Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Har du fordommer mot mennesker fra andre deler av landet?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-03-08, 16:26   #41
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du fordommer mot mennesker fra andre deler av landet?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg har en del forutinntatte oppfatninger om folk fra de fleste regionene i Norge (som høyrøstede bergensere, pietistiske sørlendinger, gjerrige sunnmøringer, rånete trøndere, vulgære nordlendinger, trege hedmarkinger og selvhøytidelige oslofolk), men jeg kjenner også folk fra alle regioner som ikke passer inn i disse stereotypiske oppfatningene, og "bruker" dem egentlig ikke på individnivå.

Hva er alle de andre fylkene da/områdene da?

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-08, 16:29   #42
Mandino
inn i dimman
 
Mandino sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.230
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Har du fordommer mot mennesker fra andre deler av landet?

Fordommer og fordommer... Har erfart at mannen min kommer fra et sted hvor folk flest er svært fordomsfulle og veldig lite inkluderende. Er derfor veldig glad for at våre barn ikke skal vokse opp på dette stedet.

__________________
Mandino

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-08, 17:27   #43
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.918
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Har du fordommer mot mennesker fra andre deler av landet?

Fordommer, jo, jeg har vel det, men jeg antar ikke at alle fra Bergen er brautende og høylydte eller at alle fra Fredrikstad rægger rundt med en pils i hånda på Svinesund hver skjærtorsdag.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-08, 17:32   #44
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.114
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du fordommer mot mennesker fra andre deler av landet?

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Hva er alle de andre fylkene da/områdene da?

Hm?

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-08, 17:38   #45
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.298
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du fordommer mot mennesker fra andre deler av landet?

Alle utenfor Oslos bygrenser er bønder. Selvfølgelig.

:ignorerer egen oppvekst:

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-08, 17:39   #46
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.090
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har du fordommer mot mennesker fra andre deler av landet?

Jeg er nordlending selv og har en del dårlige erfaringer med nordlendinger fra distriktene. Ellers kjenner jeg trivelige folk fra alle deler av Norge og kan ikke si at fordommer er det som dominerer holdningene mine til verken vestlendinger, sørlendinger eller østlendinger.

__________________
Nooria
Storebror 2003, Mellomsøster 2006 og Minstemann august 2008.
Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-08, 17:49   #47
Tøtto
Superduperaktiv
 
Tøtto sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 664
Tøtto er litt kulTøtto er litt kulTøtto er litt kul
Standard

Sv: Har du fordommer mot mennesker fra andre deler av landet?

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Ja. Bergensere er best. Alt annet er annenrangs.

__________________
..
Tøtto er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-08, 17:54   #48
Mani
Helt vanlig
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.535
Blogginnlegg: 16
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Har du fordommer mot mennesker fra andre deler av landet?

Sikkert, men jeg tror ikke de stikker så dypt.

__________________
Mani er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-08, 18:05   #49
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.236
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du fordommer mot mennesker fra andre deler av landet?

Tja, jeg har nok noen temmelig godlunte forestillinger (kan man si det? ) om folk fra landsdeler som gruppe, men ikke på individnivå. F.eks. rømmer jeg byen når RBK (en sjelden gang) spiller cupfinale, men møter gjerne Albertine igjen for det.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-08, 18:14   #50
Anne
Bør lage seg en tittel selv
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.740
Anne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du fordommer mot mennesker fra andre deler av landet?

Tja, men jobber med saken. :risterpåhodet:

Det er mest i fotballesesongen, da syns jeg alle trøndere er pakk, alle østlendinger er pakk og alle siddiser er pakk.
Men det stikker ikke så dypt. Tror jeg.

Jeg er bergenser, men har trønderske aner som jeg fornekter hver dag

Anne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-08, 18:39   #51
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du fordommer mot mennesker fra andre deler av landet?

Nei, det tror jeg ikke. Ikke utover pisspreik og dårlige vitser, iallfall.

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-08, 18:47   #52
Fruktflua
Sperret
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Innlegg: 6.377
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har du fordommer mot mennesker fra andre deler av landet?

Jeg har ingen fordommer mot mennesker bare fordi de kommer fra en bestemt landsdel, men jeg sliter litt med noen varianter av rogalandsdialekten. Det kan jeg virkelig ikke noe for.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-08, 20:08   #53
Nebbia
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Har du fordommer mot mennesker fra andre deler av landet?

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Hedmarkinger er trivelige folk, men jeg opplever dem som veldig trauste ...

Trege blir ofte også brukt for å beskrive hedemarkinger, men som en politisk ukorrekt sekkebetegnelse synes jeg traust er en bedre betegnelse. Men dette er vel også positivt? Med trausthet følger troverdighet.

Jeg husker en heftig diskusjon mellom konsernsjef Jan Erik Langangen og finansminister Sigbjørn Johnsen tidlig på 90-tallet. Jeg kommer ikke i farten på hva Langangen anklaget Johnsen for, men da svaret fra finansminsteren var "Det har itte je sagt" var saken ferdigdiskutert i media. Det har sikkert noe med faglig tyngde og generell autoritet å gjøre, men det var noe traust, troverdig og diskusjonsdrepende over Sigbjørn Johnsens uttalelse.

  Svar med sitat
Gammel 24-03-08, 22:11   #54
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.107
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du fordommer mot mennesker fra andre deler av landet?

Jeg syns sånne geografiske fordommer ofte stemmer, jeg da. Det ER ikke tilfeldig at det ikke finnes gatemusikanter i Ålesund! (Ingen sunnmøringer betaler for noe som er gratis). Det FINNES flere træge trøndere enn ellers i befolkningen. Det ER et friskere språk og en mer uhøytidelig stemning nordpå. Ingen som opplevde "hente hem gullet"-perioden i høst kan si at det ikke er NOE med bergenserne! Det er noe eget ved å jobbe på sørlandet, har jeg opplevd (hygge, uformelt, varme).

Fordommer er hjernens måte å navigere i verden på og ingen ting å skjemmes over. Så lenge man vet at man har dem.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-08, 22:15   #55
Lenam
awesom
 
Lenam sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.559
Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har du fordommer mot mennesker fra andre deler av landet?

Opprinnelig lagt inn av Dragen, her.

Ja. Jeg foretrekker nordlendinger og østlendinger. Og mumrik.

Og er nordlendingerne skapsvensker da er de jo bare helt fabelaktige, sant?

__________________
Personality Goes a Long Way.

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-08, 22:18   #56
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har du fordommer mot mennesker fra andre deler av landet?

Jeg hadde! Tidligere kjente jeg ingen trøndere bortsett fra avdelingskontoret vårt i Trondheim. Og der var alle utrolig "sytete" og oppførte seg som om de hadde mindreverdighetskomplekser iforhold til Oslokontoret osv. Vi var så sinnsykt lei sytingen til trønderne. Men jeg ser nå i etterkant at det sannsynligvis var utrolig dårlig arbeidskultur ved den avdelingen.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-08, 22:19   #57
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har du fordommer mot mennesker fra andre deler av landet?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg syns sånne geografiske fordommer ofte stemmer, jeg da. Det ER ikke tilfeldig at det ikke finnes gatemusikanter i Ålesund! (Ingen sunnmøringer betaler for noe som er gratis). Det FINNES flere træge trøndere enn ellers i befolkningen. Det ER et friskere språk og en mer uhøytidelig stemning nordpå. Ingen som opplevde "hente hem gullet"-perioden i høst kan si at det ikke er NOE med bergenserne! Det er noe eget ved å jobbe på sørlandet, har jeg opplevd (hygge, uformelt, varme).

Fordommer er hjernens måte å navigere i verden på og ingen ting å skjemmes over. Så lenge man vet at man har dem.

Utrolig bra sagt!

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-08, 22:28   #58
Solblomst
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Har du fordommer mot mennesker fra andre deler av landet?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg syns sånne geografiske fordommer ofte stemmer, jeg da. Det ER ikke tilfeldig at det ikke finnes gatemusikanter i Ålesund! (Ingen sunnmøringer betaler for noe som er gratis). Det FINNES flere træge trøndere enn ellers i befolkningen. Det ER et friskere språk og en mer uhøytidelig stemning nordpå. Ingen som opplevde "hente hem gullet"-perioden i høst kan si at det ikke er NOE med bergenserne! Det er noe eget ved å jobbe på sørlandet, har jeg opplevd (hygge, uformelt, varme).

Fordommer er hjernens måte å navigere i verden på og ingen ting å skjemmes over. Så lenge man vet at man har dem.

Hvor i alle dager har du det fra? Og det at Sunnmøringer er så gjerrige er bare noe stort pisspreik.

  Svar med sitat
Gammel 24-03-08, 22:38   #59
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du fordommer mot mennesker fra andre deler av landet?

Nå var nå Polyanna innom og sa så mye bra og fint, så da velger jeg å bare fjase. :enkel:

Klart jeg har fordommer. Striler er aller verst. Deretter kommer trøndere, og østlendingene bare syter.

Sitat:

Byen e Bergen og laget e Brann!

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-08, 22:38   #60
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du fordommer mot mennesker fra andre deler av landet?

Opprinnelig lagt inn av Solblomst, her.

Og det at Sunnmøringer er så gjerrige er bare noe stort pisspreik.

Pøhøh!
Det er de det så!
:har vært samboer med flere eksemplarer:

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
eplekjekk, fordommer, hedmarkinger, nordlendinger, oslolosen, rogalendinger, samer, trygge oslo, trøndere

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no