Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er alle barna deres sikret etter den nye loven?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-08-07, 22:15   #41
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.839
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er alle barna deres sikret etter den nye loven?

Ja, vi følger loven. Storebror sitter i putestolen sin og lillebror har sånn 5punkts stol.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-07, 22:28   #42
Stikka
...
 
Stikka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.284
Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Er alle barna deres sikret etter den nye loven?

Ja begge er riktig sikret. Storesøster sitter bakovervendt i Brio Zento, Britax Two-Way eller Akta Graco Cosmic, avhengig av hvilken bil hun sitter i. Hun er 104cm og 19kg. Lillebror sitter bakovervendt i MaxiCosi Cabriofix med isofixbase. Han er 68cm og 8,5kg.

Ser mye variabel sikring rundt omkring ja.

__________________
-------------------------------------------------------------
Hard work has a future payoff. Laziness pays off NOW
Stikka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-07, 23:16   #43
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.790
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er alle barna deres sikret etter den nye loven?

Opprinnelig lagt inn av Fruktflua, her.

Min er 114 cm, veier 19-21 kg, og sitter på bilpute. Vi har sånn rød sak montert fast i bilbelte som regulerer skulderhøyden på beltet. I følge mannen er det godkjent etter de nye reglene. Selv ville jeg gjerne hatt han i et bilsete, men han er for stor.

Storesøster er 130 lang og har bilseter som passer helt fint. Det ene har hun hatt siden hun var tre og et halvt år, det andre fra hun var fire år og jeg regner med at hun kan bruke dem ennå i et par-tre år. Det er ikke vanskelig å få tak i.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-07, 00:26   #44
Virra
Superaktiv
 
Virra sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 481
Virra er litt kulVirra er litt kulVirra er litt kul
Standard

Sv: Er alle barna deres sikret etter den nye loven?

Ja, her sikres det etter forskriftene

Virra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-07, 01:25   #45
Noba
🎈
 
Noba sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 3.778
Noba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er alle barna deres sikret etter den nye loven?

Begge er forskriftsmessig sikret her. Lillemor på 4 år sitter forovervendt i en Britax Røhmer og nobalille på 5 mnd sitter bakovervendt i en MaxiCosi

__________________
Frøkna (mai 03) og Junior (mars 07)

Noba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-07, 10:24   #46
Mamma Rosa
strikker
 
Mamma Rosa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.811
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Er alle barna deres sikret etter den nye loven?

Ja, ikke bare etter loven, men etter hva som er anbefalt.
Dvs. niåring (30 kg, 130 cm) og sjuåring (25 kg, 125 cm) i beltestol og lillebror på to(14,3 kg, 90 cm) sitter bakovervendt.


Ser utrolig mye dårlig sikring rundt omkring. Det hender jeg sier i fra også.
Har til gode å høre at noen sier "Åh? det må vi få gjort noe med".
Standard svar er; "Joda, men nå har vi bare gjort det sånn".

__________________
Hører du det nok, så tror du på det.
Mamma Rosa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-07, 12:09   #47
Anuk
Bør lage seg en tittel selv
 
Anuk sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.946
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Er alle barna deres sikret etter den nye loven?

Vi hadde akkurat en 9åring på besøk og kun forklarte snusfornuftig at man måtte sitte på pute selv om man var 9år, men det var det mange i klassen hennes som ikke gjorde det. Og litt av problemet ligger sikkert der - at mange foreldre ikke er klar over at det har forandret seg eller at det er vanskelig å få ungene tilbake i setet når de allerede har sluttet.

For oss er det greit - vi bare fortsetter med det setet vi har, som er opp til 36 kg. Det varer i mange år ennå.

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-07, 12:29   #48
Beckett
Fornøyd
 
Beckett sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.552
Blogginnlegg: 48
Beckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Er alle barna deres sikret etter den nye loven?

Her er begge barna sikret forskriftsmessig og etter anbefalinger. Storebror på drøyt 2 år (på noen-og-nitti cm og 14 kilo) sitter bakovervendt i BeSafe izi Combi, og lillebror på 7 mnd. (drøyt 70 cm og rundt 9 kilo) i bakovervendt Britax. Jeg fikk helt bakoversveis da en av damene i barselgruppa fortalte at de nå flytter barnet (7 mnd.) over i forovervendt bilstol.

__________________
05 07

Beckett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-07, 13:04   #49
*HH*
Frøken
 
*HH* sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.269
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Er alle barna deres sikret etter den nye loven?

Opprinnelig lagt inn av Anuk, her.

Og litt av problemet ligger sikkert der - at mange foreldre ikke er klar over at det har forandret seg eller at det er vanskelig å få ungene tilbake i setet når de allerede har sluttet.

Det tror jeg også, og det er veldig synd.

__________________
I valg mellom falske venner og åpne fiender har jeg alltid foretrukket det siste - Bjørnstjerne Bjørnson

Mamma til poden 05 og prinsessen 11.
*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-07, 13:42   #50
Misteri
Opp og ned
 
Misteri sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.767
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er alle barna deres sikret etter den nye loven?

Ja i min bil har alle riktige seter etter størrelse.

Hvor store må de forresten være når de kun kan bruke pute? Mellomste på fire år har sete med rygg, mens åtteåringen har pute. Frøkna på to år sitter fortsatt bakovervendt.

__________________
Misteri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-07, 13:50   #51
Libra
Bør lage seg en tittel selv
 
Libra sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.505
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er alle barna deres sikret etter den nye loven?

Helt ærlig? Jeg vet ikke. Guttungen er 143 høy og veier 38 kg ..... han veide over 36 da de nye forkriftene kom, så jeg slo meg liksom bare til ro med at da var det greit at han ikke hadde annen sikring enn bilbelte . Men, sitte foran får han ikke lov til, har sagt at det må han vente med til han er 150 lang.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-07, 14:14   #52
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er alle barna deres sikret etter den nye loven?

Opprinnelig lagt inn av Misteri, her.

Ja i min bil har alle riktige seter etter størrelse.

Hvor store må de forresten være når de kun kan bruke pute? Mellomste på fire år har sete med rygg, mens åtteåringen har pute. Frøkna på to år sitter fortsatt bakovervendt.

Jeg tror de kan bruke pute når de kan bruke beltestol, etter loven. Men beltestol er anbefalt så lenge de passer i den, omtrent.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-07, 14:21   #53
*HH*
Frøken
 
*HH* sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.269
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Er alle barna deres sikret etter den nye loven?

Ettersom jeg har forstått er det å foretrekke pute med rygg fremfor bare pute, bare for å ha fått med det.

__________________
I valg mellom falske venner og åpne fiender har jeg alltid foretrukket det siste - Bjørnstjerne Bjørnson

Mamma til poden 05 og prinsessen 11.
*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-07, 14:39   #54
Fruktflua
Sperret
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Innlegg: 6.377
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er alle barna deres sikret etter den nye loven?

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Storesøster er 130 lang og har bilseter som passer helt fint. Det ene har hun hatt siden hun var tre og et halvt år, det andre fra hun var fire år og jeg regner med at hun kan bruke dem ennå i et par-tre år. Det er ikke vanskelig å få tak i.

Har kjøpt.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-07, 15:12   #55
Mamma Rosa
strikker
 
Mamma Rosa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.811
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Er alle barna deres sikret etter den nye loven?

..og så er det litt synd at det er mange snur barnet bare det veier nok, eller bruker kun pute istedet for beltestol.
Mange burde være mer opptatt av hva som er tryggest og ikke kun hva som er lovlig.

__________________
Hører du det nok, så tror du på det.
Mamma Rosa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-07, 16:03   #56
Selma
blid
 
Selma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.785
Selma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Er alle barna deres sikret etter den nye loven?

Jentene er 5 1/2 år og snart 8 1/2 år - begge sitter i beltestol (Maxi Cosi Rohdi XP).

__________________
Selma og jentene (-99 og -02)
Selma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-07, 16:26   #57
Misteri
Opp og ned
 
Misteri sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.767
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er alle barna deres sikret etter den nye loven?

Opprinnelig lagt inn av Mamma Rosa, her.

..og så er det litt synd at det er mange snur barnet bare det veier nok, eller bruker kun pute istedet for beltestol.
Mange burde være mer opptatt av hva som er tryggest og ikke kun hva som er lovlig.

Helt enig der. Kunne godt tenkt meg ryggstol til eldstemann, men det var det med plass i bilen da. Såvidt vi får trøkt sammen de tre stolene som er der nå. Mellomste er også en stor gutt, så vi måtte snu han før jeg ønsket.

Eldste er 135 cm nå, så jeg håper og tror det er bra nok med pute. Han sitter hvertfall fint i det med belte riktig plassert.

__________________
Misteri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-07, 16:37   #58
Kaija
WF: Sausnebbet
 
Kaija sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.825
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er alle barna deres sikret etter den nye loven?

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Mine er sikra etter forskriftene. Noe anna hadde vært uaktuelt. De var forøvrig likt sikra før den nye loven trådte i kraft også.

Signerer!

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-07, 18:02   #59
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Er alle barna deres sikret etter den nye loven?

Mine er riktig sikret. Lillebror sitter i bakovervendt babysete og storebror sitter i beltestol.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-07, 18:12   #60
Isa
--
 
Isa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.040
Blogginnlegg: 1
Isa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er alle barna deres sikret etter den nye loven?

Selvfølgelig! Storebror i beltestol og lillesøster bakovervendt.

Men hadde du spurt samme spørsmål i barnehagen, hadde det vært mye ymse svar tror jeg. Jeg blir sjokkert nesten daglig over hvordan folk sikrer barna sine.

Isa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no