Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Hjelp, ny kjøkkenmaskin!

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-01-16, 10:58   #1
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 26.992
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hjelp, ny kjøkkenmaskin!

Kitchen aiden brøt sammen midt i bolledeigen i dag. Rett etter at jeg hadde sagt at jeg skulle ønske vi hadde noe som taklet større gjærdeiger bedre. Hørte den meg?

Hva ser jeg etter? Må kjøpe ny raskt, men dette var en uforutsett utgift så det blir ikke noe ekstraluksus.
Jeg tror det er en Kenwood jeg skal ha.
Kriterier:
- enkel å rengjøre
- spesielt bra på store gjærdeiger
- billigst mulig innenfor segmentet

Utseendet er ikke viktig, og fancy ekstrautstyr må evt komne senere.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-16, 11:18   #2
Pingis
Kald på føttene
 
Pingis sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 4.959
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjelp, ny kjøkkenmaskin!

Du får den "vanlige" kenwooden til under 2000 nå. Spørs hvor store deiger du skal lage, men jeg synes den holder til mitt bruk, den klarer fint deiger med i overkant av en liter væske.

__________________
Tilfeldighetene er våre venner.
Pingis er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 02-01-16, 11:28   #3
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.042
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp, ny kjøkkenmaskin!

Vi har en helt enkel Kenwood Major med eltekrok, visp og K-krok. Den duger til mine gjærdeiger, i hvert fall, og er veldig fin å jobbe med og lett å rengjøre. Ser den koster 2495 på Elkjøp nå.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-16, 11:33   #4
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.986
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hjelp, ny kjøkkenmaskin!

Jeg skal kjøpe ny maskin til sommeren (hvis ikke den trofaste Elektrolux Assistent'en min bryter helt sammen før det). Jeg kommer til å gå for Ankarsrum Assistent, som i praksis er den samme som jeg har nå. Jeg bruker maskinen nesten utelukkende til gjærdeiger, og den er suveren. En bolledeig på 1 liter væske er null problem, samme med brøddeig på 1,5 liter væske.

Den er ikke "billig", da, men jeg vet ikke noe om hvor billig du kan få andre maskiner som takler tilsvarende deiger.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-16, 12:22   #5
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 26.992
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp, ny kjøkkenmaskin!

Opprinnelig lagt inn av Pingis, her.

Du får den "vanlige" kenwooden til under 2000 nå. Spørs hvor store deiger du skal lage, men jeg synes den holder til mitt bruk, den klarer fint deiger med i overkant av en liter væske.

Kitchen Aid takler såvidt 1 kg mel. Skulle gjerne lagd 3 brød. Så det er ikke enormt.
Hvor er den til under 2000? Er dette en annen enn Major som ingling nevner?

Opprinnelig lagt inn av ingling, her.

Vi har en helt enkel Kenwood Major med eltekrok, visp og K-krok. Den duger til mine gjærdeiger, i hvert fall, og er veldig fin å jobbe med og lett å rengjøre. Ser den koster 2495 på Elkjøp nå.

Takk for tips. Det er noe sånt som trengs.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-16, 12:23   #6
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 26.992
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp, ny kjøkkenmaskin!

Stompa: Den du snakker om er vel en del dyrere?

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-16, 12:38   #7
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.832
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp, ny kjøkkenmaskin!

Vi har en Kenwood-sak, neppe den minste. For å bake fire brød må mannen dele deigen i to og elte i to omganger.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-16, 12:41   #8
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.042
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp, ny kjøkkenmaskin!

Jeg tror ikke nødvendigvis det går deig til tre grovbrød i den vi har heller, altså. Har ikke prøvd, bare bolledeiger og glutenfri deiger som ikke er fullt så store. Men bollen er stor, så mulig.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-16, 12:44   #9
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.922
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp, ny kjøkkenmaskin!

Elsker min Kenwood til gjærdeiger og kan bake ganske store. Har en stor rundstykke deig til heving akkurat nå. Jeg prioriterte stor motor på Kenwooden når jeg kjøpte den, for jeg vil bruke den mye til tyngre deiger og store deiger. Så jeg har Kenwood Major 1500W. Veldig fornøyd med den. Nesten 7 liters bolle.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-16, 12:48   #10
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!
 
Pamina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 8.964
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Re: Hjelp, ny kjøkkenmaskin!

Du kjøper den som har størst antall watt på motoren i forhold til den prisen du er villig til å gi. Vår Kenwood major takler brøddeig til tre store grovbrød - da tar jeg gjerne deigen i en annen bolle når den skal heve, ellers blir det heving over kanten.

__________________
Pamina & Snuppa, 23. juli 05, Brodern, 23. august 08
Et hus uten bøker er som et legeme uten sjel. (Marcus Tullius Cicero)
Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-16, 12:50   #11
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.462
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp, ny kjøkkenmaskin!

Jeg har den som Elisabet har og der går det fint med drøye to kg mel når vi baker brød. Da får vi tre store brød, bakt i de store gullformene man får kjøpt blant annet på Jernia. Det som er viktig er at vi har i væsken først, hvis ikke sliter den med å elte skikkelig.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-16, 12:50   #12
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hjelp, ny kjøkkenmaskin!

Jeg har en kenwood major titanium og er veldig fornøyd med den.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-16, 12:58   #13
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.986
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hjelp, ny kjøkkenmaskin!

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Stompa: Den du snakker om er vel en del dyrere?

Jeg vet som sagt ikke hva de andre maskinene det er snakk om her koster, men jeg mener den ligger på rundt 5000. Det er derfor jeg har tenkt å vente til sommeren så lenge den gamle holder til da.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-16, 13:05   #14
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hjelp, ny kjøkkenmaskin!

Opprinnelig lagt inn av zinatara, her.

Jeg har en kenwood major titanium og er veldig fornøyd med den.

Jeg har samme maskin. Lager deig av 2 kg mel uten problemer

kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-16, 13:18   #15
Pingis
Kald på føttene
 
Pingis sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 4.959
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjelp, ny kjøkkenmaskin!

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Kitchen Aid takler såvidt 1 kg mel. Skulle gjerne lagd 3 brød. Så det er ikke enormt.
Hvor er den til under 2000? Er dette en annen enn Major som ingling nevner?

Jeg tror jeg så 900-watts-kenwooden til 1800 på Obs? Du kan sjekke prisjakt.no.

Min 900-watts har holdt ut i ti år med forholdsvis hyppig bruk. Jeg baker ikke brød, men lager ganske store rundstykkedeiger, med 1,2 l væske.

__________________
Tilfeldighetene er våre venner.
Pingis er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 02-01-16, 13:49   #16
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.832
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp, ny kjøkkenmaskin!

Opprinnelig lagt inn av Elisabet, her.

Elsker min Kenwood til gjærdeiger og kan bake ganske store. Har en stor rundstykke deig til heving akkurat nå. Jeg prioriterte stor motor på Kenwooden når jeg kjøpte den, for jeg vil bruke den mye til tyngre deiger og store deiger. Så jeg har Kenwood Major 1500W. Veldig fornøyd med den. Nesten 7 liters bolle.

Det er denne vi har også, og Blåmann anbefaler den varmt, sier han. Den forrige vi hadde konket ut med røyk og full dramatikk da han forsøkte å elte deig til fire brød i den for full maskin. Fire brød går ikke i denne modellen, men tre tenker jeg ville ha gått.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-16, 14:15   #17
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.407
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjelp, ny kjøkkenmaskin!

Vi har også Major Titanium med 1500 watt motor. Vår takler ihvertfall bolledeig til 70 kanelboller! Brødbaking var jeg ikke testet noe særlig. Har du sjekket finn? Kan jo være de finnes rimelig i brukt utgave? Evnt prisjakt.no eller tilsvarende for å finne maskinen du velger billigst.

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-16, 14:22   #18
Engasjert
Stressa før
 
Engasjert sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.368
Engasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populær
Standard

Sv: Hjelp, ny kjøkkenmaskin!

Jeg er veldig glad i min Elextrolux Assistent, men ser nå at den ikke er å få kjøpt ny lenger. Iallfall ikke i den versjonen jeg har, som er 25 år gammel. http://www.dinside.no/922984/nye-electrolux-assistent

Jeg tror jeg hadde gått for en Kenwood, hvis jeg skulle ha ny nå. Men jeg håper min holder lenge enda

__________________
Mamma til fire unge voksne på 19-26 år
Engasjert er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-16, 14:36   #19
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.986
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hjelp, ny kjøkkenmaskin!

Opprinnelig lagt inn av Engasjert, her.

Jeg er veldig glad i min Elextrolux Assistent, men ser nå at den ikke er å få kjøpt ny lenger. Iallfall ikke i den versjonen jeg har, som er 25 år gammel. http://www.dinside.no/922984/nye-electrolux-assistent

Du får akkurat samme maskinen fortsatt, men den heter Ankarsrum Assistent nå. Lages av samme fabrikk som gamle Electrolux Assistent, og nesten alt gammelt ekstrautstyr kan brukes på de nye også.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-16, 14:40   #20
Engasjert
Stressa før
 
Engasjert sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.368
Engasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populær
Standard

Sv: Hjelp, ny kjøkkenmaskin!

Jeg oppfattet det som at den midterste i testen jeg linket til, var den nye assistenten. Det er jo ikke samme maskin. Men er det feil, er jeg glad for det. Da anbefaler jeg den "gamle" Assistent-typen.

__________________
Mamma til fire unge voksne på 19-26 år
Engasjert er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no