Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Krigshelter eller lovbrytere?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-12-08, 13:03   #41
Fargo
Hogger i stein
 
Fargo sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 602
Fargo er populærFargo er populærFargo er populærFargo er populærFargo er populær
Standard

Sv: Krigshelter eller lovbrytere?

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Jeg synes fortsatt det høres ut som syting. "Vi er glemt og alle i Oslo skjønner ingenting, og alt skal foregå der". Synes dere det er rart at hovedpunktene for mye foregår i en hovedstad i et land? Eller rundt de største byene, i den landsdelen det bor flest folk?

Jeg synes fremdeles Lykken, som jeg har all mulig respekt for, bedriver en nokså forutsigbar argumentasjon langs linjen "alle syter". Jeg sier ikke "alt" eller "ingen ting" - som Lykken forsøker å få fram. Det jeg ber om er en litt mer ydmyk holdning til resten av landet.

Jeg forsøker en gang til. Det foregikk ingen "hovedpunkt" i hovedstaden i 1940. Det som skjedde var at utenriksministeren spaserte fra Lysaker til jobb, dagen da tyskerne passerte Drøbak og tok landet med 800 soldater.

Det skjedde heller ingen ting rundt de største byene i "landsdelen (der) det bor flest folk". De gav seg ende over, alle mann - med unntak av en tøffing på et fort, som fikk slengt av gårde noen skikkelige granater. (I parantes bemerket, det bor fremdeles flere i dette landet utenfor det sentrale østlandet).

Forøvrig mener nå jeg at det er mange i hovedstaden som forstår veldig mye. Men, mange av dem ser ikke veldig langt ut av hovedstaden. Og da handler det om det meste,, egentlig. Det er dumt, fordi det foregår faktisk ting "på bygda" og andre steder som det halvveis er blitt PK her på forumet å rakke ned på.

Jeg gleder meg eksemplvis til filmen "Jernanger" kommer på kino, etter at den har hatt verdenspremiere 14. januar 2009. Dette er en film som svært få i landets sentrale filmmiljø ønsket skulle lages. Så får vi se da, hva "utenforlandet" har fått til. Dette er dog ingen krigsfilm, men det er "samme soga" med hensyn på involveringen.

Produsenten, Maria Ekerhovd, hentet nesten alt av penger i Stavanger til Pål Jackmans film nummer 2 (Detektor var den første). Heldigvis taler vi om landets oljehovedstad, og det hjalp godt på da filmfiffen i Oslo så en annen vei.

Fargo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-08, 13:36   #42
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.292
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Krigshelter eller lovbrytere?

Opprinnelig lagt inn av Fargo, her.


Jeg tror at så lenge Oslo ser på resten av landet som sine kolonier, og omtaler stemmer derfra som "syting og klaging", så vil vi ha en konflikt gående i dette landet.

Dette er en ganske kraftig påstand, og bidrar vel ikke akkurat til noen nedtrapping av konflikt. Kanskje du skulle ta ditt eget råd?

Opprinnelig lagt inn av Fargo

Det jeg ber om er en litt mer ydmyk holdning til resten av landet.

Jeg er født og oppvokst i Oslo, men min mor er vokst opp i Troms og følte krigen på kroppen. Hun har fortalt mange historier som har gjort sterk inntrykk. Hvordan de smuglet mat til magre russerfanger, hvor lite mat de selv hadde fordi tyskerne tok mat og kua fra hennes mor, som var enke. Hvordan de eldre brødrene hennes ble banket opp av tyskerne, hvordan de fikk beskjed om å evakuere husene sine fordi alt skulle brennes. De ble sendt på flukt sørover i en liten båt, og ble gang på gang sendt videre fra småstedene nedover kysten - de lot dem ikke engang gå i land.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-08, 14:33   #43
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Krigshelter eller lovbrytere?

Jeg er rett og slett drittlei sånne påstander om Oslofolk, det er urettferdig og lite begrunnet, og jeg lurer egentlig på hvor du tar det fra? Med all respekt å melde.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-08, 14:52   #44
Fargo
Hogger i stein
 
Fargo sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 602
Fargo er populærFargo er populærFargo er populærFargo er populærFargo er populær
Standard

Sv: Krigshelter eller lovbrytere?

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Dette er en ganske kraftig påstand, og bidrar vel ikke akkurat til noen nedtrapping av konflikt. Kanskje du skulle ta ditt eget råd?



Jeg er født og oppvokst i Oslo, men min mor er vokst opp i Troms og følte krigen på kroppen. Hun har fortalt mange historier som har gjort sterk inntrykk. Hvordan de smuglet mat til magre russerfanger, hvor lite mat de selv hadde fordi tyskerne tok mat og kua fra hennes mor, som var enke. Hvordan de eldre brødrene hennes ble banket opp av tyskerne, hvordan de fikk beskjed om å evakuere husene sine fordi alt skulle brennes. De ble sendt på flukt sørover i en liten båt, og ble gang på gang sendt videre fra småstedene nedover kysten - de lot dem ikke engang gå i land.

Ja, huff, eksempelvis blodveien i Skibotn. Der døde det flere russerfanger enn hva det i hele tatt var nordmenn innom på Grini. Og det på en totalt meningsløs vei.

Fargo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-08, 15:20   #45
Fargo
Hogger i stein
 
Fargo sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 602
Fargo er populærFargo er populærFargo er populærFargo er populærFargo er populær
Standard

Sv: Krigshelter eller lovbrytere?

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Jeg er rett og slett drittlei sånne påstander om Oslofolk, det er urettferdig og lite begrunnet, og jeg lurer egentlig på hvor du tar det fra? Med all respekt å melde.

Tar hva fra hvor? Vel i motsetning til deg, så har vel jeg i det minste forsøkt å belegge mine påstander. Du kommer vel mest av alt med følelser, ubegrunnede påstander, og at du er drittlei maset fra resten av landet. Det blir ikke mye kjøtt på beina av den slags.

Når det gjelder "Jernanger", så har jeg selv snakket med produsenten om hvordan hun opplevde hovedstadsgjengen. Dette er nok også svært velkjent stoff for dem som bryr seg om film utenfor hovedstaden. Hun har vel ikke akkurat vært smålåten, produsenten. Men, det er nok ikke plukket opp i Oslo.

Når det gjelder "Ni Liv", så har jeg også selv snakket med Arne Skouen om filmen, men også det er velkjent stoff - altså at filmen viste et nokså stereotypt bilde av dem som kommer fra plasser utenfor Oslo.

At det pågår den dabatt i filmmiljøene nå om utspillet fra Oslo om å flytte alle Norske produksjoner til Nydalen, er kanskje også gått oslofolk hus forbi?

Det samme skjer innenfor akademia, hvor man på Blindern mener at de skal løsrives alle de landsens universitetene og skal opp til en internasjonal liga. Måten de skal få det til er ved å hente midler fra de øvrige universitetene.

Problemet er at universitetet i Oslo ikke akkurat fremstår som noe internasjonalt eliteuniversitet på noe spesielt område, mens universitetene i Bergen, Trondheim og Tromsø gjør det. De har hver på sitt område tatt en internasjonal føring innenfor sine fagfelt som UIO bare kan drømme om. Derfor synes nok dem i Bergen (og Stavanger) det var en anelse irriterende at Oslo brukte oppdagelsen av oljen i Nordsjøen som eksempel på at Oslo var så flinke. Akkurat som med krigshistorien, så forsøkte man å skryte på seg andres fortjeneste.

Jeg klarer ikke å dy meg. Helt siden viktingetiden har det foregått lite av spennende art (i denne sammenhng krigshandlinger) innerst i Oslofjorden. Det betyr antakelig at dere er et fredsommelig gjeng, eller så lar dere koloniene ta støyten - eller at dem som forsøker å ta oss har funnet ut at det skjer lite verdiskapning innerst i Oslofjorden. Men, det er der Vikingemuseene, som vi alle betaler for, ligger.

De kjente Vikingeslag: Slaget ved Hafrsfjord (utenfor Stavanger), Slaget ved Hastings (England), Slaget ved Stamford Bridge (England, London), Slaget ved Hjørungavåg (Møre og Romsdal), Slaget ved Svolder (sansynligvis i Østersjøen) og Slaget ved Stiklestad (Trøndelag).

Det er ikke uten grunn at Bergen var den handelsmessige hovedstaden og at Trondheim (Nidaros) var hovedstad på denne tiden. Dem som ga oss ryktet rundt om i verden, var folk fra langs kysten. Svært få kommer til Norge for å oppdage Oslo, de kommer for å se kysten og fjordene. Men, de tvinges for det meste innom Oslo. Så må de handle litt der, og drar hjem og forteller at Nprge har verdens kjedeligste og dyreste hovedstad - men, åhhh for et flott land. Og landet, det er det samme som det oslofolk ofte ser ned på.

Fargo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-08, 16:15   #46
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Krigshelter eller lovbrytere?

Eh, du prater om føleri, ubegrunnede og stereotype oppfatninger? Ditt siste innlegg har flust av stereotype holdninger.
Du mener at fordi du har pratet med noen produsenter og filmfolk, så har du sannheten om oslofolk og hvordan de fleste ser på resten av landet?
Du prater om oss og dem og kolonier, helt fantastisk, jeg trodde vi tilhørte samme nasjon. Samme med universitetet i Oslo, tror du det er befolket av kun folk derfra? Det er nok nordlendinger, østlendinger, vestlendinger og trøndere i salig blanding som vi ha det opp i en annen liga, du. Du har en utrolig nedlatende holdning, hvor kjedelig det er her og hvor lite som har skjedd og som skjer, jeg har aldri møtt noen fra østlandet som har pratet sånn om din del av landet eller andre deler, for den saks skyld. Og jeg trodde faktisk vi bodde ved kysten her også, innerst i en fjord. Jeg skal ikke begynne å ramse opp Osloområdets attraktive besøkssteder, og heller ikke rakke ned på nordlige områders flotte severdigheter, hva er vitsen?
Jeg besøker Lofoten hver sommer, og det er fantastisk, men jeg klarer å se at det er andre steder i landet som har mye flott også, uten at man må sette det opp mot hverandre. At det er uenigheter og debatter i filmmiljøet er en sak for seg selv, jeg fatter ikke at du lager det som en sak om Oslofolk og deres holdninger. Du har lite kjøtt på beina for det du uttaler her, synes jeg. Og du viser en foruintatt holdning til hva andre mener.

Opprinnelig lagt inn av Fargo, her.

Tar hva fra hvor? Vel i motsetning til deg, så har vel jeg i det minste forsøkt å belegge mine påstander. Du kommer vel mest av alt med følelser, ubegrunnede påstander, og at du er drittlei maset fra resten av landet. Det blir ikke mye kjøtt på beina av den slags.

Når det gjelder "Jernanger", så har jeg selv snakket med produsenten om hvordan hun opplevde hovedstadsgjengen. Dette er nok også svært velkjent stoff for dem som bryr seg om film utenfor hovedstaden. Hun har vel ikke akkurat vært smålåten, produsenten. Men, det er nok ikke plukket opp i Oslo.

Når det gjelder "Ni Liv", så har jeg også selv snakket med Arne Skouen om filmen, men også det er velkjent stoff - altså at filmen viste et nokså stereotypt bilde av dem som kommer fra plasser utenfor Oslo.

At det pågår den dabatt i filmmiljøene nå om utspillet fra Oslo om å flytte alle Norske produksjoner til Nydalen, er kanskje også gått oslofolk hus forbi?

Det samme skjer innenfor akademia, hvor man på Blindern mener at de skal løsrives alle de landsens universitetene og skal opp til en internasjonal liga. Måten de skal få det til er ved å hente midler fra de øvrige universitetene.

Problemet er at universitetet i Oslo ikke akkurat fremstår som noe internasjonalt eliteuniversitet på noe spesielt område, mens universitetene i Bergen, Trondheim og Tromsø gjør det. De har hver på sitt område tatt en internasjonal føring innenfor sine fagfelt som UIO bare kan drømme om. Derfor synes nok dem i Bergen (og Stavanger) det var en anelse irriterende at Oslo brukte oppdagelsen av oljen i Nordsjøen som eksempel på at Oslo var så flinke. Akkurat som med krigshistorien, så forsøkte man å skryte på seg andres fortjeneste.

Jeg klarer ikke å dy meg. Helt siden viktingetiden har det foregått lite av spennende art (i denne sammenhng krigshandlinger) innerst i Oslofjorden. Det betyr antakelig at dere er et fredsommelig gjeng, eller så lar dere koloniene ta støyten - eller at dem som forsøker å ta oss har funnet ut at det skjer lite verdiskapning innerst i Oslofjorden. Men, det er der Vikingemuseene, som vi alle betaler for, ligger.

De kjente Vikingeslag: Slaget ved Hafrsfjord (utenfor Stavanger), Slaget ved Hastings (England), Slaget ved Stamford Bridge (England, London), Slaget ved Hjørungavåg (Møre og Romsdal), Slaget ved Svolder (sansynligvis i Østersjøen) og Slaget ved Stiklestad (Trøndelag).

Det er ikke uten grunn at Bergen var den handelsmessige hovedstaden og at Trondheim (Nidaros) var hovedstad på denne tiden. Dem som ga oss ryktet rundt om i verden, var folk fra langs kysten. Svært få kommer til Norge for å oppdage Oslo, de kommer for å se kysten og fjordene. Men, de tvinges for det meste innom Oslo. Så de handle litt der, og drar hjem og forteller at Nprge har verdens kjedeligste og dyreste hovedstad - men, åhhh for et flott land. Og landet, det er det samme som det oslofolk ofte ser ned på.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-08, 19:37   #47
Pusurkine
Superaktiv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 405
Pusurkine er populærPusurkine er populærPusurkine er populærPusurkine er populær
Standard

Sv: Krigshelter eller lovbrytere?

Opprinnelig lagt inn av Fargo, her.

Tar hva fra hvor? Vel i motsetning til deg, så har vel jeg i det minste forsøkt å belegge mine påstander. Du kommer vel mest av alt med følelser, ubegrunnede påstander, og at du er drittlei maset fra resten av landet. Det blir ikke mye kjøtt på beina av den slags.

Når det gjelder "Jernanger", så har jeg selv snakket med produsenten om hvordan hun opplevde hovedstadsgjengen. Dette er nok også svært velkjent stoff for dem som bryr seg om film utenfor hovedstaden. Hun har vel ikke akkurat vært smålåten, produsenten. Men, det er nok ikke plukket opp i Oslo.

Når det gjelder "Ni Liv", så har jeg også selv snakket med Arne Skouen om filmen, men også det er velkjent stoff - altså at filmen viste et nokså stereotypt bilde av dem som kommer fra plasser utenfor Oslo.

At det pågår den dabatt i filmmiljøene nå om utspillet fra Oslo om å flytte alle Norske produksjoner til Nydalen, er kanskje også gått oslofolk hus forbi?

Det samme skjer innenfor akademia, hvor man på Blindern mener at de skal løsrives alle de landsens universitetene og skal opp til en internasjonal liga. Måten de skal få det til er ved å hente midler fra de øvrige universitetene.

Problemet er at universitetet i Oslo ikke akkurat fremstår som noe internasjonalt eliteuniversitet på noe spesielt område, mens universitetene i Bergen, Trondheim og Tromsø gjør det. De har hver på sitt område tatt en internasjonal føring innenfor sine fagfelt som UIO bare kan drømme om. Derfor synes nok dem i Bergen (og Stavanger) det var en anelse irriterende at Oslo brukte oppdagelsen av oljen i Nordsjøen som eksempel på at Oslo var så flinke. Akkurat som med krigshistorien, så forsøkte man å skryte på seg andres fortjeneste.

Jeg klarer ikke å dy meg. Helt siden viktingetiden har det foregått lite av spennende art (i denne sammenhng krigshandlinger) innerst i Oslofjorden. Det betyr antakelig at dere er et fredsommelig gjeng, eller så lar dere koloniene ta støyten - eller at dem som forsøker å ta oss har funnet ut at det skjer lite verdiskapning innerst i Oslofjorden. Men, det er der Vikingemuseene, som vi alle betaler for, ligger.

De kjente Vikingeslag: Slaget ved Hafrsfjord (utenfor Stavanger), Slaget ved Hastings (England), Slaget ved Stamford Bridge (England, London), Slaget ved Hjørungavåg (Møre og Romsdal), Slaget ved Svolder (sansynligvis i Østersjøen) og Slaget ved Stiklestad (Trøndelag).

Det er ikke uten grunn at Bergen var den handelsmessige hovedstaden og at Trondheim (Nidaros) var hovedstad på denne tiden. Dem som ga oss ryktet rundt om i verden, var folk fra langs kysten. Svært få kommer til Norge for å oppdage Oslo, de kommer for å se kysten og fjordene. Men, de tvinges for det meste innom Oslo. Så må de handle litt der, og drar hjem og forteller at Nprge har verdens kjedeligste og dyreste hovedstad - men, åhhh for et flott land. Og landet, det er det samme som det oslofolk ofte ser ned på.

Det at det er rolig og stabilt i Oslo, til tross for at det er mange mennesker og stor gjennomfart der, er vel et godt argument for å ha en hovedstad der.

Norge er et lite land og kan vel strengt tatt ikke ha mange sentere, mener du vi skal flytte hovedstaden til Bodø? Eller Ålesund? Bergen? Eller hva mener du egentlig?

De fleste såkalte Oslofolk har sine røtter fra andre steder i Norge, og har familie og tilknytning til andre steder i Norge. "Oslofolk" er ikke en ensartet gruppe med felles bakbrunn

Pusurkine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-08, 20:23   #48
Koma
Lysende norsk flaskekoker
 
Koma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.623
Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Krigshelter eller lovbrytere?

Opprinnelig lagt inn av Fargo, her.

I de aller fleste hus, som altså ikke var brent, bodde det tyskere i husets beste avdeling, så bodde de opprinnelige i kjelleren sammen med de tvangsinternerte fra Finnmark.

Hvor tror du de tyske soldatene i Oslo bodde?
Min bestemor og onkel hadde ihvertfall tyskere boende i sin leilighet i flere år såvidt jeg har forstått, mens bestefar satt på Grini. :åpplyseratdetskjeddeiOsloogså:

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-08, 20:26   #49
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Krigshelter eller lovbrytere?

Opprinnelig lagt inn av Koma, her.

Hvor tror du de tyske soldatene i Oslo bodde?
Min bestemor og onkel hadde ihvertfall tyskere boende i sin leilighet i flere år såvidt jeg har forstått, mens bestefar satt på Grini. :åpplyseratdetskjeddeiOsloogså:

Ja, og tro det eller ei, men det fantes&finnes også mange storgårder, smågårder, småbruk etc over hele Østlandet, også i Osloområdet, som opplevde det samme som man forteller om fra resten av landet. De fikk tilsendt folk som bodde der gjennom krigen, beslaglagt hjemmene av tyskerne, razziaer osv…

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-08, 20:46   #50
Koma
Lysende norsk flaskekoker
 
Koma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.623
Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Krigshelter eller lovbrytere?

Mitt inntrykk er for øvrig at de fleste som drev med motstandsarbeid, satt fengslet eller ble sendt til konsentrasjonsleirer under krigen ikke snakket så høyt om det i ettertid. Ikke alle historier er fortalt, hverken de fra Oslo eller landet for øvrig.

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-08, 01:05   #51
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.445
Blogginnlegg: 4
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Krigshelter eller lovbrytere?

Fargo, du snakker om en underholningsfilm, ikke en dokumentar. Klart hadde vi snakket om en dokumentarfilm om krigen i Norge, så hadde det vært skandaløst å bare snakke om Oslo. Men nå skal jo dette være en film om Max Manus og Oslogjengen og da kan vi hverken ha med blodveien eller kampene i Narvik. Skulle filmen ha dreid seg om Rinnan, så måtte den vel ha foregått i Trondheim? Kan ikke tenke meg annet.

Jeg synes det du sier høres vanvittig ut. Og jeg er nordfra. Jeg har en far som var gammel nok til å oppleve krigen. (Som barn tror jeg vi stoppet ved alle krigsminnesmerkene som fantes. ) Men selvfølgelig var hans fokus - som de fleste andre, påvirket av hans personlige interesser. Han var mest interessert i krigshandlingene i Nord-Norge og på østfronten. Jeg hadde for eksempel ikke hørt om Telavåg før jeg ble voksen, men for mannen min som er vestlenning er dette noe som en en "selvfølge".

Poenget mitt er at en dokumenter eller en historiebok må være objektiv, men en film eller en bok, må kunne fokusere på en interessant historie, uten at dette blir tolket som om denne historien underkjenner andre historier. Jeg må kunne få lov å kaste mat, selv om "barna i Afrika sulter". Det at denne historien blir fortalt er flott etter min mening. Jo flere stemmer jo bedre.

Du har forresten ikke kommentert på det jeg skrev om at historikere alle har sagt at kronikken som du nevner i hovedinnlegget er bare vås? Litt spesielt ettersom du har "Krigshelter eller lovbrytere?" som tittel. Uansett hva du måtte mene ellers, mener du at Max Manus var en lovbryter?

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-08, 10:33   #52
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Krigshelter eller lovbrytere?

Jeg syns Fargo har mange gyldige poenger. Nå skal det sies at det hadde vært mye mer aktuelt for 10-20 år siden enn i dag. Jeg syns det har blitt gjort mye for å rette opp i ubalansen fra de første tiårene, de siste årene. Det var jo ikke bare det at Oslo-gjengen fikk skrive krigshistorien. De fikk jo også dominerende innflytelse på politikken i hele etterkrigstiden. Planer lagt under krigen ble gjennomført til punkt og prikke. Inkludert noe som var nært på et statskupp mot Nygaardsvoll. Det er nok også en grunn til at det ble viktig at oslogjengen var Heltene (TM).

Men jeg syns det er unødvendig (og galt) å nedvurdere innsatsen disse gjorde. De risikerte livet over flere år. Mange mistet livet, enda flere opplevde tortur og konsentrasjonsleire. De gjorde langt mer enn guttestreker.

Jeg syns det er unødvendig å nedgradere deres innsats for å få frem at det også var andre som led.

En grunn til at det er disse historiene som har blitt fortalt er vel også at de var "gode historier". De hadde "gode helter" - kjekke, blonde gutter med gode verdier og et dannet språk. Krigsseilerne var jo en helt annen historie. De var en gjeng med sterkt traumatiserte, ofte også sterkt alkoholiserte, mennesker fra de nederste sammfunnslagene. Mine to grandonkler var vel typiske: En ble sprut, spenna gæren (han ble torpedert flere ganger), en annen drakk seg i hjel etter få år. Sånt blir det bare Film noir, av. Ikke heltefortellinger. Det ble vel også sagt offisielt flere ganger at det var ingen vits i å gi krigsseilerne penger - det ville likevel bare bli drukket opp av "slike folk".


Lykken: Du er utrolig historieløs hvis du ikke ser at historiefortellingen har vært enormt skjev, og at dette har mye mer med hvor makten ligger å gjøre, enn at det er her det bor flest mennesker.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-08, 11:54   #53
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Krigshelter eller lovbrytere?

Opprinnelig lagt inn av Pusurkine, her.

Det at det er rolig og stabilt i Oslo, til tross for at det er mange mennesker og stor gjennomfart der, er vel et godt argument for å ha en hovedstad der.

Norge er et lite land og kan vel strengt tatt ikke ha mange sentere, mener du vi skal flytte hovedstaden til Bodø? Eller Ålesund? Bergen? Eller hva mener du egentlig?

De fleste såkalte Oslofolk har sine røtter fra andre steder i Norge, og har familie og tilknytning til andre steder i Norge. "Oslofolk" er ikke en ensartet gruppe med felles bakbrunn

Virker som du leser det du vil lese av det Fargo skriver. Han sier ingenting om å flytte hovedstaden, han forteller om den gang det var andre steder i landet som var handelssentrum og hvorfor.

Det at Oslofolk ikke er en ensartet gruppe må vel bety at også folk nordfra er er gruppe med diversitet?

  Svar med sitat
Gammel 26-12-08, 11:56   #54
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Krigshelter eller lovbrytere?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Lykken: Du er utrolig historieløs hvis du ikke ser at historiefortellingen har vært enormt skjev, og at dette har mye mer med hvor makten ligger å gjøre, enn at det er her det bor flest mennesker.

Nå har du vel kokt ned innleggene mine til å bety noe annet. Jeg har ingen problemer med å være med på det, selv om jeg synes det er malplassert å angripe Max Manus og denne filmen til inntekt for det synet. Det er en del som Fargo har skrevet som jeg har reagert på og som jeg har argumentert mot.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-08, 14:33   #55
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Krigshelter eller lovbrytere?

Opprinnelig lagt inn av Fargo, her.

Jeg forstår jo at Østlendinger, og da spesielt de fra Akershus og Oslo blir provosert, men sannheten er nå en gang at mens de spilte radiooverført fotball med tyskerne så var det krig i nord.



Genialt, Fargo!

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-08, 15:08   #56
Fargo
Hogger i stein
 
Fargo sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 602
Fargo er populærFargo er populærFargo er populærFargo er populærFargo er populær
Standard

Sv: Krigshelter eller lovbrytere?

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Nå har du vel kokt ned innleggene mine til å bety noe annet. Jeg har ingen problemer med å være med på det, selv om jeg synes det er malplassert å angripe Max Manus og denne filmen til inntekt for det synet. Det er en del som Fargo har skrevet som jeg har reagert på og som jeg har argumentert mot.

Du har vel strengt tatt ikke argumentert, du har vel mest følt.

Fargo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-08, 15:14   #57
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Krigshelter eller lovbrytere?

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Nå har du vel kokt ned innleggene mine til å bety noe annet. Jeg har ingen problemer med å være med på det, selv om jeg synes det er malplassert å angripe Max Manus og denne filmen til inntekt for det synet. Det er en del som Fargo har skrevet som jeg har reagert på og som jeg har argumentert mot.

Jeg kan ikke se at Fargo går til angrep på Max Manus, han prøver derimot å gi et mer nyansert fokus på det som skjedde under krigen. Fargo fikk for noen tråder siden tyn for å ikke beherske sarkasme, ironi og forumets tone på en tilfredstillende måte. At han nå skriver krasst og direkte betyr bare at integreringen i forumet var vellykket, at han er inne i sjargongen.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-08, 15:44   #58
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.439
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Krigshelter eller lovbrytere?

Jeg syns Polyanna sier det bra om om hvorfor vi hører så mye mer om Oslogjengen enn motstandsinnsatsen andre steder i landet.

Mange av Oslogjengens bragder var spektakulære, og nettop slikt oppsiktsvekkende stoff folk snakket om rundt middagsbordet i hele landet. Propagandaeffekten var nok stor, og det å sette mot i folk er også en viktig del av krigføring.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-08, 16:08   #59
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.283
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Krigshelter eller lovbrytere?

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg kan ikke se at Fargo går til angrep på Max Manus, han prøver derimot å gi et mer nyansert fokus på det som skjedde under krigen. Fargo fikk for noen tråder siden tyn for å ikke beherske sarkasme, ironi og forumets tone på en tilfredstillende måte. At han nå skriver krasst og direkte betyr bare at integreringen i forumet var vellykket, at han er inne i sjargongen.

Jepp.

:bidrar:

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-08, 17:35   #60
Kneazle
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Krigshelter eller lovbrytere?

Leser med stor interesse. Skal se filmen om en halvtime, og jeg gleder meg. Og jeg lover at jeg ikke skal gå ut fra kinosalen med en oppfatning om at krigens dramatikk i hovedsak utspilte seg i Oslo.

  Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no