Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

"Mat-termos"

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-08-13, 00:17   #1
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.245
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

"Mat-termos"

Eldste fikk en slags mattermos (er mer enn boks enn termos, merke Aladdin tror jeg) i gave i fjor. Den ligger enda ubrukt i skuffen......Jeg må ha inn med skje hva jeg kan bruke den til og ikke minst hvordan! Jeg må innrømme at jeg har vært litt redd for varmebehandlet mat og bakterier på det varmeste.

Hva putter dere andre i slike mattermoser? Putter dere det nedi mens det er veldig varmt eller hva? Hvor lenge tåler det å stå slik?

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-13, 00:19   #2
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.848
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Mattermos"

Vi putter oppvarmede middagsrester i våre, og de holder seg ok varme. Har aldri bekymret meg for bakterievekst, og det har alltid gått bra med oss. Ungene elsker å ha med varm lunsj på skolen.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-13, 00:20   #3
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.245
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Mattermos"

Så du bare varmer opp og putter rett oppi?

Det er jo trist at boksen bare står der til pynt! Skiver blir kjedelig i lengden.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-13, 00:23   #4
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.848
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Mattermos"

Ja, men jeg varmer opp termosen med skikkelig varmt vann fra springen først, for å holde bedre på varmen.

Jeg hadde nok ikke sendt med oppvarmet melk slik, men kjøtt, pølser, ris, pasta og suppe holder seg fint noen timer.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-13, 01:21   #5
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.270
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Mattermos"

Jeg har brukt det veldig mye, særlig til turmat for ungene, og gjør det veldig enkelt. Varmer opp kjøttboller, pølser, fiskekaker etc (i vann/buljong, i stekepanna eller i microen, etter som), og har det oppi termosen, ferdig. Varmer opp termosen først med vann, slik Teofelia beskriver. Det holder seg godt nok, ungene klager i alle fall ikke (de vil jo helst ikke ha det brennvarmt heller). Om det blir bakterier så er det tydeligvis ikke mer enn at man tåler det, siden de aldri har blitt syke av maten, og den heller aldri lukter vondt.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-13, 02:39   #6
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Mattermos"

Himmel som jeg lurte på hva "matter-mos" var for noe...

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-13, 04:41   #7
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.321
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Mattermos"

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

Himmel som jeg lurte på hva "matter-mos" var for noe...

Jeg holdt en knapp på fjelltopp i Alpene.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-13, 07:39   #8
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.655
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Mattermos"

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

Himmel som jeg lurte på hva "matter-mos" var for noe...

Jeg lurte på om hun ikke kunne skrive "matros" nå lurer jeg på jeg kan lese.

- har mattermos vært bakteriebombe, så har VG slått det opp for lenge siden!

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-13, 09:08   #9
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.245
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Mattermos"

Opprinnelig lagt inn av Che, her.


- har mattermos vært bakteriebombe, så har VG slått det opp for lenge siden!

Det har du rett i.

Men Katta har skrevet noe om det før.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-13, 10:11   #10
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.270
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Mattermos"

Er det forskjell på varm mat i termos og varm kakao i termos når det gjelder bakterievekst ... ?

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-13, 11:44   #11
Sola
Bør lage seg en tittel selv
 
Sola sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Utenfor republikken
Innlegg: 2.951
Sola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: "Mattermos"

Vi har ofte suppe eller grøt på mattermosene våre når vi er på tur. Har ikke bekymret meg for bakterier, ikke med grøten heller.

__________________
Mamma til jenter f. 2001 og 2002
Sola er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-13, 11:46   #12
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.551
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Mattermos"

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

Himmel som jeg lurte på hva "matter-mos" var for noe...

Og jeg leste matteros, og tenkte det var en egen måte å rose godt arbeid i mattematikk på.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-13, 11:48   #13
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Mattermos"

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg hadde nok ikke sendt med oppvarmet melk slik, men kjøtt, pølser, ris, pasta og suppe holder seg fint noen timer.

Så du ville ikke sendt med kakao?

Jeg har kjøpt en sånn her til Hiawata:

Jeg tror den vil være perfekt både til suppe, gryter og kakao. Man kan enten drikke av dem som en vanlig kopp, eller spise ut av den med skje.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-13, 11:53   #14
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.848
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Mattermos"

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Så du ville ikke sendt med kakao?

Jo, jeg sender ofte med kakao. Min erfaring er et drikke holder seg mye varmere enn mat, og kakao har vi ikke hatt problemer med (unntatt når de ikke lukker igjen lokket på termosen skikkelig …).

Ved nærmere ettertanke kan jeg ikke komme på så mye melkebasert mat som ville vurdert å sende med, uavhengig av bakterievekst. Jeg sender ikke med dem lunken grøt, men det hadde jeg kanskje ikke gjort uansett?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-13, 11:55   #15
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.551
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Mattermos"

Søren også, FP skaper behov her, nå må jeg ut å kjøpe to mattermoser. Ungene våre elsker jo varmmat!

Hvilken vil dere anbefale? Ser HI har av merke Aladdin, men den er vel ikke brukt enda.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-13, 11:57   #16
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Mattermos"

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jo, jeg sender ofte med kakao. Min erfaring er et drikke holder seg mye varmere enn mat, og kakao har vi ikke hatt problemer med (unntatt når de ikke lukker igjen lokket på termosen skikkelig …).

Ved nærmere ettertanke kan jeg ikke komme på så mye melkebasert mat som ville vurdert å sende med, uavhengig av bakterievekst. Jeg sender ikke med dem lunken grøt, men det hadde jeg kanskje ikke gjort uansett?

Det er jo melk i en del supper og sånn. Jeg tror ikke jeg ville sendt med lunken grøt selv, men er usikker på hvorfor, egentlig.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-13, 13:43   #17
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.270
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Mattermos"

Jeg sender hverken med grøt eller supper når de er med barnehagen eller skolen på tur, pga at jeg ikke orker sølet (ungene sitter jo gjerne på bakken, på en stubbe, eller hvor som helst, eller de vimser rundt, og det er ikke alltid like lett å spise noe flytende med skje uten at det bikker og tømmes utover). Sender med fingermat, som pølsebiter, kjøttboller eller fiskekaker, det er det absolutt enkleste.

Vi har slike mattermoser til ungene:

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-13, 13:54   #18
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: "Mattermos"

Kor er dei kjøpt desse mat-termosane?

__________________
Jente 2003 og gut 2005
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-13, 13:58   #19
Sola
Bør lage seg en tittel selv
 
Sola sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Utenfor republikken
Innlegg: 2.951
Sola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: "Mattermos"

Vi har disse, bestilt fra http://www.bottleup.no og er kjempefornøyd. Vi har både stor og liten variant. Nå er de på tilbud.

__________________
Mamma til jenter f. 2001 og 2002
Sola er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-13, 20:31   #20
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.270
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Mattermos"

Jeg kjøpte våre på nettet for flere år siden, husker ikke lenger hvor. Fikk til og med inngravert navn!

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no