Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Vil du ha søndagsåpne butikker?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Vil du ha åpne søndagsbutikker?
Nei 115 51,80%
Ja, men matbutikker holder 52 23,42%
Ja, men ikke matbutikker 0 0%
Ja, alt 48 21,62%
Jeg har ikke tatt stilling 5 2,25%
Gulrot 2 0,90%
Deltakere: 222. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-01-15, 19:56   #81
Albertine
Bør lage seg en tittel selv
 
Albertine sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2014
Innlegg: 3.687
Blogginnlegg: 35
Albertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vil du ha søndagsåpne butikker?

Det som er tingen er jo at dersom dette går gjennom så vil folk benytte seg av tilbudet selv om de i utgangspunktet var i mot det.

Albertine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-15, 20:34   #82
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.801
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil du ha søndagsåpne butikker?

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Verken arbeidsgivere, arbeidstakere eller kunder ønsker det, i følge NRK. Det er jo ganske interessant. Hva er da poenget? Dette er virkelig regjeringen for særinteresser altså.

Nøyaktig hva jeg satt og lurte på også. Hva i all verden er poenget med å tillate søndagsåpne butikker, når det ikke er ønsket?

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-15, 20:41   #83
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.284
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil du ha søndagsåpne butikker?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Det er noen underlige mekanismer i sånne saker. Hvis ingen ønsker det burde det ikke gjøre noe om det var lov heller? For de som ønsker det av ulike årsaker. Det kan være så enkelt som at enkelte butikker har eiere med andre religioner og dermed ønsker en annen hviledag/fridag. Sånn er det jo i endel andre land, at man finner butikker åpne på litt ulike tidspunkt. Jeg tenker at dette er noe som bransjen egentlig burde greie å bli enige om seg imellom og som det ikke burde være nødvendig med lovregulering på.

Og så synes jeg vel at de samme som er opptatt av at folk skal ha fri på søndager også stiller opp og protesterer neste gang sykepleiernes arbeidsgivere mener de "må da kunne jobbe litt mer helg".

Det er litt mer enn en nyanseforskjell på de som har valgt et yrke hvor det utvilsomt må påregnes arbeidstid søndager og røde dager, og å innføre søndagsarbeid for butikkmedarbeidere som har en tariff på 100 k mindre i året enn sykepleiernes minstelønn.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-15, 22:26   #84
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.239
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil du ha søndagsåpne butikker?

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Det er litt mer enn en nyanseforskjell på de som har valgt et yrke hvor det utvilsomt må påregnes arbeidstid søndager og røde dager, og å innføre søndagsarbeid for butikkmedarbeidere som har en tariff på 100 k mindre i året enn sykepleiernes minstelønn.

Så du synes at sykepleiere da kan jobbe så mange helger som arbeidsgiveren vil fordi de må påregne noe helg i utgangspunktet? Det er en digresjon altså, men jeg er imponert over viljen til å styre på en måte som gjør at nettopp butikkmedarbeidere slipper helgejobb. Jeg tenker litt enten-eller der. Enten må man være skikkelig verdikonservative og sørge for at færrest mulig må jobbe kveld og helg (det er innlysende at noen må) eller så må det i utgangspunktet være greit at alle gjør det.

Det at det er ugunstig for mindre butikker synes jeg er et viktigere argument i så måte, og noe som gjør at jeg tenker at det kan være fornuftig med en regulering av åpningstid.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-15, 01:55   #85
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.619
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil du ha søndagsåpne butikker?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Det er noen underlige mekanismer i sånne saker. Hvis ingen ønsker det burde det ikke gjøre noe om det var lov heller? For de som ønsker det av ulike årsaker. Det kan være så enkelt som at enkelte butikker har eiere med andre religioner og dermed ønsker en annen hviledag/fridag. Sånn er det jo i endel andre land, at man finner butikker åpne på litt ulike tidspunkt. Jeg tenker at dette er noe som bransjen egentlig burde greie å bli enige om seg imellom og som det ikke burde være nødvendig med lovregulering på.

Jepp.

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

å innføre søndagsarbeid for butikkmedarbeidere som har en tariff på 100 k mindre i året enn sykepleiernes minstelønn.

Innføre? Det er ikke det samme som å fjerne en lov som forbyr butikker å ha åpent.

Men uansett. Dette er vel bare egentlig en klassisk verdidebatt/liberalitetsdebatt om hvor grensen skal gå for hva folk og fe skal få bestemme selv. Jeg liker ikke en grunntanke om at folk er domme og handler dommt og derfor må beskyttes mot egne domme handlinger fordi de ikke skjønner konsekvensen av dem (satt på spissen selvsagt).

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-15, 09:37   #86
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.905
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil du ha søndagsåpne butikker?

Men Miss Norway. Om argumentet om at alle skal få bestemme over seg selv skal gjelde her, så må man se for seg en situasjon der sjefen foran hver søndag sier "Vi trenger fire mennesker for å kunne holde åpent på søndag. Hvem har lyst til å jobbe?" Og hvis Stine, Anders, Morten og Hanne har lyst til å jobbe så sier hun "Flott, da holder vi åpent". Neste søndag er Stine invitert på helgetur med noen venner og datteren til Morten har fødselsdag og ingen andre har lyst til å jobbe så da holder de stengt.

Jeg tror ikke at det kommer til å fungere sånn. Jeg tror at søndagsarbeid kommer til å bli pålagt på samme måte som arbeid på andre dager. Og vi kan ha en liten diskusjon med sykepleierne og legene her på forumet om hvor greit det er å arbeide på en dag da resten av familien har fri og så ha fri på en tirsdag når alle andre er på jobb og skole, og man uansett må stå tidlig opp. Jeg, som stort sett arbeider på ukedagene og har fri sammen med familien min, kan av og til synes at det høres deilig ut når min venninne, som er lege, har avspaseringsuke og plutselig er hjemme alene en hel uke på dagtid. Samtidig så vet jeg hvor mye hun har betalt for det i forhold til helger der hun ikke har vært hjemme. Jeg forstår at det må være sånn for noen arbeidsgrupper, jeg forstår ikke at det må være sånn for andre arbeidsgrupper som har et yrke som ikke trenger å være tilgjengelig til alle tider.

Og når du sier at det ikke er noe som blir innført, det er bare et forbud som tas vekk og så får butikkene velge selv. Jeg synes også at det høres riktig ut. Men det butikkeiere selv sier ( i hvert fall de som driver små butikker ) er at det ikke fungerer slik, men at det blir et press for å holde åpent enten du selv mener at det er en god ide økonomisk eller sosialt eller ikke. Med andre ord, en stor risiko for at dette gjør livet enda vanskeligere for de som prøver å starte sin egen bedrift.

Jeg vet at det fungerer slik på kjøpesentre. Dersom kjøpesenteret holder åpent så å også alle butikkene som er der også holde åpent.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-15, 10:34   #87
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.858
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vil du ha søndagsåpne butikker?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

(...)
Og så synes jeg vel at de samme som er opptatt av at folk skal ha fri på søndager også stiller opp og protesterer neste gang sykepleiernes arbeidsgivere mener de "må da kunne jobbe litt mer helg".

Så fordi jeg har en mening du er uenig i, må jeg ha en annen mening du er enig? Jeg har allerede svart at jeg handler ikke på søndager. Når det gjelder saken om hvorvidt sykepleierne skulle kunne pålegges en høyere frekvens av helgearbeid har jeg protestert på det. Også innenfor helsesektoren er det en del arbeid som må gjøres i helgen og en del som uten ulemper for noen kan forbeholdes hverdagene. Men det er da en avsporing?

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-15, 10:35   #88
astrid_d
Superduperaktiv
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 637
astrid_d er populærastrid_d er populærastrid_d er populær
Standard

Sv: Vil du ha søndagsåpne butikker?

Jeg synes at jeg må klare å handle innenfor åpningstidene som er nå. Matbutikkene her er åpne til kl 23 hver dag. Resterende butikker skal jeg også klare å rekke. Planlegging er nøkkelordene.

astrid_d er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-15, 12:10   #89
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.434
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil du ha søndagsåpne butikker?

Det Blå sier. Og så var det noen tidligere i tråden som sa noe om konsekvenser pv ringvirkninger. Hvis butikkansatte skal jobbe på søndager, og søndager blir mer akseptert som "normalarbeidstid", hva da når dette sprer seg til flere yrkesgrupper?

Hvem skal passe barna hvis mor er lege og far jobber i butikk? Hva om det blir "et krav" om at barnehager skal være åpen på søndager?

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-15, 12:15   #90
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil du ha søndagsåpne butikker?

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Det Blå sier. Og så var det noen tidligere i tråden som sa noe om konsekvenser pv ringvirkninger. Hvis butikkansatte skal jobbe på søndager, og søndager blir mer akseptert som "normalarbeidstid", hva da når dette sprer seg til flere yrkesgrupper?

Hvem skal passe barna hvis mor er lege og far jobber i butikk? Hva om det blir "et krav" om at barnehager skal være åpen på søndager?

Dette er jo et problem som finnes nå, helsepersonell gifter seg i stor grad med andre helsepersonell.

Men jeg er enig, det er en trend mot å oppløse "normalarbeidstiden", som ikke er spesielt ønskelig, for det er skikkelig skikkelig drit å jobbe helger.

Men katta har et poeng, og det er at selv om mange sykepleiere jobber helg, så bør de få mer støtte på at det absolutt ikke er greit å jobbe enda mer helg. Det er ikke noe man blir vant til, tvertimot. Og forslagene som kommer går ofte på at de skal gå fra tredjehver helg til annenhver. Å jobbe annenhver helg er ikke forenlig med å ha familieliv, og da kommer en god del til å slutte.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-15, 12:22   #91
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil du ha søndagsåpne butikker?

Jeg er helt enig med Missa om at dette er noe som ikke burde vært lovregulert. Prinsippet bør være at en ting er lovlig hvis det ikke er store negative samfunnsmessige eller individuelle konsekvenser av at det er lovlig. Jeg tror resten av verden med søndagsåpent har vist at det ikke er store samfunnsmessige konsekvenser av søndagsåpent. Vi skal ivareta arbeidsmiljøloven for de ansatte, så klart.

Noen butikker vil får problemer og må tilpasse driften deretter, noen vil ha en stor fordel. Joker er jo et stjerneeksempel på butikker som var nærmest utkonkurrert gjennom å falle utenfor de store kjedene, nå har de hatt en kjempemulighet - ikke fordi de er gode eller billige, men fordi de er små. Dette vil gå seg til. Det vil bli mer lønnsomhet over tid, til sammen.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-15, 13:32   #92
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 13.973
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Vil du ha søndagsåpne butikker?

Nei.
Har vel benyttet meg av det 2 ganger. Men det var mer fordi jeg kjørte forbi likevel og dermed ikke trengte å kjøre omvei mandagen for å komme meg på butikken når jeg bare trengte et par små ting.

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-15, 14:14   #93
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.284
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil du ha søndagsåpne butikker?

Katta, jeg bare synes det ble en i overkant entusiastisk digresjon å trekke inn sykepleierturnus i dette.

Jeg synes det er fint om folk, spesielt i lavtbetalte yrker, får slippe å jobbe søndager. Og det synes jeg selv om jeg selv jobber omtrent tre av fire søndager.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-15, 15:04   #94
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil du ha søndagsåpne butikker?

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Men uansett. Dette er vel bare egentlig en klassisk verdidebatt/liberalitetsdebatt om hvor grensen skal gå for hva folk og fe skal få bestemme selv. Jeg liker ikke en grunntanke om at folk er domme og handler dommt og derfor må beskyttes mot egne domme handlinger fordi de ikke skjønner konsekvensen av dem (satt på spissen selvsagt).

Og det mener du er grunntanken til de som ikke er for dette? Til og med satt på spissen er det veldig nedlatene å hevde. Jeg liker ikke en grunntanke om at individets rett til å gjøre som man vil i stor grad skal overstyre hva som er bra for fellesskapet. Leste du kommentaren til Hernes? Den sier dette godt. Fordi det er viktig for noen å kunne handle på søndager, skal de som allerede tjener relativt dårlig med ugunstig arbeidstid, få enda mer ugunstig arbeidstid? Og prisene på varer vil antakeligvis gå opp, noe som går ut over oss alle. (Og i forhold til sykepleierne: Jeg mener den diskusjonen er like viktig som denne. Jeg setter veldig pris på de som har valgt turnusyrker som er så viktig for samfunnet, og det å gjøre hverdagen for dem og familien deres enda tøffere, blir veldig feil.)

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jeg er helt enig med Missa om at dette er noe som ikke burde vært lovregulert. Prinsippet bør være at en ting er lovlig hvis det ikke er store negative samfunnsmessige eller individuelle konsekvenser av at det er lovlig. Jeg tror resten av verden med søndagsåpent har vist at det ikke er store samfunnsmessige konsekvenser av søndagsåpent. Vi skal ivareta arbeidsmiljøloven for de ansatte, så klart.

Et av poengene til både arbeidsgiver- og arbeidstakerorganisasjonene er at konsekvensene av dette ikke er utredet. Man kunne i hvert fall startet der. Men det er også et kjennetegn for denne regjeringen at man ikke tar seg tid til det. Å vise til "resten av verden" blir for enkelt. I Norge har vi lang tradisjon for å ta vare på rettighetene til arbeidsstyrken. Der ligger vi langt foran "resten av verden", og det er én av grunnene til at Norge klarer å hevde seg + at det er et veldig godt land å bo i. Det er jo dessuten innlysende at en lovendring vil få store negative individuelle konsekvenser (noe som også gjelder for sykepleierne).

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-15, 15:29   #95
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil du ha søndagsåpne butikker?

Det som er problemet med denne typen debatter, er at de prinsippielle og de praktiske argumentene er sauset sammen i en stor haug. På begge sider, selvsagt.

Så klart man kan utrede mer. Man kan lage spesielle regler; f.eks. kan man ha anledning til å ta høyere priser på søndager (slik som f.eks. vaktapoteker har), man kan ha pålagt helgetillegg eller avspasering, eller at det ikke kan pålegges søndagsjobbing. Det finnes hundrevis av muligheter.

Jeg synes det er altfor enkelt, for å bruke din egen teknikk, å lasse på med praktiske argumenter. Hvilke prinsippielle grunner skal det være for at Joker skal kunne ha åpent fra 10-22 på søndag, mens Ica ikke kan?

Jeg argumenterer ikke for at jeg skal kunne handle på søndager. Jeg argumenterer for at det ikke skal være ulovlig.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-15, 16:12   #96
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.876
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vil du ha søndagsåpne butikker?

Det er dagligvarebransjen det går hardest utover, mulig de har godt av å reguleres, som i å reduseres. Men jeg mener fortsatt av vi ikke har godt av flere næringer med ugunstige arbeidstider og høye kostnader. Joker er et enkeltmannsforetak med få ansatte, lange åpningstider og årsomsetning nede i 10 mill. De søker alltid etter franchisetagere. Typisk utsatt sted å jobbe. Det er samfunnsøkonomisk dyrt å følge opp butikk og ansatte under og etter vold, trusler og ran.

Her er et gammelt intervju med Antonio Soares, da ICA Norge, kom fra Ahold Nederland. I Norge er det 464 dagligvarebutikker pr innbygger, i UK er tallet 97. Antall butikker i Norge har økt siden 2011.
http://ipad.dagbladet.no/2011/03/08/...riks/15723132/

Bransjen varsler dyrere mat etter valutaøkning, de trenger ikke økte personalkostnader også. Franshisetagere er så hardt presset og driver så marginalt at ikke alle får den lønna de har krav på heller.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-15, 18:56   #97
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.239
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil du ha søndagsåpne butikker?

Å ha det med å ikke uthule normalarbeidstiden mer som en overordnet tanke kan jeg være med på. Det er forsåvidt noe jeg kan være enig i. Det samme er beskyttelse av mindre bedrifter. Å skjerme en bestemt yrkesgruppe fra helgearbeid blir mer snodig synes jeg, mens å holde igjen trenden mot døgndrift på alle plan i samfunnet er et helt greit styringsprinsipp. Som i dette tilfellet vil gå imot prinsippet om størst mulig valgfrihet. (Trekker man imidlertid dette med valgfrihet hakket videre kan det for individet bli mer valgfrihet av å ha endel reguleringer spesielt i arbeidslivet).

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-15, 19:20   #98
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.080
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vil du ha søndagsåpne butikker?

Opprinnelig lagt inn av Lavender, her.

Joker er et enkeltmannsforetak .

Mange Jokerbutikker i min kommune, alle er AS, ingen enkeltpersonforetak.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-15, 19:37   #99
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vil du ha søndagsåpne butikker?

Dette med søndagsåpne butikker vil tvinge seg frem for at handelen skal overleve i forhold til netthandel. Hvis man er bekymret for folks arbeidstid bør man slutte å handle på internett og heller gå i butikken selv å handle det man trenger i åpningstiden. Jeg tør påstå at alle som her har svart med bekymring til arbeidstiden til butikkpersonalet har handlet på nett og ved å benytte seg av netthandel "dreper" man arbeidsplassene til de butikkansatte. Alle trender tyder på at netthandel øker og butikkhandel stagnerer - og når handler dere på nett? Jo, i sene kveldstimer og søndager- fordi det er så lettvindt! Hvordan tenker dere at butikkhandelen skal stå i mot denne konkurransen? Det er flere her som til og med handler matvarer på nett igjennom Adams Matkasse o.l. og mer netthandel vil det bli.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-15, 19:46   #100
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vil du ha søndagsåpne butikker?

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Det som er problemet med denne typen debatter, er at de prinsippielle og de praktiske argumentene er sauset sammen i en stor haug. På begge sider, selvsagt.

Så klart man kan utrede mer. Man kan lage spesielle regler; f.eks. kan man ha anledning til å ta høyere priser på søndager (slik som f.eks. vaktapoteker har), man kan ha pålagt helgetillegg eller avspasering, eller at det ikke kan pålegges søndagsjobbing. Det finnes hundrevis av muligheter.

Jeg synes det er altfor enkelt, for å bruke din egen teknikk, å lasse på med praktiske argumenter. Hvilke prinsippielle grunner skal det være for at Joker skal kunne ha åpent fra 10-22 på søndag, mens Ica ikke kan?

Jeg argumenterer ikke for at jeg skal kunne handle på søndager. Jeg argumenterer for at det ikke skal være ulovlig.

Jeg er enig i at det selvfølgelig bør være prinsipielle grunner som bør ligge i grunn. Og i forhold til Joker - Ica, - i dag er det vel slik at det er butikkstørrelsen som teller? så da er jo det enkelt? Den nye Jokerbutikken rett ved oss er ikke oppe på søndager fordi den er for stor. Bunnpris ved siden av er oppe. Jeg synes det i utgangspunktet er en ok regel selv om jeg vet den kan slå rart ut i noen tilfeller. Men takk og pris kan de svære parkeringsplassene ved de store matbutikkene og senterne slå tomme en dag i uken. Små butikker genererer ikke horder av folk og biler.

Jeg er imot søndagsåpne butikker fordi jeg synes forbrukersamfunnet vi lever i er så overveldende og kvelende at jeg bare ønsker meg EN dag fri fra det i uken. Nå bor jeg sentralt i Oslo og søndag er uten tvil min favoritt dag mye på grunn av at det rett og slett er mindre trafikk og folk.

Men tror dere det blir flertall eventuelt? Er det noen andre en FrP, H og V som er for?

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no