Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Ødelagt dunjakke?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-02-21, 19:55   #1
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.321
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Ulykkelig

Ødelagt dunjakke?

Jeg vasket en nokså ny lett dunjakke for første gang nå nettopp, og trodde jeg gjorde alt etter boka: Vask i tråd med anvisning før tromling med tennisballer. Resultatet ble fryktelig. All dunen i jakka har samlet seg i små baller rundt omkring, og er så ujevnt fordelt som det omtrent går an.

Kan jeg redde den?

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-21, 20:03   #2
Teflona
audio, video, disco
 
Teflona sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 8.406
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ødelagt dunjakke?

Det var rart! Hvor mange tennisballer brukte du? Sikker på at de ikke samlet seg i et erme? Og tromlet du lenge nok, dvs til det var helt tørt?

__________________

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-21, 20:04   #3
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 8.975
Blogginnlegg: 38
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ødelagt dunjakke?

Kjør den på ny skylling og en ny runde i tørketrommel. Det funka på min jakke iallfall.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 28-02-21, 20:05   #4
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.321
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ødelagt dunjakke?

Opprinnelig lagt inn av Syrinx, her.

Kjør den på ny skylling og en ny runde i tørketrommel. Det funka på min jakke iallfall.

Da gjør jeg det. Jeg brukte tre tennisballer.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-21, 20:06   #5
Teflona
audio, video, disco
 
Teflona sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 8.406
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ødelagt dunjakke?

Jeg bruker 5, men vet ikke om det utgjør en forskjell annet enn hvis de samler seg ett sted.

__________________

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-21, 20:08   #6
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.321
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ødelagt dunjakke?

Opprinnelig lagt inn av Teflona, her.

Jeg bruker 5, men vet ikke om det utgjør en forskjell annet enn hvis de samler seg ett sted.

Det samlet seg mange steder, men i små, harde kuler. Helt merkelig, jeg har aldri hatt dette problemet før.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-21, 20:13   #7
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ødelagt dunjakke?

Har opplevd lignende. Kjørte da en god runde ekstra i trommel, uten å skylle først, og så hjalp jeg noen klumper med å gni på de med fingrene. Ble bra til slutt

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-21, 20:22   #8
Teflona
audio, video, disco
 
Teflona sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 8.406
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ødelagt dunjakke?

Opprinnelig lagt inn av Madicken, her.

Det samlet seg mange steder, men i små, harde kuler. Helt merkelig, jeg har aldri hatt dette problemet før.

Jeg tenkte på om tennisballene samlet seg, har opplevd det, hvis de ligger i ett erme gjør de ikke jobben sin.

__________________

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-21, 20:22   #9
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ødelagt dunjakke?

Du må kjøre den i tørketrommel mye lenger enn du tror. Tørketrommelen sier at jakka er tørr, men så lenge dunet er klumpet sammen er den ikke det. Så du må bare fortsette med tørketromling.

__________________


Sist redigert av Tallulah : 28-02-21 kl 20:29.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-21, 20:24   #10
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.451
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ødelagt dunjakke?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Du må kjøre den i tørketrommel mye lenger enn du tror. Tørketrommelen sier at jakka er tørr, men så lenge dunet er dumpet sammen er den ikke det. Så du må bare fortsette med tørketromling.

Tror nok dette er svaret.
Den må tromles i mange timer.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-21, 20:32   #11
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.321
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ødelagt dunjakke?

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Tror nok dette er svaret.
Den må tromles i mange timer.

Dette stemmer nok, men jeg har en irriterende trommel som sier at nok er nok, piper og stopper når tøyet er tørt. Eller "tørt". Jeg setter den på igjen, men den stopper etter kort tid.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-21, 20:37   #12
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ødelagt dunjakke?

Min gjør også det, men den har et 20-minuttersprogram det går an å kjøre som ikke stopper. Også må man bare kjøre det igjen og igjen og igjen.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-21, 20:45   #13
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ødelagt dunjakke?

Tørke litt mer, riste litt og så går det seg til, er min erfaring.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-21, 20:48   #14
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.080
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ødelagt dunjakke?

Jeg gjør som Tallulah

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-21, 20:49   #15
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.255
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ødelagt dunjakke?

Opprinnelig lagt inn av Madicken, her.

Da gjør jeg det. Jeg brukte tre tennisballer.

Du må trumle veldig lenge; må være helt, helt tørr.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-21, 20:57   #16
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.451
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ødelagt dunjakke?

Opprinnelig lagt inn av Madicken, her.

Dette stemmer nok, men jeg har en irriterende trommel som sier at nok er nok, piper og stopper når tøyet er tørt. Eller "tørt". Jeg setter den på igjen, men den stopper etter kort tid.

Jeg må tvangskjøre min på 30 minutter varm. Mange ganger.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-21, 21:00   #17
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.619
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ødelagt dunjakke?

Jeg har ikke tørketrommel, så jeg rister jakken magr ggr under tørking. Har funket til nå.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-21, 21:22   #18
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.321
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ødelagt dunjakke?

Jeg fant tvangsprogrammet. Og så låste jeg to tennisballer fast ytterst på hver arm med store plasklips ("boksehanskeprinsipp", tenkte jeg), mens den tredje fikk sveve fritt. Fasiten er at jakka ser ut til å bli helt fin!

Men noter dere "boksehanskeprinsippet", som jeg seriøst vurderer å ta patent på.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-21, 21:31   #19
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.788
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ødelagt dunjakke?

Hørea ut som en trusselaitasjon dere inne i trommelen.: knegg:

Jeh har også erfart at dun må tvangskjøres. Det virker nok på maskinen som om det er tørt, men er fukt dypt inne duna.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-21, 22:02   #20
Høst
Ad astra
 
Høst sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.496
Blogginnlegg: 334
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Ødelagt dunjakke?

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Jeg må tvangskjøre min på 30 minutter varm. Mange ganger.

Dette gjør jeg også. Jeg har aldri hatt tennisballer med i trommelen, men for hvert 30 min tar jeg den ut og «fillerister» den. Og den må tromles mye lengre enn man tror!

__________________
Høst(Vesla 2002, Junior 2010, Knøttet 2015)

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no