi har kutett helt ut er tomat,rød paprika(bruker gul eller oransje),alt av frukt,Gulrot, alt av mat som inneholder sukker,eks tacokrydder beuker vi av og til posekrydder og den coop lager den er uten sukker,fruktose og paprikapulver. Dressinger med paprika og sukker i(turbo liker å ha litt dressing på hamburger). Prim,brunost nugatti,sjokade osv. Og sikkert en hel del mere som jeg ikke kopmmer på nå
Det vi bruker lite av er mais og potet som sagt

Det vi bruker mest er grønnsalat,agurk,blomkål,brokkoli osv hvite og grønne grønnsaker er ok, for turbo.

Men jeg bruker ikke meierismør,for da blir jeg dårlig i magen,men bruker margarin uten melk og sånt

Jeg er bedre i leddene,(men blir jo aldri frisk,men bruker for tiden bare 1 medisin ikke 4) jeg har gikk ned 4 kg i mai for at jeg kuttet ut alt av sukker, har ingen ting hjemme som kan friste og vi kuttet halv ferdig mat.Men uansett så spiser jeg ikke så mye "skjit" lengre som før uansett om vi har det, kjenner jeg at jeg får lyst på noe tar jeg meg en skyr eller et hjemmelaget knekkebrød som er laget av masse frø og mann kaller sponplater
og jeg er blitt helt god i magen har laktoseintoleranse,svak fruktosemalabsorpsjon(turbo har ganske kraftig fruktosemalabsorpsjon ) og tåler ikke så mye hveteprotein, syt syt syt
Jeg har fått mere livsenergi,jeg sover bedre ,jeg er sykemelt enda så før lå jeg på sofa hele dagen og så på tv og fungerte ikke før kl 12, men nå kan jeg stå opp når klokken ringer,være bare litt stiv og få til å kle på ungene. men klarer eks ikke støvsuge osv før klokken blir 8-9,tar enda en stund å komme i gang men jeg er værtfall ikke like trøtt som før,og bare vil daffe. trener nesten hver dag med trening spill på ps3 eller sånn zumba på dvd.
prøver å gå tur,men er kjedelig alene, men går 2-3 ganger i uka om kvelden ilag med en venninne.

For det om vi ikke brukte sukker i ting hjemme så spiste vi ofte mat andre plasser med sukker. Eks turbo kan spise litt med sukker i borte, og en liten halv frukt på skolen,siden vi har rensket alt sånt bort hjemme,så tåler magen hannes mere "ulovelige" ting når han er på besøk,eks i bursdager.
Jeg spiser jeg mere en 2 biter sjokolade,eks sånne små ruter så blir jeg kjempedårlig ,noe jeg synnes er bra for da frister det ikke. Så jeg har sluttet å spise ting borte som jeg vet ikke er trygt.
Uansett hvor mye mormoren til mann "gnåler" om at nå må du ta en bolle,et sjokoladekake styke osv. er jo ikke såååå mye melk i det Så jeg har en unnskylding på å ikke spise, og skjiter i om folk blir sure for at jeg ikke spiser noe

Og kaker og sånt lager vi bare til bursdager da med splenda sukker i.
Boller og sånt lager vi aldri.

Jeg sjekker alt vi kjøper nå,før leste jeg bare etter sukker,nå leser jeg etter alt mulig slags ulumsketer og sammenligner samme ting fra flere produsenter.
Tar den med minst karber i og sånt.

Og i sverige leser jeg værtfall på ting,for de har fruktose i neesten alt


Ble et litt rotette innlegg Poster fra mobilen. Får se om jeg fikser det senere

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...

Sist redigert av Honda : 04-10-11 kl 08:54.
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-11, 12:29   #30
Nip
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 3.725
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: [lavkarbo] Helsemessige virkninger (ikke slanking)

Jeg har merket skikkelig mye med omlegging av kost og trening.

Jeg har ikke gått ned på ett lavkarbo nivå vil jeg tro, men spiser veldig lite høykarbo-mat som pasta, poteter, hvetemel, sukker og den slags.

Jeg sliter med svimmelhet, sykt lavt energi, søvnproblemer og trengte mye søvn, ofte plustelig trøtt, hodepine ofte og kraftig, mye mer mageproblemer osv... generelt var jeg i ekstremt elendig form. (svimmelheten kom pga krystallsyke) - det andre kom nok av stress i forbinelse med dette men kost og trening hjelper mye, jeg tror høykarbo er som stress i kroppen.

Nå har jeg sjelden vondt i hodet, nesten aldri. Sover vanlige 7-8 timer mot 10-15 en periode, sjelden jeg må legge meg ned på dagtid osv. Alt er bedre med bedre kosthold og trening.

Lykke til

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-11, 19:30   #31
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: [lavkarbo] Helsemessige virkninger (ikke slanking)

Alt under 150karb er definert som lavkarbo. Så vist du ikke spise sukkerholding mat, og veldig lite brød, pasta, potet, ris så er det stor sannsynlighet for at du ligger under 150karbs.

kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-11, 22:05   #32
Hulda
Bør lage seg en tittel selv
 
Hulda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 1.823
Hulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: [lavkarbo] Helsemessige virkninger (ikke slanking)

Opprinnelig lagt inn av Mindy Macready, her.

Ikke pokker om jeg går gjennom 2-3 uker hvor jeg ikke orker annet en å ligge på sofaen og føler der som om jeg holder på å få føling for å gå ned i vekt.


Nå reddet Ketolyse meg fra et liv med det du skriver over her, avrusningen var "hverdagskost" for meg.
Jeg holdt på å gå til grunne, og hadde det rett og slett forferdelig.

Etter ca to mnd åpnet det seg en ny verden til meg, og ja, halleluja...
Jeg hadde energi!
Migrenen er borte, pms er borte, humøret er stabilt veldig bra, jeg har ingen problemer med søvnen lengre -sovner med en gang jeg legger meg! Trenger mindre søvn og er uthvilt når jeg våkner, helt utrolig.


Trener mye når jeg har anledning, og har utrolig mye mer å gi og blir ikke sliten i musklene som jeg ble før.

Magen er endelig stabil, såfremt jeg ikke spiser sukkerfri sjokolade da...

Jeg er ikke frisk av fibroen, men er så bra at jeg fungerer fint i hverdagen!


Til "folk flest" anbefaler jeg generell lavkarbo. Til de som vil prøve den "ekstreme", velg en "kur" -kjøp/lån boka om kuren; LES den, og lær deg hvordan man skal gjøre det. I samarbeid med legen din så du får tatt prøver.


Lavkarbo er lavkarbo, "ekstrem" lavkarbo er "ekstrem" lavkarbo.

__________________
Firebarnsmor.
Hulda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-11, 22:20   #33
Nip
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 3.725
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: [lavkarbo] Helsemessige virkninger (ikke slanking)

Opprinnelig lagt inn av kamp, her.

Alt under 150karb er definert som lavkarbo. Så vist du ikke spise sukkerholding mat, og veldig lite brød, pasta, potet, ris så er det stor sannsynlighet for at du ligger under 150karbs.

Jeg spiser mye frukt, dadler, litt tørket frukt,havregryn/korn, rotgrønnsaker osv da

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no