Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-10-10, 20:11   #781
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Jeg tror du har rett i det med svingene. Og jeg gjør meg vanskelig. Det er bare en liten kjepphest for meg, det at det ikke er karber i seg selv som er problemet, men de raske. Jeg er vel bare uenig i det mange legger i begrepet lavkarbo - der høres så ekstremt ut når det egentlig bare er et fornuftig kosthold, som i de fleste tilfellene er i tråd med kostholdanbefalingene. Lavkarbo for meg er masse kjøtt, fisk og fett.

Lavkarbo er så vidt meg bekjent ikke i tråd med kostholdanbefalingene, ganske langt i fra også. Hvis du definerer at lavkarbo er masse kjøtt, fisk og fett og ikke noe karbohydrater så har du feil styrke på "brillene" dine, og legger dermed mer i det du leser enn det som nødvendigvis står der når folk omtaler lavkarbo. Jeg trodde at det var ganske bred enighet om at et kosthold kan defineres som lavkarbo hvis man ligger under ca. 100 kh om dagen. Det offentliges anbefalinger ligger vel på det dobbelte og oppimot det tredobelte. Dessuten går det viktige skiller mellom ulike typer lavkarbokosthold. Siden jeg har inntrykk av at kosthold er noe du kan mye om, så vet du sikkert også at det er stor forskjell mellom f.eks ketogent kosthold og kosthold a la Fedon Lindberg. Ved ketogent kosthold er det interessant hvor mange karbohydrater det er i paprikaen, uansett hvor mye annet sunt som måtte befinne seg i den. Det er svært få som har ketogent kosthold som en livsstil.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 21:27   #782
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Lavkarbo er så vidt meg bekjent ikke i tråd med kostholdanbefalingene, ganske langt i fra også. Hvis du definerer at lavkarbo er masse kjøtt, fisk og fett og ikke noe karbohydrater så har du feil styrke på "brillene" dine, og legger dermed mer i det du leser enn det som nødvendigvis står der når folk omtaler lavkarbo. Jeg trodde at det var ganske bred enighet om at et kosthold kan defineres som lavkarbo hvis man ligger under ca. 100 kh om dagen. Det offentliges anbefalinger ligger vel på det dobbelte og oppimot det tredobelte. Dessuten går det viktige skiller mellom ulike typer lavkarbokosthold. Siden jeg har inntrykk av at kosthold er noe du kan mye om, så vet du sikkert også at det er stor forskjell mellom f.eks ketogent kosthold og kosthold a la Fedon Lindberg. Ved ketogent kosthold er det interessant hvor mange karbohydrater det er i paprikaen, uansett hvor mye annet sunt som måtte befinne seg i den. Det er svært få som har ketogent kosthold som en livsstil.

La meg begynne med det viktigste først: foreløpig har jeg ikke stor kunnskap om kosthold, men jeg har stor interesse for det, og holder på å lære. Men første året av studiet er medisin og lite ernæring, så jeg skal overhode ikke skryte på meg at jeg vet veldig mye om ernæring. Men jeg mener fryktelig mye. Det jeg etter hvert kan noe om, er hvordan kroppen tar opp og nyttiggjør seg av næringsstoffer (og det er vel der min skepsis til reel lavkarbo kommer inn, men det er en annen diskusjon som jeg tror jeg skal vente til jeg er et stykke lengre ut i studiet med å ta).

Ellers jeg enig med deg i at hva lavkarbo er, og poenget mitt var jo nettopp det at mange som snakker om lavkarbo ikke lever lavkarbo. Fordi om man er hardcore lavkarbo, så er man som du sier opptatt av hvor mange karbohydrater det er i paprikaen. Mens mitt inntrykk, og det kan jeg jo ikke for at jeg har fått, er at veldig mange som sier at de spiser lavkarbo (og da snakker jeg ikke om de som går på en kur, men som har det som livsstil), ikke spiser lavkarbo as in telle karber. De bare kutter ut gjærbakst, pasta og poteter (sånn røffly), slik som tidligere nevnte svigerforeldre gjør.

Da er jeg ikke enig i at det er snakk om lavkarbo. Så hvis jeg har gitt inntrykk av noe annet enn det jeg sier over, så har jeg vært klønete (det hender. ).

Men ja, det er et stykke mellom Atkins og Lindberg, og i mine øyne så er ikke Lindberg lavkarbo, men mer rettkarbo, og ikke fryktelig langt unna de kostholdrådene som myndighetene gir (temmelig i tråd med de som gis diabetikere tror jeg?).

Så altså, blant lavkarbo-mennesker så er det sikkert bred enighet om hva som er lavkarbo. Men i befolkningen som helhet er det ikke det. "Mindre karbohydrater" er in, og da er det min erfaring at man snakker om å kutte ut ris, pasta, poteter og brød og erstatte disse med kompliserte karbohydrater, ikke om å telle karbohydrater og være under en grense. Altså man har lavkarbo som er lavkarbo, og så har man "trend-lavkarboen", som en hel haug med mennesker kaster seg på (som feks min mor også, nå nylig: "Hvordan går det?", "Joda, jeg skal slanke meg litt. Kutte ut karbohydratert". ). Det er jo ikke snakk om å kutte dem ut for ganske mange, bare å erstatte en type med en annen.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 21:30   #783
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Dette er det jeg spiser:

Frokost: Havregrøt med cottage cheese oppi. Ikke lenger kanel.

Lunsj: Et par-tre egg, litt middagsrester fra dagen før, kanskje kjøtt eller fisk - alltid grønnsaker i store mengder. Mengdefordelingen er typisk én kotelett, syv-ish småtomater, en skje kikerter, noen agurkskiver, litt løk. For eksempel. En sjelden gang er lunsj to brødskiver med pålegg.

Middag: Varierer veldig, men kan være feks en kyllingfilet eller en halv grillet kylling som jeg som regel ikke orker å spise opp, grønnsaker, kanskje en potet eller en skje eller to med ris. Nesten aldri pasta.

Kvelds: En kanne te, hver kopp har en skvett melk i seg. Det blir typisk 3 dl melk.

Mellommåltider hvis jeg er sulten og trenger mer mat:
Bringebær eller jordbær med Cottage cheese eller vaniljekesam eller blanding av disse.
Skyr
Eple
Appelsin
Gulrøtter
Ett eller annet annet.

Utskeielser: Rødvin når det er helg. Kan ta et stykke kake, men lar som regel alltid være.

See - det er ikke så mange som steiler og skriker opp over usunnheten i det der, tror jeg.

Tilskudd er: Trankapsler, D-vitamin, B-vitamin, multivitamin (fordi jeg :kremt: digger vitaminbjørner og ungene ikke liker de lilla)

Jeg kaller det fornuftigkarbo, jeg, ikke lavkarbo. Selv om jeg merker jeg er til denne skyr-greia, som jeg nettopp fant ut hva var (det fantes ikke da jeg flyttet til det store utland). Det inneholder kunstig sukker jo! Det er min virkelig store ekefinger:

Jeg er stor tilhenger av alt-med-måte-kosthold, men deg gjelder ikke kunstig sukker. Det er Djevelens verk og burde forbys.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 21:42   #784
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

De befolkningene som stort sett lever på kjøtt (som inuiter) har jo høy forekomst av enkelte kreftformer.

...og lav forekomst av hjerte og karsykdommer...

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 22:17   #785
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.158
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Er ikke anbefalingene til diabetikere fortsatt " mye brød, frukt og grønt" elns, da?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 22:25   #786
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Er ikke anbefalingene til diabetikere fortsatt " mye brød, frukt og grønt" elns, da?

Nei, trodde ikke det? Mener at jeg en lærte at kostholdsanbefalingene for diabetikere er ganske Fedon-aktige, at man skal holde seg unna raske karbohydrater og at man ser på glykemisk belastning (men Fedon er kanskje mest opptatt av glykemisk indeks? ).

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 22:29   #787
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Jeg mener å huske at det var jubel i lavkarbokretser i fjor, etter at de offentlige kostholdsanbefalingene overfor diabetikere og kraftig overvektige ble endret til også å omfavne lavkarbokosthold. Skulle gjerne ha hatt en link eller noe som bekrefter/avkrefter dette. Kjekt å vite.

Jeg tror jeg skjønner mer av hva du mener forresten, Milfrid.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 22:32   #788
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Jeg mener å huske at det var jubel i lavkarbokretser i fjor, etter at de offentlige kostholdsanbefalingene overfor diabetikere og kraftig overvektige ble endret til også å omfavne lavkarbokosthold. Skulle gjerne ha hatt en link eller noe som bekrefter/avkrefter dette. Kjekt å vite.

Jeg tror jeg skjønner mer av hva du mener forresten, Milfrid.

Jeg skal huske deg om jeg kommer over det, for jeg mener du kan ha dels rett i det.

Og så håper jeg du forstod at jeg ikke går rundt og mener at alle her inne som spiser lavkarbo egentlig ikke aner hva de holder på med, at det er mer den generelle samfunnstrenden med å plukke opp biter og kalle det for noe det egentlig ikke er jeg tenker på. Selv om jeg ser at det gikk an å bli litt av det første innlegget mitt.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 22:36   #789
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.785
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Er ikke anbefalingene til diabetikere fortsatt " mye brød, frukt og grønt" elns, da?

Ikke til type 2 iallfall. Der anbefales moderat lavkarbo.

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 22:37   #790
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.785
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Jeg mener å huske at det var jubel i lavkarbokretser i fjor, etter at de offentlige kostholdsanbefalingene overfor diabetikere og kraftig overvektige ble endret til også å omfavne lavkarbokosthold. Skulle gjerne ha hatt en link eller noe som bekrefter/avkrefter dette. Kjekt å vite.

Jeg tror jeg skjønner mer av hva du mener forresten, Milfrid.

Jeg har ørti hefter her om diabetes og kosthold som bekrefter dette, men ingen link dessverre.

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 22:54   #791
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.785
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Her er to lenker om samme studie såvist jeg kan se.
Dagbladet
Din Side

Jeg har jo fått svangerskapsdiabetes nå, og blir som sagt anbefalt lavkarbo-kosthold for å holde blodsukker stabilt.

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 22:59   #792
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Ja, og jeg fant denne linken til Tidsskrift for Den norske legeforening. Men det kan vel ikke akkurat sees som en anbefaling fra det offentlige.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 23:00   #793
Wix
Skal rømme
 
Wix sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 5.490
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Jeg vil bidra med to linker til forskning beskrevet på forskning.no:

Hulemannen kan ha bakt brød:
http://www.forskning.no/artikler/2010/oktober/268274
Altså er det ikke usannsynlig at de også spiste karbohydrater.

Fullkorn i kampen mot kreft: http://www.forskning.no/artikler/2010/juni/253414
Altså kan det være bra å spise (fullkorns-) brød...

Om det er best å dø av hjerte-karsykdommer eller kreft er jeg usikker på, og jeg er dessuten usikker på hvor stor mulighet jeg uansett har til å påvirke dette. Jeg velger å leve livet nå, spise litt sunt og litt usunt uten å bli for ekstrem i noen retning, så vet jeg at jeg i allefall ikke har brukt livet mitt på å tenke på og konsentrere meg om å gjennomføre tiltak som kanskje var helt fånyttes. Og kanskje kan en slik relativt ny og uutprøvd diett være negativt for oss med nordiske gener for eksempel, og øke sjansene for å dø av et eller annet annet. Jeg melder meg ikke til å være forsøkskanin, men går for det relativt trygge.

Jeg har en mistanke om at så lenge man ikke blir ekstremt feit eller spiser veldig ensidig så kan en kanskje påvirke livet sitt med noen få måneder i lengde, maks. Og kanskje vil de månedene være fyllt av en eller annen sykdom man ikke kunne påvirke med kostholdet. Det er jo en kjensgjerning at alle de medisinske fremskritt som har skjedd de siste tiårene har økt antall år med sykdom blant folk (vi blir eldre, og har mange år på slutten med div sykdommer vi må leve med).

Nå snakker jeg ikke om de som har sykdommer eller overfølsomheter overfor visse matvarer altså. Da er det klart man bør ta hensyn til dette når man velger hva man skal spise. Men for alle oss andre tror jeg det er best å ikke gjøre valg av matvarer til Meningen Med Livet. Dette går jo stort sett av seg selv. Jeg tror faktisk det er mye viktigere for både livskvalitet og sannsynligvis også livlengde at vi sørger for å fylle livet vårt med gode relasjoner til andre mennesker og meningsfylte aktiviteter som fører til utvikling i livene våre. Og derfor mener jeg det er viktigere å bruke tiden sin på disse tingene fremfor å lese seg opp på alle slags alternative dietter og prøve dem ut etter tur.

__________________
Jente, des 06
Gutt, april 08
Wix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 23:03   #794
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Jeg kaller det fornuftigkarbo, jeg, ikke lavkarbo. Selv om jeg merker jeg er til denne skyr-greia, som jeg nettopp fant ut hva var (det fantes ikke da jeg flyttet til det store utland). Det inneholder kunstig sukker jo! Det er min virkelig store ekefinger:

Jeg er stor tilhenger av alt-med-måte-kosthold, men deg gjelder ikke kunstig sukker. Det er Djevelens verk og burde forbys.

Skyr får du også uten kunstig søtning ja. (Men ok - jeg spiser som regel den med kunstig søtning. Det er snakk om en i uka eller en annenhver uke - det får gå.)

  Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 23:22   #795
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.250
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Jeg mener det er ganske GRish som anbefales til type 1-diabetikere; grovt brød og mye grønnsaker og fiber, noe som gir langsom blodsukkerstigning. Type 2-ere med mye insulinresistens kan gjerne leve mer lavkarbo. Men jeg tror ingen anbefaler høyfettdietter eller ketogene dietter til noen av dem.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 23:26   #796
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Nei høyfett skal det ikke være, tvert i mot skal de vel være forsiktig med fettet. Og holde seg til plantefett framfor dyrefett. Det er ikke snakk om Atkins-kosthold, mer Fedon.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 23:28   #797
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.785
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Nei høyfett skal det ikke være, tvert i mot skal de vel være forsiktig med fettet. Og holde seg til plantefett framfor dyrefett. Det er ikke snakk om Atkins-kosthold, mer Fedon.

Sånn har jeg forstått det også. Men det kan godt hende anbefalingene varierer litt etter hvem man snakker med.

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-10, 07:41   #798
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.250
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Det gjør de nok definitivt.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-10, 10:12   #799
Garbella
Til tider hjulbeint
 
Garbella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.876
Blogginnlegg: 45
Garbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Jeg mener å huske at det var jubel i lavkarbokretser i fjor, etter at de offentlige kostholdsanbefalingene overfor diabetikere og kraftig overvektige ble endret til også å omfavne lavkarbokosthold. Skulle gjerne ha hatt en link eller noe som bekrefter/avkrefter dette. Kjekt å vite.

Jeg tror jeg skjønner mer av hva du mener forresten, Milfrid.

Kan det hende du tenker på den nye foreningen www.kostreform.no som tar for seg diabetes og overvekt?

Garbella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-10, 10:59   #800
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Alternative råd finner man i alle himmelretninger. Men såvidt jeg vet er anbefalingene fra det offentlige når det gjelder kosthold og diabetikere fremdeles at de skal spise som alle andre og ta insulinet sitt. Jeg har ikke fått med meg at det er kommet råd fra ernæringshold om lavkarbo til diabetes2pasientene enda? Enda det burde det - den gruppen pasienter har jo et enormt utbytte av karboforsiktig kosthold. (Igjen - ikke den varianten med masse fett.)

  Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no