Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Kasias krimskrams

Facebook og dialekt

Kasias krimskrams Lenker, tester, vitser og andre kuriositeter

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-03-12, 12:16   #281
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Jeg fikk underkjent stil på dialekt på ungdomsskolen. Jeg snakket visst ikke bred nok dialekt.

Men jeg synes det er vanskelig og tungt å skjønne trøndersk skriftlig selv om jeg ikke har noe som helst problemer med det muntlig. Det er faktisk lettere å skjønne rogalendingene av en eller annen grunn.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 13:04   #282
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.630
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Selvfølgelig, men et skriftspråk som er vanskelig å lese er i alle fall en forringelse i mine øyne. Jeg syns også et det bør være et felles skriftspråk for alle. Nå har vi jo prøvd å ha to skriftspråk i mange år, og det er vel ikke særlig populært. Mener du at det er riktig om utvilkingen gir oss mange skriftspråk, trøndersk, et nordnorsk, sørnorsk osv.? Skal man lære om alle disse på skolen, slik som vi nå har bokmål og nynorsk? Dette er satt litt på spissen, men du indikerer en utvikling i denne retningen, og da kan det jo være lurt å tenke gjennom hvordan det faktisk vil kunne arte seg.

I verste fall tror jeg at en slik forringelse av det norske skriftspåket hvor flere og flere skriver all mulige slags dialekter på på stadig flere arenaer på sikt vil ødelegge norsk skriftspråk i en slik grad at at det baner vei for engelsk. For jeg tror nemlig at et felles skriftspåk er viktig, og i et land der man snakker så vidt forskjellige dialekter kan man ikke ha ett felles skriftspåk dersom alle i sterk grad skal få basere sitt skriftspråk på dialekt. En annen alternativ utvikling som kan være en konsekvens av dette er at dialektene etter hvert blir normaliserte fordi behovet for et mer normalisert dialektbasert skriftspåk vil dukke opp, og da sitter man til slutt igjen med et normalisert språk både skriftlig og munntlig.

Vel, nå var dette bare fabuleringer og å trekke utviklingen veldig langt både i tid og tanke. Men jeg tror uansett at man ikke skal være naiv og tro at en utvikling som vi nå kanskje ser starten på nødvendigvis er et gode for det norske språket på sikt med mindre man syns at alle forandringer er til det gode uansett.

Jeg klarer ikke helt å se hvor de mange skriftspråkene kom inn, men det er i hvert fall langt fra det jeg snakker om. Jeg snakker om en bevegelse mot et mer lydrett skriftspråk, som for øvrig har vart lenge, og jeg tror at muntlignær, digital kommunikasjon vil påvirke den prosessen. Kanskje vil vi se en utvanning av dialekter som pågår parallelt, eller kanskje vi vil se at disse muntlignære arenaene nettopp styrker bevisstheten omkring dialektens verdi?

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 13:13   #283
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.976
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Jeg klarer ikke helt å se hvor de mange skriftspråkene kom inn, men det er i hvert fall langt fra det jeg snakker om. Jeg snakker om en bevegelse mot et mer lydrett skriftspråk, som for øvrig har vart lenge, og jeg tror at muntlignær, digital kommunikasjon vil påvirke den prosessen. Kanskje vil vi se en utvanning av dialekter som pågår parallelt, eller kanskje vi vil se at disse muntlignære arenaene nettopp styrker bevisstheten omkring dialektens verdi?

Hvis alle skal begynne å skrive mye mer likt talespråket sitt må det nødvendigvis bli mange skriftspråk. Mange dialekter har langt større forskjeller seg imellom enn det bokmål og nynorsk har, og det er umulig å komme opp med et felles språk som er nært talemålet for alle. Ergo blir det mange skriftspråk. Eller så kan man like så godt holde på det skriftspråket vi allerede har. Eller om var det opp til meg slo man sammen nynorsk og bokmål.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 13:15   #284
Sir Limpalot
Det kan alltid bli verre.
 
Sir Limpalot sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Akershus
Innlegg: 1.242
Sir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Jeg klarer ikke helt å se hvor de mange skriftspråkene kom inn, men det er i hvert fall langt fra det jeg snakker om. Jeg snakker om en bevegelse mot et mer lydrett skriftspråk, som for øvrig har vart lenge, og jeg tror at muntlignær, digital kommunikasjon vil påvirke den prosessen. Kanskje vil vi se en utvanning av dialekter som pågår parallelt, eller kanskje vi vil se at disse muntlignære arenaene nettopp styrker bevisstheten omkring dialektens verdi?

Og kanskje vi vil ende opp med en grøt av et skriftspråk hvor alle skriver som de føler for, eller synes ser riktig ut.
Står vi på litt kan vi klare å få skriftspråket til å bli en total barriere for nøyaktig kommunikasjon!

Når det gjelder skj / kj:
Jeg satt sammen med min lillesøster og noen venner av henne, for en del år siden, når en av venninnene proklamerer at hun må reise, for hun skal hjem og bytte skjede.
For det første synes jeg det var litt merkelig at den var utslitt allerede i en alder av 16, for det andre visste jeg ikke at den kunne byttes engang.

__________________
“There is a rumour going around that I have found God. I think this is unlikely because I have enough difficulty finding my keys, and there is empirical evidence that they exist.”
Sir Limpalot er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 13:17   #285
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.630
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Opprinnelig lagt inn av Sir Limpalot, her.

Og kanskje vi vil ende opp med en grøt av et skriftspråk hvor alle skriver som de føler for, eller synes ser riktig ut.
Står vi på litt kan vi klare å få skriftspråket til å bli en total barriere for nøyaktig kommunikasjon!
.

Den åpenbare uhensiktsmessigheten i dette alternativet gjør at jeg betrakter det som det minst sannsynlige.

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 13:19   #286
Sir Limpalot
Det kan alltid bli verre.
 
Sir Limpalot sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Akershus
Innlegg: 1.242
Sir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Den åpenbare uhensiktsmessigheten i dette alternativet gjør at jeg betrakter det som det minst sannsynlige.

Så du mener med andre ord at det ligger en plan bak utviklingen vi ser i dag?
At noen faktisk tenker over hva som er hensiktsmessig?
Er det derfor man begynner å få problemer med å rette en del hovedoppgaver på universitetsnivå fordi språket er så dårlig at man er usikker på hva kandidaten mener, eller så upresist at det kan tolkes flere veier, i noen tilfeller?

__________________
“There is a rumour going around that I have found God. I think this is unlikely because I have enough difficulty finding my keys, and there is empirical evidence that they exist.”
Sir Limpalot er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 13:20   #287
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.630
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Hvis alle skal begynne å skrive mye mer likt talespråket sitt må det nødvendigvis bli mange skriftspråk. Mange dialekter har langt større forskjeller seg imellom enn det bokmål og nynorsk har, og det er umulig å komme opp med et felles språk som er nært talemålet for alle. Ergo blir det mange skriftspråk. Eller så kan man like så godt holde på det skriftspråket vi allerede har. Eller om var det opp til meg slo man sammen nynorsk og bokmål.

Jada, hvis alle skal skrive mye mer likt talespråket sitt, så blir det vanskelig å finne en felles plattform. Men det er noen nyanser mellom dét og å like så godt holde på det skriftspråket vi allerede har, altså.

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 13:23   #288
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.630
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Opprinnelig lagt inn av Sir Limpalot, her.

Så du mener med andre ord at det ligger en plan bak utviklingen vi ser i dag?
At noen faktisk tenker over hva som er hensiktsmessig?
Er det derfor man begynner å få problemer med å rette en del hovedoppgaver på universitetsnivå fordi språket er så dårlig at man er usikker på hva kandidaten mener, eller så upresist at det kan tolkes flere vieer, i noen tilfeller?

Hvilke faktorer som påvirker språkutvikling er et komplekst fagområde, som jeg på ingen måte kjenner dybden i. Men jeg tror at hensiktsmessighet er av større betydning enn den generelle udugelighet blant ungdom nu til dags, ja.

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 13:27   #289
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.976
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Den åpenbare uhensiktsmessigheten i dette alternativet gjør at jeg betrakter det som det minst sannsynlige.

Men det er tyrlig at dette alternativet har gjort seg sterkt gjeldende på bl.a. facebook. Hva er det om gjør at du tror det ikke kan komme til å bre om seg? Jeg syns jo det er veldig uhensiktsmessig på facebook også, men det er tydelig at mange finner det hensiktsmessig. Da finner mange det kanskje hensiktsmessig på andre arenaer også etter hvert.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 13:28   #290
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.976
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Jada, hvis alle skal skrive mye mer likt talespråket sitt, så blir det vanskelig å finne en felles plattform. Men det er noen nyanser mellom dét og å like så godt holde på det skriftspråket vi allerede har, altså.

Hva er det som er så galt med det skriftspråket vi har da?

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 13:41   #291
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Men det er tyrlig at dette alternativet har gjort seg sterkt gjeldende på bl.a. facebook. Hva er det om gjør at du tror det ikke kan komme til å bre om seg? Jeg syns jo det er veldig uhensiktsmessig på facebook også, men det er tydelig at mange finner det hensiktsmessig. Da finner mange det kanskje hensiktsmessig på andre arenaer også etter hvert.

Det er forskjell på ulike medier. Jeg ser ikke at det er uhensiktsmessig å skrive dialekt på facebook. Det er en uformell setting og man henvender seg til sine "venner" som stort sett ikke har problemer med å forstå og som svarer på samme måte tilbake.

Jeg har i hvert fall ikke noe problem med å skille mellom å skrive dialekt på msn eller snakkevinduet på facebook eller å skrive bokmål her på fp, på høgskolen eller i andre offentlige dokumenter.

Jeg tror derimot at dersom folket bruker språket allsidig og finner glede og nytte i det, vil de også utvikle allsidige språkkunnskaper. Det er for eksempel ikke slik at dersom man kutter ut nynorsk så lærer man bokmål bedre. I hvert fall ikke for den generelle delen av befolkningen.

__________________
(2005) (2010) (2012)
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 13:42   #292
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.630
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Hva er det som er så galt med det skriftspråket vi har da?

Ingenting. Jeg elsker det, jeg. Det er bare ikke statisk. Og derfor er det interessant å fundere over i hvilken retning det vil bevege seg.

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 13:44   #293
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Heh, jeg mottar stadig søknader og skriftlige henvendelser fra unge mennesker, type 17 år og oppover, som burde vært skrevet på et noenlunde korrekt norsk. Det er ikke måte på hvor mange sms-forkortelser og dialektord og denslags som er overalt, manglende tegnsetting, feil tegnsetting, i det hele tatt.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 13:46   #294
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Bruker de -smileyen også?

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 13:47   #295
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Heh, jeg mottar stadig søknader og skriftlige henvendelser fra unge mennesker, type 17 år og oppover, som burde vært skrevet på et noenlunde korrekt norsk. Det er ikke måte på hvor mange sms-forkortelser og dialektord og denslags som er overalt, manglende tegnsetting, feil tegnsetting, i det hele tatt.

Men det kan jo skyldes en hel haug med ting. Det trenger ikke ha sammenheng med hvordan man skriver på facebook. Det er mange ungdommer som går ut av ungdomsskolen i dag som ikke kan lese skikkelig engang. Skal facebook få skylda for det også?

__________________
(2005) (2010) (2012)
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 13:48   #296
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.976
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Det er bare ikke statisk. Og derfor er det interessant å fundere over i hvilken retning det vil bevege seg.

Det er jeg enig i. Men det kan også bety at man stiller noen spørsmål om det som skjer på bl.a. facebook er positivt eller ikke. Kanskje har det lite å si for skriftspråket på sikt, kanskje har det mye å si. Det er det ikke sikkert vi lever lenge nok til å finne ut av. Tidligere har språket brukt lang tid på betydelige endringer, men det kan jo være annerledes i disse facebook-tider.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 13:51   #297
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Bruker de -smileyen også?

Nei, bare jeg.


Jeg skylder ikke på hverken Facebook eller sms for alt, men jeg vil tro at når man venner seg til å bruke et "ikke så nøye"-språk i noen skriftlige arenaer, er det lettere å bruke et tilsvarende språk i andre arenaer hvor man bør være nøyere.

Vi kan jo ikke skylde på lærerne for alt.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 13:51   #298
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Bruker de -smileyen også?

Nei, den kommer i svarbrevet.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 13:52   #299
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.630
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Heh, jeg mottar stadig søknader og skriftlige henvendelser fra unge mennesker, type 17 år og oppover, som burde vært skrevet på et noenlunde korrekt norsk. Det er ikke måte på hvor mange sms-forkortelser og dialektord og denslags som er overalt, manglende tegnsetting, feil tegnsetting, i det hele tatt.

Det tviler jeg ikke et øyeblikk på. Men det er jo ikke sikkert at det er sms/FB-forsøplingen som har gjort at de ikke kan rettskriving. Det kan jo godt hende at disse hadde slitt med rettskrivingen uansett, bare at feilene hadde vært av en annen type. Eller, det kan til og med hende at noen av disse ikke hadde turt eller vært i stand til å levere inn en skriftlig søknad en gang, hvis de ikke hadde erfaringen de har med skriftlig kommunikasjon i disse mediene. Det finnes eksempler på barn/ungdommer som har kommet over en ganske så absolutt skrivevegring ved å skrive i sosiale medier.

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 13:53   #300
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Facebook og dialekt

:tullerdumednisselue: jåbben jikk dessværre t en aen.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no