Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Boktips til gutt 13 med lesevegring

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-11-19, 18:43   #1
Agent Scully
Truth is in the x-files
 
Agent Scully sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 8.396
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Boktips til gutt 13 med lesevegring

Jeg ønsker så inderlig å finne bøker som guttungen kan bli så oppslukt av at han ikke greier å legge den fra seg ...

Hittil har det skjedd 1gang; Ready player one.

Vi har forsøkt kartlegging, og her er noen funn:
- HP er for mye overnaturlig fantasi. Så tone ned på magi og drager. Regner med at Golden Compass også utgår, sammen med annen fantasy som disk world /Pratchet.
- Han leser Hardyguttene nå, sånt kan da ikke føre til økt leseglede?
- Han har en (morbid) fascinasjon av 1 og 2.verdenskrig.
- Fremtid er mer interessant enn nåtid. Historisk (typ middelalderen) gir ingen utslag.
- Jeg tror krim plot hadde vært fint, oppnøsting, who done it etc. Altså et noe mer komplisert plot enn Hardyguttene.
- Han syns sci fi/fremtid/andre planeter er ok. Problemet er da at alt har blitt filmer av. Og da er det gjerne ikke noe plot eller personlig utvikling ...

Noen tips?
Jeg tenker litt McLean og Dan Brown, hva tror dere? (Han har sett Bourne-filmene og synes de er kjedelige...)

__________________
Storebror -06, Lillesøster & Lillebror -09

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-19, 19:20   #2
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.794
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Boktips til gutt 13 med lesevegring

Maze Runner-serien av James Dashner? Den har min eldste slukt.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-19, 19:39   #3
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.590
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Boktips til gutt 13 med lesevegring

Hva med denne: https://www.cappelendamm.no/_en-av-o...-9788202557362

Krim for Skam-generasjonen står det i anmeldelsen.
Jeg elsket krim på den alderen og kunne lese ganske akumle bøker. Og hadde nok da kunne lese Jo Nesbø f.eks. De første er ikke fullt så skumle som de siste.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-19, 22:57   #4
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.974
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Boktips til gutt 13 med lesevegring

Henger her, hilsen mor til fjortis med lesevegring. Eplet har falt langt fra stammen.

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-19, 11:28   #5
venla
jabbsaft
 
venla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 7.839
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Boktips til gutt 13 med lesevegring

Ta han med og stikk innom nærmeste bibliotek og få tips. Det er kommet veldig mange gode bøker for ungdom de siste åra. Kanskje dystopier/fremtidsbøker kan være noe for han? Feks serien ": I morgen blir alt mørkt" av Sigbjørn Mostue. Det står litt om den her:
https://www.xn--slvberget-l8a.no/Anb...-og-10.-klasse

__________________
09 & 13
venla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-19, 14:33   #6
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Boktips til gutt 13 med lesevegring

Altså, jeg har slukt både Bobsey-barna, Nancy Drew, De 5 og Hardyguttene selv, så klart det kan føre til leseglede! De nye Hardyguttene er jo litt mer nymotens også.

Men et reelt tips er Gregor i Underlandet, av samme forfatter som Hunger Games. Veldig spennende og godt skrevet (også som lydbok).

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-19, 15:48   #7
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.080
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Boktips til gutt 13 med lesevegring

Jeg digget all dårlig Hardy-krim som barn, så det er vel greit?

Man uansett; hva med Da Vinci-koden? (Ser du har foreslått Dan Brown, jeg synes en del annet han har skrevet er litt platt)

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-19, 17:03   #8
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.268
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Boktips til gutt 13 med lesevegring

Bøkene om Alex Rider og de om Artemis Fowl. Jeg vet ikke om de er oversatt til norsk.

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-19, 17:14   #9
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.565
Blogginnlegg: 807
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Boktips til gutt 13 med lesevegring

Samme hva han leser, bare han leser. Her er noe av det trettenåringen min liker:

Skulduggery pleasant / Derek Landy
Oppfinnelsen / Hugo Cabret
Luridiumstyven / Bobbie Peers

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-19, 21:48   #10
Majka
Kometkamerat
 
Majka sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Innlegg: 180
Majka er litt kulMajka er litt kul
Standard

Sv: Boktips til gutt 13 med lesevegring

Opprinnelig lagt inn av jolie, her.

Bøkene om Alex Rider og de om Artemis Fowl. Jeg vet ikke om de er oversatt til norsk.

Artemis Fowl finnes på norsk.

Hva med Astrid Lindgren? Brødrene Løvehjerte, Mio, min Mio og Ronja Røverdatter er jo spennende bøker.

Majka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-19, 21:59   #11
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.283
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Boktips til gutt 13 med lesevegring

Hardyguttene er dritgøy. Og Nancy Drew. Styr unna Bobseybarna.

Jeg leste metervis med McLean på den alderen, elsket det! Dan Brown har kanskje litt for mange referanser til historie man bør kunne for å få med seg plottet? Husker ikke, lenge siden jeg har lest.

Mytologi, fenger det? Percy Jackson?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-19, 01:41   #12
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.910
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Boktips til gutt 13 med lesevegring

Percy Jackson har Poden lest flere ganger, så den ble han veldig oppslukt av.

Kryptalportalen av Bobbie Piers har begge her gått helt bananas over. Er vel 3 eller 4 bøker nå.

Det er en ny norsk bok om en nøkkel e.l. og en gutt som blir sendt på kostskole i England, og en portal til 2.verdenskrig eller noe sånt? En bibliotekar anbefalte den på det varmeste, men jeg husker ikke tittel eller forfatter. Men kanskje det kunne være noe?

Mye litteratur fra 1. og 2. WW, men han må nesten vite hva han ønsker å lese om da det er så ekstremt vidt tema. Jeg leste mye om konsentrasjonsleire og Hitlers Final Solution i den alderen. Jeg kunne ikke begripe at man bare kunne gå hen å bestemme noe slikt, og så faktisk stable et helt system på bena - effektivt sådan. Samt mye om krigen generelt i Europa. En bibliotekar vil jo være en kjemperessurs her.

Og man skal ikke kimse av Hardy-bøkene eller andre liknende serier altså. Det kan gi like mye leseglede som hvemsomhelst andre bøker og serier

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-19, 09:44   #13
Stellebord
Bør lage seg en tittel selv
 
Stellebord sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.224
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Boktips til gutt 13 med lesevegring

Hva med dystopier? Det er det jo mange som liker. F.eks. Dystopia-serien av Terje Torkildsen, Ett sekund om gangen av Sofia Nordin.

__________________
Store E (02), Lille E (Juni 08) og Lillemor (13) og Minstemann (15)
Stellebord er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-19, 10:39   #14
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.201
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Boktips til gutt 13 med lesevegring

MacLean, ja. Det husker jeg at jeg leste i den alderen. Og Jack London. Det er kanskje for tidlig med Animal Farm og Brave new world? Ihvertfall for tidlig med 1984.

Dan Brown misliker jeg intenst.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-19, 10:49   #15
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.862
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Boktips til gutt 13 med lesevegring

Knerten (12 år) har på ingen måte lesevegring, men han har bøkene til Rick Riodan som absolutt favoritt. Percy Jackson er aller best, men Magnus Chase var visst også veldig bra. (Og hvis man først kommer inn i fantasy universet er visst mulighetene uendelige.)

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no