Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

Anne fra Bjørkely

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-05-17, 09:30   #41
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Anne fra Bjørkely

Kanskje dere kan spoilertagge? Er ikke alle som har bingewatchet hele greia.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-17, 09:33   #42
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.201
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Anne fra Bjørkely

Hvis det var det jeg skrev med mensen osv så tenkte jeg faktisk at det var så små ting at det ikke akkurat spoilet noe. Utelot andre ting pga nettopp det.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-17, 10:54   #43
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Anne fra Bjørkely

Jeg var veldig skeptisk, for jeg hadde lidenskapelig forhold til både bøkene og den gamle serien. Men nye Anne har sjarmert meg, hun er helt fantastisk.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-17, 11:09   #44
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.271
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Anne fra Bjørkely

Nå har vi sett episode 2 også, og skjønner ikke helt hvorfor konsekvensen av brosjen som forsvant ble gjort så mye større i serien enn i boka. Men jeg digger fortsatt Anne og de andre skuespillerne, og scenen da hun skulle signere i familiebibelen var jo helt priceless. Jeg synes også de får godt fram hvor vanskelig det er for Marilla å vise følelser og be om unnskyldning når hun tar feil.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-17, 17:11   #45
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.694
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Anne fra Bjørkely

Jeg binget de fire siste episodene i går kveld og gleder meg til resten.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-17, 19:23   #46
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.440
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Anne fra Bjørkely

Noen som vet hvor jeg kan se den gamle og klassiske Anne-serien? Kjøpe den på Itunes kanskje? Eller har noen av streamingleverandørene den i sortimentet sitt?

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-17, 19:26   #47
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.650
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Anne fra Bjørkely

Åh, denne skal jeg spare til etter eksamen! Gleder meg veldig.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-17, 19:37   #48
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.440
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Anne fra Bjørkely

Hmm, jeg finner ikke den gamle Sullivanversjonen av filmen noe sted. Fins den kun på DVD mon tro?

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-17, 23:05   #49
sindrome
Boler'o?
 
sindrome sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
Innlegg: 6.442
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Anne fra Bjørkely

Jeg synes bøkene og den gamle serien passet bra for meg som barn og at den nye serien passer bra for meg som voksen. Jeg gråter og gråter.

__________________
Storesøster '05 og Lillesøstrene '08

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-17, 10:33   #50
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Anne fra Bjørkely

Dette er et hull i mine lesererfaringer - også jeg som leste så mye som barn/ungdom! Hvordan kan jeg ga gått glipp av bøker som har vært så skjellsettende for "alle andre"?

Bør jeg lese bøkene som voksen for å dekke hullet før jeg ser serien?

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-17, 10:59   #51
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.986
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Anne fra Bjørkely

Opprinnelig lagt inn av Pebbles, her.

Dette er et hull i mine lesererfaringer - også jeg som leste så mye som barn/ungdom! Hvordan kan jeg ga gått glipp av bøker som har vært så skjellsettende for "alle andre"?

Bør jeg lese bøkene som voksen for å dekke hullet før jeg ser serien?

Les dem på engelsk, i så fall. De tåler definitivt å leses av voksne; jeg har lest alle på engelsk og noen få på norsk som voksen. Oversettelsen yter dem ikke rettferdighet, selv om jeg elsket de (få) jeg leste på norsk som barn/ungdom (jeg visste ikke om at det fantes så mange da, tror ikke biblioteket her hadde alle).

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-17, 11:48   #52
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.201
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Anne fra Bjørkely

Den første boka er kommet i ny oversettelse der alt er med. Jeg har den, og trodde egentlig hele serien skulle oversettes på nytt. http://www.norli.no/webapp/wcs/store...talogId=10051#

Selve boka er også veldig fin i trykk, papir og omslag, så hvis det kommer flere skal jeg ha hele serien. Har den også på engelsk, men det barndomsnostalgiske slår mer inn på norsk.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-17, 12:04   #53
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Anne fra Bjørkely

Disse så fine ut!

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-17, 15:16   #54
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.271
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Anne fra Bjørkely

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Den første boka er kommet i ny oversettelse der alt er med. Jeg har den, og trodde egentlig hele serien skulle oversettes på nytt. http://www.norli.no/webapp/wcs/store...talogId=10051#

Selve boka er også veldig fin i trykk, papir og omslag, så hvis det kommer flere skal jeg ha hele serien. Har den også på engelsk, men det barndomsnostalgiske slår mer inn på norsk.

Ja, denne er fin, den har jeg. Andre klassikere er også trykket i samme serie, i ulike farger. Vi har "Barna i Nyskogen" og "Jungelboken" også.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-17, 22:57   #55
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.770
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Anne fra Bjørkely

Nå har jeg sett mer av serien, og selv om jeg fortsatt syns den er fin, så er jeg også enig i en del av kritikken. Dette er ikke den Anne jeg kjenner fra bøkene.

Historien er mye mørkere, og hun er traumatisert på en helt annen måte enn bøkenes Anne. Jeg måtte ta en ekstra sjekk, og selv om bøkenes Anne også hadde det tøft før hun kom til Bjørkely, så syns jeg ikke det en gang ble hintet om den typen behandling som denne seriens Anne har fått. Jeg tror de kunne ha modernisert fortellingen uten en del av grepene de har tatt, som gjør at serien i veldig mye større grad er "basert på" enn den kunne vært. Bøkene behandler en del ganske vanskelige og tøffe temaer med en varhet og omtanke, som jeg nok syns mangler litt i denne serien. Det blir litt vel mye "in your face" innimellom. Og et overdrevent behov for å forankre oppførselen i noe "mer" enn bare ungdommens dårskap. Noe som vel strengt tatt ikke hadde vært nødvendig. Og selv om en del av omskrivingen er både fin og bra, er det andre ting som er veldig unødvendig.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-17, 22:59   #56
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Anne fra Bjørkely

Jeg tenker det er langt mer realistisk at Anne er traumatisert av tidligere opplevelser, og synes det er like greit å droppe rosemalingen. Men jeg er enig i at det er mindre i tråd med bøkene.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-17, 23:03   #57
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.770
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Anne fra Bjørkely

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg tenker det er langt mer realistisk at Anne er traumatisert av tidligere opplevelser, og synes det er like greit å droppe rosemalingen. Men jeg er enig i at det er mindre i tråd med bøkene.

Jeg er ikke så sikker på det, altså. Hun vokste tross alt opp i en helt annen tid. Og det er ingen indikasjon i bøkene på at hun er traumatisert. Så selv om en jente i hennes situasjon godt kunna ha vært det, så betyr ikke det at "vår" Anne var det. Den enorme styrken hennes var jo noe av det som "gjorde" henne. Sammen med en rekke andre personlighetstrekk som innebar at hun godt kunne være en skikkelig asfaltrose, som klarte seg gjennom tøffe oppvektsvilkår uten traumer.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-17, 23:07   #58
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Anne fra Bjørkely

Ja, i en tid der jeg gjerne tror at veldig mange foreldreløse barn var traumatisert av oppveksten de ble tilbudt. At bøkenes Anne ikke er det betyr ikke at det ikke er god fortelling at den nye TV-Anne er det.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-17, 23:13   #59
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.770
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Anne fra Bjørkely

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

At bøkenes Anne ikke er det betyr ikke at det ikke er god fortelling at den nye TV-Anne er det.

Det er jeg enig i - men da er det i realiteten en annen historie. Fordi hun historien handler om er en annen enn i bøkene. Og jeg tror det er viktig å ha det i bakhodet når man ser serien.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-17, 23:19   #60
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.786
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Anne fra Bjørkely

Har bestemt meg for ikke å se. Min Anne er et realt løvetannbarn som gjennom sitt fantastiske forhold til Marilla og Matthew unngikk senskader av triste og fæle barndomsår. Jeg kan gjerne se historier om traumatiserte barn, men ikke i Annes person.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no