Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Hvor lang tid bruker du på å rydde kjøkkenet etter middag?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-12-13, 18:29   #1
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.856
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvor lang tid bruker du på å rydde kjøkkenet etter middag?

Jeg tenkte på dette i dag da jeg ryddet. Det tar så lang tid! Ettermiddagen er den tiden hvor det er travlest i heimen, og det er også den tiden vi bruker mest tid på kjøkkenet. Å lage middag er jo en ting, men ryddingen etterpå tar "hundre år". (I gåseøyne, klok av skade, så ingen tar meg bokstavelig.)

Vi rydder jo mens vi lager mat, ihvertfall så mye vi rekker, men likevel. Det er gryter og panner og tallerkener og bestikk, glass, ting skal skylles, stables i oppvaskmaskin, ryddes, benker og bord tørkes over og i det hele tatt. Kanskje motivasjonen er på bånn på det tidspunktet, ikke vet jeg, men det tar fryktelig lang tid. Synes ikke det er noe poeng å utsette det heller. Maskinen må på. I grunnen har det alltid vært sånn. Mannen er den som rydder, men det hender jeg også gjør det. Vi har grei fordeling, jeg lager nemlig middag siden jeg er først hjemme.

Hvor lang tid bruker dere på dette?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-13, 18:37   #2
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.838
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor lang tid bruker du på å rydde kjøkkenet etter middag?

Mannen er den som rydder og setter inn i oppvaskmaskinen siden jeg lager middag. Jeg tipper det tar 20-30 minutter, litt avhengig av hvor mye oppvask det er. Jeg er nok litt raskere de gangene jeg gjør det.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-13, 18:38   #3
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.905
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor lang tid bruker du på å rydde kjøkkenet etter middag?

Jeg lager middagen, mannen rydder. Jeg tror han bruker ca 20 minutt, alt ettersom hvor mye jeg har rotet.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-13, 18:40   #4
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor lang tid bruker du på å rydde kjøkkenet etter middag?

Alt mellom 10 og 20 minutter og det er oftest mannen som rydder og jeg som lager middag. Nå for tiden er det også ofte han som både rydder og lager middag, kommer an på formen min.
Men det kommer også an på hva vi har hatt til middag. Større middager med alle slags kjeler eller store tacomiddager med skåler med alt mulig digg oppi tar det jo lenger tid å rydde bort. Hjemmelaget pizza tar ingenting, feks. Da er det jo omtrent bare tallerkene som skal vaskes.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-13, 18:40   #5
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.856
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor lang tid bruker du på å rydde kjøkkenet etter middag?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg lager middagen, mannen rydder. Jeg tror han bruker ca 20 minutt, alt ettersom hvor mye jeg har rotet.

Ja, sånn er det her også. Men jeg synes 20 minutter er lenge... Han klager aldri, men vi har det ofte travelt på den tiden.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-13, 19:02   #6
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor lang tid bruker du på å rydde kjøkkenet etter middag?

Ingen. Før var det den verste tingen på hele dagen. Så satte vi det vekk til en ivrig femåring. Vi rydder det vi kan før mat og etterpå er det storebrors jobb å ta av bordet, skylle av og sette på benken. Den av oss som smører kveldsmaten setter det videre inn i oppvaskmaskinen. Femåringen har blitt åtte og er ikke så ivrig lenger, men det er en vane som blir gjort.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-13, 19:02   #7
Mirmell
Bør lage seg en tittel selv
 
Mirmell sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 1.921
Mirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populær
Standard

Sv: Hvor lang tid bruker du på å rydde kjøkkenet etter middag?

Toppen 20 minutter, som regel halvparten. Jeg setter som regel fat, glass og bestikk i maskina, mannen vasker kjeler og panner.

__________________
-08 & -11
Mirmell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-13, 19:06   #8
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.815
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor lang tid bruker du på å rydde kjøkkenet etter middag?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.


Hvor lang tid bruker dere på dette?

Jeg rydder mens jeg lager mat, så etter på bruker jeg fem-ti minutter. Ikke mer. Kjøkkenet er alltid ryddig før vi starter middagen, så det er jo grenser for hva man klarer å rote til med litt matstell.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-13, 19:07   #9
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor lang tid bruker du på å rydde kjøkkenet etter middag?

Så mye tid vi har? Det tar vel kanskje et kvarter å bli ferdige, men er det skikkelig travelt så må det bare bli stående til senere. Da rydder vi av bordet og venter med oppvasken.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-13, 19:07   #10
Puslingen
Bør lage seg en tittel selv
 
Puslingen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Innlegg: 3.246
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvor lang tid bruker du på å rydde kjøkkenet etter middag?

10 min ca. Alle må rydde etter seg, skylle og setje i oppvaskmaskinen. Så hjelper alle til med å være resten ut på kjøkkenet, medan den som ikkje laga middag skylder og set i oppvaskmaskinen. Som regel rydder me benken før me set maten på bordet, så blir det mindre etterpå.

__________________
Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life beliving that it is stupid.
Puslingen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-13, 19:16   #11
Drømmedama
keep on dreaming
 
Drømmedama sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.842
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor lang tid bruker du på å rydde kjøkkenet etter middag?

Jeg lager maten, hvis Drømmemannen er hjemme er det han som rydder etterpå. Han bruker sikkert 20-30 minutter. Hvis han ikke er her, rydder jeg opp på omtrent 10 minutter.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-13, 19:17   #12
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.278
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor lang tid bruker du på å rydde kjøkkenet etter middag?

2 dager.

Vi har travle ettermiddager, og jeg er alene. Altså er det ingen som lager middag mens jeg er med ungene på aktiviteter. Ofte har vi bare skiver eller havregrøt. I dag hadde vi fx tjue minutter fra vi kom hjem fra jobb/skole til vi skulle være på minstens trening. Middagen ble en boks med epler og gulrøtter, mens kveldsmaten ble polarbrød og kakao.

Jeg har heller ikke oppvaskmaskin og orker ikke alltid å ta oppvasken samme dag. Det er utrolig dumt, men det husker jeg ikke til neste gang.

__________________
- 06 og 07 -
jolie er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 04-12-13, 19:18   #13
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.007
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor lang tid bruker du på å rydde kjøkkenet etter middag?

Maks 10 minutter tror jeg. Vasker opp så mye som mulig underveis, og ryddingen etterpå tar ikke så lang tid. Det kan føles som en evighet siden det er så kjedelig, men i minutter går det relativt fort.

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-13, 19:28   #14
Nip
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 3.725
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvor lang tid bruker du på å rydde kjøkkenet etter middag?

maks 10 minutter på vanlige dager, ofte har jeg ryddet det meste så da er det bare å sette inn i oppvaskmaskinen egentlig…

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-13, 19:30   #15
Bille
Sånn passe sane
 
Bille sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.933
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor lang tid bruker du på å rydde kjøkkenet etter middag?

Ikke noe særlig mer enn 10 minutter, vil jeg tro. Rydder under matlagingen, alle tar med seg tallerkener og glass til vasken. Det meste settes i oppvaskmaskinen uten å skylles først, med mindre det er veldig skittent.

__________________
07, 09, 13
Bille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-13, 19:35   #16
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.856
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor lang tid bruker du på å rydde kjøkkenet etter middag?

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Jeg rydder mens jeg lager mat, så etter på bruker jeg fem-ti minutter. Ikke mer. Kjøkkenet er alltid ryddig før vi starter middagen, så det er jo grenser for hva man klarer å rote til med litt matstell.

Det gjør jeg også, men vi bruker lenger tid likevel...

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-13, 19:39   #17
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.856
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor lang tid bruker du på å rydde kjøkkenet etter middag?

Her skylles alt. Med børste. HAr prøvd å la være, men det blir ikke rent da.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-13, 19:45   #18
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.789
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor lang tid bruker du på å rydde kjøkkenet etter middag?

Vi rydder tallerkner inn i maskinen - uten å skylle. Kjelene skylles og settes ved siden av vasken hvis det bare er kokt "rene" ting i dem, så brukes de dagen etterpå også. Skitne kjeler skylles og settes i kummen - vasker opp et par ganger i uka. Bordet tørkes av. Ca 3-4 minutter tenker jeg.

Bill.mrk: Husarbeid gjør vi bare det vi må av.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-13, 19:48   #19
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.336
Blogginnlegg: 42
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor lang tid bruker du på å rydde kjøkkenet etter middag?

Mannen roter mye når han lager mat, ungene griser mens de spiser, oppvaskmaskinen skal ryddes ut og inn av, om kjøkkenbenkene skal tørkes ordentlig av i tillegg, så tar det fort 40 minutter. Hvis kjøkkenet er bomba og det står ting i vasken fra før, hender det jeg rydder en time før jeg får begynt å lage mat... Men det inkluderer gjerne vask av kjøkkenfronter og sånt, så det blir bare i helgene. Det ryddes stort sett hver dag, noe særlig under en halvtime blir det nok ikke. (Mannen er kjøkkensjef og ryddegutt om dagen, jeg er kvalm og orker ikke).

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-13, 20:08   #20
Kula
Trallallaa
 
Kula sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
Innlegg: 3.263
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvor lang tid bruker du på å rydde kjøkkenet etter middag?

10-15 minutter kanskje. Vi bare skraper av tallerkner før vi setter de inn, og oppvasken er alltid ren og filtret er aldri fettete og ekkelt.

Men, når sant skal sies, det hender ofte vi bare går fra bordet og synker ned i sofaen en times tid før vi rydder.

__________________
Storebror -93 og Jonas -02
Kula er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no