Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Sorterer du klesvasken?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Se resultatene: Hvordan sorterer du klesvasken?
Putter inn hummer og kanari sammen i maskinen 2 0,91%
Skiller ut ull, resten går inn sammen 4 1,82%
Skiller klærne i minst tre kategorier 42 19,09%
Skiller klærne i minst fire kategorier 60 27,27%
Skiller klærne i fem eller flere kategorier 110 50,00%
Jeg vasker ikke klær 2 0,91%
Deltakere: 220. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-02-08, 09:33   #21
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.589
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Jeg sorterer, men er ikke helt nazi.

Vi har:

lyst tøy 60 C
kulørt tøy 60 C
lyst tøy 40 C
rødtonet tøy 40 C
mørkt tøy 40 C
Ullvask

Og så går alltid sengetøyet på 90 C, og av og til håndklevasken også.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 09:34   #22
Señora
Bør lage seg en tittel selv
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.712
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Vaskenazi her også

Hvit 60 gradersvask
hvit 40 gradervask
Kokvask hvit
Svart/blå 60 gradersvask
svart/blå 40 gradersvask
Rød 40 gradersvask
Grønn 40 gradersvask
Ullvask, finnes forskjellige farger blir dette også delt opp.
Sengetøy blir kokt for seg selv, sortert på farger.
Uteresser blir vasket for selg selv, til nøds sammen med regntøy.
Dresser i forskjelligefarger vaskes ikke sammen. En rød dress vaskes ikke med blå/svart dress.

Jeg har to vaskemaskiner. Forstår dere hvorfor?

Og nei, mannen i huset får ikke lov å vaske tøy.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 09:34   #23
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.782
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Her sorteres det sånn:
- Kokvask (håndklær, sengetøy, undertøy)
- Ull
- Vanlig klesvask (resten i salig blanding)

Det er vel tre kategorier det.
Ja, også vasker jeg selvfølgelig regntøy og kjeledresser for seg selv.

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 09:34   #24
Shakira
My hips don't lie
 
Shakira sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Hadeland
Innlegg: 944
Shakira er populærShakira er populærShakira er populær
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Jeg sorterer ja. Håndklær og kluter på 95 grader, mørkt tøy på 40 grader, og det meste av lyst på 60 grader. Ull for seg selv på ullvask.

Shakira er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 09:39   #25
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.792
Blogginnlegg: 13
Bokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Tja. Vi deler opp i lys 60, mørk 60, hvit 40, lys 40 (lyserosa, lyseblått etc), mørk 40 (marineblått, mørk lilla etc), ullvask etter farger + finvask på enkelte plagg. Det blir vel 7-8 kategorier, alt etter som.

Bokormen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 09:46   #26
Camomilla
Wooohhoooooo
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.175
Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Vi har 3 skittentøysdunker. 1 til hvitt, en til kulørt og en til sengetøy og håndklær. Det blir igjen sortert i farger, grader og ull.
Av tempraturer vi bruker på vask er det : Kok, 60, 40, 30 og ull.

__________________
Propellen januar 2005
Camomilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 09:48   #27
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.299
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Opprinnelig lagt inn av Siri, her.

Det som er mest irriterende når vi først er inne på temaet er at det her i huset har dukket opp en ny kategori her i huset den siste tiden: RØD 60 gradersvask!

Etterhvert kan du slenge dette oppi sammen med sort og mørkeblått. Det gjør iallefall jeg, og det går så fint atte.

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Hvitt, rødt, lyst farget, mørkt farget, ull, silke, annen finvask, 60 grader, kokvask. Intet mindre enn ni kategorier. Hvem skulle trodd det om meg?

Ikke jeg, iallefall!

Og jeg ser at jeg har vært altfor pessimistisk med tanke på antall valg i pollen. jeg kunne jo hatt mange flere!

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 09:49   #28
Azi
Come what may...
 
Azi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.216
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

7/8

Hvit, Rød/Rosa, lyse blå. svart, håndkle/undertøy(80/90 grader), finvask, ull/silke, mix av andre lyse klær,

__________________
The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return.
eden ahbez, "Nature Boy" (1948).
Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 09:50   #29
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.473
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Selvsagt sorterer jeg. Vi har en stor dunk på badet, for jeg er for lat til å bære skittentøy ned i kjelleren hele tiden. Men derfra sorteres det i flere kategorier, og før mannen får først prøve seg på klesvasken etter at jeg har sortert i kategorier (som er kokvask, 60 hvitt, 60 mørkt, 40 hvitt, 40 lyst, 40 mørkt, ull og "ikke rør, det vasker jeg selv").

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 09:55   #30
Siri
seru
 
Siri sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: uren luren
Innlegg: 1.812
Blogginnlegg: 8
Siri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Jeg greier bare ikke å la denne tråden være for grumf: 3 typer ullvask!

__________________
"Det man inte minns har inte hänt"
Siri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 09:57   #31
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Har to doble kurver:

Hvit 60
Mørk 60
Lys finvask
Mørk finvask

+ ulltøy i egen pose.

Er supernazi på sortering og vask, og hater det når svigermor tar seg til rette og vasker på sitt brutale vis (misfarginger og krymping an mass...).

Så alt er sortert og i orden - men ser jeg noengang bunnen på skittentøyskurvene? Se det er en annen historie...

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 09:58   #32
Senna
Javel
 
Senna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The Sun
Innlegg: 3.893
Blogginnlegg: 2
Senna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Vi har et stativ med trådkurver + to Ikea blå "bæreposer" som jeg bruker til å frakte klesvasken ned i kjelleren med.
Jeg sorterer i ull, hvite klær, halvlyse klær (dvs.beige, lyseblått osv), mørke klær, røde/rosa/lilla klær og håndklær/kluter/filler som skal på kokevask.

__________________
Ertekroken (j-99), stabukken (g-02) og minsten (g-05)
Senna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 09:59   #33
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Med unntak av første- og kanskje annengangsvask går da rødt sammen med mørkt!

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 09:59   #34
Søster
kåt vikingbrud
 
Søster sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.505
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Jeg krysset på minst fire kategorier, men nå har jeg tenkt meg om litt:
Ull/silke for seg, 40 grader deles i lys og mørk, samme med 60. Sengetøy og håndklær får også sin egen maskin. Der skiller jeg hvitt fra glorete. Så egentlig sorterer jeg vel i omtrent sju kategorier.

__________________
Søster er lett å begeistre

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 10:00   #35
Heiko
Helt konge
 
Heiko sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 4.796
Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Åh ja, dette er mitt område, jeg er en vaskenazi. Der skal ikke forekomme misfargede klær i mitt hjem!


Sist redigert av Heiko : 01-02-08 kl 10:19.
Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 10:01   #36
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.299
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Er supernazi på sortering og vask, og hater det når svigermor tar seg til rette og vasker på sitt brutale vis (misfarginger og krymping an mass...).

Roter svigermoren din i skittentøyet? Jeg hadde hevet henne på hue og ræva ut.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 10:01   #37
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.299
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Opprinnelig lagt inn av Heiko, her.

Åh ja, dette er mitt område, jeg er en vaskenazi. Der skal ikke forekomme missfargede klær i mitt hjem!

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 10:02   #38
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

...og en ting til; må håndklær/kluter vaskes på 90 grader?

Før gjorde jeg altid det, for jeg er vant til det hjemmefra.

Men så hørte jeg at 60 grader tar knekken på bakterier, og etter det har jeg holdt meg til 60 pga tid og slitasje.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 10:03   #39
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.299
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

...og en ting til; må håndklær/kluter vaskes på 90 grader?

Før gjorde jeg altid det, for jeg er vant til det hjemmefra.

Men så hørte jeg at 60 grader tar knekken på bakterier, og etter det har jeg holdt meg til 60 pga tid og slitasje.

Nei, det er ikke nødvendig for klærne sin del, men du bør gjøre det innimellom for å røske litt i tilstoppede rør i maskinen. Bomull blir rent ved 55 grader.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 10:03   #40
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Roter svigermoren din i skittentøyet? Jeg hadde hevet henne på hue og ræva ut.

Ja, ikke sant?!

Jeg er for feig - og mannen også.
Jeg burde sikkert si det til henne snart.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
klesvask


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no