Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

"Behov" for usunne saker og tomme kalorier?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-01-09, 09:54   #21
Gulla
Superduperaktiv
 
Gulla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 579
Gulla er populærGulla er populærGulla er populær
Standard

Sv: "Behov" for usunne saker og tomme kalorier?

Jeg er ikke noe kostholdsekspert, men jeg tror fast på at hvis et menneske spiser det kroppen har behov for hver dag, jevnt utover dagen, vil ikke suget etter søtt komme (på samme måten). Det psykiske suget vil nok være der innimellom, men jeg tror dette suget er kroppens måte å fortelle at den trenger mer mat.

Jeg har mye (personlig) erfaring fra overvekt, overspising, bulimi, anorexi, behandlinger, innleggelser osv, og jeg opplever med min kropp at det stemmer.
En annen ting som overrasker meg stadig, er hvor mye mat jeg faktisk trenger. Kanske mange av dere som har snopesug egentlig spiser for lite?
Bare en tanke.

Gulla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-09, 09:59   #22
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Behov" for usunne saker og tomme kalorier?

Enig med Gulla, dessuten er det jo slik at "søtt avler søtt". Jo mer sukker man spiser, jo mer får man lyst på, så det blir til slutt en ond sirkel. Kroppen har jo ikke behov for hvitt sukker, det kommer jo som regel av at man spiser feil fra før av. Jeg får mer lyst på søtt i de periodene jeg spiser endel søtt, da er jeg vill og gal etter sukker. Holder jeg meg helt unna i en periode, forsvinner suget. Mye karbohydrater øker forresten suget for min del. Lite karbo = motsatt.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-09, 10:22   #23
Pia
Princess Skids and Scars
 
Pia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.758
Blogginnlegg: 50
Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

Sv: "Behov" for usunne saker og tomme kalorier?

Jeg har samme erfaring som deg Elinblu. Jeg legger på meg av å kun spise mat, enn jeg gjør når jeg spiser en sjokolade (eller to) om dagen. Jeg velger å tolke det som at jeg faktisk trenger godteri. Sannheten er nok at jeg spiser meg nogenlunde mett på sjokoladen og derfor slipper unna med mindre kalorier totalt enn om jeg spiste mat istedetfor.

Men de gangene jeg bestemmer meg for at jeg vil gå ned de 5 kiloene som jeg alltid vil ned, så merker jeg veldig godt at godterier saboterer. Men da er jeg fra før av veldig fokusert på å spise kalorifattig og trene. Konklusjonen er kanskje at jeg spiser for usunn mat til vanlig? Men jeg synes egentlig at jeg spiser veldig vanlig mat, og er ikke veldig glad i fet mat.

Pia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-09, 12:10   #24
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.832
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Behov" for usunne saker og tomme kalorier?

Opprinnelig lagt inn av Gulla, her.

En annen ting som overrasker meg stadig, er hvor mye mat jeg faktisk trenger. Kanske mange av dere som har snopesug egentlig spiser for lite?

Ja, det er nok ikke utenkelig at mitt sjokoladeinntak inngår i de kaloriene jeg trenger hver dag, slik at de ikke kommer på toppen av det jeg trenger, på et vis. Jeg er ellers nøye på 5 om dagen, spiser bare grovt, hjemmebakt brød og bruker lite fett i kosten.

Ellers er jeg jo lykkelig over å treffe forbundsfeller, da!

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-09, 12:36   #25
Tusenogtredve
Klar til innsats
 
Tusenogtredve sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 579
Tusenogtredve er populærTusenogtredve er populærTusenogtredve er populær
Standard

Sv: "Behov" for usunne saker og tomme kalorier?

Jeg trodde jeg var alene om dette, jeg. Synes det er litt oppløftende at det er flere enn meg som legger på seg av å kutte sjokoladen.

__________________
- 1030 -
Lillebror (juli 11), Minstesøster (juli 11), Lillesøster (aug 08) og Storesøster (aug 05)
Tusenogtredve er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-09, 12:56   #26
rajraj
*_*
 
rajraj sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Innlegg: 5.659
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Behov" for usunne saker og tomme kalorier?

Opprinnelig lagt inn av Surre, her.

Iløpet av mine 36 år har jeg prøvd mange varianter for å holde vekten normal, og det jeg har funnet ut passer meg, er å følge nettopp din teori, Elinblu!
Før så var jeg helt opphengt i at jeg kunne bare ikke spise noe søtsaker bortsett fra på fredager og lørdager når kaloriene tar helg! Men det skar seg fullstendig! Da bare måtte jeg ha noe!
Men etter å ha begynt å tenke at jeg spiser om jeg har lyst på, men bare ikke i store mengder, så har jeg komt dit nå at jeg trenger det ikke!

Jeg har rett og slett lurt psyken min trill rundt!

Du har blitt En som ikke trenger å spise godteri?

Selv trenger jeg potetgull. Ganske ofte. Og jeg har en stabil og fin vekt så lenge jeg opprettholder aktivitetsnivået mitt. (Etter en jul med gangsperre og fete kaker, derimot. )

__________________
2007 2010

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-09, 13:03   #27
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: "Behov" for usunne saker og tomme kalorier?

For min del høres det helt ut å spise fem bamsemums? Bamsemums komme i minste målbare enhet "poser". Og da mener jeg de store posene. (I tilfelle de fremdeles selger sånne små tulleposer).

Som dere kanskje skjønner får jeg tenning på sukker, og kan ikke spise en eneste liten minidose sukker. Da ramler jeg rett utpå galeien med en gang. Og jeg spiser ikke litt.

Men hvis jeg lever lavkarbo har jeg ikke sukkertrang i det hele tatt. Da er jeg fri.

  Svar med sitat
Gammel 30-01-09, 13:10   #28
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Behov" for usunne saker og tomme kalorier?

De burde kalle bamsemoms for selvmordsbamser. Alle i posen roper så innmari høyt "Spis meg, spis meg".

Surre, jeg er imponert!

For å komme tilbake til det opprinnelige spørsmålet ditt, Elinblu. Jeg synes også det høres ut som om du sliter med å få i deg nok kalorier på en måte som fungerer for deg. Hvis du synes det går greit å kompensere for det med godteri, og ellers får i deg det du trenger, så ser jeg ikke helt det store problemet. Hvis du bruker dette som "topping" på et ellers sunt måltid påvirker det vel ikke blodsukker så negativt som hvis du spiser sjokolade "uten følge"? Dette kan jeg ikke nok om, så det var bare noen undrende betraktninger.

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-09, 13:17   #29
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.832
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Behov" for usunne saker og tomme kalorier?

Det går nok med noen bamser utenom måltidene også.

Egentlig tror jeg at jeg trenger dessert litt oftere.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-09, 14:27   #30
lalill
Ute av produksjon
 
lalill sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 647
lalill er populærlalill er populærlalill er populærlalill er populær
Standard

Sv: "Behov" for usunne saker og tomme kalorier?

Eg hadde ikkje lyst på sjokolade før eg las denne tråden, men no derimot...
Eg er ellers ganske flink til å unngå å kjøpa sjokolade til meg sjølv, men på mystisk vis havnar den i heimen likevel, og til slutt i min mage.

__________________
des 2007, april 09.
lalill er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-09, 10:20   #31
Strutsen
TittelTøs
 
Strutsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Urban sunnmøring
Innlegg: 2.822
Blogginnlegg: 36
Strutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Behov" for usunne saker og tomme kalorier?

Opprinnelig lagt inn av rajraj, her.

Du har blitt En som ikke trenger å spise godteri?

Jepp! Har fått en fantastisk selvdisiplin!

Strutsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-09, 11:51   #32
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.832
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Behov" for usunne saker og tomme kalorier?

Opprinnelig lagt inn av Surre, her.

Jepp! Har fått en fantastisk selvdisiplin!

Heey, kom deg ut av tråden!

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-09, 11:58   #33
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Behov" for usunne saker og tomme kalorier?


__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-09, 11:58   #34
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Behov" for usunne saker og tomme kalorier?

For meg er litt --> mye.
Altså. Om jeg tar noen bamsemums, er posen oppspist på noen timer.

Om jeg ikke tar - så kan jeg gå uten en hel dag.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-09, 11:59   #35
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: "Behov" for usunne saker og tomme kalorier?

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Det går nok med noen bamser utenom måltidene også.

Egentlig tror jeg at jeg trenger dessert litt oftere.

My girl.

  Svar med sitat
Gammel 31-01-09, 23:00   #36
Trixie
Bør lage seg en tittel selv
 
Trixie sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.240
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Behov" for usunne saker og tomme kalorier?

Men hva spiser du da? Som er sunt?
Jeg er vel litt som deg. Og min mann som kan litt sånt sier mer proteiner som gir metthetsfølelse. Kaninfor gir ikke metthetsfølelse.

Jeg prøver å leve litt uten sukker, kaker osv nå, har igrunn vært litt som deg.
Jeg spiser omelett en gang om dagen, det gir metthetsfølelse lenge.
Knekkebrød med magert kjøttpålegg til frokost.
Middag.
Og kvelds.

Du kan heller sende en pm om du vil.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-09, 23:08   #37
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Behov" for usunne saker og tomme kalorier?

Enig med bermen. Spiser man nok mat, så føler man mindre behov for snop. Vil tro at dopamin og lystsenteret i hjernen spiller inn her? Uansett så tror jeg ikke det finnes noe fasitsvar, noen klarer å holde jevnt godisinntak - f.eks 2-3 bamsemums daglig. Andre raser skikkelig utpå, 2 blir fort til 10. Jeg for min del har en mye bedre hverdag når jeg lever helt godteri- og kakefritt. Jeg gjorde dette fra januar 2007 til mars 2008, da klarte jeg å spise mye mer mat enn det jeg gjorde tidligere. Da kvalmen og graviditeten var over (jula 2008) ble det litt godis og pepperkaker igjen, og matmengden sank betraktelig. Det er ikke positivt, jeg går ned i vekt hvis jeg spiser mye, eller rettere sagt nok mat.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-09, 00:00   #38
Stikka
...
 
Stikka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.284
Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: "Behov" for usunne saker og tomme kalorier?

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Ja, det er nok ikke utenkelig at mitt sjokoladeinntak inngår i de kaloriene jeg trenger hver dag, slik at de ikke kommer på toppen av det jeg trenger, på et vis. Jeg er ellers nøye på 5 om dagen, spiser bare grovt, hjemmebakt brød og bruker lite fett i kosten.

Kanskje du heller burde øke litt på fettet slik at du får i deg nok kalorier igjennom maten. Og får du nok proteiner til hvert måltid?

__________________
-------------------------------------------------------------
Hard work has a future payoff. Laziness pays off NOW
Stikka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-09, 00:44   #39
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Behov" for usunne saker og tomme kalorier?

Pfft skal man nå få beskjed om at man spiser for lite og? :skingrestemme:

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-09, 10:14   #40
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: "Behov" for usunne saker og tomme kalorier?

Opprinnelig lagt inn av Interference, her.

Pfft skal man nå få beskjed om at man spiser for lite og? :skingrestemme:


Spis stælken, spis!

  Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no