Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Butterdeig

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-05-20, 19:23   #1
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.015
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Butterdeig

Er par spørsmål om butterdeig:

1. Kan man lage butterdeigspirog med kjøttfyll dagen før, og la den stå kjølig "rå" til dagen etter?

2. Hvis jeg vil lage butterdeigspai, hvordan får jeg et sprøtt paiskall? Skal skallet forstekes? Hvordan forhindrer man da at butterdeigen "blåser seg opp" enkelte steder?

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-20, 23:06   #2
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.015
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Butterdeig

Ingen som har svaret på dette?

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-20, 23:16   #3
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.186
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Butterdeig

Ad 1: jeg ville ha halvstekt den dagen før, ellers blir bunnen så soggy at det blir vanskelig å få den sprø.

Ad2: fins flere ulike måter å gjøre dette på. Kle formen med deigen og bruk gaffel for å stikke hull før steking i ca 10 min. Blåser seg litt opp, men fyllet du tar i etterpå fikser den biffen. Denne metoden bruker jeg selv ofte. Skal du gjøre det skikkelig kler du formen og stikker hull med gaffel, legger et bakepapir inni som du fyller med ris, tørkede bønner eller erter og steker i 20 minutter eller så. Så tar du den ut av ovnen og løfter ut bakepapiret med innhold og du kan nå fylle paien og steke den med en gang, eller vente med å fylle og steke.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-20, 23:48   #4
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.157
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Butterdeig

Pirog går superfint, fyll og sett kaldt, ta ut en halvtime før steking, det er slim storkjøkken gjør det, og de fryser gjerne.

Paskall, der må deigen prikkes godt over det hele, og en trekvarters Kald hvil før steking. Stek 10 min før fyllet has i.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-20, 09:29   #5
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.015
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Butterdeig

Takk for svar!
Da tror jeg at jeg går for pai i stedet for pirog. Kan jeg steke paiskallet i dag når jeg skal ha det i morgen?

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-20, 09:33   #6
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Butterdeig

Opprinnelig lagt inn av Taien, her.

Takk for svar!
Da tror jeg at jeg går for pai i stedet for pirog. Kan jeg steke paiskallet i dag når jeg skal ha det i morgen?

Har du oppskrift på paien du skal lage?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-20, 14:04   #7
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.015
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Butterdeig

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Har du oppskrift på paien du skal lage?

Egentlig ikke. Men jeg pleier å steke kjøttdeig, ha i salt, pepper og litt karri, rører sammen to egg og heller over. Tar av pannen og har en ss hvetemel oppi.
Fyller i paiskall av butterdeig (har også brukt skjell) og har det litt i ovnen....akkurat hvor lenge og på hvor mye er jeg usikker på. Ca 200 grader.
Har skivet tomater oppå ved servering, og har en god salat på siden. Den er enkel og veldig god.

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-20, 14:06   #8
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Butterdeig

Takk!

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no