Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Spørsmål om å male

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-06-21, 01:13   #1
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 13.971
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Spørsmål om å male

Jeg er skikkelig novise når det gjelder oppussing.
Kan ingen ting og kommer sikkert nå med spørsmål som jeg burde vite.

Jeg har ikke lister i taket. Men en hvit (dvs samme farge som taket) stripe på ca 2 cm øverst på veggen.
Hadde du malt over den hvis du skulle malt et helt rom?
Dere som evt har det sånn og har malt, var det trælete å maskere og få overgangen fin?

Og maler man rundt veggfaste skap? Som klesskap.

Er det noe jeg bør tenke på angående type malin? Eller er det bare innendørs maling med ulik glans/matthet?

Noe annet jeg bør tenke på?

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-21, 08:49   #2
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spørsmål om å male

Følg tråden "Storm og sønn skal male". Der finner du mange nyttige tips.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-06-21, 09:11   #3
Kaprifol
Kjernesnill
 
Kaprifol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.390
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Spørsmål om å male

Jeg tror det blir enklest å maskere den øverste stripa slik at du beholder den i samme farge som taket. Det er nok enklere å få rett kant der enn akkurat i overgangen tak-vegg.

__________________
2003 - 2007

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-21, 20:14   #4
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.432
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spørsmål om å male

Enig med Kaprifol om øverst på veggen.
Hvis det er et klesskap som står løst (evt med en liten tippsikring i veggen) så hadde jeg dratt det fram og malt bakom. Det gjør det enklere å nå opp til det listefrie området som skal være hvitt, og få det pent der.

Ordentlig gardintrapp er mitt tips, sånn at man når helt opp uten å stå og strekke seg. Trappestige heter det kanskje hvis du skal google. Jeg kjøpte en billig på Montér ifjor, etter å ha lånt i alle år før. Dvs jeg lånte i tillegg for vi måtte være to for å holde (jeg satte opp nye taklister).

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-21, 21:35   #5
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 8.998
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Spørsmål om å male

En sånn rulle er fin for den kanten mot taket. Blir bedre enn med maskering.

https://www.megaflis.no/verktoy/dive...RoCEgUQAvD_BwE

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-21, 10:20   #6
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.848
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spørsmål om å male

Her er tips til hvordam man maler to farger, kant i kant: https://youtu.be/KUSy5fHXkVM

Fastskrudde klesskap kan man male rundt. Løse skap flyttes frem på gulvet.

Hvilken type maling beror på underlaget, hvor mye man trenger å vaske veggen og hvilket inntrykk man vil ha. Akrylmaling brukes normalt på glatte vegger (gips, plater mm). Oljebaserte malinger er best på panel og annet treverk.

Glansgrad normalt mellom 1-10 på glatt vegg. 10-20 på panel. Jo høyere glansgrad, jo lettere å rengjøre.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no