Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Kan noen hjelpe meg?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-02-08, 00:13   #1
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Kan noen hjelpe meg?

Jeg har slitt med kvalme og oppkast hele svangerskapet, pluss massiv halsbrann de siste 5-6 ukene. Er nå 31 uker.
Det hele har toppet seg de siste dagene med skikkelig feber, hoste og oppkast av absolutt alt jeg har prøvd å svelge.
Jeg har selvsagt blitt mer kreativ i matveien, og prøver å passe på å spise mat som er enklest mulig å kaste opp.
Men nå begynner jeg å bli lettere bekymret for meg selv her, for jeg får jo ikke i meg nok næring, ei heller nok væske.
Skal selvsagt (IGJEN) ta dette opp med lege osv, men de har liksom ikke noe svar til meg.
Så da spørr jeg dere damer, har dere noen gode tips til hva jeg kan spise? Kreativiteten min er helt på bånn, samt at jeg ikke orker mye om gangen.
Så kriteriene må være at det er masse næring i det, samt at det er lettvint/går fort å lage.
Tips til drikke kan dere og gjerne komme med.

Har og en blodprosent på 8,2 og har fått beskjed om å få i meg jern, kaster opp jerntablettene så jeg må få det i meg på annet vis ser det ut til.
Kan skrive opp litt av det som er veldig problematisk for kroppen min å takle..
- Vann
- Appelsinjuice
- Brus

- Grovt brød *sutre*
- Knekkebrød
- Tomater
- Bananer
- Syltetøy
- Rødbeter/sylteagurk
- Yoghurt
- Biola
- det meste av rå grønnsaker
- salat
- ost
- poteter
- chips/snop/frityrstekt mat
- nøtter

Jeg har tydd litt til grøt og ris med bærnes bare for å få i meg noe, men nå ser det ut til at ris og er en uting for magen min.

Kan noen hjelpe meg? *ber på mine knær*

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-08, 08:35   #2
Donald
Superduperaktiv
 
Donald sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 751
Donald er litt kulDonald er litt kul
Standard

Sv: Kan noen hjelpe meg?

Takler du ikke vann engang? På grunn av forkjølelse eller halsbrann?

Donald er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-08, 08:43   #3
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...
 
Høyt&Lavt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Akershus
Innlegg: 2.326
Blogginnlegg: 5
Høyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kan noen hjelpe meg?

Har du prøvd kylling, pasta, blomkålsuppe, brokkoli gratinert med ost i steikeovn? Epler og pærer, da? Ørret eller laks?

En kollega av meg ble faktisk lagt inn på sykehus og ble satt på intravenøst 2 ganger pga (fare for?) underernæring både for seg selv og fosteret, hun heller tålte ikke vann engang..Dette var kanskje ikke det du ville høre? *TRØSTER* Vet du at det finnes kvalmestillende medikamenter? Jeg fikk aldri informasjon eller tilbud om det, men så hadde jeg litt å gå på og tålte vann og frukt... Jeg kastet opp i 9,5 måneder, og føler med deg...

__________________
jente 2001 - gutt 2005 - gutt 2011
Høyt&Lavt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-08, 08:45   #4
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...
 
Høyt&Lavt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Akershus
Innlegg: 2.326
Blogginnlegg: 5
Høyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kan noen hjelpe meg?

Jeg hadde faktisk en god periode med sånn fersk-pasta, puter med fyll... Jeg kokte dem og spiste de kalde (!)... Husker ikke om det var kjøttfyll eller ostefyll...

__________________
jente 2001 - gutt 2005 - gutt 2011
Høyt&Lavt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-08, 09:04   #5
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan noen hjelpe meg?

Opprinnelig lagt inn av Donald, her.

Takler du ikke vann engang? På grunn av forkjølelse eller halsbrann?

Vann er vel ofte det verste man kan drikke når man er kvalm. Jeg brakk meg enda mer av vann i kvalmeperioden min, det bare gjorde det enda verre. Eneste som funket var cola, så HELDIGVIS varte det ikke lenger enn 14 uker hos meg.

Godt du ikke har så lenge igjen, Inter. Føler virkelig med deg.
Kylling funket forresten veldig bra for meg i kvalmeperioden. Kylling og endel frukt (men frukt gir vel halsbrann, det kan jo ikke jeg få).

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-08, 09:23   #6
Ina
i vesterled
 
Ina sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 3.689
Ina imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kan noen hjelpe meg?

Kylling fungerte bra for meg, hadde hyperemesis, og var dårlig hele svangerskapet. Farris og Cola fungerte også bra.

Ina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-08, 09:25   #7
Donald
Superduperaktiv
 
Donald sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 751
Donald er litt kulDonald er litt kul
Standard

Sv: Kan noen hjelpe meg?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Vann er vel ofte det verste man kan drikke når man er kvalm. Jeg brakk meg enda mer av vann i kvalmeperioden min, det bare gjorde det enda verre. Eneste som funket var cola, så HELDIGVIS varte det ikke lenger enn 14 uker hos meg.

Ja det var jeg ikke klar over.

Donald er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-08, 09:29   #8
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan noen hjelpe meg?

Du er heldig.

Vi var i Italia i sommer, midt i den verste kvalmeperioden min (var 5-6 uker på vei) og i nesten 40 varmegrader er det litt kjipt å ikke kunne drikke vann. Aldri mer skal jeg reise til et så varmt land som gravid.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-08, 09:59   #9
goldnugget
fornøyd
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: nedre eiker
Innlegg: 1.894
goldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kan noen hjelpe meg?

Det kan være at litt intravenøs behandling og evt kvalmestillende kan få deg over kneika. Be legen om å sjekke elektrolytt-balansen din også. Du har tydeligvis en infeksjon oppå det hele

God bedring!

__________________
2004 2006 2008
goldnugget er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-08, 18:10   #10
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kan noen hjelpe meg?

Opprinnelig lagt inn av Donald, her.

Takler du ikke vann engang? På grunn av forkjølelse eller halsbrann?

Halsbrann og kvalmen!

Opprinnelig lagt inn av Forbrukerkverulant, her.

Har du prøvd kylling, pasta, blomkålsuppe, brokkoli gratinert med ost i steikeovn? Epler og pærer, da? Ørret eller laks?

En kollega av meg ble faktisk lagt inn på sykehus og ble satt på intravenøst 2 ganger pga (fare for?) underernæring både for seg selv og fosteret, hun heller tålte ikke vann engang..Dette var kanskje ikke det du ville høre? *TRØSTER* Vet du at det finnes kvalmestillende medikamenter? Jeg fikk aldri informasjon eller tilbud om det, men så hadde jeg litt å gå på og tålte vann og frukt... Jeg kastet opp i 9,5 måneder, og føler med deg...

Smeltet ost går ikke, så gratinert mat utgår.
Jordmor mener at jeg må inn å få intravenøs næring nå, hun mener at det ikke er forsvarlig å la meg gå slik som dette lengre. *sukk*
Jeg har gått på kvalmestillende frem til 3 trimester, da kan man ikke ta det lengre.
Tusen takk for tips i alle fall!

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-08, 18:20   #11
Noba
🎈
 
Noba sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 3.791
Noba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kan noen hjelpe meg?

Grønne epler og Bris fungerte for meg. Jeg spiste stort sett bare salt kjeks eller knekkebrød med litt ost og masse epleskiver oppå mens jeg var kvalm. Grønn te var også bra. Nå var jeg bare kvalm de første ukene da, så jeg hadde det mye lettere enn deg. Riktig god bedring, det må være virkelig tøft å ha det sånn.

__________________
Frøkna (mai 03) og Junior (mars 07)

Noba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-08, 18:23   #12
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kan noen hjelpe meg?

Opprinnelig lagt inn av Noba, her.

Grønne epler og Bris fungerte for meg. Jeg spiste stort sett bare salt kjeks eller knekkebrød med litt ost og masse epleskiver oppå mens jeg var kvalm. Grønn te var også bra. Nå var jeg bare kvalm de første ukene da, så jeg hadde det mye lettere enn deg. Riktig god bedring, det må være virkelig tøft å ha det sånn.

Ja det er tøft!
Godt jeg har bare max 9 uker igjen nå!

Hm, bris kan jeg prøve.. Takk!

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-08, 18:24   #13
Wix
Skal rømme
 
Wix sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 5.489
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Kan noen hjelpe meg?

Melk/sjokolademelk/vaniljeis er jo bra mot halsbrann men jeg er mer usikker på effekten dette har på kvalme...

__________________
Jente, des 06
Gutt, april 08
Wix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-08, 19:14   #14
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kan noen hjelpe meg?

Sjokomelk og vaniljeis har ikke bra effekt på halsbrann, det er sukker i det. Og det får halsbrannen til å blusse opp.

Melk er brekkmiddel, desverre, for jeg er utrolig glad i melk.

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-08, 19:20   #15
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Kan noen hjelpe meg?

Har du forsøkt forskjellige næringsdrikker du får kjøpt på apoteket. Finnes i et uttall varianter. Der er det bra sammensatt i forhold til næringsinnhold.

  Svar med sitat
Gammel 19-02-08, 19:20   #16
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kan noen hjelpe meg?

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Har du forsøkt forskjellige næringsdrikker du får kjøpt på apoteket. Finnes i et uttall varianter. Der er det bra sammensatt i forhold til næringsinnhold.

Nei det har jeg ikke prøvd.. Smaker de greit?

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-08, 19:22   #17
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Kan noen hjelpe meg?

Ja, etter hva jeg har hørt så gjør de det. Bruker de på sykehuset vi, og har ikke hørt noe om at de ikke smaker godt. Finnes maaaange sorter - fruktbasert, melkebasert, med og uten laktose osv osv osv.

  Svar med sitat
Gammel 19-02-08, 19:27   #18
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Kan noen hjelpe meg?

Hvis du får tilbud eller anbefalinger om å legges inn i noe tid for oppvæsking, så ta imot tilbudet.
Kvalmen kan være et symptom på dehydrering også den altså. Selv om du har hatt den hele svangerskapet, så kan den NÅ være et tegn på det.
Tegn på dehydrering

  • Kvalme
  • Svimmelhet
  • Hodepine
  • Konsentrasjonsvansker
  • Dårlig hukommelse
  • Mørk farge på urinen
  • Slapphet
  • Svetter mye
  • Muskelkramper

  Svar med sitat
Gammel 19-02-08, 19:40   #19
Cascaye
Miss Distriktsnorge
 
Cascaye sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 1.165
Cascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kan noen hjelpe meg?

Har du prøvd love hearts mot halsbrannen?

Cascaye er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-08, 19:46   #20
Ina
i vesterled
 
Ina sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 3.689
Ina imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kan noen hjelpe meg?

For meg funka det bra å bli væska opp litt. Følte meg iallefall i litt bedre form da. Ville gjort det om du har tilbud om det.

Ina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no