Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Er resultatet viktigere enn prosessen?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-06-21, 16:50   #1
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.477
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er resultatet viktigere enn prosessen?

Jeg tenker blant annet på dokumentaren NRK har om grisefjøs. Dokumentaren setter ting på spissen (se blant annet denne kommentaren)

Det jeg lurer på er hva du tenker om dette? (hvis du er uenig i at det er dette som har skjedd, kan du hente frem et annet eksempel)

Personlig er jeg på glid. Jeg har alltid vært opptatt av at det jeg sier stemmer, mer opptatt av at ting har "vært korrekt enn kommunikativt". Vanskelig å si noe om miljøet i en slogan (og miljø er også noe som jeg mener har lidd under denne spissingen, jeg mener det har vært for høyt fokus på elbiler og for lite på matjord - og det mener jeg delvis skyldes måten miljø har blitt profilert på. Den andre hovedgrunnen er jo at miljø skal være et individproblem - at hver og en av oss stapper melkekartongene, heller enn av vi elektrifiserer ferger og skattelegger flyreiser.)

Men hva tenker du? Er det greit med noe som ikke stemmer helt, men som kommuniserer bra? Er det noen steder det er bedre at det skjer enn andre? Er det ikke det vi gjør i privatlivet også; når vi bare benevner det positive, men ikke det negative?

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-21, 17:04   #2
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.114
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er resultatet viktigere enn prosessen?

Om målet helliger middelet?

Noen ganger, men jeg er sånn som får MAKK av ting som ikke stemmer, så for meg har sånne kampanjer, samme om de egentlig peker på noe som stemmer, men de har tøyd sannheten for å få det frem, motsatt effekt.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-21, 18:40   #3
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er resultatet viktigere enn prosessen?

Det er to ting som irriterer meg med den grise-saken:
1) Griser blir veldig lett smittet av menneskesykdommer, og andre sykdommer. Det er et veldig strengt smitteregime i grisefjøser. Hvis aktivistene ikke har fulgt prosedyrene så kan det føre til ganske store problemer. I verste fall kan de ha brakt med seg svinepest, og da har vi virkelig problemer.
2) Det spilles på masse følelser, men fokuset er ikke på det stadig økende problemet som gjør at dette problemet vil fortsette å vokse: kapasitetsproblemene i landbruket og forvaltningen. Det er ingen som ønsker at det skal være slik, både landbruksorganisasjonene, landbruksrådgivinga, mattilsynet og statsforvalteren prøver å bidra til god dyrevelferd. Men bøndene har ikke råd til å være bonde på fulltid, og hele forvaltninga er skåret inn i beinet pga ostehøvelkuttene til regjeringa (ABE-reformen). Jeg hører ofte at flandbruksfolk hos statsforvalteren er dypt bekymra over at de ikke har kapasitet til å drive tilsyn, og veit at de har meldt fra videre oppover i systemet uten at det har nyttet et spøtt.

For all del: det fins bønder som ikke burde ha lov til å ha dyr. Det er bra at de blir oppdaga. Men de bør bli oppdaga av de fagfolka som er satt til å gjøre den jobben, som veit hva de driver med, og som kanskje kan sette inn tiltak og hjelp før dyrene begynner å lide.

Det var jo egentlig ikke det du spurte om. Svaret på det du spør om: Hvis man vrir sannheten så ender det alltid opp med å bite en sjøl i ræva. Det gjelder særlig på klimakommunikasjon. Ja, vi burde hatt mer fokus på VA og myr, men det betyr ikke at vi skal sette ting så mye på skrå at folk slutter å stole på det vi sier.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-21, 19:26   #4
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Er resultatet viktigere enn prosessen?

Jeg syns ikke at man kan rettferdiggjøre å lyve eller manipulere sannheten fordi saken er viktig. Og man ødelegger fort for seg selv ved å gjøre det.

Tenkte på det når jeg leste den saken om den politibetjenten som hadde holdt foredrag påen skole med våpen i beltet og hadde vist før og etter bilder av rusmisbrukere der det ble sagt at dette var resultatet av å røyke hasj. Men jeg tror det kun fører til at det enten ses på som falsk skremselspropaganda eller fører til enda mer stigmatisering av rusmisbrukere.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-21, 20:09   #5
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.824
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er resultatet viktigere enn prosessen?

Jeg er enig med de andre - nei, det er ikke lurt å gå snarveier eller ikke fortelle sannheten etter beste evne for å markere et poeng.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-21, 20:21   #6
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.976
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er resultatet viktigere enn prosessen?

Nope, åpenhet pg ærlighet er alltid viktig for å opptre med integritet og skape tillit.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-21, 20:40   #7
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.991
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er resultatet viktigere enn prosessen?

Nei, jeg tror bare man skader egen sak ved å være så spisset og omtrentlig at man lager mye støy, for da drukner poenget og man risikerer at folk mistror hele greia. "Det viste seg at det ikke var så ille som de sa, bare hysteri."

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-21, 21:01   #8
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er resultatet viktigere enn prosessen?

Jeg synes ikke man skal dra en hvit løgn for å fremme en sak. Hvem som sitter med sannheten og svaret er helt avhengig av den som vil påvirke, og hvis jeg aksepterer runde kanter i sakene som er viktige for meg, kan jeg i neste innstans oppleve å bli manipulert av andre som føler sterkt for SINE hjertesaker.

Eksempel i fortiden er jo nazistenes negative propaganda om jøder (heftig illustrert med tegninger og catchy slogans) og nylig her til lands: Bamse-saken, hvor bildet av den søte lille hunden fikk svært mange ukritisk til å bli med på Spleis.

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-21, 21:09   #9
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.753
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er resultatet viktigere enn prosessen?

Nei, ingen liker å bli lurt. Selv for en god sak.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no