Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Invisible Children

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-03-12, 19:35   #21
Anikka
Snøavhengig
 
Anikka sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Blåsborttoppen
Innlegg: 910
Anikka er populærAnikka er populærAnikka er populærAnikka er populærAnikka er populær
Standard

Sv: Invisible Children

Dyktig laget, viktig tema. Det blir interessant å se om kampanjen lykkes!

__________________
2011 - 2013

Dersom du vel å ikkje gleda deg over snøen, vil du ha mindre glede i livet, men same mengde snø.
Anikka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 19:36   #22
Serafin
Bør lage seg en tittel selv
 
Serafin sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 9.275
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Invisible Children

Jeg har sett bare 8 minutter enda, men skal se mer. Utrolig bra laget!

__________________
--
Bonusgutten 06
Storebror 07
Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 22:53   #23
D'Arcy
Snikende Ullteppe
 
D'Arcy sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 3.798
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Invisible Children

Jeg klarer ikke slutte å tenke på denne. Jeg må vise den til Mannen!

__________________
Gutt 03
D'Arcy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 23:10   #24
Flubby
Crazy Cat Lady
 
Flubby sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 4.719
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Invisible Children

http://facecrooks.com/Internet-Safet...eir-video.html

__________________
Draco Dormiens Nunquam Titillandus
Tenåringen-95 og Trassungen-09
Flubby er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 23:29   #25
D'Arcy
Snikende Ullteppe
 
D'Arcy sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 3.798
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Invisible Children

Hvor mange hadde hørt om Joseph Kony før denne videoen kom? Jeg skal ikke forsvare IC - til det kan jeg for lite. Men videoen er viktig og jeg synes de angriper saken på en god måte. De viser oss hvor mye makt vi har gjennom sosiale medier. For meg er den viktigste saken at USA opprettholder soldatene i Uganda og at Kony blir tatt! Og denne filmen kan hjelpe til med dette!

__________________
Gutt 03
D'Arcy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 23:43   #26
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Invisible Children

Jeg har bare ventet på hoax-alerts og kritikk av ulik art. Det bare MÅ skje når noe får plutselig og stor oppmerksomhet.

Om det er grums, så skal selvfølgelig det kikkes nærmere på. Men jeg må si at jeg synes det er tragisk om budskapet tåkelegges i masse kontroverser (med ulik sannhetsgehalt, sikkert) om IC.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-12, 10:22   #27
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.809
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Invisible Children

Jeg har sett filmen og den har et viktig budskap å få ut. Det skal ikke måtte være sånn i den politiske verden at for å bry seg og hjelpe, så må det være noen egenvinning av det.

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"

Sist redigert av Mex : 08-03-12 kl 12:04.
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-12, 11:13   #28
Olifant
Fersk i gamet
 
Olifant sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.812
Olifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Invisible Children

Ingen tvil om at dette er en viktig sak og at det er bra med mye oppmerksomhet, men jeg kjenner at jeg nok skal lese meg opp ganske mye før jeg begynner å sende pengene mine den veien.

Og jeg begynner her:

http://thedailywh.at/2012/03/07/on-kony-2012-2/


Sist redigert av Olifant : 08-03-12 kl 11:24.
Olifant er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-12, 11:20   #29
Frøydis
stoffavhengig
 
Frøydis sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 7.075
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Invisible Children

Opprinnelig lagt inn av Olifant, her.

Ingen tvil om at dette er en viktig sak og at det er bra med mye oppmerksomhet, men jeg kjenner at jeg nok skal lese meg opp gansge mye før jeg begynner å sende pengene mine den veien.

Og jeg begynner her:

http://thedailywh.at/2012/03/07/on-kony-2012-2/

Bildet av lederne av IC med våpen gjorde meg skeptisk. De bruker nok ikke pengene som de burde, nei.

Og om det stemmer at Kony ikke har vært aktiv siden 2006, så er det noen som ikke ha gjort grundig nok research.

__________________
jan '09 og nov '11
Frøydis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-12, 11:25   #30
Pesten
Bør lage seg en tittel selv
 
Pesten sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 2.769
Pesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Invisible Children

Sees i kveld etter at unger er i seng. *lettrørt*

__________________
Storebror 01, mellomsøster 02 og lillesøster 05.
Pesten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-12, 11:27   #31
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Invisible Children

Opprinnelig lagt inn av Olifant, her.

Ingen tvil om at dette er en viktig sak og at det er bra med mye oppmerksomhet, men jeg kjenner at jeg nok skal lese meg opp ganske mye før jeg begynner å sende pengene mine den veien.

Og jeg begynner her:

http://thedailywh.at/2012/03/07/on-kony-2012-2/

En nyttig lenke, takk. Dette må googles nærmere.

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-12, 11:49   #32
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Invisible Children

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg har hørt mye om Kony tidligere og jeg har også hørt om IC og deres tvilsomme pengebruk.
Det er flott å engasjere seg i saken, men les kritikken også og sett inn engasjementet der hvor det nytter.

Attenåringen min kom med mye saklig kritikk av denne organisasjonen i går. De hadde tydeligvis diskutert det på skolen. Jeg har ikke satt meg inn i saken, men synes det er veldig ok at dette blir diskutert på en objektiv måte i skolen.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 08-03-12, 12:09   #33
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.976
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Invisible Children

HAr ikke sett filmen eller satt meg inn i dette, men her er kritikk av denne filmen: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10070039

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-12, 12:31   #34
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Invisible Children

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Er dette nok en film der hvite snille mennesker reiser til Afrika og hjelper de stakkars "natives" out of their misery?

Det kan se litt sånn ut, desverre.

Generelt opplever jeg at folk er alt for lite kritiske til farsottene som går på Facebook og andre sosiale medier. Jeg sier ikke at jeg ikke går fem på selv fra tid til annen, det har jeg sikkert gjort. Men bare fordi mange deler er ikke nødvendigvis en ting sann, og det kan også være mange grader av sannheter i det som blir lagt ut.

At Joseph Kony har gjort mye galt er det ikke tvil om, la det være sagt. Man blir ikke etterlyst av FN for ingenting.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-12, 12:35   #35
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Invisible Children

Opprinnelig lagt inn av Ru, her.

Generelt opplever jeg at folk er alt for lite kritiske til farsottene som går på Facebook og andre sosiale medier.

Enig. Og gode intensjoner gir ikke alltid godt resultat. Tvert i mot.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-12, 12:46   #36
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Invisible Children

Jeg har ikke lest hele tråden enda, vil skrive av meg først.

Jeg så denne sent i går kveld, og fikk en uggen følelse, og følte meg veldig slem og dum og rar rett og slett, som fikk en intuitiv følelse av at jeg ikke umiddelbart hadde lyst til å bidra med spredning av informasjonen. Uten å vite hvorfor. For jeg har jo sansen for folk og prosjekter som engasjerer seg for folk som ikke har det bra, også de smale. Og det falt tårer underveis. Jeg klarte ikke helt å sette fingeren på hva det var. Jeg lurte på om det var amerikastilen som jeg er litt småallergisk mot (gråteperse-store-ord-og-vi-redder-verden-greia) eller den siste delen av filmen med armbånd (!) og tapetsering av verden av plakater som ble over the top, eller rett og slett en idiotisk dum følelse.

Jeg ser nå at det har kommet kritikk, og jeg skal lese det og så gjøre meg opp en mening.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-12, 12:51   #37
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Invisible Children

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/ar...artid=10070039

Denne er det jo linket til tidligere i tråden her, bør leses. Jeg har ikke giddet å se det, føles spekulativt og når det også påpekes rene faktafeil/bakgrunnsfeil blir det litt sånn "tåreperse" på FB uten at det reelt sett har noe for seg.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-12, 12:54   #38
teamor
Superduperaktiv
 
teamor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 565
teamor er litt kulteamor er litt kul
Standard

Sv: Invisible Children

Jeg tror det har noe for seg selvom alle detaljene ikke er på plass. Det har uansett satt søkelys på en konflikt svært få i vesten har brukt så mange kalorier på å tenke på.

Unicef er blant dem som er positive til kampanjen.

At det å få Kony bak lås og slå vil løse alle problemene i Uganda er det vel ingen som tror. Håper jeg..

teamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-12, 14:03   #39
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Invisible Children

Opprinnelig lagt inn av D'Arcy, her.

Men videoen er viktig og jeg synes de angriper saken på en god måte. De viser oss hvor mye makt vi har gjennom sosiale medier. For meg er den viktigste saken at USA opprettholder soldatene i Uganda og at Kony blir tatt! Og denne filmen kan hjelpe til med dette!

Vel, nå er ikke Kony i Uganda da. Jeg syns man heller kan bruke makten man har gjennom sosiale medier på veldokumenterte causes, framfor å kaste seg over noe uten å bedrive kildekritikk.

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Men jeg må si at jeg synes det er tragisk om budskapet tåkelegges i masse kontroverser (med ulik sannhetsgehalt, sikkert) om IC.

Og det er faktisk avsenders ansvar, ikke de som avslører grumset.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-12, 14:36   #40
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Invisible Children

Yep, kopierer også lenken fra VG i dag selv om det allerede er gjort to ganger. Svært troverdig kritikk fra Fafo.

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/ar...artid=10070039

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no