Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Haster! Hva er gelatin laget av?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-02-08, 15:50   #1
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Haster! Hva er gelatin laget av?

Jeg skal unngå så utrolig mye mat at det snart ikke er mer jeg kan spise...

Jeg registerer at gelatin blant annet er laget av fiskebein etc, men hva slags stivelse er det egentlig? Kan det inneholde hvetestivelse eller stivelse av andre kornslag? Hva med gluten?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-02-08, 15:51   #2
Ariel
Queen of intentions...
 
Ariel sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oschlo
Innlegg: 1.720
Ariel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populær
Standard

Sv: Haster! Hva er gelatin laget av?

Stivelse fra svin i alle fall. Mer vet jeg ikke...

__________________
Storemor 1998
Lillemor 2003
Ariel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-02-08, 16:05   #3
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Haster! Hva er gelatin laget av?

Gelatin er stort sett animalsk proteiner fra beinkoking osv. Det er ikke noe fra korn i det. Ikke bra for vegetarianere, men antagelig greit for deg?

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-02-08, 16:23   #4
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Haster! Hva er gelatin laget av?

Vil det si at gelatin kan inneholde fiskeproteiner?

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-02-08, 16:25   #5
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Haster! Hva er gelatin laget av?

annemede, det er mulig at det kan, men jeg tror ikke det er vanlig, nei. http://no.wikipedia.org/wiki/Gelatin

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-02-08, 16:37   #6
Koma
Lysende norsk flaskekoker
 
Koma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.623
Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Haster! Hva er gelatin laget av?

Gelatin er ikke vegetabilsk, da kalles det noe annet

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-02-08, 18:03   #7
mehmet
Går stille i dørene
 
mehmet sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Midt på, sånn cirka
Innlegg: 1.815
mehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Haster! Hva er gelatin laget av?

Gelatin er laget av slakteavfall (bein og brusk). Vegetabils "gelatin" kalles agar og fremstilles bl.a. av alger.

mehmet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-02-08, 18:44   #8
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Haster! Hva er gelatin laget av?

Så jeg kan spise det? (Tåler ikke hvete, spelt, rug, bygg og havre, samt melkeprod, egg og gjær. Blant annet.

Tusen takk for kjappe svar!

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-02-08, 19:19   #9
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Haster! Hva er gelatin laget av?

Nå satt jeg og funderte på hva jeg skulle servere om du kom på besøk. Fruktsalat med Tofuis?

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-02-08, 19:28   #10
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Haster! Hva er gelatin laget av?

Opprinnelig lagt inn av Berglijot, her.

Nå satt jeg og funderte på hva jeg skulle servere om du kom på besøk. Fruktsalat med Tofuis?

Nei, du kan så si. Jeg forventer heldigvis ikke at vennene mine skal sette seg i dette heller , og dette er kun en utprøvingsfase i samarbeid med leger. Jeg håper virkelig ikke det gjelder for resten av livet. Jeg som er så glad i mat og ikke finnes kresen..

(Jeg tror fruktsalat med tofuis hadde gått bra. Jeg kommer gjerne innom en dag.)

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-02-08, 19:30   #11
mehmet
Går stille i dørene
 
mehmet sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Midt på, sånn cirka
Innlegg: 1.815
mehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Haster! Hva er gelatin laget av?

Opprinnelig lagt inn av Kristin, her.

Så jeg kan spise det? (Tåler ikke hvete, spelt, rug, bygg og havre, samt melkeprod, egg og gjær. Blant annet.

Oj. Hva spiser du til vanlig - frokost f.eks? Frukt?

mehmet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-02-08, 19:36   #12
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Haster! Hva er gelatin laget av?

Opprinnelig lagt inn av Kristin, her.

Tåler ikke hvete, spelt, rug, bygg og havre, samt melkeprod, egg og gjær. Blant annet.

Næmen, å! Stakkars Kristin! Hva lever du av nå, da? Leverpostei rett fra boksen, kyllingfilet, fiskefilet og roastbiff med løk? Epler og druer?

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-02-08, 19:37   #13
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Haster! Hva er gelatin laget av?

Opprinnelig lagt inn av Kristin, her.

Nei, du kan så si. Jeg forventer heldigvis ikke at vennene mine skal sette seg i dette heller , og dette er kun en utprøvingsfase i samarbeid med leger. Jeg håper virkelig ikke det gjelder for resten av livet. Jeg som er så glad i mat og ikke finnes kresen..

(Jeg tror fruktsalat med tofuis hadde gått bra. Jeg kommer gjerne innom en dag.)

Jeg pleier å la det gå sport i å servere noe som alle kan spise. det er faktisk morsomt å lete frem og tilpasse oppskrifter til folk som ikke tåler alt. *rar*

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-02-08, 19:42   #14
mehmet
Går stille i dørene
 
mehmet sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Midt på, sånn cirka
Innlegg: 1.815
mehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Haster! Hva er gelatin laget av?

Opprinnelig lagt inn av Berglijot, her.

Jeg pleier å la det gå sport i å servere noe som alle kan spise. det er faktisk morsomt å lete frem og tilpasse oppskrifter til folk som ikke tåler alt. *rar*

Det er jeg enig i, men alt med måte. Min svigermor har en søster som er glutenallergiker, og derfor baker svigermor alt av gjærbakst og kaker glutenfritt. Søstra er på besøk kanskje en gang annenhver måned.

mehmet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-02-08, 19:48   #15
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Haster! Hva er gelatin laget av?

Opprinnelig lagt inn av mehmet, her.

Det er jeg enig i, men alt med måte. Min svigermor har en søster som er glutenallergiker, og derfor baker svigermor alt av gjærbakst og kaker glutenfritt. Søstra er på besøk kanskje en gang annenhver måned.

Som i "alt, hele tiden" eller "alt, når hun er på besøk"? Det siste er jo veldig snilt. Det første er vel ganske unødvendig.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-02-08, 19:51   #16
mehmet
Går stille i dørene
 
mehmet sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Midt på, sånn cirka
Innlegg: 1.815
mehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Haster! Hva er gelatin laget av?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Som i "alt, hele tiden" eller "alt, når hun er på besøk"? Det siste er jo veldig snilt. Det første er vel ganske unødvendig.

Som i alt hun baker. Litt unødvendig, ja.

Dette er samme dama som børster sine langhårete katter innendørs når vår allergiske gutt er på besøk. Forstå det den som kan.

mehmet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-02-08, 19:54   #17
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Haster! Hva er gelatin laget av?

Opprinnelig lagt inn av Berglijot, her.

Jeg pleier å la det gå sport i å servere noe som alle kan spise. det er faktisk morsomt å lete frem og tilpasse oppskrifter til folk som ikke tåler alt. *rar*

Ja, da hadde du fått litt av en utfordring med meg! Men det er jo unektelig snilt gjort, da!

Hva jeg spiser? (Mehmet, hva mente du med "til vanlig", når jeg ikke går på diett? Da spiser jeg alt mulig.)

Nå spiser jeg dette: Frukt og bær i alle varianter (minus banan og kirsebær), grønnsaker i alle varianter, frokostblandinger jeg lager selv av f.eks. hirse, amarath, solsikkekjerner, diverse typer frø, bokhvete etc. Grøt av polenta eller bokhvete eller hirse, scones laget av bakepulver eller natron og med rismelk og amaranthmel, maismel, Dr holmens, semper eller quinoagryn/ -mel, linser, rent kjøtt, ren fisk, salater, ja og så Isets matmuffins, bare med rismelk, blå margarin (urk) og disse meltypene jeg nevnte. Drikker vann, urtete, rismelk, soyamelk og juice.

Det var vel stort sett det. Spiser jo utrolig sunt da, men det er unektelig litt kjipt.


Sist redigert av Hyacinth : 29-02-08 kl 20:03.
Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-02-08, 19:54   #18
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Haster! Hva er gelatin laget av?

Opprinnelig lagt inn av mehmet, her.

Det er jeg enig i, men alt med måte. Min svigermor har en søster som er glutenallergiker, og derfor baker svigermor alt av gjærbakst og kaker glutenfritt. Søstra er på besøk kanskje en gang annenhver måned.

Øvelse gjør mester.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-02-08, 19:55   #19
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Haster! Hva er gelatin laget av?

Opprinnelig lagt inn av Kristin, her.

Ja, da hadde du fått litt av en utfordring med meg! Men det er jo unektelig snilt gjort, da!

Hva jeg spiser? (Mehmet, hva mente du med "til vanlig", når jeg ikek går på diett? Da spiser jeg alt mulig.)

Nå spiser jeg dette: Frukt og bær i alle varianter (minus banan og kirsebær), grønnsaker i alle varianter, frokostblandinger jeg lager selv av f.eks. hirse, amarath, solsikkekjerner, diverse typer frø, bokhvete etc. Grøt av polenta eller bokhvete eller hirse, scones laget av bakepulver eller natron og med rismelk og amaranthmel, maismel, Dr holmens, semper eller quinoagryn/ -mel, linser, rent kjøtt, ren fisk, salater, ja og så Isets matmuffins, bare med rismelk, blå margarin (urk) og disse meltypene jeg nevnte. Drikker vann, urtete, rismelk, soyamelk og juice.

Det var vel stort sett det. Spiser jo utrolig sunt da, men det er unektelig litt kjipt.

Det var jo mye å ta av her. Kan du spise sukker?

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-02-08, 19:58   #20
mehmet
Går stille i dørene
 
mehmet sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Midt på, sånn cirka
Innlegg: 1.815
mehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Haster! Hva er gelatin laget av?

Opprinnelig lagt inn av Kristin, her.

Hva jeg spiser? (Mehmet, hva mente du med "til vanlig", når jeg ikek går på diett? Da spiser jeg alt mulig.)

Jeg postet før du svarte Berglijot, siden du i innlegget over skrev at du ikke tåler de varene du nevnte. Nå ser jeg jo at du er på diett, håper det viser seg at du kan spise det meste av dette likevel!

mehmet er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no