Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Vanlig hvitløk kontra kinesisk hvitløk

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-06-11, 13:29   #1
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Vanlig hvitløk kontra kinesisk hvitløk

Jeg skal lage kylling med 40 fedd hvitløk i morgen og har lyst til å prøve med kinesisk hvitløk istedet. Hvor lenge bør den stå i ovnen for å få samme søte og deilige kvalitet som vanlig hvitløk får etter en time? Vil den i det hele tatt få det?

  Svar med sitat
Gammel 10-06-11, 15:46   #2
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vanlig hvitløk kontra kinesisk hvitløk

Tror ikke det er noe forskjell altså.
Vi bruker kun kinesisk hvitløk og synes det smaker like mye, men lettere å behandle.

Fra Bama:

Hvitløk

Vanlig hvitløk består av mange hvitløksfedd (båter) dekket av et tynt, hvitt papirliknende skall. Det finnes flere ulike sorter hvitløk med ulik størrelse og noe ulike smaksegenskaper. Dette er den hvitløken de fleste kjenner og bruker mest av. I oppskrifter er ofte mengde hvitløk som skal benyttes, angitt i fedd.


Kinesisk hvitløk

Kinesisk hvitløk består, i motsetning til vanlig hvitløk, av ett eneste stort fedd. Skallet kan være hvitt, rødfiolett, eller hvitt med lilla striper. Hvitløken skrelles og renses før bruk. Feddet kan kokes helt eller det kan skives, kuttes, finhakkes eller moses. Bruksområdene er identiske med vanlig hvitløk. I oppskrifter som krever mye hvitløk, er det lurt å bruke kinesisk hvitløk. Den er både enklere å skrelle og kutte.
Frykter du ”hvitløksånde”, kan du spise litt fersk persille eller timian. Imidlertid er den kinesiske hvitløken noe mildere i rå form.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-11, 15:49   #3
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vanlig hvitløk kontra kinesisk hvitløk

Men får den kinesiske samme smak og konsistens som vanlig hvitløk når den er bakt? Jeg baker ofte hele hvitløk eller -fedd, og de blir brune og søte i smaken, fantastisk gode. Hvordan blir den kinesiske?

Jeg brukte mye kinesisk før, men nå synes jeg det er like greit å bruke vanlig siden jeg bruker rivjern og rasper den rett nedi gryter osv. Det er jo litt mer å skrelle, men det går så fort atte.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no