Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Lovendring for ABB

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-03-12, 08:46   #1
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Lovendring for ABB

Jeg liker ikke systemer som går istykker.

I Norge er det grunnlovsfestet at en ny lov eller lovendring ikke kan gis tilbakevirkende kraft. Likevel snakkes det om å gjøre en lovendring for kunne sperre ABB inne resten av livet. Denne gangen går forslaget på at det er for hans egen sikkerhet så ingen tar ham når han kommer ut.

Jeg er uhyre skeptisk. Jeg reagerer på at regjeringen vil gi en lov tilbakevirkende kraft. Jeg reagerer enda mer på at man skal kunne sperre folk inn så ingen tar dem.

Jeg har ikke noen sympati for ABB, men jeg syns det er trist om han skal greie å ødelegge systemet vi har i dag og få gjennom suspekte lovforslag.

Litt usikker på om denne linken burde ligge i innlegg to, men jeg legger'n her jeg.
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/o...artid=10079684

  Svar med sitat
Gammel 22-03-12, 08:49   #2
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lovendring for ABB

Jeg er litt usikker på om dette vil kunne kalles tilbakevirkende kraft i dette tilfellet?

Men alt det andre er jeg enig i at er uhyre tvilsomt.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-12, 08:50   #3
LaBanga
fri
 
LaBanga sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.011
Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lovendring for ABB

Jeg har også en dårlig smak i munnen på denne saken. Og tenker på det i den sammenhengen at jeg lenge har lurt på hvorfor ABB ikke får behandling når alle eksperter er enige om at han er sinnsyk. Er det meningen at man skal vente til etter rettsaken og han er dømt (og sperret inne for livet) før man behandler han?
Mulig det er en medisinsk vurdering her, men jeg har selv vært nær noen i psykose, og skjønner bare ikke hvorfor han ikke kan tvangsbehandles. Er de redd for at han skal innse hva han har gjort og angre?

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-12, 08:52   #4
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lovendring for ABB

I prinsippet er jeg veldig enig, men om han aldri mer får se dagens lys så er det 'fine by me'. Hva er grunnen til at vi ikke hadde noen sånn lov fra før? Det må vel være at ingen hadde fantasi til å se for seg en sånn forbrytelse midt i 'Kardemommeby'?

Men klart - om dette setter presedens - at det er greit å vedta lover med tilbakevirkende kraft, nei, da er det ikke verdt det. Han bør vel idømmes forvaring etter forvaring etter forvaring uansett?

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-12, 08:59   #5
D'Arcy
Snikende Ullteppe
 
D'Arcy sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 3.798
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Lovendring for ABB

Dette høres jo helt villt ut. Vi har forvaring i dag, noe som etter hva jeg har forstått faktisk kan føre til at enkelte særtilfeller blir sittende for livet. Men å sperre noen inne fordi at andre kan angripe? Når skal dette brukes? Jeg tenkte umiddelbart på Baneheia da jeg leste dette og jeg er veldig enig med HI - vi har et system som virker og da kan man ikke finne på noe nytt bare fordi en og annen tulling ramler forbi

__________________
Gutt 03
D'Arcy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-12, 09:05   #6
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lovendring for ABB

Men er det ikke litt sånn med alle lover? At når det dukker opp noe som rokker ved hensikten/målet med loven, så hender det at den endres? Man tar jo sjelden høyde for alt som kan skje her i verden, så det er jo når noe først skjer, at man ser behovet.

Men essensen her er vel om en lov skal kunne endres til å ha tilbakevirkende kraft, og jeg ser ulempen der.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-12, 09:05   #7
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Lovendring for ABB

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg er litt usikker på om dette vil kunne kalles tilbakevirkende kraft i dette tilfellet?

Men alt det andre er jeg enig i at er uhyre tvilsomt.

Det må da bli det? De vil jo straffe ham medlover som ikke fantes da forbrytelsen skjedde.

  Svar med sitat
Gammel 22-03-12, 09:07   #8
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Lovendring for ABB

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

Men er det ikke litt sånn med alle lover? At når det dukker opp noe som rokker ved hensikten/målet med loven, så hender det at den endres? Man tar jo sjelden høyde for alt som kan skje her i verden, så det er jo når noe først skjer, at man ser behovet.

Men essensen her er vel om en lov skal kunne endres til å ha tilbakevirkende kraft, og jeg ser ulempen der.

Joda, lover endres ved behov. Men de begynner ikke plutselig å gjelde forhold bakover i tid.

  Svar med sitat
Gammel 22-03-12, 09:16   #9
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Lovendring for ABB

Opprinnelig lagt inn av Honeybunny, her.

Det har skjedd før, ved landssvikeroppgjøret. Ikke akkurat et stolt øyeblikk i Norges rettshistorie. Skal dette bli en ny skamplett?

Det er utrolig teit om vi har greid å holde demokratiet og strukturene i samfunnet vårt så godt helt til nå for så å klare å martyrgjøre fyren i siste liten, ihvertfall.

  Svar med sitat
Gammel 22-03-12, 09:20   #10
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.808
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lovendring for ABB

Jeg sier meg enig med røkla her.

For meg, reint personlig, kan de stenge terroristen inne og kaste nøkkelen, men det er ikke slik samfunnet vårt virker. Lovendringer skjer, men man bør ikke da gi dem tilbakevirkende kraft fordi det passer i dette tilfellet. Det blir jo på en måte en rein hevngjerning. Ja, straff er på en måte også en hevn, men da bør man straffes etter gjeldende lover og regler på det tidspunktet forbrytelsen ble begått. En lovendring kan komme i etterkant som en konsekvens av at man så at i dette tilfellet var ikke loven "god nok," men anvendelsen av ny lov bør da rettes mor framtidens forbrytere av samme kaliber.

Og jeg heller kan ikke helt skjønne hvorfor en evt forvaringsdom ikke kan være "god nok" i dette tilfellet.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-12, 09:23   #11
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.083
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lovendring for ABB

Jeg er totalt i mot at man konstruerer lover etter at et lovbrudd har skjedd. De beste lovene lager man i fredstid, da er man mindre farget av hat og hevntanker enn når man konstruerer en lov for en bestemt kriminell eller en bestemt forbrytelse som har skjedd. Vi må ha gode nok lover i forkant. Punktum. Jeg mener forøvrig at vi har gode nok lover til å dømme Breivik - det er ingenting i lovverket per i dag som tilsier at han ikke kan bli sperret inne på livstid dersom man mener at det er nødvendig.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-12, 09:24   #12
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Lovendring for ABB

Jeg tror argumentasjonen om forvaring er at da kan han slippes ut når han ikke lenger er farlig. Mens med denne "omsorgsdommen" så kan de holde ham i et hull på Ila til folk ikke lenger er sinna.

Om man skal holde folk innesperret så ikke andre skal gjøre dem noe så bør det som et minimum være et tilbud og ikke en tvang.

Og om det er ren hevn på gang og man bare vil ta ham på livstid samme søren så kan man like gjerne ta hevnen til neste nivå og innføre dødsstraff eller ett eller annet mer passende for en skikkelig hevn.

  Svar med sitat
Gammel 22-03-12, 09:36   #13
D'Arcy
Snikende Ullteppe
 
D'Arcy sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 3.798
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Lovendring for ABB

Jo mer jeg tenker på dette....

Om han slippes ut i 2090, er vurdert som rehabilitert, oppfører seg som folk og plasseres i nabohuset mitt. Så går jeg til angrep på han fordi jeg synes at han har gjort fæle ting og jeg vil hevne meg - da er det jo jeg som skal straffes - ikke han?

__________________
Gutt 03
D'Arcy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-12, 09:45   #14
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lovendring for ABB

Opprinnelig lagt inn av D'Arcy, her.

Om han slippes ut i 2090, er vurdert som rehabilitert, oppfører seg som folk og plasseres i nabohuset mitt. Så går jeg til angrep på han fordi jeg synes at han har gjort fæle ting og jeg vil hevne meg - da er det jo jeg som skal straffes - ikke han?

Selvsagt. Det skulle da virkelig også bare mangle.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-12, 09:51   #15
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Lovendring for ABB

Opprinnelig lagt inn av D'Arcy, her.

Jo mer jeg tenker på dette....

Om han slippes ut i 2090, er vurdert som rehabilitert, oppfører seg som folk og plasseres i nabohuset mitt. Så går jeg til angrep på han fordi jeg synes at han har gjort fæle ting og jeg vil hevne meg - da er det jo jeg som skal straffes - ikke han?

Jepp.

  Svar med sitat
Gammel 22-03-12, 09:55   #16
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.083
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lovendring for ABB

Opprinnelig lagt inn av D'Arcy, her.

Jo mer jeg tenker på dette....

Om han slippes ut i 2090, er vurdert som rehabilitert, oppfører seg som folk og plasseres i nabohuset mitt. Så går jeg til angrep på han fordi jeg synes at han har gjort fæle ting og jeg vil hevne meg - da er det jo jeg som skal straffes - ikke han?

Jeg tenker at det å slå i hjel enn mann på 111 år vil føre til skjerpende omstendigheter også.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-12, 09:58   #17
D'Arcy
Snikende Ullteppe
 
D'Arcy sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 3.798
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Lovendring for ABB

Trekk paralleller til de som har forgrepet seg på barn - som sjelden kan føle seg trygge etter at de slipper ut. Skal loven brukes på disse?

Jeg synes dette er fryktelig ugreit! Misforstå meg rett - alle skal straffes for det de faktisk har gjort. Men man kan da ikke straffe folk for noe andre kan finne på å gjøre.

__________________
Gutt 03
D'Arcy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-12, 10:08   #18
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.116
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lovendring for ABB

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Det må da bli det? De vil jo straffe ham medlover som ikke fantes da forbrytelsen skjedde.

Dette er vel ingen straffelov, men en beskyttelseslov. Ergo vil de ikke straffe ham som sådann.

Det faktiske resultatet kan selvsagt diskuteres. Jeg er skeptisk til loven, og det skal bli interessant å følge prossessen. Jeg meenr vel også at hva om en person gjør noe galt, og aksepterer en eventuell hevn?

Medisinskfaglige ting kan jeg ikke noe om. Men ABB får jo i høyeste grad medisinsk oppfølging.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-12, 10:09   #19
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.116
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lovendring for ABB

Opprinnelig lagt inn av D'Arcy, her.

Trekk paralleller til de som har forgrepet seg på barn - som sjelden kan føle seg trygge etter at de slipper ut. Skal loven brukes på disse?

Det sier vel høringen noe om. Den gjelder jo pasienter, ikke enhver insatt, og det er visse krav til uhyrligheten. At massedrap nevnes som eksempel sier jo noe om nivået av alvorlighet.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-12, 10:22   #20
Pappalille
Tøff
 
Pappalille sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 4.977
Blogginnlegg: 55
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lovendring for ABB

Ja, flott! La denne mannen få poengtert sine argumenter mot Norges styre og stell.

I denne saken har vi all mulig grunn til å gå på den smale sti, følge alle rettsprinsipper og generelt gjøre absolutt alt etter boken. Den store, røde dere vet.

Dette mennesket har vel rokket grunnvollene våre nok nå, har han ikke?

__________________
This isn't life in the fast lane, it's life in the oncoming traffic.

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no