Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Da snakker vi om damp!

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-09-06, 15:26   #1
Kanutte
interlektuell
 
Kanutte sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 976
Kanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Da snakker vi om damp!

Dette er seriøst pinlig...

Knøtta elsker kokte gulerøtter og brokkoli, men det er sikkert mye lettere/ bedre å dampe enn å koke dem? Jeg skjærer gulerøtter i staver. Hvor lang tid vil det ta før de er ferdige, og hvordan merker man dette?

Vil smørdamping si at man har smør i vannet under risten, eller at man bare har smør, og ikke vann (dom som et brø og hjerteskjærende blond)?

Takknemlig for alle velmenende svar

__________________
Tjo og hei

Kanutte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-06, 15:30   #2
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har pleid å ha både vann og masse smør når jeg har smørdampet. Men noe tidsangivelse kan jeg ikke gi deg, jeg bare setter det på, og kjenner på det innimellom til jeg er fornøyd.

DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-06, 17:45   #3
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har gått til innkjøp av sånn bambus(?)dampting.
Toetasjers sådan. Den er bare å sette over en kjele med kokende vann, det være seg med smør eller ei, og slik gjør det seg selv!
Passer ypperlig til å plassere oppå potetkjelen blant annet.

Vi har blitt mye flinkere til å spise grønnsaker etter vi fikk denne, og Knotten elsker nydampet brokkoli!

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-06, 19:26   #4
Kanutte
interlektuell
 
Kanutte sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 976
Kanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Takk for svar! En sånn bambusting høres ut som en god idé.

__________________
Tjo og hei

Kanutte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-06, 21:17   #5
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanutte, her.

Takk for svar! En sånn bambusting høres ut som en god idé.

En venninne av meg sier forøvrig at det kan være lurt å huske på å ha brokkolien underst om man har flere etasjer. Ellers kan blomkålen blir grønn.
Har jeg hørt...
Jeg har aldri gjort det selv... liksom...

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-06, 21:42   #6
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.912
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Bare ikke legg brokkolien underst hvis du skal dampe gulrøtter også. Gulrøttene trenger litt mer tid, mens brokkolien trenger kun et oppkok. Tror ikke du trenger å dampe gulrøtter så lenge, hvis de er skåret i tynne staver, 4-6 minutter, kanskje. Jeg liker grønnsakene litt harde og ikke ihjelkokt, da.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-06, 14:04   #7
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bruker ikke babmusting eller annen type rist, jeg har et par cm vann i kjelen, en klatt smør og salt, og når det koker heftig hiver jeg oppi gulrøttene skåret i skiver, venter litt, og tar oppi ting etter hvert som de trenger mindre tid, og etter par minutter er alt ferdig.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-06, 14:13   #8
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.816
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg gjør som Mim, kjapt og enkelt! Det er forresten ikke noe nytte i smøret hvis det ligger under en rist.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-06, 14:18   #9
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.905
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Med kål så gir jeg den et raskt oppkok i lettsaltet vann. Så heller jeg av vannet og tar noen smørklumper oppi og lar kjelen stå på den varme (avslåtte) platen

Med brokkoli gir jeg den et raskt oppkok i lettsaltet vann og så steker jeg den i wok med olivenolje og hvitløk.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-06, 10:07   #10
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Frosne erter tar jeg bare smør i, de gir fra seg en del fuktighet selv.

Ellers bruker jeg sånn gammeldags metallrist som har "foldbare" plater ytterst, sånn at den passer i alle gryter. Vann til oppunder risten, grønnsaker på, lokk på, stikker i grønsakene og sjekker om de er klare. Men jeg må innrømme at det er mest poteter jeg damper (alltid, ikke koker!), fordi ingen her liker kokte grønnsaker noe særlig, bortsett fra en og annen brokkolikvast.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no