Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Å skaffe seg hund

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-09-13, 23:24   #281
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.840
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å skaffe seg hund

Så søt, Gina. Min må også bruke refleksvest nå, hun er jo svart ig synes dårlig i mørket. Hun kryper sammen når vinter på vesten, men gjør ikke noe av å ha den på.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-13, 23:36   #282
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å skaffe seg hund

Hehe, stakkars liten. Men den ser litt trang ut? Det er ikke derfor hunden ikke vil gå?

Her går ikke dresser med bein, men dekken over ryggen går fint.

Pelen, det dekker ikke under magen.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 07-09-13, 23:46   #283
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.853
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å skaffe seg hund

Ikke trang nei. bare trassig hund. Den henger og slenger rundt han så når han endelig går så snur den seg over på den ene siden. Mulig det ser sånn ut for han har stor fluffy pels rundt kroppen..

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-13, 23:48   #284
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å skaffe seg hund

Hehe. Den er sikkert bare usikker, ikke trassig. Mn søt var den!

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 07-09-13, 23:50   #285
Sola
Bør lage seg en tittel selv
 
Sola sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Utenfor republikken
Innlegg: 2.951
Sola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Å skaffe seg hund

Opprinnelig lagt inn av GinaK, her.

Ikke trang nei. bare trassig hund. Den henger og slenger rundt han så når han endelig går så snur den seg over på den ene siden. Mulig det ser sånn ut for han har stor fluffy pels rundt kroppen..

Min mor sin dvergdachs får alvorlig stiffness syndrom når hun får på seg dekken eller andre "klær".

__________________
Mamma til jenter f. 2001 og 2002
Sola er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-13, 08:27   #286
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.401
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å skaffe seg hund

Hyacinth, da går jeg for den! Sender du meg konto så får du adresse.

Min har ikke noe mot å ha på noe. Når han er nyklippet så ber han til og med om å ha på seg en grå/hvit mariusgenser som er strikket til hund. Den er i ull og han har merket godt at den varmer han godt, spesielt på natten. Om han ikke får den på seg før han legger seg de to først ukene etter at han er skikkelig kortklippet så sier han bestemt i fra.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-13, 11:07   #287
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å skaffe seg hund

Er i Kongeparkeni dag, så jeg vasker den i kveld og sender den i morgen hvis den er helt tørr til da

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 08-09-13, 11:08   #288
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å skaffe seg hund

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Hyacinth, da går jeg for den! Sender du meg konto så får du adresse.

Min har ikke noe mot å ha på noe. Når han er nyklippet så ber han til og med om å ha på seg en grå/hvit mariusgenser som er strikket til hund. Den er i ull og han har merket godt at den varmer han godt, spesielt på natten. Om han ikke får den på seg før han legger seg de to først ukene etter at han er skikkelig kortklippet så sier han bestemt i fra.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 09-09-13, 11:01   #289
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.445
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Å skaffe seg hund

Jeg fant en liste over oppdrettere paa siden til "Verband Deutscher Kleinhunezüchter" (forbundet for tyske smaahundsoppdrettere). De oppdretterne vi har vaert i kontakt med, staar ikke der. Hva vil det egentlig si? Vi er ikke paa jakt etter en utstillingshund, men vi vil jo ikke kjöpe "katta (hunden) i sekken" om dere skjönner. Kan noen forklare meg litt mer om hvorfor det er viktig med en seriös oppdretter. Hva risikerer vi liksom om vi ikke kjöper fra en av de "offisielle"?

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-13, 11:38   #290
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.401
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å skaffe seg hund

Man kan aldri være sikker uansett. De som avler med hensikt til å få hunder som er i følge rasestandarden står vel ofte på slike lister, men det kan jo være at de bare ikke er registrert eller at de er relativt nye. Det viktige slik jeg ser det er å få en hund som har riktig gemytt og det kan vel være slik at de seriøse oppdretterne har veldig fokus på det også.

Jeg foreslår at du kontakter en eller to oppdrettere til og snakker med dem og får et inntrykk av dem og om de har valper på gang.

Jeg syns at dere skal tenke igjennom hvilken type hund dere vil ha (for det er jo mye viktigere enn farge). Oppdretter bør kunne veilede dere her, i hvert fall når de er rundt 4 uker.

Vil dere ha en rolig hund? En hund som er sosial? En hund som er aktiv osv osv? Min prioritet var en hund som er trygg. Jeg ville heller (som andregangshundeeier) ha en hund som jeg måtte gjekke ned enn en hund som jeg måtte jobbe opp trygghet i. Oppdretteren hjalp oss med dette og blant de tre valpene vi hadde å velge mellom så kom den lille minste mer tøffe til oss og den litt mer rolige og forsiktige til noen førstegangshundeeiere (som vi har kontakt med). Det var helt riktig fordeling sett i etterkant.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-13, 11:50   #291
Sneglo
Nøttelitens medhjelper
 
Sneglo sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.155
Sneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Å skaffe seg hund

Jeg anbefaler og stille oppdretteren litt spm.

At hunden blir registrert i NKK er viktig. Ikke bare pga utstilling som mange tror, men fordi du da kan forsikre deg om at tispen ikke blir drevet råavl på. Altså at ikke tispa har kull hver eneste løpetid.

Spør hvor mange kull tispa har hatt. Hvor lenge siden hun hadde forrige kull. Hvor mange valper hun har hatt i kullene. Alt har en sammenheng.

Altså, om tispa hadde kull på forrige løpetid, så er det greit nok det om det var 1 valp, men IKKE greit om tispa hadde 7 valper. Om du skjønner.

Spør om hannhunden, er den sjekket for sykdommer som kan være vanlig for rasen. Samme med mor.

Ikke la deg blinde av utstillingsresultater på mor og far. Det er det mange som gjør. Og ikke for det, jeg driver med utstilling selv jeg. Kjøpte min første tispe etter en mor som hatet utstilling og derfor ikke ble stilt, mens hennes datter som jeg altså har, elsker utstilling og vist seg til og bli en kjempefin utstillingshund. Mens hunder av championer trenger ikke bli utstillingshunder.

Nå vet jeg du ikke skal ha utstillingshund, men like fullt greit å tenke på.

Spør oppdretter også om det er mulig og få oppfølging i etterkant. Altså er det bare for det å ta kontakt med oppdretteren selv etter kjøpet av hunden.

Hva hvis dere ikke kan ha hunden lengre. Skal oppdretter ha hunden tilbake, eller står dere på bar mark med å selge den selv.

Pass i ferier. Er det mulig for oppdretter å passe hunden? Så dere slipper å ha den på kennel.


Noen garanti har man aldri.

Som ekspempel.
Mitt første kull kom av ekstremt gjennomtenkt avl, for å si det sånn. Jeg hadde brukt 2år på å finne en hannhund til hun, og jeg fant det jeg så på som perfekt til hun. Begge var fri for patella lux, hd og andre sykdommer. Samme med linjene bakover. Men likevel fikk ene valpen i kullet grad 2 av patella lux. Så noen garanti har man uansett ikke selv om oppdretteren gjør "alt riktig".

Google kan også være din venn når det kommer til info om oppdretter.

__________________
-05 -07
Sneglo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-13, 12:49   #292
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.445
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Å skaffe seg hund

Tusen takk for svar. Selvsagt skal vi stille oppdretter mange spörsmaal, det er bare det at jeg ikke kan nok til aa tenke paa de "riktige" spörsmaalene enda. Jeg ante for eksempel ikke, som Pelen fortalte, at man allerede ved 4 ukers alder kan si noe om hundens gemytt. I tillegg var det nyttig aa höre det som Sneglo sa om aa finne ut om kullene mammaen har hatt etc.

Vi vet at den oppdretteren vi er i kontakt med naa, tar imot naar man drar paa ferie, noe som er veldig bra. Vi har ogsaa bekjente som har kjöpt derfra og som er veldig fornöyde.

Aa google kan noen ganger vaere veldig overveldende men alt for mye informasjon som jeg ikke skjönner. Derfor er jeg veldig glad for at jeg har dere aa spörre.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-13, 14:01   #293
Sneglo
Nøttelitens medhjelper
 
Sneglo sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.155
Sneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Å skaffe seg hund

Jeg har hatt en som var tøffest i kullet til å bli en liten pyse når hun flyttet herifra.

Men jeg hadde også en gigantisk sytepave i mitt første kull Sånn selskapssyk liten ball, som aldri fikk nok oppmerksomhet og kos. Og den dag idag er han en stor koseball, selv om han ikke syter LIKE mye, så er han fortsatt litt sånn "SE MEG DAAAAA"

__________________
-05 -07
Sneglo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-13, 17:05   #294
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.445
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Å skaffe seg hund

Jeg har funnet et havaneserforum her hvor jeg bor.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-13, 18:01   #295
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.401
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å skaffe seg hund

Bra liefje!

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-13, 19:24   #296
Sneglo
Nøttelitens medhjelper
 
Sneglo sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.155
Sneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Å skaffe seg hund

Og jeg venter valper


Måtte bare si det
Vært på ultralyd idag.

__________________
-05 -07
Sneglo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-13, 19:45   #297
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.445
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Å skaffe seg hund

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Bra liefje!

Joooo. De er ikke saa mange saa det tar jo saa lang tid för de svarer. :venter: Bedre med dere.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-13, 20:28   #298
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.401
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å skaffe seg hund

Gratulerer Sneglo!

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-13, 08:18   #299
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.401
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å skaffe seg hund

Hyacinth! Alt passet helt perfekt!

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-13, 08:21   #300
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å skaffe seg hund

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Hyacinth! Alt passet helt perfekt!

Så bra! Kjempebra!

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no