Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Hveteintoleranse. Er vi flere her inne?

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-10-10, 22:42   #21
Liljekonvall
Uhelbredelig B-menneske
 
Liljekonvall sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 3.255
Liljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hveteintoleranse. Er vi flere her inne?

Opprinnelig lagt inn av TheVoice, her.

Jeg har levd på spelt siden nyttår nå. Er veldig sjelden dårlig. Før var jeg dårlig hele tiden, og måtte ta imodium flere ganger i uka for å komme meg på jobb rett og slett.. tømte ofte tarmen før jobb og var helt utmattet og sulten fordi jeg var så tom..

Nå er det ikke sånn. Spiser spelt (ganske mye også, er gravid og SULTEN), rug, havre og sånt... Men har funnet ut at jeg må unngå omtrent alt av godis for det blir jeg også dårlig av (glukosesirup laget av hvete fant jeg ut)... Ved å eliminere ALT som har noe som helst med moderne hvete å gjøre så er jeg blitt frisk. Kun ved ekstrem nervøsitet for noe jeg kan fremkalle min irritable mage, men det kan vel de fleste når man er nervøs

Hm....jeg har funnet ut at jeg reagerer på hvete, så det unngår jeg stort sett....Har samme symptomer som du hadde. Siste året har jeg også så og si blitt "allergisk" mot smågodt.....spiser jeg selv små mengder med smågodt på kvelden, er jeg garantert å fly på do hele formiddagen dagen etterpå .

Inntil for 1 års tid siden, var jeg en godterigris uten like....og reagerte overhodet ikke.

Jeg ble forøvrig testet (kun blodprøve) for cøliaki for noen år tilbake, da jeg hadde flere måneder med daglig diarè og/eller luft i magen....tok mange tester forøvrig, men legene fant aldri ut hva dette var. Så ble jeg plutselig bedre....

Kanskje jeg skal holde meg 100 % unna hvete også da....prøve andre kornsorter i stedet og se om det blir bedre...

Liljekonvall er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-10, 22:45   #22
Frantzen
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hveteintoleranse... er vi flere her inne?

Opprinnelig lagt inn av Krem, her.

Jeg tåler hvete dårlig, og spelt enda dårligere.

Jeg også. Jeg lever aller best på glutenfri kost, men har ikke påvist cøliaki.

  Svar med sitat
Gammel 25-10-10, 10:07   #23
TheVoice
priiiima donna
 
TheVoice sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 1.351
TheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populær
Standard

Sv: Hveteintoleranse. Er vi flere her inne?

........

__________________

Sist redigert av TheVoice : 18-07-15 kl 14:06. Årsak: ........
TheVoice er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-10, 10:08   #24
TheVoice
priiiima donna
 
TheVoice sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 1.351
TheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populær
Standard

Sv: Hveteintoleranse. Er vi flere her inne?

Opprinnelig lagt inn av Liljekonvall, her.

Hm....jeg har funnet ut at jeg reagerer på hvete, så det unngår jeg stort sett....Har samme symptomer som du hadde. Siste året har jeg også så og si blitt "allergisk" mot smågodt.....spiser jeg selv små mengder med smågodt på kvelden, er jeg garantert å fly på do hele formiddagen dagen etterpå .

Inntil for 1 års tid siden, var jeg en godterigris uten like....og reagerte overhodet ikke.

Jeg ble forøvrig testet (kun blodprøve) for cøliaki for noen år tilbake, da jeg hadde flere måneder med daglig diarè og/eller luft i magen....tok mange tester forøvrig, men legene fant aldri ut hva dette var. Så ble jeg plutselig bedre....

Kanskje jeg skal holde meg 100 % unna hvete også da....prøve andre kornsorter i stedet og se om det blir bedre...

Det ville jeg absolutt prøvd hvis jeg var deg! Jeg heller tåler ikke smågodt.. det er fult av hvete desverre Den moderne hveten er så billig i bruk at den skvises inn overalt

__________________
TheVoice er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-10, 10:43   #25
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.316
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hveteintoleranse. Er vi flere her inne?

Nokon med cøliaki tåler hvetestivelse, andre ikkje. Og dei med cøliaki trenger ikkje å vera avmagra og tynne. Symptoma er forskjellige hjå alle. Nokon har diare, andre er tett som berre det.
Så få i alle fall tatt den blodprøven. Sannsynligvis så burde du fått tatt ein gastro og, men då må du eta alt det du no holder deg vekke i frå, ei god stund før. ( opptil eit halvt år )

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-10, 10:46   #26
TheVoice
priiiima donna
 
TheVoice sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 1.351
TheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populær
Standard

Sv: Hveteintoleranse. Er vi flere her inne?

.......

__________________

Sist redigert av TheVoice : 18-07-15 kl 14:07. Årsak: .......
TheVoice er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-10, 10:52   #27
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.316
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hveteintoleranse. Er vi flere her inne?

Du, eg har litt kjennskap til det med intoleranser og allergi, så eg skjønner deg godt. Det er ikkje alltid like lett å få oss på besøk

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-10, 10:57   #28
TheVoice
priiiima donna
 
TheVoice sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 1.351
TheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populær
Standard

Sv: Hveteintoleranse. Er vi flere her inne?

.......

__________________

Sist redigert av TheVoice : 18-07-15 kl 14:07. Årsak: ........
TheVoice er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-10, 11:03   #29
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hveteintoleranse. Er vi flere her inne?

Opprinnelig lagt inn av SpetakkelRandi, her.

mente vel kanskje at vanlig hvete er liksom alt på kornet. mens spelt er det kun selve kornet og ikke alt det andre som er med. noe som ofte gjør at spelt tåles bedre enn hvete.

Jeg husker ikke hvor jeg leste dette...

Det er helt feil. Det du beskriver her er forskjellen på siktet, finmalt og på grovt sammalt mel.

Spelt er en hvetesort, og et av de eldste kornproduktene vi har.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-10, 22:21   #30
Liljekonvall
Uhelbredelig B-menneske
 
Liljekonvall sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 3.255
Liljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hveteintoleranse. Er vi flere her inne?

Opprinnelig lagt inn av TheVoice, her.

Det ville jeg absolutt prøvd hvis jeg var deg! Jeg heller tåler ikke smågodt.. det er fult av hvete desverre Den moderne hveten er så billig i bruk at den skvises inn overalt

Jupp, skal sakte med sikker komme meg over....men skjønner jeg må planlegge litt. Har veldig like sypmtomer som deg, bare at du er nok hakket verre enn meg tror jeg.....problemet er at jeg blir verre og verre....stadig flere ting jeg reagerer på.

Så i butikken i dag at de har ferdige poser til å bake brød (*lat* om kvelden når alt annet er unnagjort...) Er det hvete i f.eks speltbrødblandingen ? Vet du noe om det ?
Hvordan tåler du havre ?

Første gangen jeg begynte å skjønne at jeg muligens reagerer på hvete /evt hvetestivelse, var etter jeg begynte å spise polarbrød av hvete. Ble skikkelig oppblåst og fikk vondt i magen.....og påfølgende doturer endel timer senere......Polarbrød av havre virker det som er greit.

Gubben sitter og spiser smågodt nå....og jeg har også lyst på (men klok av skade, holder jeg meg unna, iallefall når det er arbeidsdag dagen etter )

Liljekonvall er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-10, 08:46   #31
TheVoice
priiiima donna
 
TheVoice sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 1.351
TheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populær
Standard

Sv: Hveteintoleranse. Er vi flere her inne?

Z.....

__________________

Sist redigert av TheVoice : 18-07-15 kl 14:08. Årsak: Zzzzzz
TheVoice er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-10, 09:06   #32
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hveteintoleranse... er vi flere her inne?

Jeg har laktoseintoleranse og fikk påvist hveteprotein intoleranse for 2 år siden. trodde egentlig jeg hadde cøljaki.
Blodprøvene slo ut negativt men biopsien slo ut litt positivt. Eller husker ikke helt hva legen kaldte det men same shit.
Jeg tok biopsi pga at jeg var plaget med magen for det om jeg ikke spiste noe med melk.

Om jeg spiser brød med mye hvetemel i hver dag så blir jeg dårlig.
Men spelt blir jeg ikke så dårlig av så fort,det grove speltmelet er bedre for magen min en det fine, har jeg funnet ut.
Og suplerer med knekkebrød som er bakt på havre? ,sesam og spelt. Tror jeg det var i de jeg kjøpte sist

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no