Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

1230 gram lammesteik - hjelp søkes kjapt!

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-03-21, 11:10   #1
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.067
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

1230 gram lammesteik - hjelp søkes kjapt!

...og fem som skal ete. Eg har kjøpt sånn ferdig skinke som eg skjærer opp og som varmes i ovnen. Spørsmålet er: er dette nok til to menn, ei dame og to jenter? Dette er folk som et godt, og eg lirer på om 245 gram pr person er nok. Tilbehør er fløtegratinerte poteter og masse grønnsaker og saus.

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-21, 11:21   #2
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.255
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: 1230 gram lammesteik - hjelp søkes kjapt!

Jeg synes det høres lite ut; men så er vi glade i lam her i huset. Men i følge internettet skal det være nok, så ikke hør på meg. Mennene kan sikkert spise mye, mens damene kanskje spiser noe mindre?

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-21, 11:24   #3
Sissel
Bør lage seg en tittel selv
 
Sissel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Sola
Innlegg: 3.319
Sissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: 1230 gram lammesteik - hjelp søkes kjapt!

Jeg tror det er nok. Hvis man tenker at en biff er 150-200 gram, så vil jeg tro at 245 gr. lammestek er nok. Hadde det vært bein i hadde det vært annerledes.

__________________
Gutt/jente 99, gutt 01
Sissel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-21, 11:26   #4
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.067
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: 1230 gram lammesteik - hjelp søkes kjapt!

Opprinnelig lagt inn av Sissel, her.

Jeg tror det er nok. Hvis man tenker at en biff er 150-200 gram, så vil jeg tro at 245 gr. lammestek er nok. Hadde det vært bein i hadde det vært annerledes.

Ja. Det er sant. Det står at ein skal beregne 150 g pr person, men eg synes det er lite. Men det du seier er jo fornuftig.

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-21, 11:31   #5
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.878
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: 1230 gram lammesteik - hjelp søkes kjapt!

Det hadde vært nok i min familie iallfall. Man trenger ikke spise seg fullstendig stappa på kjøtt, spesielt ikke når det er så mye godt tilbehør. Fløtegratinerte poteter er dessuten mektige greier. Lag eventuelt to typer grønnsaker/grønnsaksretter hvis du er redd det er for lite. Eller en god dessert.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-21, 11:33   #6
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.255
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: 1230 gram lammesteik - hjelp søkes kjapt!

Du skal se det er jeg som har kjøpt alt for mye.

Og enig i det Lhi-My sier. Jeg serverer nok med kokte poteter. Det er ikke like mektig.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-21, 11:36   #7
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.067
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: 1230 gram lammesteik - hjelp søkes kjapt!

Nei, eg skal ha fløtegratinerte og det er jo mektig. Eg trur eg satser eg. Det er ei ni år gammel jente, ho et ikkje så masse. Og kanskje eg kan lage vafler til dessert.

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-21, 11:47   #8
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.255
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: 1230 gram lammesteik - hjelp søkes kjapt!

Det holder nok.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-21, 12:08   #9
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.201
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 1230 gram lammesteik - hjelp søkes kjapt!

Vanlige porsjonsberegninger er vel for rått kjøtt, det taper litt vekt i steking.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-21, 12:20   #10
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.157
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 1230 gram lammesteik - hjelp søkes kjapt!

Det burde være evig nok, mer enn 245 g kjøtt trenger ingen å spise.
Med fløtegratinerte og annet godt tilbehør blir det garantert bra.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-21, 12:58   #11
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.787
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: 1230 gram lammesteik - hjelp søkes kjapt!

Jeg synes det høres ut som om du har mer enn nok. Jeg hadde ikke bekymret meg. Det er uten ben? 150 g med ben er kanskje ikke så mye, hvis det står i beregningene.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-21, 13:10   #12
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.067
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: 1230 gram lammesteik - hjelp søkes kjapt!

Puh, takk, satser på det. Det var nemlig tomt for alt i butikken nå... men har store mengder av tilbehør.

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-21, 13:17   #13
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.787
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: 1230 gram lammesteik - hjelp søkes kjapt!

Har du tips til gode grønnsaker til? Vi skal ha lam senere i påsken. Jeg har lyst på noe annet enn bakte rotgrønnsaker.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-21, 13:23   #14
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.067
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: 1230 gram lammesteik - hjelp søkes kjapt!

Opprinnelig lagt inn av veobra, her.

Har du tips til gode grønnsaker til? Vi skal ha lam senere i påsken. Jeg har lyst på noe annet enn bakte rotgrønnsaker.

Nei, det er det eg skal ha. Og så vurderer eg å lage litt grøn salat ved siden av. Det er alltid friskt og godt.

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-21, 13:27   #15
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.787
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: 1230 gram lammesteik - hjelp søkes kjapt!

Grønn salat er godt, ja. Har noe god eddik som vil passe godt til. Rotgrønnsaker også, vi har bare spist det så veldig mye i det siste.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-21, 13:28   #16
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 8.975
Blogginnlegg: 38
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: 1230 gram lammesteik - hjelp søkes kjapt!

Opprinnelig lagt inn av veobra, her.

Har du tips til gode grønnsaker til? Vi skal ha lam senere i påsken. Jeg har lyst på noe annet enn bakte rotgrønnsaker.

Smørsteike gulrøtter og løk på middels varme. Der er knallgodt. Asparges, brekkbønner, blomkål og brokkoli er også grønnsaker som går godt til lammesteik.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 31-03-21, 13:31   #17
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.787
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: 1230 gram lammesteik - hjelp søkes kjapt!

Brekkbønner bør stå på lista. Det har vi hatt før. Koker, skviser hvitløk på med en gang vannet er helt av og har på viagrett. Svisj i butikken med meg.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-21, 13:33   #18
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 8.975
Blogginnlegg: 38
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: 1230 gram lammesteik - hjelp søkes kjapt!

En gang jeg hadde lyst på fløtegratinerte poteter (men ble nedstemt) så lagde jeg en variant av gratinerte grønnsaker. Ga grønnsakene et kjapt oppkok for å få varmen i gang, lagde en bechamel med fløte og hvitløk som jeg helte over grønnsakene. Ost på toppen og i ovnen. Funka gull.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 31-03-21, 14:07   #19
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.157
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 1230 gram lammesteik - hjelp søkes kjapt!

Opprinnelig lagt inn av veobra, her.

Har du tips til gode grønnsaker til? Vi skal ha lam senere i påsken. Jeg har lyst på noe annet enn bakte rotgrønnsaker.

Litt rotgrønnsaker, men helt annerledes likevel, betesalat:
Bak hele beter i ovnen og skrell de når de er litt avkjølt. Del i biter og anrett på et fat.
Rist grovhakkede valnøtter på panna, ha i en god klatt honning og skvis over lime eller sotron. Hell dette over betene.
Lukk folien og bak til de er ferdig.

Langtidstørkede halve tomater, strø på bittelitt melis og gode urter og la de stå på stek på lav temp i 2-3 timer.

Tomatsalat.
Halve små tomater, finstrimlet rødløk, salt, pepper og urter som passer til det du krydrer lammelåret med.
God olivenolje ringlet over.

Ovnsbakte gulrøtter; Del gulrot i passe, lange biter, legg i ildfast form med lokk og ha på en klatt smør, grovmalt pepper. Del opp en lime, skvis ut litt saft på gulroten og ha limen i lag med. Dette er skikkelig godt å ha koriander i også om man liker det.

__________________
I'm happy, hope you're happy too

Sist redigert av Nextlife : 31-03-21 kl 16:10.
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-21, 14:36   #20
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.063
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: 1230 gram lammesteik - hjelp søkes kjapt!

Rosenkål er godt. Gjerne ovnsbakt.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no