Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Lær meg å lage pretzler! :D (Pretzeler? Pretzles? Saltkringler!)

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-05-21, 23:10   #1
Høst
Ad astra
 
Høst sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.496
Blogginnlegg: 334
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Lær meg å lage pretzler! :D (Pretzeler? Pretzles? Saltkringler!)

Junior har falt helt og totalt for pretzels. Og jeg tror det er litt sunnere å kunne lage de selv enn å kjøpe. Prøvde i går med en enkel og grei oppskrift, men jeg ønsker vel egentlig å lage det med litt grovt mel også. Og helst med speltmel.



Er det noen som har en super oppskrift (helst litt enkel eller med god forklaring) til meg?

__________________
Høst(Vesla 2002, Junior 2010, Knøttet 2015)

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-21, 23:39   #2
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lær meg å lage pretzler! :D (Pretzeler? Pretzles? Saltkringler!)

Det er jo kjempegodt, men jeg innbiller meg at de er vanskelige å lage. Men følger interessert med i tråden.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-21, 23:39   #3
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.921
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lær meg å lage pretzler! :D (Pretzeler? Pretzles? Saltkringler!)

Sånne tørre små eller ordentlige Brezen? Her er en fra Bayern. https://www.bayern.by/erlebnisse/ess...erichte/brezn/

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-21, 23:43   #4
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.439
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lær meg å lage pretzler! :D (Pretzeler? Pretzles? Saltkringler!)

Det er kjempegodt, men jeg tror jeg heller ville spist det sjeldnere enn å lage med grovt mel. Det er jo kontrasten mellom det harde og salte skallet og den myke, hvite hvetedeigen som er helt magisk. ��

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-21, 23:45   #5
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.921
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lær meg å lage pretzler! :D (Pretzeler? Pretzles? Saltkringler!)

Opprinnelig lagt inn av daffy, her.

Det er kjempegodt, men jeg tror jeg heller ville spist det sjeldnere enn å lage med grovt mel. Det er jo kontrasten mellom det harde og salte skallet og den myke, hvite hvetedeigen som er helt magisk. ��

Helt enig. Det er mye salt og, som sikkert er greit å begrense.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-21, 23:57   #6
Høst
Ad astra
 
Høst sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.496
Blogginnlegg: 334
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Lær meg å lage pretzler! :D (Pretzeler? Pretzles? Saltkringler!)

Jeg lagde disse i går, myke og ikke så vanskelige egentlig:

https://bremykt.no/oppskrifter/annet...ls-med-havsalt

Trengs ikke så mye salt på de, i alle fall ikke til Junior. Men har også hørt om lut (?) isteden for bakepulver?

__________________
Høst(Vesla 2002, Junior 2010, Knøttet 2015)

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-21, 12:58   #7
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.385
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Lær meg å lage pretzler! :D (Pretzeler? Pretzles? Saltkringler!)

Ikke sikker på hvor du bor og ikke det du spurte om, men Backstube selger utrolig bra tyske Brezel, både stenger og kringler. De er like gode som de man får kjøpt i Tyskland (er jo også tyske folk bak den kjeden). De har rimelige priser sml med andre bakerier i Norge og utrolig mye godt, både brød, rundstykker og diverse salt- og søtbakst. Finner jo litt rundt omkring etter hvert.

Men du ville lage selv, ja. Da får mitt tips være til andre. Jeg ser forresten ikke for meg at det blir det samme med andre meltyper, men du får rapportere om du finner en oppskrift som funker.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-21, 13:01   #8
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lær meg å lage pretzler! :D (Pretzeler? Pretzles? Saltkringler!)

Liefje: Enig. Brezel solgt på Backstube smaker akkurat sånn som jeg ønsker at de skal gjøre. Og prisen er ikke så verst.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-21, 13:36   #9
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lær meg å lage pretzler! :D (Pretzeler? Pretzles? Saltkringler!)

Jeg fikk så lyst på dette at jeg søkte etter oppskrifter, tror den skal prøves

https://www.theomaway.com/german-bre...hentic-recipe/

Dette er en tysk bestemorblogg, ser i hvertfall gode ut.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-21, 13:40   #10
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lær meg å lage pretzler! :D (Pretzeler? Pretzles? Saltkringler!)

Det var det jeg mistenkte; at de skulle kokes før de ble stekt. Hm. Skeptisk.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-21, 14:27   #11
Isprinsessen
Vinter
 
Isprinsessen sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 3.807
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Lær meg å lage pretzler! :D (Pretzeler? Pretzles? Saltkringler!)

I følge en rettsak vi har fulgt så må det vel lutbad ogsp til når en lager pretzel.

Isprinsessen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-21, 14:32   #12
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.385
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Lær meg å lage pretzler! :D (Pretzeler? Pretzles? Saltkringler!)

Kokes, ja. Det er det som gjør at de blir som de blir. Det er jo liksom en helt annen konsistens enn annet bakverk. n

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-21, 16:30   #13
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.432
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lær meg å lage pretzler! :D (Pretzeler? Pretzles? Saltkringler!)

Opprinnelig lagt inn av Isprinsessen, her.

I følge en rettsak vi har fulgt så må det vel lutbad ogsp til når en lager pretzel.

Tenkte jeg skulle sjekke om noen hadde nevnt Laila fra Lødingen, ho har kanskje noen tips.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-21, 17:31   #14
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lær meg å lage pretzler! :D (Pretzeler? Pretzles? Saltkringler!)

Opprinnelig lagt inn av Isprinsessen, her.

I følge en rettsak vi har fulgt så må det vel lutbad ogsp til når en lager pretzel.

Her er det visst lokalt sladder jeg ikke har fått med meg. :nysgjerrig:

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-21, 18:07   #15
Serafin
Bør lage seg en tittel selv
 
Serafin sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 9.254
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lær meg å lage pretzler! :D (Pretzeler? Pretzles? Saltkringler!)

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Her er det visst lokalt sladder jeg ikke har fått med meg. :nysgjerrig:

Jeg orket ikke lese nok til å finne ut hva greia egentlig var, men er visst noe med Bertussen?

https://www.google.com/search?q=Lail...hrome&ie=UTF-8

__________________
--
Bonusgutten 06
Storebror 07
Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-21, 09:14   #16
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lær meg å lage pretzler! :D (Pretzeler? Pretzles? Saltkringler!)

Hun hadde til og med pop-upsalg i mathallen for noen år tilbake.

https://nattogdag.no/2020/11/gode-ny...ta-konten-sin/

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-21, 10:26   #17
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.385
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Lær meg å lage pretzler! :D (Pretzeler? Pretzles? Saltkringler!)

Forresten er pretzels det engelske navnet og Brezel det tyske.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-21, 10:50   #18
Høst
Ad astra
 
Høst sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.496
Blogginnlegg: 334
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Lær meg å lage pretzler! :D (Pretzeler? Pretzles? Saltkringler!)

Backstube ser ikke ut til å ha noe her oppe hvor jeg holder til dessverre. Det hadde vært lettere å få tak i fra Lødingen for å si det slik.

__________________
Høst(Vesla 2002, Junior 2010, Knøttet 2015)

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-21, 12:50   #19
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.921
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lær meg å lage pretzler! :D (Pretzeler? Pretzles? Saltkringler!)

Opprinnelig lagt inn av liefje, her.

Forresten er pretzels det engelske navnet og Brezel det tyske.

Eller flere Brezen.

Edit: jeg er visst for hardt påvirket av mine Bayerske omgivelser.

https://www.korrekturen.de/genus/die...s-brezel.shtml

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-21, 12:54   #20
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.921
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lær meg å lage pretzler! :D (Pretzeler? Pretzles? Saltkringler!)

Opprinnelig lagt inn av Isprinsessen, her.

I følge en rettsak vi har fulgt så må det vel lutbad ogsp til når en lager pretzel.

I oppskriften jeg linket til tidlig i denne tråden bruker de vann og natron.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no