Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Hva baker du til jul?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-12-08, 08:46   #21
Propella
superbruker
 
Propella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.612
Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva baker du til jul?

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Jeg har "bakt" pepperkaker. Det holder.

Helt enig.

__________________
Propella
Propella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-08, 09:00   #22
leliane
madmanized
 
leliane sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.121
leliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva baker du til jul?

Jeg baker

- kolakaker
- hvite kakemenn
- myke pepperkaker
- salte mandler

Jeg får krumkaker og triller ut litt marsipan.

Vi spiser utrolig lite kaker, og jeg får alltid for mye.

__________________
A man is rich in proportion to the number of things he can let alone.
Henry David Thoreau (Walden, 1854).
2x02 og 1x08
leliane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-08, 09:17   #23
rajraj
*_*
 
rajraj sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Innlegg: 5.659
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva baker du til jul?

Jeg har bakt kokosmakroner (med sjokoladebunn) og laget sjokoladefudge. I tillegg har vi laget marsipangodis. Det var det fra rajraj-heimen.

__________________
2007 2010

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-08, 09:34   #24
Mandino
inn i dimman
 
Mandino sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.230
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva baker du til jul?

Gjorde meg ferdig med kakebakingen i går. Har laget:

Kolakaker
Sjakkaker
Krumkaker
Sirinakaker
Sjokoladekjeks
Pepperkaker og hus

I tillegg har vi laget brente mandler, marsipan og mintkuler.

I kveld blir det gjærbakst; rundstykker, flettaloff, julebrød og Ingers rugbrød.

Må skryte av at vi har laget lammerulle, tomatsild og rømmesild i tillegg (selv om det ikke har noe med baking å gjøre).

__________________
Mandino

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-08, 09:37   #25
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva baker du til jul?

Jeg har laget (og skal lage):

*Pepperkaker
*Mandinos sjakkruter/silkekaker
*Kanelhjerter og -stjerner
*Kolapinner
*Biscotti
*Bountykonfekt
*Snickers-konfekt
*Kokosmakroner med vaniljekrem

Og så lager jeg ROOM-gulrotkaken til julaften. Sikle.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-08, 10:31   #26
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.842
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva baker du til jul?

Jeg har bare bakt smørpletter og serinakaker. Det får holde i år.
Pleier ellers å lage konfekt og ha sandkaker og krumkaker itillegg.

Jo mer vi har, jo mer spising. Så det er grunn greit at vi ikek har velfylte kakebokser.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-08, 11:14   #27
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.141
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva baker du til jul?

Vi skal ikke være hos oss i julen, men skal bake pepperkaker, og så skal jeg lage Sarah Bernhard og hjemmelaget marsipan til å ta med, for det er det beste Poden vet (og ganske nær ved å være det beste jeg vet også). Og kanskje jeg lager skårne pepperkaker også, med hakkede mandler og mye krydder i. Og så tror jeg jeg skal foreslå at Poden og jeg lager en "sjokoladekake som ikke skal stekes" hjemme hos svigers på lillejulaften - den er nesten like mektig som Delfiakake, men mye bedre.

Skulle vi vært hjemme, ville jeg laget krumkaker, tror jeg, bare fordi jeg har mormors krumkakejern. Og muligens sandkaker, og muligens kransekake, og farmors mørlefser, og sikkert noen slags cookies.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-08, 12:09   #28
Najade
Tidsklemt
 
Najade sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.318
Najade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva baker du til jul?

Opprinnelig lagt inn av Obelix, her.

Jo mer vi har, jo mer spising. Så det er grunn greit at vi ikek har velfylte kakebokser.

Sånn er det her i heimen også. Jeg tenkte jeg skulle få bakt ut en pepperkakedeig (kjøpt), så har jeg prøvd meg på Skilpaddas Sarah Bernhard.
De ble forøvrig knallgode, og var lette å lage.

Najade er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-08, 19:46   #29
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.005
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva baker du til jul?

Nå ble jeg veldig spent på disse Sarah Bernard-kakene. Jeg husker det som en meget kraftig konfektsak som bestemoren min elsket. Er det noe jeg bør prøve meg på altså?

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-08, 19:51   #30
Najade
Tidsklemt
 
Najade sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.318
Najade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva baker du til jul?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Nå ble jeg veldig spent på disse Sarah Bernard-kakene. Jeg husker det som en meget kraftig konfektsak som bestemoren min elsket. Er det noe jeg bør prøve meg på altså?

Du liker sjokolade og kransekake, ja? I så fall er dette nærmest garantert suksess.
Mamma lager dem etter "gamlemetoden", og de blir veldig gode. Men jeg synes de som Skilpadda hadde oppskrift på i en tråd her var vel så gode, om enn litt annen smak.
Jeg synes det var enkelt å lage, det sier litt. Det er en del ulike trinn liksom, men komplisert er det ikke (nå lagde jeg med ferdig kransekakemasse også).

Najade er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-08, 19:54   #31
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva baker du til jul?

Ikke en dritt om jeg ikke må. I morgen skal vi til foreldrene mine og bake sammen med mamma. Det vil si: Malin og mommo baker, mens jeg tar meg av Leo. Passer meg ypperlig.

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-08, 20:00   #32
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.813
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva baker du til jul?

Ingen verdens ting!

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-08, 20:06   #33
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva baker du til jul?

Vi har pleid å bare bake pepperkaker som en event med venner og foreldre de siste årene, og så har jeg pleid å få kakebokser med diverse julekaker av svigermor og mamma.
Men i år har vi bakt pepperkaker og i morgen har jeg en plan om at vi skal bake følgende for første gang:
havreflan
vaniljetopper
colakaker/sirupssnipper
Og så får jeg en boks med kromkaker av svigermor.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-08, 20:06   #34
Nabojenta
#1
 
Nabojenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.649
Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva baker du til jul?

I går bakte jeg Møøses sjokoladesmåjulekaker, og de var fantastisk gode! I dag har jeg (sammen med mine to sønner og 4 av deres kamerater)bakt pepperkaker, sandkaker, kokosmakroner og kransekakepinner dyppet i sjokolade. Nam nam! i morgen skal jeg bake berlinerkranser og flere kokosmakroner.

:superbakerTM:

__________________
Nabojenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-08, 20:18   #35
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.005
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva baker du til jul?

Opprinnelig lagt inn av Nabojenta, her.

I går bakte jeg Møøses sjokoladesmåjulekaker, og de var fantastisk gode! I dag har jeg (sammen med mine to sønner og 4 av deres kamerater)bakt pepperkaker, sandkaker, kokosmakroner og kransekakepinner dyppet i sjokolade. Nam nam! i morgen skal jeg bake berlinerkranser og flere kokosmakroner.

:superbakerTM:

Jeg var ikke helt fornøyd med kokosmakronene jeg lagde i dag. Vil du dele oppskriften din?

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-08, 20:20   #36
Travolta
Erfaren
 
Travolta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 811
Travolta er populærTravolta er populærTravolta er populærTravolta er populær
Standard

Sv: Hva baker du til jul?

Vi har bakt pepperkaker og serinakaker. Skulle gjerne bakt mer, men det har det ikke blitt noe av ( i år igjen). Men neste år...DA!

Travolta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-08, 20:27   #37
Nabojenta
#1
 
Nabojenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.649
Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva baker du til jul?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg var ikke helt fornøyd med kokosmakronene jeg lagde i dag. Vil du dele oppskriften din?

Fant den på nettet, men deler gjerne.

180 gr. melis (ca 2 dl)
250 gr. kokosmasse
1/4 ts. vaniljesukker
4 eggehviter

Rør eggehvitene stive. Bland veldig forsiktig i de andre ingrediensene. Lag kaker av to ss(eller som jeg gjorde; rull sammen litt kliss med hendene)
Legg på brett(smurt eller bakepapir)
Stekes i 15-20 minutter på 150 grader.

Velbekomme.

__________________
Nabojenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-08, 20:30   #38
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.005
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva baker du til jul?

Det var nesten identisk med den oppskriften jeg fant, men der stod at jeg skulle piske melis og eggehviter sammen. Kanskje de blir bedre når de har fått satt seg litt?

__________________
Snuppa 05, Knerten 07

Sist redigert av Tjorven : 19-12-08 kl 20:35.
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-08, 21:04   #39
livit
Duracell
 
livit sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rivieraen-Vestfold
Innlegg: 3.776
livit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva baker du til jul?

Jeg har bakt pepperkaker og colakaker men har kjøpt inn både havreflarn med sjokolade imellom og kokosboller.. får også noen krumkaker av min mor.. det får holde

__________________
Kos fra livit med to skjønninger -
Gutt 2000
Jente 2003
livit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-08, 21:30   #40
Vimsen
"De"
 
Vimsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.520
Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva baker du til jul?

Jeg bakt hauger med vepsebol og pepperkaker. Pepperkakehus skal lages i helgen.
I helgen håper jeg å få laget:

Havreflarn, sjakkruter, berlinerkranser, rundstykker, dajmiskake, bordstabler, krumkaker, sarah bernard, karameller, brente mandler, skillingsboller, mozartkuler og mintkonfekt.

Dette kommer til å gå strålende, ser jeg.

__________________
Effektivitet er intelligent latskap.
Vimsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:59.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no