Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Tenåring som spiser lite

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-04-21, 13:39   #1
Pasta
En skrue løs
 
Pasta sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Innlegg: 7.678
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Tenåring som spiser lite

Ser at mange har ungdommer som tar med seg mye godt i matpakken, men noen har det kanskje mer som hos oss. Kanskje vi kan dele tips?

15 åringen prioriterer seng, telefon, sminke og hår foran både frokost og matpakke.
Faren døyver dårlig samvittighet ved å vippse penger så hun kan spise på Big Bite eller Narvesen etter skolen. Da blir det nesten ikke middag heller.
I perioder har det blitt mye søtsaker på kvelden, men nå strammer hun inn på det.
Det hender hun spiser brødmat eller smoothie til kvelds.

Hun er tynn og har mangel på vitamin D og folsyre. Tar tilskudd.

Hun er egentlig glad i mat, men er litt kresen og har ikke «tid» til å spise.

Jeg mistenker ikke spiseforstyrrelse med ønske om å bli slankere, men vi prøver å ikke lage så mye styr omkring situasjonen.
Jeg har heller ikke lyst til å stå å lage mat til alle måltider til en såpass stor ungdom.

Hva har dere gjort som har virket?

__________________
2001, 2005, 2020
Pasta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-21, 13:42   #2
Pasta
En skrue løs
 
Pasta sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Innlegg: 7.678
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Tenåring som spiser lite

Må tilføye at hun er lite løsningsorientert, og har ingen forslag når vi skriver handleliste.

__________________
2001, 2005, 2020
Pasta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-21, 13:46   #3
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.186
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Tenåring som spiser lite

Jeg foreslår nytt kveldsrituale med å lage morgendagens matpakke, sånn at den ligger klar i kjøleskapet når hun skal avgårde. Frokosten ville jeg vurdert å få henne til å spise havregrøt fra micron, yoghurt med musli eller smoothie. Jeg selv har lav appetitt på morgenen, men smoothie laget kvelden før med mye proteiner og trege karbohydrater, som kan drikkes på veien om man får dårlig tid. Matpakken bør også inneholde kl 14 mellommåltid av frukt/nøtter eller lignende.

Oppskrift på smoothie:
1 banan
1 neve bær (bringebær/jordbær/blåbær/kiwi etc)
1/2 dl cottage cheese
2 SS mandelmel/annet nøttemel
1/2 dl havegryn
passe mengde vann som gir ønsket konsistens ( 2 dl? jeg slumper)

Vannet kan erstattes med juice/melk/biola om dere ønsker.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 21-04-21, 14:14   #4
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.601
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tenåring som spiser lite

Er hun kveldsspiser? Går det an å ha litt seinere middag eller en litt større kvelds?

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-21, 14:21   #5
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.586
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tenåring som spiser lite

Min 15- åring spiser og lite, her er det andre ting bak i tillegg, mrn vi voksne lager all mat til henne. Hun spiser når vi setter det foran henne.
Her går det i ostebriks fra butikken med majones, ost og paprika.
Toast, brødskiver med nugatti.
Tikka masala fra Findus, vårruller fra First price, og grandiosa rull.
Vi er happy bare hun spiser.
Innimellom og før hun ble syk lagde hun selv smoothie så vi kjøpte egen smoothie maskin til henne, hun lagde eggerøre til frokost, smoothie bowl.
Min sier fra og skriver på handlelista om det er noe hun vil ha, og vi kjøper det.
Matpakker og sånt lagde vi til henne før corona.

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 21-04-21, 14:22   #6
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.588
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Tenåring som spiser lite

Ville hadde tendenser til det samme på slutten av barneskolen. Matpakker kom hjem igjen og ble kastet, og hun fikk i seg lite i løpet av dagen. Jeg ble lei (og litt bekymret) og ba helsesykepleier ta en prat med henne. Etter det ble det litt bedre, hun kom med forslag til hva hun ville ha i matpakken og skjønte nok at det var lurt å spise jevnere.

Jeg ville nok smurt matpakke for henne om det hjalp (innenfor rimelighetens grenser på tidsbruk og innhold). Selv sto jeg opp til ferdig frokost og matpakke hele videregående, og ser nå at det nok bidro til at jeg spiste sunnere enn jeg ellers ville gjort.

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-21, 15:06   #7
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.876
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tenåring som spiser lite

Høres kjent ut, liten interesse, liten matlyst, glemmer å spise, vil helst være med venner eller sitte på telefonen. Uheldigvis for de er mamma hjemme hele dagen.

Vi prioriterer frokost og middag. Til frokost blir det havrelapper, grøter og smoothie. En sjelden gang yoghurt, det blir de fort lei av. Polarbrød går ned, og noen kornblandinger. Vi spiser alle frokost og middag.

Etter treninger er jeg på tilbudssiden, de orker ikke. Det er fire ganger i uken på hver.

Jeg lukker øynene og holder munn når eldste steker ris som hun spiser med egg, avocado eller hva vi har. Og når hun lager vodka pasta uten vodka. Yngste lager bare toast, nudler eller pasta.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-21, 15:20   #8
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tenåring som spiser lite

Den har vi hatt her nå nettopp. 05-modell med liten matlyst. Spiste lite, gikk ned i vekt. Jeg tok det opp med ham, han ble først møkkasur. Så innrømmet han at han har gått ned i vekt, mangler matlyst og spiser lite. Han er heller ikke sånn som liker junkfood og spiser knapt godteri. Han sa det var lettere å drikke, når jeg spurte om det var noe han hadde lyst på. Jeg kjøpte proteinpulver, næringspulver og diverse melk og sjokolademelk og proteindrikker + smootie. I tillegg laget jeg en stor gryte lapskaus og en diger panne med lasagne (laget med kjøttdeig med 50% grønnsaker pluss masse grønnsaksris) som stod ferdig i kjøleskapet. Og så fokuserte jeg på dette med trening og muskler og at når man ikke spiser, bruker «spiser» kroppen muskelmasse.

Han kunne stolt fortelle meg at han nå har gått opp 3 kg. Han spiser nok mindre enn han burde, men han får i seg en del næring via drikke og pulver (næringspulveret er kjøpt på apoteket, proteinpulver med karbohydrater på helsekost). Han tar vitamin D og folat utenom (påvist mangel).

Så mitt råd er tilgjengelig, sunn mat og drikke. Her var løftet at jeg ikke skulle mase så lenge han i alle fall fikk i seg næringsrik drikke.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-21, 17:01   #9
Høns
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 1.437
Høns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Tenåring som spiser lite

Lage frokost og spise sammen. Smøre matpakke. Lag favorittlagene. Sende med penger til lunsj.

Høns er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-21, 17:43   #10
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.841
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tenåring som spiser lite

Min overlever på frukt og grønnsaker til frokost og lunsj, innimellom er det med pizzarester, minipizza ol og da spiser han på skolen.Middag spiser han stort sett godt av.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-21, 18:07   #11
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.063
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tenåring som spiser lite

Jeg var sånn som tenåring, og er egentlig sånn fortsatt. Vi spiste ikke frokost sammen om morgenen så da spiste jeg ingenting før skolen. Ikke hadde jeg mat med heller.
For min del hadde det nok hjulpet med fellesfrokost, eller i det minste at noen passet på at jeg spiste, og at jeg tok med matpakke.
Vet ikke hvor gjennomførbart det er for dere da.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-21, 19:48   #12
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.840
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tenåring som spiser lite

Minsten min spiser ikke så mye på skolen. Kan ha med en kald lunchkake, kokt vann og nudler, en go`morgen yoghurt, et eple eller en banan eller så vil han ikke ha med noe. Tror ikke at han kaster maten, han spiser det han har med.

Er han sulten hjemme så steker han omelett, lager toast eller koker pasta. Eller spiser cherios med melk.
Han spiser godt med middag hver dag.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-21, 02:36   #13
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.239
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tenåring som spiser lite

Er det bekymring? Ift matinntak og vekt? Hvis ikke ville jeg la alt ligge. Vil dere finansiere utespising til lunsj? Hvis det er bekymring rundt barnet er det noe annet.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-21, 08:01   #14
Trixie
Bør lage seg en tittel selv
 
Trixie sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.240
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tenåring som spiser lite

Jeg ville iallefall funnet ut hva som ligger bak.
Trener barnet? Da må hun spise.
Og jeg hadde strukket meg veldig langt for å ha fristende og ønsket mat i huset. Her lages det alt mulig, men det måtte til. Alt fra egg til frokost, avokadotoast, smoothie, bananbrød og bananlapper, havregrøt osv.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-21, 10:42   #15
Pasta
En skrue løs
 
Pasta sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Innlegg: 7.678
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Tenåring som spiser lite

Hva ligger bak: Det virker som at det bare er tidsnød og prioriteringer. Hun virker ikke å være deprimert, og snakker stadig om at hun er litt sjokkert over at jenter på hennes alder er så lei seg og nedfor hele tiden. De siste månedene har hun aktivt oppsøkt meg mye for å snakke om hverdagen sin, og hun ler og tuller mye.

Trener hun: Hvis det kan defineres som trening å flytte seg mellom seng, sofa og baderom. Hun og typen gikk til butikken for to dager siden. De var utslitt da de kom hjem. Det er 1,3 km en vei. På flatmark.

Å servere henne: Jeg må kanskje revurdere dette? Jeg syns hun er for stor for den type oppvartning, men det er jo selvsagt viktig at hun spiser.

Å kjøpe mat ute: Vi prøver å holde matbudsjettet nede og har et normalt utvalg av brød, knekkebrød, gryn, frø, pålegg og melkeprodukter hjemme. Det er helt krise at en tenåring skal venne seg til å kjøpe mat ute flere ganger i uken. Det har de færreste råd til med lærlingelønn eller studielån.

Vi kunne jo kanskje legge opp til felles kveldsmat og fikse frokost og matpakke samtidig.

__________________
2001, 2005, 2020
Pasta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-21, 11:15   #16
Tuddelu
I farta ...
 
Tuddelu sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 1.651
Tuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Tenåring som spiser lite

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Er det bekymring? Ift matinntak og vekt? Hvis ikke ville jeg la alt ligge. Vil dere finansiere utespising til lunsj? Hvis det er bekymring rundt barnet er det noe annet.

Enig med Katta. Hvis det ikke er bekymring knyttet til vekta, hun er slapp og energiløs eller på annen måte synes ikke å ha det bra fysisk eller psykisk, ville jeg ikke fokusert på dette ut over å legge til rette med ting i kjøleskapet som kan gjøre det enkelt og friste henne til å ta gode valg.

Jeg er helt enig med deg ang det å ikke la ungdommene venne seg til å kjøpe lunsj ute. Det går det fort grusomt mye penger på. I så fall bør hun i det minste bruke egnen månedslønn på dette, så hun selv kan erfare hvor dyrt det blir. Jeg har også stor forståelse for at du ikke har lyst til å curle en masse for å få ungen til å spise.

Om jeg skulle kommet med ett forslag, som i hvert fall er populært her i huset og som krever minimalt fra alle parter, så er det å lage en stor bolle med vaffelrøre som holder til flere dager, sette fram vaffeljernet og så kan de som vil steke seg selv. Lukta av nystekte vafler er jo egnet til å friste de fleste. Jeg lager røra med 50% havregryn og man kan jo putte oppi litt av hvert både sunt og berikende.

Tuddelu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-21, 11:16   #17
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.770
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tenåring som spiser lite

Vi hadde nettopp en runde på dette her hjemme, etter en streng beskjed fra treneren til eldste, til alle foreldrene på laget hans, om at vi må bli flinkere til å samarbeide med gutta, sånn at de får i seg nok av den riktige maten før og etter trening.

Tilbakemeldingen fra tenåringen er at han trenger mat som er lett tilgjengelig når ulvehungeren kommer. Så vi har brainstormet litt om hva han syns er godt å kaste i seg, når han MÅ ha mat. Det vi har blitt enige om at vi trenger å ha lett tilgjengelig er bananer, i store mengder, diverse "God morgen"-yoghurter, eller andre yoghurter som han blander med musli, grillet kylling i biter (jeg kjøper ferdiggrillet, deler opp og legger i bokser), ost i terninger, minitomater, oppskåret gulrot, nøtter, ferdig oppskåret salat og nuddelpakker (til de dagene der tiden er dårligst, siden jeg mener nudler er bedre enn snickers...) Yngste vil ha mye frukt og grønnsaker og egg. Vi har dessuten en farmor som baker til oss, så det er gjerne bakverk i fryseren (snurrer og rundstykker), som kan varmes. Begge barna er flinke til å hjelpe til med matprepp, så jeg syns det er greit å ta noen runder der vi fyller kjøleskapet med lett tilgjengelig mat. Mannen holder seg stort sett unna kjøkkenet, siden han er lite vanskelig i matveien, og spiser det som er tilgjengelig.

Nå kom jeg også på at begge barna lager store porsjoner smoothie, som de setter i kjøleskapet. Kjapt og godt, blir stort sett tomt i løpet av dagen.

Nå skal det sies at både eldste og søsteren fortsatt får matpakker, laget av mannen eller meg. Innimellom fikser yngste matpakker kvelden før, og da lager hun gjerne pastasalater med kylling eller skinke eller gode sandwicher. Eldste har null matpakkefantasi, men bidrar med middagslaging og helgelunsjer (så det bor ikke på hotell, altså).

Vi spiser stort sett alltid middag sammen, og har felles frokost i helgene. (Dvs. lunsj for oss voksne, frokost for kidsa. )


Sist redigert av Gaia : 24-04-21 kl 11:27.
Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-21, 12:16   #18
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.371
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tenåring som spiser lite

Jeg tror det kan gå over, jeg var iallfall også slik til jeg kom litt opp i tyveårene. Spiste ikke frokost, ostebriks i tolvtida, så ingenting før skiver/knekkebrød eller en posesuppe om kvelden. Hvis jeg hadde epler, spiste jeg det i tillegg. Ja, jeg var tynn, og fikk vel ikke i meg nok næringsstoffer heller, men det er ikke et problem nå lenger. Noen ungdommer er bare ikke så sultne eller interessert i mat, men man får gjerne litt mer skikk på ting når man blir mer etablert.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-21, 10:02   #19
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 26.992
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tenåring som spiser lite

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Er det bekymring? Ift matinntak og vekt? Hvis ikke ville jeg la alt ligge. Vil dere finansiere utespising til lunsj? Hvis det er bekymring rundt barnet er det noe annet.

Dette tenker jeg også.

Noen råd er jo opplagte, men ikke spesielt gjennomførbare egentlig. Slutte å finansiere utespising er helt innlysende, men jeg skjønner godt at det ikke er en greie man tar når det er far som gjør det.

Det høres jo ikke ut som om jenta selv synes det er et problem, så med mindre man da kan inngå noen avtaler eller lirke og lure litt, ville jeg vel ikke satt hardt mot hardt her. Man kan jo ikke tvinge uansett?

Regelmessige måltider med greit sunn mat er jo egentlig greia, men lettere sagt enn gjort når hun er blitt såpass stor uten at det er en vane, tenker jeg. Vi er sikkert heldige med at storebror hele tiden har oppfylt våre forventninger om å spise vanlige måltider uten å krangle på det. Jeg har imidlertid ved et tidspunkt tidligere sagt at jeg forventer at man faktisk er sulten til middag. Vi lager middag til alle ut fra at man ikke har spist rett før, samme hva det er, og jeg synes man kan si noe om at man bør beregne matinntaket ut fra at man faktisk har plass til middagen noen lager til en. Det er en runde vi også har tatt med lillesøster, man spiser ikke to ostesmørbrød halv fire når man vet det er middag kl 17.

Det går an å vise eksempler på mellommåltider / enkle måltider hun kanskje ikke har tenkt på selv? Du beskriver jo at dere har et godt utvalg av gryn, knekkebrød etc. Andre ting som er populært her som begge de to eldste fikser selv er cottage cheese med litt syltetøy / nøtter / gryn / yoghurt, yoghurt med havregryn, vaniljekesam med oppkuttet frukt, kjøleskapsgrøt. Det er likevel ikke helt enkelt å gå til den type mat om man er vant til Narvesen, så det blir en utfordring antagelig akkurat det der.

Her ble det bare noen tanker og lite konkret. Dersom det ikke egentlig er et problem, hadde jeg ikke startet å servere henne i alle fall. Det er nok mer sannsynlig at jeg hadde forsøkt å diskutere forventning rundt noen av måltidene.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no