Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Hva betyr julen for dere?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Se resultatene: Hva betyr julen for dere?
Fering av Jesu fødsel. 29 17,79%
En høytid hvor man koser seg med familie og venner. 133 81,60%
Tradisjoner som pakker, god mat og pynt. 92 56,44%
Ikke så mye - en nødvendighet som må gjennomføres 14 8,59%
Feirer ikke jul 3 1,84%
Annet 5 3,07%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 163. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-11-08, 17:41   #21
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.392
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva betyr julen for dere?

I en annen tråd her et sted fikk jeg inntrykk av at pakker var utrolig viktig. Jeg hadde gjerne feiret jul fullstendig fri for pakker, men sånn blir det dessverre ikke. For meg handler julen om god tid, samvær, kos, og jeg liker ikke å innrømme det, men også mat.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-08, 17:48   #22
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.308
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva betyr julen for dere?

Her er det nada religiøst innhold, for meg er juledagene egentlig bare noe mas og kjas. Jeg liker best adventstiden, med kakebaking og stearinlys og julekalender og sånt.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-08, 17:59   #23
Canisa
Viser tenner
 
Canisa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tromsø
Innlegg: 8.794
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva betyr julen for dere?

For oss er jula tradisjon med god mat, rolige dager og samvær med venner og familie. Ungene setter nok alle mest pris på gavene på julaftten. Jula har ikke noe religiøst innhold for oss, men ungene, i alle fall de to eldste, vet at mange feirer Jesu fødsel. Gjennom skole og barnehage får de fleste norske barn lære om de kristne kulturarven.

Canisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-08, 18:09   #24
Dali
Glad
 
Dali sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.863
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva betyr julen for dere?

Skilpadda snakker for meg også.

__________________
Eldsteturbo 06, lilleturbo 08, og sisteturbo september 11.
Dali er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-08, 18:12   #25
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva betyr julen for dere?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg er ikke religiøs, og for meg er julen en hyggelig tradisjon, knyttet til rolig samvær med familie, god (jule-)mat, gaver og (jule-)pynt. Jeg har ingen problemer med å gå med på at julen i utgangspunktet er en religiøs høytid, og at dette gjenspeiles i f.eks. en del av den tradisjonelle pynten og i musikken, men for meg er dette tradisjon og ikke religion.

Signerer

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-08, 18:27   #26
Marit K
Carve canem
 
Marit K sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 6.446
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva betyr julen for dere?

Krysset av for alternativ 2 og 3 jeg.
Her i huset er vi ikke spesielt religiøse, men julen er alikevel en viktig familiehøytid, der vi koser oss og tilbringer kvalitetstid sammen.

__________________
I et moderne massesamfunn burde det være like selvfølgelig å lese for sine barn
som det er å pusse tennene deres -Jostein Gaarder

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-08, 18:43   #27
Mor til 4
Nattrangler
 
Mor til 4 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.493
Mor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hva betyr julen for dere?

En høytid hvor man koser seg med familie og venner.
Tradisjoner som pakker, god mat og pynt.

__________________
Jente 90- gutt 96 - gutt 99 - gutt 03
Mor til 4 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-08, 18:46   #28
MissS
Like blid!
 
MissS sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.985
MissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva betyr julen for dere?

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Jul er for oss god mat og gaver, pynt og familietid, uten religiøst innhold.

__________________
Damned if you do, damned if you don't.
MissS er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-08, 19:04   #29
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ
 
Angelique sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.805
Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva betyr julen for dere?

En høytid hvor man koser seg med familie og venner. Tradisjoner som pakker, god mat og pynt

__________________
Angelique
Angelique er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-08, 19:16   #30
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva betyr julen for dere?

Jeg har en ikke-kristen bakgrunn, og jeg og mannen er utmeldt av statskirken. For oss er julen tradisjoner, forventning, kos, pynt og avslapping. Ungene får jo etter hvert vite at de kristne feirer julen som Jesu fødsel, mens vi i større grad feirer familien - og slutten på året. Det er en høytid. Vi baker litt, vasker, pynter, kjøper gaver, synger (både kristne og ikke-kristne julesanger), og fokuserer på stemningen som følger med julen.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-08, 19:21   #31
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.656
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva betyr julen for dere?

Kos og gaver og tøys og fjas.

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-08, 19:24   #32
LilleRosin
Muligens verdt å vente på
 
LilleRosin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.093
Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva betyr julen for dere?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg er ikke religiøs, og for meg er julen en hyggelig tradisjon, knyttet til rolig samvær med familie, god (jule-)mat, gaver og (jule-)pynt. Jeg har ingen problemer med å gå med på at julen i utgangspunktet er en religiøs høytid, og at dette gjenspeiles i f.eks. en del av den tradisjonelle pynten og i musikken, men for meg er dette tradisjon og ikke religion.

__________________
skatten 02, rusket 04, pøbelen 05, punktum 08
LilleRosin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-08, 19:29   #33
TheVoice
priiiima donna
 
TheVoice sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 1.351
TheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populær
Standard

Sv: Hva betyr julen for dere?

God mat
Familie
Juletre
Bøker
Spill
Hyggelige lag
Glade barn
tradisjoner
avslapping
pes
kos



Blakk etterpå

__________________
TheVoice er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-08, 19:29   #34
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.911
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva betyr julen for dere?

En feiring av Jesu fødsel, og en høytid med god tid til familie og venner.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-08, 19:42   #35
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.769
Blogginnlegg: 214
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva betyr julen for dere?

Julen er først og fremst en tid hvor vi har mulighet til å være sammen med familien, både de vi er sammen med til daglig og de som bor langt vekk. Vi fokuserer ikke mye hverken på Jesus eller julenissen, men nevner selvsagt begge deler for barna.

Jeg har aldri vært vant til å gå i kirken på julaften, men mannen og jeg har startet med det etter at vi mistet S i jula for tre år siden. Vi hadde begravelse mens kirken var julepyntet og en stille time hver julaften gir oss anledning til å minnes det som var og bli ferdig med det såre før vi reiser hjem og koser oss.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-08, 19:46   #36
Vimsen
"De"
 
Vimsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.520
Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva betyr julen for dere?

Jeg elsker julen. Planleggingen, innkjøpene. Alle sterinlysene. Pynten som lukter. Appelsinene som lukter. Nakne barneben som løper opp trappen julaftenmorgen. Sangene. Duftene. Stemningen. Forventningene. ALT.

__________________
Effektivitet er intelligent latskap.
Vimsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-08, 19:49   #37
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.091
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva betyr julen for dere?

En høytid hvor man koser seg med familie og venner.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-08, 20:06   #38
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva betyr julen for dere?

Jeg er veldig glad i julen. Forbinder det med forventning, hygge og glede.

Jeg er religiøs men ikke kristen og her egentlig ikke noe spesielt forhold til Jesus. Men julen byr på mange anledninger til å kjenne på det religiøse i tilværelsen, og det liker jeg.

Lager så lite pes utav det som mulig. Det rundvaskes ikke og det bakes ikke sju slag. Prøver å ha det ekstra rolig og koselig i advents- og romjulstiden.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-08, 20:14   #39
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.825
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva betyr julen for dere?

For meg er julen fri, god mat, gaver og altfor mye familieselskaper. Egentlig er ikke julen så veldig viktig for meg, men jeg vil at ungene skal få en fin jul.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-08, 20:35   #40
Smash
Impulsiv innimellom
 
Smash sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Innlegg: 2.932
Blogginnlegg: 3
Smash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva betyr julen for dere?

Vi er kristne, men vi feirer vel jula pga. tradisjoner. Vi liker å ha fri, god mat, tid til hverandre og familie/venner, spille brettspill og spise godterier og mandariner.

Forskerne har vel funnet ut at Jesus ble født ca.21.oktober, men som søstra mi sa, "jeg tror ikke Jesus bryr seg så mye om når eller om vi feirer bursdagen hans".

__________________
2002 2004 2008 2010
Smash er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no