Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Hva betyr julen for dere?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Se resultatene: Hva betyr julen for dere?
Fering av Jesu fødsel. 29 17,79%
En høytid hvor man koser seg med familie og venner. 133 81,60%
Tradisjoner som pakker, god mat og pynt. 92 56,44%
Ikke så mye - en nødvendighet som må gjennomføres 14 8,59%
Feirer ikke jul 3 1,84%
Annet 5 3,07%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 163. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-11-08, 15:29   #1
Tito
I gapestokken
 
Tito sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.471
Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hva betyr julen for dere?

Jeg kommer fra en kristen familie, og er selv kristen. For meg er julen feringen av Jesu fødsel. Julenissen har aldri vært en del av den for min del. Vi går i kirken på julaften og vi leser juleevangeliet før vi spiser julemiddagen. Og vi lærer barna våre at vi feirer bursdagen til Jesus, og vi feirer det med å gi gaver til hverandre og minnes julens budskap.

Hva betyr julen for dere og hvordan feirer dere den? Flere svar er mulig i spørreundersøkelsen.

__________________
A mother who radiates self-love and acceptance actually vaccinates her daughter against low self-esteem.
- Naomi Wolf
Tito er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-08, 15:32   #2
Tito
I gapestokken
 
Tito sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.471
Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva betyr julen for dere?

Jeg burde forresten lagt med julenissen under tradisjoner som pakker .....

__________________
A mother who radiates self-love and acceptance actually vaccinates her daughter against low self-esteem.
- Naomi Wolf
Tito er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-08, 15:35   #3
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.324
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva betyr julen for dere?

Feirer ikke jul.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-08, 15:40   #4
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva betyr julen for dere?

aC: Hva gjør du og barna istedet når andre har julefri og alt er stengt? Og har du en lignende slags feiring noen gang der ungene får gaver?

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-08, 15:40   #5
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.157
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva betyr julen for dere?

Jeg er ikke religiøs, og for meg er julen en hyggelig tradisjon, knyttet til rolig samvær med familie, god (jule-)mat, gaver og (jule-)pynt. Jeg har ingen problemer med å gå med på at julen i utgangspunktet er en religiøs høytid, og at dette gjenspeiles i f.eks. en del av den tradisjonelle pynten og i musikken, men for meg er dette tradisjon og ikke religion.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-08, 15:41   #6
cilen
re:designer
 
cilen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.103
cilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva betyr julen for dere?

For meg er det familiebesøk og maten som er kosen, ungene gleder seg nok mest til kakene, pakkene og besøk. Det er helt greit! Vi er ateister, og det ville ikke falle meg inn å lese fra Bibelen for mine barn. Spør de, får de selvsagt svar. Men da som at noen tror og andre ikke.

Jeg har vokst opp med at vi gikk på midtnattsmesse på julekvelden, og storesøster gjør det fremdeles med sin familie. Fint for dem, men det passer ikke oss.

cilen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-08, 15:42   #7
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva betyr julen for dere?

Det som Skilpadda sa.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-08, 15:44   #8
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.324
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva betyr julen for dere?

Opprinnelig lagt inn av DM, her.

aC: Hva gjør du og barna istedet når andre har julefri og alt er stengt? Og har du en lignende slags feiring noen gang der ungene får gaver?

Jeg har en slags vinterhappening. Prinsippene daler ned i skjul når ungene vokser til.
I år har jeg ikke barna i juleuken, så da blir det overdådighet i forbindelse med nyttår i stedetfor.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-08, 15:44   #9
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.157
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva betyr julen for dere?

Jeg fortalte ellers Poden historien i juleevangeliet i fjor - jeg synes det er nødvendig å kjenne til sånne grunnleggende historier/myter, og uten den bakgrunnskunnskapen blir jo mange sanger og TV-programmer og annet helt ubegripelige. (Har også fortalt ham f.eks. historien om Moses, i grove trekk, og dersom vi kommer over en barnebibel med fine illustrasjoner, kommer vi sikkert til å kjøpe den til ham.)

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-08, 15:46   #10
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.890
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva betyr julen for dere?

Jeg svaret at det er en nødvendighet som må gjennomføres. Har igrunn ikke så mange gode minner med jul fra min egen oppvekst. Men jeg prøver å gjøre det hyggelig for gutta. Synes igrunn det er et pes jeg kunne klart meg uten....

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-08, 15:47   #11
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva betyr julen for dere?

Jeg hadde også tenkt å gjenfortelle juleevangeliet til Frøkna i år. Jeg ser på det som en selvfølge at mine barn skal ha kjennskap til den religionen som mye av vår kultur er basert på. Det er helt uavhengig av at pappaen og jeg er ateister.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-08, 15:49   #12
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.324
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva betyr julen for dere?

Gutta får nok etterhvert kjennskap til ganske mange forskjellige religioner, ja.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-08, 15:53   #13
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.982
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva betyr julen for dere?

Jeg svarte "annet", fordi alternativet "fordi sola snur" ikke var der. De eldste julefeiringene i Norge var jo nettopp fordi dagene blir lengre, jeg synes det er fint å feire. Vi har ganske tradisjonell jul hjemme, med gaver, ingen nisse, god mat, kortspill og andre spill og musikk. Og jada, vi pleier å gå rundt juletreet. Siden mann og barn er ateister og jeg bare er religiøs uten religionstilknytning, blir det lite bibllesing og salmer. Ut over det, betyr julen ro og fred og familien og kos og lesing og håndballcup (2 barn på julecup i år).

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-08, 16:32   #14
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva betyr julen for dere?

Her hos oss er det Jesus som feires i jula. For meg er det inkarnasjonens mysterium som er det sentrale med julehøytiden. Jeg bryr meg lite om stæsjet som jula fører med seg.

Jeg liker god mat og kos i jula, men jeg synes det blir for mye ståk og styr. Jeg liker påska bedre på den måten.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-08, 17:03   #15
Go\jenta
Mellom barken og veden
 
Go\jenta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.866
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva betyr julen for dere?

Vi feirer først og fremst Jesu fødsel i jula, men vi koser oss også med tradisjonene knyttet til julen som baking,julenisse, pynt, familiekos, pakker, julestæsj, juletrefester og alt som hører jula til. Barna har stort sett fri hele romjulen.


Begynner med pynting 1.desember osv......jeg elsker julen!

__________________
Snuppene mine født -99 -02 og -05

Sist redigert av Go\jenta : 21-11-08 kl 17:38.
Go\jenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-08, 17:08   #16
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.817
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva betyr julen for dere?

For oss er jula ikke noe annet enn en hyggelig tid hvor vi koser oss med familie og venner.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-08, 17:21   #17
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.994
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva betyr julen for dere?

Jeg krysset av på de tre første alternativene, jeg. Vi feirer jul for å feire Jesu fødsel, og familie, venner, god mat og pakker er viktige ingredienser. Jeg er skikkelig juleglad.

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-08, 17:24   #18
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva betyr julen for dere?

Opprinnelig lagt inn av Go\jenta, her.

Vi feirer først og fremst Jesu fødsel i jula, men vi koser oss også med tradisjonene knyttet til julen som baking,julenisse, pynt, familiekos, pakker, julestæsj, juletrefester og alt som hører jula til. Barna har stort sett fri hele romjulen.

Begynner med pynting 1.desember osv......jeg elsker julen!

Slik er mine tanker omkring jula også. Ungene er i full gang å øve til adventskonsert i kirken 30.november også. Vi gleder oss alle sammen !

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-08, 17:30   #19
Frantzen
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hva betyr julen for dere?

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

For oss er jula ikke noe annet enn en hyggelig tid hvor vi koser oss med familie og venner.

Kan igrunnen signere denne.
Og legge til at jeg egentlig fint kunne klart meg uten hele feiringa.

  Svar med sitat
Gammel 21-11-08, 17:34   #20
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.570
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva betyr julen for dere?

Vi har det som Skilpadda beskriver. Jul er for oss god mat og gaver, pynt og familietid, uten religiøst innhold.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no