Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Hvor er de fornuftige hen?

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-01-16, 09:30   #141
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor er de fornuftige hen?

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Beklager, jeg VET jo det ikke egentlig er det du gjør (det høres for øvrig kjempespennende ut) - men jeg fant ikke noe bedre ord

Tilgitt.

Mitt hovedvirke er som leder for et spesialisert bemanningsbyrå. En av mine nyeste er fra Iran, en fysiker med mastergrad. Han har bodd i Norge i flere år, snakker og forstår norsk, men får ikke jobb. Pr nå jobber han (i tillegg til for oss) som vikar i et vaskeribyrå. Det er litt hjerteskjærende, det hele.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-16, 10:31   #142
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor er de fornuftige hen?

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Tilgitt.

Mitt hovedvirke er som leder for et spesialisert bemanningsbyrå. En av mine nyeste er fra Iran, en fysiker med mastergrad. Han har bodd i Norge i flere år, snakker og forstår norsk, men får ikke jobb. Pr nå jobber han (i tillegg til for oss) som vikar i et vaskeribyrå. Det er litt hjerteskjærende, det hele.

Men har han vært innom NOKUT? Har han fått akkreditert og godkjent utdanningen sin? Det er altså ikke slik at vi er uinteressert i høyt utdannete folk og ønsker at de skal kjøre taxi eller vaske gulv. Men de MÅ få godkjent utdanningen sin, og evt fylle på med det som mangler. Det skorter stort på kunnskap hos de som jobber i mottak, hos NAV eller som flyktningekoordinatorer eller -konsulenter på hva som er rett vei og gå, og altfor få spør oss som kan dette. Det finnes utrolig mange muligheter.

Kunnskap om utdanningsveier, godkjenning, akkreditering, lånekassen, studentbolig, osv skorter hos veldig mange i hjelpeapparatet.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-16, 10:41   #143
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor er de fornuftige hen?

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Men har han vært innom NOKUT? Har han fått akkreditert og godkjent utdanningen sin? Det er altså ikke slik at vi er uinteressert i høyt utdannete folk og ønsker at de skal kjøre taxi eller vaske gulv. Men de MÅ få godkjent utdanningen sin, og evt fylle på med det som mangler. Det skorter stort på kunnskap hos de som jobber i mottak, hos NAV eller som flyktningekoordinatorer eller -konsulenter på hva som er rett vei og gå, og altfor få spør oss som kan dette. Det finnes utrolig mange muligheter.

Kunnskap om utdanningsveier, godkjenning, akkreditering, lånekassen, studentbolig, osv skorter hos veldig mange i hjelpeapparatet.

Nei, det vet jeg jo ingenting om. (Jeg kan høre med ham ved neste anledning.) Det er MANGE hos oss som er høyt utdannet, men hvor navnet setter stopper for jobb.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-16, 11:41   #144
Simone
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.807
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvor er de fornuftige hen?

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Men har han vært innom NOKUT? Har han fått akkreditert og godkjent utdanningen sin? Det er altså ikke slik at vi er uinteressert i høyt utdannete folk og ønsker at de skal kjøre taxi eller vaske gulv. Men de MÅ få godkjent utdanningen sin, og evt fylle på med det som mangler. Det skorter stort på kunnskap hos de som jobber i mottak, hos NAV eller som flyktningekoordinatorer eller -konsulenter på hva som er rett vei og gå, og altfor få spør oss som kan dette. Det finnes utrolig mange muligheter.

Kunnskap om utdanningsveier, godkjenning, akkreditering, lånekassen, studentbolig, osv skorter hos veldig mange i hjelpeapparatet.

Det er nok dessverre mange NOKUT-godkjente som ikkje får jobb. Og dess lengre dei har vore i Norge uten relevant arbeidserfaring, dess verre er det å nå opp i konkurransen med norske søkarar. Eg har vore gjennom eit par ansettelsesprosessar på min eigen arbeidsplass det siste året, og vi hadde fleire søkarar med innvandrerbakgrunn som hadde relevant utdanning frå heimlandet som var godkjent i Norge. Men dei hadde gjerne jobba to-tre år som taxi-sjåfør, i reinhaldsbyrå eller som turistguide etter at dei om til Norge og hadde ingen relevant arbeidserfaring. Norskkunnskapane var også dårlige. Dermed nådde dei ikkje opp samanlikna med norske søkjarar. Dei havnar nok gjerne i ein ond sirkel der det blir umulig å skaffe seg den arbeidserfaringa dei treng for å få jobb innanfor feltet der dei er utdanna.
Eg følte meg litt råtten då eg satte opp rangert liste over søkarane og såg kor langt nede dei utenlandske navna havna, men det var rett og slett umulig for meg å gjere det annerledes når norske søkarar hadde relevant arbeidserfaring. I tillegg var manglande muntlig og skriftlig framstillingsevne på norsk eit stort problem.

Og så er det alle dei som ikkje får godkjenning og som får beskjed om at dei må ta masse fag og praksis for å få utdannelsen godkjent. For mange blir det for tungt og vanskelig, særlig økonomisk. Eg har ei frå Albania på jobben no som prøver å få godkjent legeutdannelsen sin og spesialistutdannelsen frå Albania. Det er søren meg ikkje enkelt! Ho må ta ulønna permisjon frå jobben ho har no for å ta fag og ulønna praksis og får heller ingen støtte frå NAV. Ho har heldigvis ein mann som er i jobb (som har gitt opp tanken på å få godkjent lege-utdannelsen), så dei klarar seg såvidt. Sjølve legelisensen vil ho sannsynligvis ha på plass etter 1-2 år, men store delar av spesialistutdannelsen må ho ta om igjen, då forhåpentligvis med lønn.

Han som vaskar kontora på jobben min har master i økonomi frå Polen. Han har fått det godkjent via NOKUT, men har gitt opp å få relevant jobb.

__________________
Mamma til to jenter sep-04 og mars-07 og lillebror april-11
Simone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-16, 11:59   #145
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor er de fornuftige hen?

Kunne endel store bedrifter hatt internplasser øremerket flyktninger med relevant utdannelse som mangler arbeidserfaring?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-16, 14:46   #146
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor er de fornuftige hen?

Hvis man har en master i økonomi fra Polen, så burde man helt klart søke på jobber i det offentlige, da skal det være en bedre sjans og man får verdifull erfaring. Videre kan det hende at han burde tatt noen kurs på masternivå her til lands, for nettverk og fersk, relevant kompetanse.

Økonomer skal normalt ikke ha det minste problem med å komme seg i jobb, uansett opprinnelse, og jeg har selv sett en rekke økonomer med ikke-norsk bakgrunn ta master her, lære seg norsk underveis, og gå rett ut i jobb i Norge. Og dette kjenner jeg veldig godt til.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-16, 15:00   #147
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor er de fornuftige hen?

Jeg har altså ikke inntrykk av at de som kan norsk ikke får jobb pga utenlandsk navn der jeg har jobbet og jobber nå. Private firma. Så lenge språk og kvalifikasjoner er på plass.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-16, 21:45   #148
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor er de fornuftige hen?

Flyktningene er ikke en ensartet gruppe, jeg har møtt mange med rural bakgrunn. En bonde fra Syria, Somalia eller Eritrea vil sannsynligvis få det vesentlig bedre på en gård i utkant-Norge enn i Oslo-gryta.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-16, 00:49   #149
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor er de fornuftige hen?

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Jeg har altså ikke inntrykk av at de som kan norsk ikke får jobb pga utenlandsk navn der jeg har jobbet og jobber nå. Private firma. Så lenge språk og kvalifikasjoner er på plass.

Jeg tror dessverre ikke statistikken er enig med deg der. (Ikke om forholdene i ditt firma da, men på generelt grunnlag.)

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-16, 08:50   #150
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor er de fornuftige hen?

Offentlig sektor, særlig byråkratiet er vel nesten hermetisk lukket for andre en statsvitere fra Blinderen. Men seriøst, mindre mangfold på arbeidsplasser skal du lete lenge etter.

Det har lite å si om utdannelsen din er NOKUT-godkjent eller ikke. Det er tusenvis av tilfeller som iraneren Maverick beskriver i Norge. Særdeles høyt utdannet arbeidskraft fra utlandet som jobber "på gulvet" i Posten, Ringnes og renhold som jobb nummer 2. Jeg møter disse i jobben min hver eneste dag og vi må ikke tro et sekund at strukturell diskriminering i arbeidslivet er noe bedre i dag en tidligere. Mangfold ses ikke på som en styrke i Norge men som en "pålagt plikt". Personlig egnethet betyr altfor ofte "noen som passer inn, er som oss".

Denne tråden ville jeg egentlig ikke delta men kjenner jeg blir litt oppgitt av at noen tror en godkjenning av utenlandsk utdanning hjelper i Norge. Nei, overhode ikke. Les Fafo og ISF rapporter skrevet om dette fra siste ti årene, tallene er særs deprimerende og se på norske arbeidsplasser høyere opp i systemet - de rekrutterer "the usual suspects". Det er arbeidsplasser som må forholde seg til verden utenfor som ser verdien og nødvendigheten av mangfold på arbeidsplassen.

Sorry digresjon, men ubenyttede ressurser pga diskriminering i norsk arbeidsliv er en av "hjertesakene" mine. Lister meg ut av tråden.

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)

Sist redigert av Lisa : 15-01-16 kl 09:36.
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-16, 08:56   #151
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor er de fornuftige hen?

Nåh, her i byråkratiet hvor jeg jobber er det språkfolk, jurister, økonomer, kulturvitere, historikere og sosiologer blant statsviterne. Slik var det i mitt forrige bgyråkratliv i Oslo også. Det handler om å lære seg å selge kompetansen sin skikkelig, men det har jeg jo sett mange slite med her på FP også. Man lager seg små spesifikke bokser, og står det ikke nøyaktig den etiketten på boksen som man mener man har selv, så søker man ikke.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-16, 09:00   #152
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor er de fornuftige hen?

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Nåh, her i byråkratiet hvor jeg jobber er det språkfolk, jurister, økonomer, kulturvitere, historikere og sosiologer blant statsviterne. Slik var det i mitt forrige bgyråkratliv i Oslo også. Det handler om å lære seg å selge kompetansen sin skikkelig, men det har jeg jo sett mange slite med her på FP også. Man lager seg små spesifikke bokser, og står det ikke nøyaktig den etiketten på boksen som man mener man har selv, så søker man ikke.

Ja, men jeg tipper 90% av disse var og er norske. Eller har utdannelse fra Norge.

Sorry, men dette gidder jeg ikke diskutere hvis utgangspunkt er at det nærmest ikke forekommer diskriminering i dag, både bevisst og ubevisst. Omfanget er helt skremmende og aller verst er de som kaller seg selv "fargeblinde". Og at arbeidslivet i Norge er ganske så hermetisk lukket for folk med masterutdanning fra visse land er godt kjent og nå, heldigvis, godt dokumentert. Jeg skrev masteroppgave om nettopp dette og holdninger hos mange er rett og slett bare deprimerende. Men mange ledere er i det minste ganske så ærlige på at de ønsker og søker trygghet når de rekrutterer, de sier hva de legger i "personlige egnethet" og hva de mener om mangfold (en pålagt oppgave, ikke et genuint ønske). Sjefen for opera software har en ganske så annerledes tilnærming en hva folk i offentlige etater har. Det legges altfor mye vekt på likhet i Norge, man skal aller helst tenke likt og ha samme "referanseunivers", vi elsker konsensus og frykter konflikter, selv der de kan være konstruktive og nødvendige for å få frem ulike perspektiver. Vi dyrker ikke mangfold som i f.eks. USA der ulike personligheter og styrker ses på som et must i arbeidslivet.

Nettverk er også ekstremt viktig i Norge, på siste NAV konferanse jeg var på sa de 70% av jobber går gjennom nettverk. Hvis så er tilfelle er jo det bare tragisk og enda mer ekskluderende for "de andre". Så er det nepotisme - i Norge så åpenlyst at folk noen ganger burde skamme seg.

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)

Sist redigert av Lisa : 15-01-16 kl 10:51.
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-16, 18:50   #153
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.775
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor er de fornuftige hen?

Nordmenn er redde for annerledeshet. Kjemperedd for det, faktisk. Det er det ingen tvil om. Jeg, med min etnisk norske bakgrunn, som snakket og skrev språket flytende, brukte kjempelang tid på å skjønne kodene og bli akseptert da jeg kom flyttende tilbake fra utlandet. Det er faktisk ganske utmattende, og jeg kan forestille meg at det er enda mer utmattende hvis man ikke kjenner de kulturelle referansene som danner rammen for hele samfunnet, som jeg tross alt kjente til.

Jeg syns for øvrig saken om imamen som mente at bursdagsfeiring er umuslimsk var veldig interessant. Han har tydeligvis ikke skjønt det kulturelle konseptet barnebursdag, og hvor viktig det er for en barnefamilien å at barna deltar nettopp på dette, eller på dugnad, foreldrekaffe eller vennegrupper. Og det er helt avgjørende for nyankomne at de har en kulturell tolk som kan forklare de små sosiale finessene som vi tar for gitt, men som kan være komplett uforståelig hvis man ikke har vokst opp med det.

Det samme gjelder konseptene fredagspils, fredagskaffe, vinlotteri osv. Hvis man ikke skjønner disse fenomener i en samfunnsmessig kontekst, så er det lett å havne utenfor det sosiale på en arbeidsplass. Og har en arbeidsgiver "brent seg" en gang, med å ansette en som ikke passet inn sosialt, ja da et det lett å ta på seg egnethetsbrillene ved neste tilsetting.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-16, 20:35   #154
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor er de fornuftige hen?

Og så har vi ekstremt høye krav til "flytende" norsk, og legger i det at det skal være tilnærmet aksentfritt. Samtidig som at en del innvandrere TROR de snakker bedre norsk enn de gjør, ofte fordi mange referanser, ord og uttrykk og "koder" mangler. Man blir litt "off" i samtalene, og det kan være vanskelig for både innvandrer og nordmann å sette helt fingeren på hva det er som går trått, det blir bare feil. Jeg tror begge parter hadde tjent på en bevisstgjøring på hva som kan butte, og hvordan man kan møte det.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-16, 20:53   #155
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.483
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor er de fornuftige hen?

Min erfaring med utlendinger er at det er vanskelig å ha det morsomme samtaler med dem. Det å spøke og tulle på et språk er ofte avhengig av en veldig god språkforståelse. Det går mye på dobbeltbetydninger, hentydninger, kulturelle referanser etc Og dette gjelder folk som ellers snakker og forstår norsk godt.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell

Sist redigert av him : 15-01-16 kl 20:53. Årsak: presiserte
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-16, 22:01   #156
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.775
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor er de fornuftige hen?

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Min erfaring med utlendinger er at det er vanskelig å ha det morsomme samtaler med dem. Det å spøke og tulle på et språk er ofte avhengig av en veldig god språkforståelse. Det går mye på dobbeltbetydninger, hentydninger, kulturelle referanser etc Og dette gjelder folk som ellers snakker og forstår norsk godt.

Men det handler om den norske humoren som er en blanding av ekstremt platt og veldig subtil. Vi dyrker det litt ekstreme, men tar samtidig ironisk avstand til det. Norsk humor er vanskelig altså, fordi den verken er det ene eller det andre, men er en blanding av rompehumor, ironi og deadpan.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-16, 22:13   #157
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.864
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor er de fornuftige hen?

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Men det handler om den norske humoren som er en blanding av ekstremt platt og veldig subtil. Vi dyrker det litt ekstreme, men tar samtidig ironisk avstand til det. Norsk humor er vanskelig altså, fordi den verken er det ene eller det andre, men er en blanding av rompehumor, ironi og deadpan.

Neida, det er da fullstendig universelt. Humor er det siste man mestrer på et nytt språk.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-16, 22:36   #158
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor er de fornuftige hen?

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Neida, det er da fullstendig universelt. Humor er det siste man mestrer på et nytt språk.

Det tror jeg også. Mye mer enn at "norsk humor" er noe så veldig avvikende og spesielt. Og jeg syns ellers at innfødte nordmenn har veldig ulik humor også.
Humor krever jo ofte at en forstår de små nyansene, det er ikke lett når en ikke behersker språket fullt ut.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-16, 22:44   #159
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor er de fornuftige hen?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Og så har vi ekstremt høye krav til "flytende" norsk, og legger i det at det skal være tilnærmet aksentfritt. Samtidig som at en del innvandrere TROR de snakker bedre norsk enn de gjør, ofte fordi mange referanser, ord og uttrykk og "koder" mangler. Man blir litt "off" i samtalene, og det kan være vanskelig for både innvandrer og nordmann å sette helt fingeren på hva det er som går trått, det blir bare feil. Jeg tror begge parter hadde tjent på en bevisstgjøring på hva som kan butte, og hvordan man kan møte det.

Med en britisk far som snakker flytende norsk, så godt som uten antydning til engelsk vri, så kunne jeg jo selvsagt hatt krav til alle skal ha hans språkøre og evne til å tilegne seg språk raskt. Det er selvsagt ikke tilfelle, og jeg har egentlig ingen andre ønsker enn at folk jeg jobber med skal gjøre seg forstått og FORSTÅ hva jeg sier. Jeg jobber i en del av arbeidslivet (helse/medisin) som har en helt ekstrem mengde fremmede kulturer, men hvor det samtidig er helt avgjørende at vi snakker samme språk (bokstavelig talt). Vi jobber med mennesker, og er helt avhengige at informasjonen er god og riktig - og blir forstått slik som den er ment.

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-16, 22:47   #160
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor er de fornuftige hen?

Det er også vanskeligere å forstå hverandre når fremmedspråk møter fremmedspråk enn når morsmål møter fremmedspråk. Man skal kunne et språk ganske godt for å håndtere andres språkproblemer godt.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no