|
Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
02-03-22, 08:38 | #1 |
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
|
Steng av russisk gass NÅ!Jeg hørte på radioen i dag at Høyre og FrP mente vi måtte lete etter mer olje og gass. Jeg blir så fortvilt! Har man ikke fått med seg at det, i tillegg til krig i Ukraina, også er en klimakrise hvor det neste tiåret er avgjørende?
02-03-22, 09:45 | #2 |
Yes, we can!!
|
Sv: Steng av Russisk gass NÅ!Åhå, nei, er du rusk?! Vi må produsere alt hva remmer og tøy kan holde!
02-03-22, 10:03 | #3 |
Kleintje I + II
Medlem siden: Feb 2007
|
Sv: Steng av russisk gass NÅ!Her signerer jeg Polyanna helhjertet. Det er ikke fornuftig å bytte energi kilde på kort varsel, her må det jobbes langsiktig.
02-03-22, 10:10 | #5 |
Tidsklemma
|
Sv: Steng av russisk gass NÅ!I tillegg til å produsere mer på norsk sokkel, så burde man også starte å bygge nye kjernekraftverk i Europa, tenker jeg. Erstatte de gamle, nedslitte og farlige, med nye moderne og sikrere kraftverk. Men det tar vel ett tiår eller to for å bygge noe slikt.
02-03-22, 10:11 | #6 |
Yes, we can!!
|
Sv: Steng av russisk gass NÅ!Det er de i gang med i Frankrike, men det tar år, for ikke å si tiår. Atomkraft er vilt komplisert å bygge. Prosjektene ender som oftest med overskridelser og forsinkelser som får Mongstad som å virke som et mønsterprosjekt. Og se hvor vanskelig det er å få plassert ut noen vindmøller, og se for deg å dundre opp et atomkraftverk.
02-03-22, 10:37 | #7 |
Yes, we can!!
|
Sv: Steng av russisk gass NÅ!For Norge, og for eksempel Qatar, så er jo stengt russisk gass en GULLGRUVE!
02-03-22, 10:52 | #8 |
Yes, we can!!
|
Sv: Steng av russisk gass NÅ!Denne er interessant: https://energypost.eu/where-can-euro...-off-supplies/
02-03-22, 11:47 | #10 |
Yes, we can!!
|
Sv: Steng av russisk gass NÅ!Hvis man er konspiratorisk anlagt, så ser man i hvert fall at innenlandsk amerikansk olje- og gassindustri VIRKELIG vinner på denne krigen.
02-03-22, 12:58 | #11 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
|
Sv: Steng av russisk gass NÅ!Enig med Poly. Hadde en lang samtale med 17 åringen om dette i går, kjekt de interesserer seg, men vondt at de skal oppleve uroen….
02-03-22, 13:35 | #12 |
Yes, we can!!
|
Sv: Steng av russisk gass NÅ!Men klart, å lyse ut konsesjonsrunder nå, for å redde forsyningene av gass til Europa NÅ, er litt søkt. Det tar ENORMT lang tid før man har produksjon. Særlig siden mange av de sannsynlige gassfeltene ligger langt nord. Men noe som ligger nær eksisterende infrastruktur kan kanskje ha fått økt aktualitet, selvsagt. Men det er her skifergass har betydning.
02-03-22, 13:40 | #13 |
Yes, we can!!
|
Sv: Steng av russisk gass NÅ!Men Tyskland har også mulighet til å utvinne ganske betydelige mengder skifergass (fracking). Det har de riktignok forbudt nylig, men det forbudet kan jo sitte løst nå.
02-03-22, 14:44 | #14 |
Yes, we can!!
|
Sv: Steng av russisk gass NÅ!Innser at jeg nå har gått litt av skaftet her, og snakker med meg selv. Men jeg syns gassmarkedet er DØDSINTERESSANT!
02-03-22, 14:54 | #15 |
Tidsklemma
|
Sv: Steng av russisk gass NÅ!Jeg syns også dette er veldig interessant, men har ikke på nær like stor kompetanse som deg, Poly.
02-03-22, 15:00 | #16 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
|
Sv: Steng av russisk gass NÅ!Skifergass kan jeg åpenbart altfor lite om.
02-03-22, 15:43 | #17 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
|
Sv: Steng av russisk gass NÅ!Jeg liker når Polyanna går av skaftet, lærer alltid noe. Enten det er om gassmarked eller tran og trening. |
02-03-22, 15:45 | #18 |
Textrovert
|
Sv: Steng av russisk gass NÅ!
Mens jeg personlig synes det er BÅÅÅÅRING. Og det er nettopp derfor jeg digger entusiaster som deg, for slike tråder gjør at jeg faktisk prøver å sette meg litt inn i det. For det er jo ikke slik at jeg ikke skjønner at temaet er viktig.
02-03-22, 16:11 | #20 |
Klare sjøl
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
|
Sv: Steng av russisk gass NÅ!
Dette.