Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Instrumentovergang (musikk)

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-11-17, 09:00   #1
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.445
Blogginnlegg: 4
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Instrumentovergang (musikk)

Vet det er mange flinke musikere her, så jeg prøver meg på å få litt innspill her (skal selvfølgelig diskutere det RL med andre)

Har ei jente som skal skifte instrument. Hun spiller althorn nå, men det er usikkerhet om hva hun skal gå over på. Jeg får inntrykk av at det er F-horn (valthorn) som "alle" regner som naturlig, men hvorfor ikke kornett? (som har samme grep), eller baryton? (Baryton vil hun helst ikke ha selv, pga det praktiske)

Noen som kan hjelpe en forvirret sjel?

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-17, 09:34   #2
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.249
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Instrumentovergang (musikk)

Nå er det mange år siden jeg spilte et instrument, men jeg byttet i alle fall fra trompet til tenorsaksofon.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-17, 10:09   #3
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.754
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Instrumentovergang (musikk)

Det kommer helt an på hvorfor det skal byttes instrument. Det ligger en notelære og en musikkforståelse i bånn som uansett kommer til nytte. Har et barn som skiftet fra kornett til fløyte etter noen år, det gikk bra. Selv om grep og blåsemetodikk var helt annerledes. Man blir naturligvis satt litt tilbake, så derfor sier jeg det kommer an på hvorfor skiftet kommer. For noen barn er det viktig for motivasjonen å begynne med noe helt nytt.

Nå har vi også en valthornist, og fordelen med valthorn er at du er svært viktig for korpset - litt satt på spissen. Ikke personlig, men instrumentmessig. Det er få som spiller valthorn, så vi har i hvert fall opplevd at det er et ønske om å strekke seg for at valthornisten skal bli i korpset og ha utbytte.

Horn og kornett er ikke det samme, bl.a. med måten man holder instrumentet på. Klart du kan bytte til kornett, men valthornisten hadde trompetlærer i starten, og det var mye som måtte plukkes vekk da vi fikk valthornlærer.

Skjønner ikke riktig hvorfor hun ikke vil ha baryton? Fordelen med baryton er at du som regel spiller melodilinjene, som for mange barn og unge er mye morsommere enn å "kompe".

Så det er noen ting å tenke over. Ellers går det sikkert fint, uansett. Det går an å bytte igjen hvis det blir helt håpløst.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-17, 12:53   #4
Addison
Champagne til alt
 
Addison sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 4.355
Addison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Instrumentovergang (musikk)

Althorn er stemt i ess, (b-)kornett og baryton/euphonium i B. Grepstabellen er lik for de tre, mens valthorn i F har en helt annen tabell. I tillegg bruker man venstrehånd til klaffer på valthorn, høyrehånd på de andre messinginstrumentenes ventiler. Det er altså mindre forskjell på althorn og kornett enn althorn og valthorn. Det viktigste er hva hun selv ønsker, tenker jeg!

__________________
1997, 2001 & 2006
Addison er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-17, 12:55   #5
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.445
Blogginnlegg: 4
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Instrumentovergang (musikk)

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

Det kommer helt an på hvorfor det skal byttes instrument.

Det er i hovedsak fordi althorn er i liten bruk hun skal bytte - hovedmotivasjonen er jo "bruksområdet" for musikken hvis man kan si det slik. (Jeg kan anbefale fagott hvis det er populariteten man går for, forresten! )

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-17, 13:04   #6
Fersken
Tatt på
 
Fersken sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Innlegg: 8.368
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Instrumentovergang (musikk)

Jeg har byttet fra kornett til althorn og så til valthorn, som jeg spiller i dag.

Selv om kornett og althorn har samme grep, så er ikke tonene de samme. Spiller de begge en C så stemmer de ikke fordi de er stemt forskjellige som Addison forklarte over.

Overgangen fra althorn til valthorn er kanskje ikke like enkel på grunn av at man bytter hånd for å trykke grepene , men likevel var det for meg lettere fordi det var lettere å holde de skilt på et vis. Høyrehånda husker fortsatt grepene for kornett/althorn mens venstrehånda kan valthorn.

__________________
Pie (2007) og Gut (2010)
Fersken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-17, 14:18   #7
Snippa
Jo flere jo bedre...
 
Snippa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.056
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Instrumentovergang (musikk)

Jeg ville sagt at det desidert enkleste var overgangen fra althorn til kornett/trompet. Jeg har spilt begge deler (+ baryton og trombone).

Snippa er aktiv nå   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no