Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Hvordan få vekk vond lukt …

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-12-11, 23:50   #1
2ne
Superaktiv
 
2ne sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Hvor: Østlandet
Innlegg: 339
2ne har et hav av muligheter foran seg
Standard

Hvordan få vekk vond lukt …

...på en vogn som har stått lagret og lukter innestengt og gammelt?

Har kjøpt en gammel vogn, en flott fin dypvogn i cordfløyel og den stinker. Har ikke noe skader eller jordslag på seg, ser faktisk helt strøken ut men lukter som sagt ikke godt. Noen som har noen råd?

__________________
2003-2007-2012
2ne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-11, 11:36   #2
Anita72
endelig ferdig studert
 
Anita72 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Telemark
Innlegg: 1.282
Anita72 er populærAnita72 er populærAnita72 er populærAnita72 er populær
Standard

Sv: Hvordan få vekk vond lukt …

Sette den lenge til luftig. Er det mulig å vaske den, event. med klut? Eddik fjerner vond lukt, mulig det går å spraye eddikvann på vogna. Har prøvd dette på gardiner som luktet "rart" men vet ikke om det var spray eller luftig som hjalp.

__________________
03,07, 10
Anita72 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-11, 13:30   #3
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan få vekk vond lukt …

Gamle vogner har jeg inntrykk av at er veldig vanskelig å få lukt utav.
Har ei slik stående i bhg der jeg jobber, og den har stått i luftig rom/ute siden i høst, og lukter enda.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-11, 13:35   #4
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan få vekk vond lukt …

Jeg ville vært skeptisk til å legge en baby i en sånn vogn. Dersom lukten kommer av fukt og sopp ville jeg ikke latt en liten en ligge og puste det inn. Slikt er vel ganske vanskelig å få vekk også har jeg skjønt. Å kamuflere lukten vil jo ikke egentlig fjerne problemet.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-11, 13:40   #5
Lyppa
Bør lage seg en tittel selv
 
Lyppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 4.820
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvordan få vekk vond lukt …

Her selger Rema en veldig god spray som tar vekk lukt. Den klarer tilogmed å ta vekk lukt fra søppeldunker og møbler som har blitt lagret i kjellerlukt. Det blir sterk granbarlukt eller noe sånt etterpå, men den luftes bort igjen og da er gjenstanden uten lukt.
Jeg husker ikke hva den heter, men flaska er hvit med noe grønt på.

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-11, 20:27   #6
2ne
Superaktiv
 
2ne sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Hvor: Østlandet
Innlegg: 339
2ne har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hvordan få vekk vond lukt …

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Jeg ville vært skeptisk til å legge en baby i en sånn vogn. Dersom lukten kommer av fukt og sopp ville jeg ikke latt en liten en ligge og puste det inn. Slikt er vel ganske vanskelig å få vekk også har jeg skjønt. Å kamuflere lukten vil jo ikke egentlig fjerne problemet.

Er selvfølgelig skeptisk til å legge en baby i en vogn som lukter, derfor jeg vil prøve å få det bort
Men lukta skyldes ikke sopp, jordslag eller fukt av noe slag. Det lukter gammelt/innestengt for den har stått lagret i en tørr bod.

Skal prøve å vaske den med eddik vann og så lufte den ute en stund, får håpe det hjelper. Er egentlig litt skeptisk til sånne "fjerne lukt" sprayet å, for det er vel kjemikalier av verste sort??

__________________
2003-2007-2012
2ne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-11, 20:29   #7
2ne
Superaktiv
 
2ne sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Hvor: Østlandet
Innlegg: 339
2ne har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hvordan få vekk vond lukt …

Opprinnelig lagt inn av Mjau, her.

Gamle vogner har jeg inntrykk av at er veldig vanskelig å få lukt utav.
Har ei slik stående i bhg der jeg jobber, og den har stått i luftig rom/ute siden i høst, og lukter enda.

Å nei ikke si det a, håper det går bort for den vogna mi er jo så fiiiin

__________________
2003-2007-2012
2ne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-12, 01:19   #8
lilletroll
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 35
lilletroll har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hvordan få vekk vond lukt …

Fikk kjempegodt råd på bensinstasjon av alle steder med tanke på gulp på møbler, de hadde en interiør spray til bil som tok vekk den lukten helt. Det må jo kunne brukes på andre ting og

lilletroll er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-12, 21:51   #9
Merla
Nybegynner
 
Merla sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2012
Innlegg: 8
Merla har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hvordan få vekk vond lukt …

Jeg satte en skål med eddik i vogna til datteren min etter hun kastet opp i den. Lukta var mye mildere etter bare en liten stund!

Merla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-12, 22:42   #10
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.589
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan få vekk vond lukt …

Hvis det lukter kjelleraktig så er det antakelig mugg og da er det bortimot umulig å få bort lukten selv om det ikke er eller har vært mugg på selve vognen. Muggsopp setter veldig lett varig lukt på ting som befinner seg i nærheten. Ozonbehandling er det eneste jeg har hørt om som fullstendig fjerner mugglukt og det er både kostbart og vanskelig tilgjengelig.

Jeg tror at når det lukter så ille som du beskriver så må det være noe luktsterkt som har satt seg i vognen og ikke bare det at den har stått innestengt. Det kan jo også være at materialet i vognen ikke har tålt å bli gammelt og dermed er råttent selv om det ser fint ut.

Jeg ville nok prøvd å vaske med eddik, men hadde ikke giddet å legge altfor mye arbeid i å få vognen luktfri.

Mamma har forresten kord-dukkevogn fra slutten av 70-tallet som er like fin og luktfri. Den har stått lagret, men da på en tørr plass.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-12, 21:39   #11
2ne
Superaktiv
 
2ne sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Hvor: Østlandet
Innlegg: 339
2ne har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hvordan få vekk vond lukt …

Nå har vognen stått lagret i kjellerstua vår siden før jul, og lukten er borte -hurra! Helt av seg selv faktisk, for jeg har ikke somlet meg til å vaske den med eddik enda

Så takk til alle for gode råd, men da var det bare litt lufting som trengtes antageligvis

__________________
2003-2007-2012
2ne er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no