Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Orden i lekene?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-10-12, 15:22   #1
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.531
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Orden i lekene?

Er det noen av dere (med små barn) som klarer å ha orden i lekene? Hvordan får dere det til?

Jeg ønsker meg liksom Duplo i en kasse for seg, puslespill i en kasse for seg, tretogbanedeler i en kasse for seg osv. men den eneste måten å få det til på ser ut til å være at jeg bruker tid på å sortere alt etter at han har lagt seg, og har han vært hjemme mer enn en halvtime, tar det fort litt tid.

Jeg tror ikke at ordensmennesket i meg egentlig er skapt for å være mamma. /

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-12, 15:58   #2
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Orden i lekene?

Knøttelitens leker er ikke noe problem, for hun får ikke togbanen utlevert om det flyter av Duplo, og puslespill skal legges tilbake i kisten når de er ferdig puslet. Nå trakker vi stort sett i Duplo og kjøkkenting dagen lang, men det går fort å rydde.

Knottens leker er godt blandet, men det er hans eget problem.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-12, 16:06   #3
United
På (opp?)tur
 
United sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 3.558
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Sv: Orden i lekene?

Han lærer av at du har det ordentlig. Dog tviler jeg på det får særlig innvirkning før i starten av tyveårene. Du får vente og se, kanskje er du en av få heldige med ryddige tenåringer. Og jeg ville ikke startet å holde pusten nå, akkurat.

__________________
Storebror 2007 og Lillebror 2012
United er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-12, 16:41   #4
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Orden i lekene?

Ja det har vi. Hver type leke har sin plass, og vi har lært opp ungene fra de var små (før de lærte å gå) til å rydde skikkelig og ikke bare slenge ting oppi tilfeldige kasser. Det har ført til at storebror er selvgående i å rydde og var det fra barnehagealder, og lillesøster er på god vei. Å holde orden er en veldig nyttig ferdighet å ha med seg videre tenker jeg. Vi ser at storebror overfører det til andre områder, som pennalet sitt etc.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-12, 16:46   #5
isola
Kakemonster
 
isola sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Innlegg: 3.731
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Sv: Orden i lekene?

Ja, vi har en kasse til Duplo, en til togbane (pluss en liten kasse til tog og dyr og hus og slikt..) og en til "dukketing". Den sistnevnte burde jeg vel gå gjennom, men de to andre er mer sånn at hun ikke får ha begge samtidig. Kassa med togskinner er for tung til at hun klarer å ta den fram selv da.

__________________
2009 2013
isola er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-12, 17:28   #6
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Orden i lekene?

Vi har ulike kasser til ulike sorter leker, samt legoteppe til legoen. Noen leker har vi hengende på en knaggrekke i ulike stoffposer.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-12, 17:35   #7
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.531
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Orden i lekene?

Han er veldig ryddig av seg, tror jeg, for han er veldig opptatt av at skoene skal stå pent i gangen, jakken henge pent på knaggen, klærne han kler av seg legges i skittentøyet og alle leker ryddes opp før vi går på badet. Men det er den der "alt på sin plass" vi ikke får til, og jeg er redd for å ødelegge alt om jeg begynner å mase om at han har gjort "feil" når han rydder med sånn stor iver.

Har dere kasser med lokk da, slik at de ikke kan leke med to ting samtidig? Togbanedelene våre er ikke det største problemet, for vi har togbanen i loftstuen, mens de andre lekene er enten på rommet hans eller i stuen nede. Men det hender han tar med seg togbanedeler ned f.eks.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-12, 17:36   #8
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Orden i lekene?

Ikke mas om at ting er feil - men vær i forkant og vis han hvor tingene skal være. Ros han ekstra mye når han gjør det riktig, og forklar han systemene. "Ja der skal bilene være - sammen med de andre bilene. Kjempebra!"

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-12, 17:46   #9
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.531
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Orden i lekene?

Det er sånn jeg gjør det i dag, og det er da det ender opp med at jeg må sortere etter han er i seng. Jeg skjønner jo at trikset her er å kun la ham leke med én type leker av gangen, det burde jeg sikkert tenkt på selv.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-12, 17:50   #10
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Orden i lekene?

Jeg synes kanskje "en leke av gangen" er litt rigid - men å rydde litt innimellom, og ikke først når alle lekene er utover gulvet er sikkert lurt.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-12, 22:34   #11
isola
Kakemonster
 
isola sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Innlegg: 3.731
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Sv: Orden i lekene?

Den en leke om gangen er ikke rigid her altså, for det gjelder kun togbane og lego.
Vi har ikke lokk på kassene nei, vi har Lekman-kasser. De passer akkurat i Expedit-hyllene. Begge deler fra IKEA.

__________________
2009 2013
isola er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no