Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Hage 2021

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-10-21, 19:58   #241
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.403
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2021

Opprinnelig lagt inn av Lavender, her.

Ah, misunnelig. Mangler drivhus eller egnet temperatur og lys til tomat, paprika og chilli.

Jeg også egentlig. Det hindrer meg ikke i å prøve da, støtt og stadig. Lite suksess, noe tomat har jeg fått oppigjennom årene med, men ikke som svigermor. (på høstferie der nå)

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-21, 08:41   #242
Pasta
En skrue løs
 
Pasta sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Innlegg: 7.678
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hage 2021

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Blomsterløk kan du kjøpe på plantasjen, nett og hagesentre. Med mindre de fryser så kommer de år etter år. Tulipaner og liljer er ganske safe. Noen blomsterløk og knoller tåler ikke norsk klima og må graves opp, men da står det gjerne beskrevet.

Stikk hull i jorda,stapp løk med med den spisse siden opp. Dekk med jord. Voila!

Det blir jo tele langt ned i jorda her i nord. Betyr det at man ikke kan basere seg på løk i hagen? Beklager uvitende spørsmål.

__________________
2001, 2005, 2020
Pasta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-21, 13:28   #243
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.876
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hage 2021

Opprinnelig lagt inn av Pasta, her.

Det blir jo tele langt ned i jorda her i nord. Betyr det at man ikke kan basere seg på løk i hagen? Beklager uvitende spørsmål.

Du finner herdighetssonen for ditt område og kjøper løk tilpasset, de finnes til H8, det skulle dekke det meste. Om de blomsters april/mai er en annen sak. Sjekk på Det Norske Hageselskap.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-21, 09:17   #244
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.321
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2021

Nytt hagespørsmål på tampen av sesongen: Jeg har en flott ynde (tror jeg den heter) som har vokst seg diger i en potte ute, og den er ennå flott med masse knopper. Den klarer seg ikke ute lenger med frostnetter like om hjørnet, men så leser jeg at den ikke liker temperaturer over 14-16 grader. Jeg har ingen plasser å ha den inne som ikke blir enten for kalde eller for varme etter "fasiten", men kan den trives i vanlig stuevarme? Vi har det ikke kjempevarmt hos oss, det ligger stort sett på 20-22 grader jevnt over.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-21, 11:22   #245
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hage 2021

Opprinnelig lagt inn av Pasta, her.

Det blir jo tele langt ned i jorda her i nord. Betyr det at man ikke kan basere seg på løk i hagen? Beklager uvitende spørsmål.

Joda, mange blomsterløk og knoller tåler å fryse, de går i dvale. Men noen gjør det ikke, for eksempel georginer.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-21, 15:27   #246
Pasta
En skrue løs
 
Pasta sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Innlegg: 7.678
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hage 2021

Nå har jeg planta en god del mix høstløk. Blir spennende å se til våren.

__________________
2001, 2005, 2020
Pasta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-21, 12:40   #247
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.328
Blogginnlegg: 294
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hage 2021

Opprinnelig lagt inn av Madicken, her.

Nytt hagespørsmål på tampen av sesongen: Jeg har en flott ynde (tror jeg den heter) som har vokst seg diger i en potte ute, og den er ennå flott med masse knopper. Den klarer seg ikke ute lenger med frostnetter like om hjørnet, men så leser jeg at den ikke liker temperaturer over 14-16 grader. Jeg har ingen plasser å ha den inne som ikke blir enten for kalde eller for varme etter "fasiten", men kan den trives i vanlig stuevarme? Vi har det ikke kjempevarmt hos oss, det ligger stort sett på 20-22 grader jevnt over.

Jeg skulle prøve det og kanskje sette den et sted der det er litt mer kjølig, f.eks. ved vindu osv.

Pelen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 20-10-21, 16:33   #248
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.910
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2021

Opprinnelig lagt inn av Pasta, her.

Jeg har hatt min første vår/sommer/høst med hage, men har kun klippet plen. Har planer om å låne litt hagebøker i vinter og planlegge litt opplegg til neste år.
Jeg leste i et Hjemmet hos min mor om blomsterløk og planting av dette nå. Er det noen som kan informere meg kort og lettfattelig om blomsterløk? Er dette noe som kan kjøpes på Plantasjen, eller må man på hagesenter? Er løk noe som blomstrer år etter år, eller kun en gang?
Beklager om dette har vært tema i tråden før, jeg hadde ikke tid til å lese meg gjennom.

Både nettbutikkene til Hageglede og PlukkSelv har kampanjer nå på blomsterløk til gi-bortpris. Jeg gikk amok i går og kjøpte laaangt mer blomsterløk enn jeg kan bruke tror jeg Men da får jeg glede noen venner tenker jeg. Jeg har aldri plantet løker før, så dette blir spennende. Jeg har anlagt mye blomstereng på hytta, men trenger å spe på litt her og der. Skulle egentlig hatt noe som blomstret i juli-sept, men det har jeg ikke funnet så langt. Blomsterengen er veldig frodig frem til ca juli, da blir den litt mer puslete.

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no