Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Tips til kjøp av symaskin?

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-07-23, 09:59   #1
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.689
Blogginnlegg: 19
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Tips til kjøp av symaskin?

Vår maskin har gått over i de evige jaktmarker, og vi trenger en ny symaskin.

Dette har jeg aldri kjøpt før, og jeg ønsker meg tips. Jeg har ikke planer om en ny hobby, men trenger den til type redesign, enkle sømmer, legge opp bukser, lage små kostymer etc.

Har lurt på om jeg bør vurdere overlock-maskin, men er usikker på om det er overkill.

Pt har jeg ikke et bestemt budsjett, men ønsker ikke å bruke mer enn jeg «må». Denne kommer ikke til å bli brukt mer enn 1-2 ganger i måneden. Gjerne tips til maskin jeg kan kjøpe brukt.

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-23, 10:12   #2
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.477
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips til kjøp av symaskin?

Kjøpte Bernette b38 ifjor, og er veldig fornøyd. Den har masse funksjoner, og er sikkert dyrere enn du har tenkt deg. Den har en jukse-overlock-søm som jeg prøvde for første gang igår, og det virket bra.

Skal du ha overlock bør du ha en vanlig symaskin også.

Tenk først over om du vil ha mekanisk eller elektronisk maskin. Mer gøy med elektronisk da.

Bestilte min herfra:
https://www.selfmade.com/nb-no/p/sym...38-70771/46254

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-23, 10:20   #3
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.888
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tips til kjøp av symaskin?

Overlock er maskin nr 2, du trenger en vanlig symaskin først fordi overlock kun syr overlocksøm og det kan du i mange tilfeller ikke bruke. Overlock er mest egnet til overkasting av sømrom og sammensying av plagg, men en vanlig symaskin er et must i tillegg. Du kan feks ikke legge opp ei bukse med overlock. En bra vanlig symaskin har også en enkel form for overlocksøm som gjør god nytte for seg når vi snakker om kun enkel søm.

Jeg ville sett etter en brukt Husqwvarna, Pfaff, Bernina eller Janomemaskin. De aller fleste modellene derfra dekker ditt behov og vel så det. Styr unna Singer, Toyota, AEG og andre merker som stort sett selges billig i matbutikker og den slags. Heller en eldre maskin av ett av de overnevnte merkene enn en ny av de sistnevte.

Jeg syr bunader på heltid. Mye av det er håndsøm (altså med nål og tråd og uten maskiner), men de maskinsydde bunadene jeg lager, syes på enten en Husqwvarna 500 computer som jeg kjøpte i 1993 eller en Pfaff ambition 620. Jeg har også en Janome skyline S5, men er ikke så glad i den, de to andre syr bedre. Alt dette er dyre maskiner som du ikke vil ha behov for til det du beskriver, men poenget mitt er at en god eldre brukt maskin er like bra som en nyere. Det kan også være en ide å kjøpe brukt fra en symaskinreparatør. Sjekk Tore Nohr på finn.no, feks, han holder til på Hamar og overhaler og selger brukte symaskiner.

Skal du kjøpe ny, har blant annet Janome rimelige og greie enkle maskiner. Ny maskin ville jeg kjøpt fra en sybutikk. Finn en nær deg og kjøp der, da får du hjelp om du står fast og har grei mulighet til reklamasjon og service. Ja, for symaskiner trenger også litt service en gang i blant for å fungere ordentlig.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-23, 10:25   #4
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.477
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips til kjøp av symaskin?

Den andre symaskinen min er en Bernina 730 fra 1964, funker knall og syr gjennom flere lag tunge stoffer. Er oppvokst med denne, og var så heldig å arve den. Skikkelig arbeidshest. Men jeg ønsket en maskin som var lettere å dra med seg på sykvelder og kurs.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-23, 10:48   #5
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.553
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tips til kjøp av symaskin?

Jeg har en janome easy jeans, en arbeidshest som ikke er super - avansert men funker til alt jeg trenger den til

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-23, 11:59   #6
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.689
Blogginnlegg: 19
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tips til kjøp av symaskin?

Takk for supre tips, akkurat det jeg trengte!

Da noterer jeg meg navn/modellnummer nevnt og lager et søk på finn.no.

Her lokalt lå det ute en janome dc4100 til 3000kr som virker litt dyrt, og en pfaff hobby 301 til 3200 som virket altfor dyrt.
Men kanskje jeg tar feil?

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no