Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Koker du frosne bær?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-03-19, 10:11   #21
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.832
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Koker du frosne bær?

Vi lager også mye smoothie, og det blir jo håpløst å koke bærene - det er jo de som gir smoothien riktig konsistens og temperatur. Synes jeg ser at vi hadde orket å koke, kjøle ned og fryse på nytt. Vi har ikke kokt bær til nå.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-19, 10:36   #22
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.787
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Koker du frosne bær?

Jeg lurer på det samme. Vi bruker bærene i smothie og da lar vi heller være enn å koke dem først.

Jeg har kjøpt noen bær som var merket norske på Kolonial. Men da de kom hjem var de ikke det allikevel.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-19, 10:38   #23
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.482
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Koker du frosne bær?

Nei. Pes.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-19, 10:38   #24
Bergensis
Ventar stadig på vår
 
Bergensis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 9.758
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Koker du frosne bær?

Ein periode kokte eg tre pakker frosne bær saman med litt stevia og oppbevarte det i tett beholdar i kjøleskap. Dette brukte eg til proteinpudding, yoghurt eller frukostblanding. Men ungane brukte det også om dei lagde seg smoothie. Det holdt seg i halvanna til to veker.
Det tok meg fem minutt å lage til.

__________________
Bergensis
Bergensis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-19, 10:42   #25
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.832
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Koker du frosne bær?

Opprinnelig lagt inn av Bergensis, her.

Ein periode kokte eg tre pakker frosne bær saman med litt stevia og oppbevarte det i tett beholdar i kjøleskap. Dette brukte eg til proteinpudding, yoghurt eller frukostblanding. Men ungane brukte det også om dei lagde seg smoothie. Det holdt seg i halvanna til to veker.
Det tok meg fem minutt å lage til.

... men bærene må jo være frosne om smoothien skal bli riktig! De blir neppe like gode om de fryses ned på nytt - mye mer vasne.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-19, 10:47   #26
Bergensis
Ventar stadig på vår
 
Bergensis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 9.758
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Koker du frosne bær?

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

... men bærene må jo være frosne om smoothien skal bli riktig! De blir neppe like gode om de fryses ned på nytt - mye mer vasne.


Har aldri prøvd å fryse ned på nytt. Me har berre tatt direkte kjøleskapet.

__________________
Bergensis
Bergensis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-19, 11:03   #27
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 26.992
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Koker du frosne bær?

Frosne er poenget ja. Og jeg bruker dem også i kjøleskapsgrøt.

Hvilke frosne bær er norske?

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-19, 12:07   #28
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 13.973
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Koker du frosne bær?

Nei og har heller ingen planer om å starte. Bruker de i smoothie.

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-19, 12:16   #29
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.787
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Koker du frosne bær?

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Hvilke frosne bær er norske?


Jeg trodde jeg kjøpte frosne norske bringebær til en anstendig pris. Men jeg tror ikke alle pakkene var merket norske, kjøpte på kolonial. Det hender jeg ser norske bær på Kiwi. Eldorado sine tyttebær og blåbær skal være svenske.

Det står her at disse er norske,men jeg tror ikke alle mine pakker derfra er merket med at det er norske bær. det er kolonial sin side med bringebær fra rema:
https://kolonial.no/produkter/8430-r...ingebaer-400g/

NMBU melder forøvrig i 2017 om trygge importerte bær. https://www.nmbu.no/aktuelt/node/31570

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-19, 13:02   #30
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.321
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Koker du frosne bær?

Vi lager mye smoothie, men å koke bær, nei det gidder jeg virkelig ikke. Dessuten er risikoen for å smittes med noe trolig langt mindre enn risikoen for å få magesår over å ergre meg over alt ekstraarbeidet med kokingen.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-19, 13:07   #31
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.694
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Koker du frosne bær?

Nei, men jeg lager lite smoothies. Men spiser blåbær.

Jeg har blitt dybdeintervjuet av mattilsynet etter e.coli-smitte ...
Frose bær, urter og salater fra utlandet var et av spørmålene.
Årsaken var at vanningsanlegget ofte ikke er rent i utlandet. Det brukes vann der avføring fra dyr kan ha rent ut, bl.a. Det hjelper IKKE å fryse bærene.

Vi fant aldri ut hvordan jeg ble smittet av e.coli, men jeg tror det var via blåskjell jeg spiste på restaurant noen uker før jeg fikk symptomer. De kan også smittes via avføring som går ut i havet. Tjolahopp, det er fatlig å leve. Hilsen imunsupprimert.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-19, 13:15   #32
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.405
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Koker du frosne bær?

Vi lever farlig

Jeg lager smoothie av frosne bær, mannen leste den saken og spurte (vi hadde liksom omgangssyke like etter denne siste smoothien) og bærene er fra serbia sto det.

Vel, fire drakk smoothie, to fikk omgangssyke, jeg tror smitten heller kom fra skolen og videre til søsteren enn fra de bærene. Å ha barn i barnehage og barneskole er trolig mer risikabelt i forhold til noro vil jeg tro

Kjøper gjerne norske bær jeg, men hele poenget er at de er frossen, så nei, jeg koker dem ikke før bruk

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-19, 16:30   #33
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.791
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Koker du frosne bær?

hele poenget med smoothie er jo at bærene ikke er kokt.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 29-03-19, 16:44   #34
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.910
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Koker du frosne bær?

Hepatitt A og Noro (nei, ikke moro som autocorrect vil ha det til ) er det man skal voktes for.

Norske bær kjøper vi på bl.a. Rema. Det står tydelig Norske bær på posen i logoen. Bonus at det da blir kortreist også. Ikke er det spesielt dyrt heller.

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-19, 16:50   #35
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.910
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Koker du frosne bær?

Her kan en av nyhetssakene leses.

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-19, 18:02   #36
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.840
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Koker du frosne bær?

Dette leste jeg i går og lurte på om det var trygt.
Har laget endel smootie med frosne bær.
I går dro jeg med meg frossen mango men turte ikke å spise av den så den ligger i fryseren.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-19, 13:25   #37
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.253
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Koker du frosne bær?

Det hender, ja.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-19, 13:47   #38
C3PO
Earthling
 
C3PO sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.007
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Koker du frosne bær?

Nå er jeg glad for at jeg frosne bær fra egen hage i fryseren. Jeg hadde ikke kokt bær til smoothies.

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-19, 14:15   #39
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.063
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Koker du frosne bær?

Jeg koker bare hvis jeg skal lage syltetøy, eller de brukes i en kake eller noe. Har til gode å bli syk så jeg tror jeg kommer til å fortsette å leve farlig.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no