Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Hva serverer jeg?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-10-15, 13:43   #1
Michelle
X First Lady
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.452
Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Hva serverer jeg?

.................................................. ..........

__________________
De vennlige ord som sies i dag, kan bære frukt i morgen.


Sist redigert av Michelle : 14-04-19 kl 17:28.
Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-15, 13:50   #2
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 15.002
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva serverer jeg?

Siden det er høst og lammesesong, hva med en lammegryte? Det kan jo enkelt lages dagen i forveien og så bare varmes mens du lager tilbehøret. Jeg lager en god gryte med lammekjøtt i terninger som brunes først, løk, hvitløk, gulrøtter i store biter, hermetiske tomater, litt tomatpuré, salt/pepper, timian og laurbærblad. Kokes til kjøttet er mørt og så rører du inn noen skjeer Snøfrisk (eller vanlig kremost) før du serverer med potetmos.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-15, 13:51   #3
Drømmedama
keep on dreaming
 
Drømmedama sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.856
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva serverer jeg?

Jeg synes lapskaus-ideen til mannen din er god, hjemmelaget bifflapskaus er deilig. Uformelt og nedpå og koselig. Og kan jo med fordel lages dagen før. Det hender vi har gjester på lapskaus når vi ikke har hatt tid til å lage mat selve dagen, det eneste jeg ofte bommer på da er hvor lang tid det egentlig tar å varme opp en stor gryte med lapskaus.
Lammegryten til Myria høres også veldig god ut, men litt mer jobb med potetstappen. Nå vil jeg ha lammegryte til søndag!

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-15, 13:53   #4
Michelle
X First Lady
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.452
Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva serverer jeg?

Tenkte på det, og lager av og til ei lammegryte jeg har fått mye skryt av, men hadde lyst til å servere noe annet.
ikke så usannsynlig at det blir det igjen.

__________________
De vennlige ord som sies i dag, kan bære frukt i morgen.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-15, 14:38   #5
Hot Lips
kissable
 
Hot Lips sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 3.694
Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva serverer jeg?

Lapskaus eller lammegryte. Og eplekake til dessert. Skikkelig høstmat.

__________________

Hot Lips er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-15, 15:08   #6
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.853
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva serverer jeg?

Gå på Meny, kjøpe roastbiff og få dem til å skjære den opp for deg i litt rustikke skiver (syns det passer best om den er litt tykkere enn til pålegg, men det er en smakssak), brokkoli, fløtegratinerte poteter (enten lage ferdig dagen før eller kjøpe på Meny), peppersaus. Ferdig.

Fløtegratinerte poteter blir aller best om de lages ferdig dagen før minus ostestrø på toppen - den sparer man til siste varming i ovnen før servering.

Eller lys lapskaus og flatbrød. Det er skikkelig digg. Ha litt persille på toppen, til fint.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-15, 15:43   #7
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.934
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hva serverer jeg?

Er det barn med? I så fall er vel lasagne både nedpå, godt, barnevennlig og kan lages dagen før. En grønn salat ved siden av justerer nivået opp.

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-15, 17:34   #8
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.618
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva serverer jeg?

Lapskaus!

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-15, 18:27   #9
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.909
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva serverer jeg?

Lapskaus!

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-15, 18:34   #10
Hannah
tankefull
 
Hannah sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 4.227
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva serverer jeg?

Lapskaus /Betasuppe eller fårikål.

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-15, 21:18   #11
Michelle
X First Lady
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.452
Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva serverer jeg?

Opprinnelig lagt inn av Eia, her.

Er det barn med? I så fall er vel lasagne både nedpå, godt, barnevennlig og kan lages dagen før. En grønn salat ved siden av justerer nivået opp.

En tenåring som spiser alt, ellers voksne. Vi er ikke spesiellt glad i Lasagne må innrømmes.
Ser ut til at jeg heller mot Lammegryte og muligens en liten forrett. Og noe til kaffen da.

__________________
De vennlige ord som sies i dag, kan bære frukt i morgen.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-15, 21:47   #12
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.653
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva serverer jeg?

Jeg lagde ølgryte i helga. Veldig godt og blir bedre av å lages dagen før. Oksekjøtt, bacon og bayer er hovedingredienser. Si fra om du vil ha oppskrift.

vixen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 26-10-15, 21:53   #13
Libra
Bør lage seg en tittel selv
 
Libra sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.510
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva serverer jeg?

Opprinnelig lagt inn av vixen, her.

Jeg lagde ølgryte i helga. Veldig godt og blir bedre av å lages dagen før. Oksekjøtt, bacon og bayer er hovedingredienser. Si fra om du vil ha oppskrift.

Jeg kunne gjerne tenkt meg til oppskrift.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-15, 21:56   #14
Michelle
X First Lady
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.452
Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva serverer jeg?

Opprinnelig lagt inn av vixen, her.

Jeg lagde ølgryte i helga. Veldig godt og blir bedre av å lages dagen før. Oksekjøtt, bacon og bayer er hovedingredienser. Si fra om du vil ha oppskrift.


Det vil jeg😊

__________________
De vennlige ord som sies i dag, kan bære frukt i morgen.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-15, 08:07   #15
Addison
Champagne til alt
 
Addison sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 4.359
Addison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva serverer jeg?

Opprinnelig lagt inn av vixen, her.

Jeg lagde ølgryte i helga. Veldig godt og blir bedre av å lages dagen før. Oksekjøtt, bacon og bayer er hovedingredienser. Si fra om du vil ha oppskrift.

Og jeg!

__________________
1997, 2001 & 2006
Addison er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-15, 08:44   #16
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.214
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva serverer jeg?

Jeg er ikke Vixen, men har også en knallgod oppskrift på en ølgryte.

Denne har jeg laget mange gannger og den minner litt om BB, men gir en mer litt søtligere og mer kompleks smak.
http://www.aperitif.no/oppskrifter/o...e-med-ol/69911

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-15, 09:37   #17
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.133
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva serverer jeg?

Jeg lagde Gulasjsuppe/-gryte her om dagen. Det ble faktisk veldig godt. Da er potetene i gryta, så det er alt i ett.

Vet ikke hvor autentisk det ble, men det ble godt.
Hadde masse løk i, 4-5 gule løk som jeg hakket ganske fint, disse ble surret i litt olje.
Brukte flatbiff, ble veldig mørt etter lang koking.
hadde ellers i en hel chili, masse paprikapulver (om lag en spiseskje kanskje, husker ikke helt)
Kokte ut panna etter kjøttet. Og hadde i poteter i terninger etter en stund og helt mot slutten litt purre og paprika i biter.

Den ble mer gryte enn suppe, tror løken var med og sette veldig god smak og fylde. Løkbitene kokte helt bort.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-15, 17:13   #18
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.653
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva serverer jeg?

Opprinnelig lagt inn av Libra, her.

Jeg kunne gjerne tenkt meg til oppskrift.

Jeg lager nok en litt forenklet utgave av nextlife sin. Dette gjorde jeg sånn ca sist:
Brunet ca 150 g oksekjøtt pr pr pluss en pakke med bacon i terninger (med pakke mener jeg en sånn "blokk")
Surret så sjarlottløk (ca 7-8 stk), en vanlig løk og hvitløk etter smak (jeg brukte to fedd).
Kuttet opp fem store gulrøtter i staver og surret litt sammen med løken på slutten.

Tok så alt dette oppe i samme gryte og helte over tre halvlitere med bayer.

Godt med hakket fersk timian, et laurbærblad, noen dråper worchestersaus og litt chillipulver i til slutt. Salt og pepper og pittelitt sukker også.

kokte dette i lang tid. 2,5 time kanskje småputrende på komfyren. Hadde i litt jevning til slutt for å tykne sausen litt. Før servering så brunet jeg en del sopp og hadde oppi.

gryten serverte jeg med Rotmos av poteter og søtpotet.

Lettvint og falt veldig i smak.

vixen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 02-11-15, 15:06   #19
Michelle
X First Lady
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.452
Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva serverer jeg?

Tusen takk for tips. Ølgryta tar jeg neste helg på farsdagen

Har fått tak i lammekjøtt så det blir lammegryte. Forrett gravlaks og ostekake til kaffe/dessert.

__________________
De vennlige ord som sies i dag, kan bære frukt i morgen.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:23.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no